Režijní debut bratří Coenových je poctou klasickým filmům noir, zejména snímkům Pojistka smrti a Pošťák vždy zvoní dvakrát. Snímek variuje model manipulativní femme fatale a milence, který na její popud zavraždí jejího manžela. Zbytečná krutost ale není pouhou poctou, ale brutální parodií. Hlavní ženskou hrdinku Abby (Frances McDormand) sice její chladný manžel Julian (Dan Hedaya) a milenec Ray (John Getz) vnímají jako manipulativní figuru, která je nutí jeden druhého zabít, Abby si ale do poslední scény filmu vůbec neuvědomuje, co se kolem ní vlastně děje. Všechno násilí je ve filmu způsobeno sérií nedorozumění, vlastní iniciativou obou mužů a chamtivosti soukromého detektiva Vissera (M. Emmet Walsh). Chytře napsaná parodie je natočena jako zcela vážně míněný ponurý thriller, čímž ještě více vyplyne absurdita předkládaných událostí, které doprovází skvělá hudba Cartera Burwella.
Poctou žánrovým klasikám, zejména filmu Skleněný klíč a románu Rudá žeň, je i dobová gangsterka o mafiánském poskokovi Tomu Reaganovi (Gabriel Byrne), který musí svého bosse chránit pomocí vlastní mazanosti a promyšlených intrik. Stejně jako v případě Zbytečné krutosti i události Millerovy křižovatky do značné míry řídí náhody a nedorozumění, vydávané za vypočítavost protivníka. Kombinace klasické gangsterky a černé komedie byla další trefou do černého.
Satira na hollywoodské poměry představuje titulního Bartona Finka (John Turturro), nadějného scenáristu, který se protlouká filmovým průmyslem. Časem zjišťuje, že úspěch nepřichází z hezkých věcí, ale občas je třeba najít inspiraci v těch hodně zlých. A že i ten nejmilejší soused může být ultimátním monstrem.
Relativně jednoduchý plán na únos vlastní ženy se prodavači aut Lundegaardovi (William H. Macy) pořádně vymstí, když na akci najme dva nespolehlivé kriminálníky – prchlivého a sexem posedlého Showaltera (Steve Buscemi) a tichého, leč vražedného Grimsruda (Peter Stormare). Film o zločinu, který se zvrhne v nekontrolovatelnou spirálu zbytečného násilí, je další subverzí kriminálního thrilleru. Příběh se odehrává v zasněžené Minnesotě, kde jsou na sebe všichni (kromě zmíněné trojice postav) milí a zdvořilí a případ nedovede do zdárného konce otrlý detektiv, ale podobně milá a těhotná policistka Marge (Frances McDormand).
Jeden z nejpopulárnějších coenovských filmů proslul především netradičním hrdinou, kterého charismatickým způsobem ztvárnil Jeff Bridges. Flákač, hulič a po všech stránkách marná existence jménem Jeff Lebowski je náhle vržena do zápletky jako z románů s Philem Marlowem a proplouvá jí s přibývajícími modřinami. Zároveň film zvláštně mixuje různé nesouvisející žánry (film noir, sportovní drama…) a postavy, které patří každá do jiného filmu. Zatímco titulní hrdina jakoby vypadl z huličské komedie, jeho přátelé se účastní sportovního dramatu, jeho protivníci jsou z nahláškované tarantinovské komedie a tajemný cizinec, který komentuje film a dá hrdinovi radu do života, si zase myslí, že se nachází ve westernu. Žánrový mišmaš patří k nejlepším komediím devadesátých let.
Další pocta klasickým noirům je natočena černobíle a představuje znovu černohumorný kriminální thriller. Holič Ed (Billy Bob Thornton) má nevěrnou ženu a Ed má plán, jak vydírat ji i jejího milence. Tomu si shodou náhod řekne o stejnou částku podomní prodavač Tolliver (Jon Polito), čímž na sebe nechtěně strhne podezření, že je oním vyděračem. Série bizarních událostí nakonec vede k pořádně depresivnímu konci plnému manipulací, omylů a mrtvol.
Adaptace syrového románu Cormaca McCarthyho je své předloze až podivuhodně věrná. Konec konců, příběh by klidně do jisté míry mohl být napsaný bratry Coenovými. Hlavní postavy příběhu tvoří veterán a pytlák Moss (Josh Brolin), starý a nostalgický šerif Bell (Tommy Lee Jones) a monstrózní profesionální zabiják Chigurh (Javier Bardem). Události už sice neřídí série neuvěřitelných náhod, příběh je ale veden naproti diváckému očekávání. Každá z postav tvoří určitý vypravěčský archetyp, od něhož se čeká určitá úloha, žádná z postav ji ale nesplní. To filmu pomáhá při konstrukci pomalé a dusné meditace o podstatě zla, představovaného Bellovými smutnými zkušenostmi, Mossovým sobectvím a Chigurhovou samotnou existencí. Dlouhé záběry na krajinu a zdání klidného kraje jsou přerušovány výbuchy brutálního, ale podivně ledabylého násilí.
Remake klasického westernu Maršál s Johnem Waynem představuje opozici ke známým westernovým archetypům. Cesta za spravedlivou pomstou není uspokojivá ani heroická, je lemována bídnou smrtí a nutnou amputací končetin. Samotní hrdinové se vzpírají tomu, co se od hrdinů westernu slušelo – hlavní hrdinka, čtrnáctiletá Mattie (Hailee Steinfeld) přebírá pozici lídra skupiny, zatímco předpokládaný hrdina Cogburn (Jeff Bridges) je rasista, alkoholik a nepříliš aktivní chlapík, třebaže je nakonec ultimátním drsňákem. Ponurý western patří nejen k nejlepším coenovským filmům, ale také k nejlepším novodobým westernům vůbec.