Režisér hororového hitu Nosferatu má napilno. Chystá nového Vlkodlaka a pokračování slavné fantasy

Režisér hororového hitu Nosferatu má napilno. Chystá nového Vlkodlaka a pokračování slavné fantasy
Nosferatu | Focus Features
Zvrhlé a znepokojivé rande Lily-Rose Depp s transylvánským hrabětem v podání Billa Skarsgårda v kinech teprve dokončuje svou impozantní morovou show a režisér Nosferatu Robert Eggers už oznamuje výrobu dalšího hororu na motivy slavné mytologické postavy. Zatímco upírský hit čerpal z Drákuly a zejména z jeho přepracování v podobě němého hororu Upír Nosferatu, nadcházející Eggersův Werwulf od domovského studia Focus Features vykáže spíš prvky předchozího autorského Seveřana. S jeho spoluscenáristou Sjónem totiž oblíbený tvůrce sepsal mrazivý dobový příběh s tehdejším dialektem a stvůrou bažící po krvi za úplňku. Vedle toho oba autoři chystají také vlastní interpretaci kultovní fantasy Labyrint s Davidem Bowiem.
Hlavně pro vyznavače vyššího hororového umění to jsou delikátní zprávy. Eggers svými okázalými kompozicemi a vyprávěním plným temných alegorií stmeluje svůj věrný fandom od roku 2016, kdy jsme se báli jít do lesa na houby po zhlédnutí Čarodějnice. Pracovat jako strážce majáku se po následné zkušenosti s režisérovým Majákem definitivně jeví jako akt iracionálního šílenství a Shakespeare byl málokdy tak psychedelický jako ve vikingské edici Seveřana.
Robert Eggers
Robert Eggers

Režisér

7.9
Nosferatu je v mnoha ohledech Eggersovým nejklasičtějším snímkem, v němž tvůrce zužitkovává schopnost komunikovat prostředím a nechat v něm bezmocně lkát postavy, jimž osvícenství nepomáhá a musí se spoléhat na velmi pochmurné altruistické řešení. Jeho filmy vyzařují dojem, že se odehrávají v alternativní, fantasknější verzi minulosti, potažmo v izolované časové bublině. A na základě hrstky dostupných informací lze předpokládat, že chystaný Werwulf v tomto ohledu ještě přitvrdí.
Snímek má být příhodně zasazený do Anglie třináctého století, kdy mlhu možná opravdu sekali mečem a člověk mohl být spíš překvapený, když z ní nevyběhl vyjící lykantrop. Abychom nepřišli ani o píď žánrové autentičnosti, scénář prý obsahuje dialogy věrné tehdejší mluvě, takže bez titulků se zřejmě neobejde ani velká část anglických rodilých mluvčích. To už jsme zčásti okusili u Čarodějnice, ale s hlubokým středověkem si Eggers jistě vyhraje ještě, ehm, nesrozumitelněji.
Čarodějnice
Maják
Seveřan
Vlkodlak (2010)
Nosferatu
Vlkodlačí námět má v kinematografii letitou tradici, počínaje klasickými horory studia Universal a konče třeba působivým Prokletím Seana Ellise z roku 2021. Nemluvě o aktuálním Vlčím muži od Blumhouse, který se v kinech soustředí víc na samotný akt transformace blízké osoby, které už s vycházejícím měsíčním světlem nemůžeme věřit. Eggers se oproti tomu porochní v dobové atmosféře a jsme zvědaví, čím nahradí stříbrné kulky a jiné legendy spojené s provařeným tématem.
Snad se mu podaří napodobit finanční a kritické přijetí Nosferatu, který obdržel čtyři nominace na Oscara a s padesátimilionovým rozpočtem přes Vánoce a začátek nového roku utržil skoro 160 milionů dolarů. Vlčí muž si ovšem v amerických kinech vede zatím nevalně a připomíná divácký nezájem o jiný ambiciózní vlkodlačí projekt, blockbusterového Vlkodlaka s Beniciem del Torem. Jako pojistku Eggers se Sjónem zpracovávají novou verzi Labyrintu, který se od premiéry roku 1986 stal kulturní stálicí.
Dle webu Deadline přitom usilují spíš o výrobu pokračování, nikoli o kompletní předělávku kultovní fantasy Jima Hensona. Otec Muppetů dostal prostředky od George Lucase a s pomocí člena Monty Pythonů Terryho Jonese vytvořil půvabné trikové dobrodružství na způsob Nekonečného příběhu, z něhož Eggers určitě svede vydolovat porci temných a gotických motivů. Snímek, který zprvu finančně nepřesvědčil a posléze rozkvetl do komiksového či videoherního impéria, sleduje šestnáctiletou Sarah (Jennifer Connelly), která se vydává do rozsáhlého, nadpozemského bludiště, aby zachránila svého malého bratra Tobyho (Toby Froud), jehož předtím nechtěně poslala do říše Krále skřítků Jaretha (Bowie). Během své cesty se Sarah setkává s různými magickými bytostmi a překážkami, které testují její odhodlání a vyspělost.
Labyrinth
Labyrint | TriStar Pictures
Labyrint po čtyřech dekádách vyspěl jako esenciální výplod experimentálního trikového období, s nímž Eggers, jehož produkční i marketingové kouzlo rozhodně nepramení v tvorbě pro masy, zkusí zase něco jiného. Režisér se nedávno nechal slyšet, že rezolutně odmítá natočit film ze současné doby, jelikož se štítí filmovat věci jako automobily nebo mobilní telefony. Se světem vlkodlaka, respektive goblinů, červů a obtížně definovatelných bytostí by tak neměl šlápnout vedle. Přece nás ale bude zajímat, jak se postaví k hudebnímu aranžmá originálu, jímž prostupuje rockový náboj hlavní herecké hvězdy.
Podívejte se na žebříček nejlepších hororů podle databáze Kinoboxu.
Zdroj: The Hollywood Reporter