Ještě větší průšvih, než jsme čekali. Nová Vrána je komerční fiasko a od publika sklízí výsměch
Že se distributoři špatných filmů pokouší pozdržet kritiky od plnění jejich práce, bohužel není novinka, i když v případě Vrány to došlo do nového extrému. Zatímco jindy se marketéři snaží nenápadně tahat za nitky ohledně dat novinářských projekcí a embarg, nyní mělo americké publikum označující se za „kritiky“ specifický zákaz publikovat po předpremiérách své texty. Na rozdíl od influencerů a novinářů z lifestylových sekcí, kteří k tomu byli naopak vybízeni.
Stupňující se útok na filmovou kritiku, jenž prospívá v první řadě filmovým studiím, je smutnou realitou, která bohužel narůstá na intenzitě a sklízí své ovoce. Nadávat na kritiky je jednoduché a všudypřítomné. Je to úspěšné ze stejného důvodu, díky němuž ve volbách triumfují populističtí politici. Stačí se ale podívat na to, komu paralyzace kritiky nejvíc prospívá, aby bylo jasné, že dělat z ní nepřítele vážně není v zájmu publika.
Přitom zrovna v případě remaku Vrány pokud někdo klidnil posměšky a odsudky následující prvním upoutávkám, byli to právě kritici a kritičky, kteří chtěli dát projektu šanci a doufat, že ne zcela běžná gotická/emo stylizace povede k podnětnému výsledku, který potěší jak fanoušky prokleté adaptace s Brandonem Lee, tak nešťastného komiksu od Jamese O'Barra.
Prvotní intuice se ale v tomhle případě ukázala jako platnější. Krom zcela ubohého otvíráku 4,6 milionu dolarů z amerických kin (film stál rozumných 50 milionů, i tak prodělá) totiž první reakce dílo cupují na kusy. Pouze jedna z pěti recenzí udílí podle agregátoru Rotten Tomatoes nadprůměrné hodnocení. Až se usadí prach, bude se nejspíš Vrána přetahovat s Borderlands o nejvysmívanější film roku.
Nicméně se nezdá, že by byla Vrána špatná ve smyslu patlaniny, kde režisér Rupert Sanders odvádí nekompetentní práci a Bill Skarsgård se strnule trmácí před kamerou. Spíš, než že by byl film zaplněný špatnými věcmi, jde podle reakcí o kompetentní nudu, kde najdeme jen málo dobrého. „Místo odvážné nové vize nabízí Vrána matoucí, nezajímavý a rozbitý sen o komiksovém filmu,“ píše Meagan Navarro z Bloody Disguisting. Opakuje tak vůbec nejčastější výtku, tedy že film je pojatý, jako by se jednalo o superhrdinský origin, jež dnes vážně nejsou zapotřebí. Místo příběhu o vyrovnání se ze ztrátou tu máme zrození dalšího nezničitelného mstitele, což zcela pohřbívá emocionální rezonanci předlohy.
„Když potlačíte emocionální jednoduchost příběhu Vrány, abyste zdůraznili zápletku, tak by ta zápletka měla dávat smysl. Ale nedává. Nabízí matoucí pravidla, vágní chronologii a nezdá se, že tvůrcům na čemkoliv z toho záleží," stěžuje si William Bibbiani z The Wrap.
Ti spokojenější upozorňují na podle všeho silné finále. „Vystřelí to ve třetím dějství díky nádherně násilné a brutálně krvavé akci v opeře, která je mistrně natočená, sestříhaná a choreograficky ošetřená. Bohužel film potřebuje mnohem víc než to, aby ospravedlnil vzkříšení této značky z mrtvých," podotýká kritik Keith Garlington na svém webu.
Dennis Harvey z Variety je jeden z mála, kdo udává nadprůměrné hodnocení: „Kontrastně elegantní, byť poněkud neorganizovaný příběh o pomstě a lásce není jednoznačným vítězstvím. Rozhodně to ale není neusledovatelný průšvih." Opatrné chvály se poměrně často dočkává i Bill Skarsgård, i když podle všeho nemá moc, s čím pracovat. Najdou se i hlasy, který vyzdvihují rozpracovaný vztah hrdiny a jeho lásky.
My se pravdu dozvíme už tento týden, kdy vstupuje Vrána do českých kin. Borderlands se upřímně řečeno neukázaly být až takovou hrůzou, jak tvrdily některé reakce, takže i když je jasné, že nová klasika z této interpretace nebude, dojem může jít jedině nahoru.