Kvůli Weinsteinovi musel být přepsán krvavý horor. Šílený zabiják se i přesto stal kultem
Tehdy byly na vrcholu popularity slashery. Během jediného roku se hororoví fanoušci dočkali druhých dílů Halloweenu i Pátku třináctého, navíc se natočilo i množství dalších vyvražďovaček, jimiž tehdejší publikum ještě zdaleka nebylo přesycené. Podobně se pokoušel prorazit i režisér a scenárista Joe Giannone se snímkem Šílenec, který se od tehdejších zvyklostí příliš nelišil. Stál totiž na nelítostném vrahovi se sekyrou, který v lesích zabíjí teenagery.
„Scénář Šílence jsme postavili na historce od táborového ohně, kterou jsem rok co rok slýchal během kempování v newyorském pohoří Catskill Mountains. Původní název projektu zněl Legenda žije,“ vzpomínal producent a spoluscenárista Gary Sales pro web 80shorrormovies.net. A skutečně, Giannoneho dílo vycházelo z městské legendy o zabijáckém strašákovi Cropseym, jež byla v 70. letech v oblasti New Yorku poměrně populární. Mělo jít o muže s extrémními popáleninami po celém těle, který možná má místo jedné ruky hák a zároveň po útěku z psychiatrické léčebny unáší děti – čili ideální hororový námět.
Během příprav se však ukázalo, že štáb nezáměrně vykrádá jiný film. Už v produkční fázi se totiž nacházel horor Žár, rovněž pojednávají o popáleném uklízeči, jenž se vrací na letní tábor, aby se pomstil omladině. Žár produkoval Weinstein a na scénáři se podílel jeho bratr Bob, pro oba se jednalo o první zářezy na celuloidový pás. Jejich snímek, rovněž vycházející z báchorky o Cropseym, měl šestitýdenní náskok před Šílencem, což Giannoneho štáb vyhodnotil tak, že se mu nepodaří situaci důstojně vyřešit.
Giannone se Salesem tedy přes víkend přepsali scénář a novým nebezpečným zabijákem se stal Šílenec Marz. Mělo jít o násilníka, který bil svou ženu a děti, kvůli barové rvačce mu chyběl kus nosu a jeho tvář hyzdily i další jizvy. Jedné noci se prý zbláznil úplně a povraždil svou rodinu sekerou. Následně se přiznal sousedům a rozvášněný dav jej oběsil na stromě. Druhý den však tělo chybělo a podle legendy Marz o úplňku slídí v lesích a hledá nebožáky, co by mohl rozsekat sekerou.
Přestože šlo o velmi improvizovaný příběh, právě postava hlavního záporáka nakonec byla na ani ne 90minutovém snímku tím nejzajímavějším, jinak totiž šlo o z dnešního pohledu ničím nevybočující slasher. Marze si však se zjevnou chutí zahrál Paul Ehlers, původně najatý na namalování plakátu. Giannonemu a Salesovi se však líbila jeho mohutná postava a jakmile zjistili, že se Ehlers věnoval i bojovým uměním, o představiteli zabijáka bylo jasno.
Je zajímavé, že jak Šílenec, tak i Žár se zprvu nedočkali pozitivních reakcí od kritiky ani publika, postupně se z nich však staly vyhledávané kultovky. Je však otázkou, zdali by Giannoneho dílo přece jen nebylo úspěšnější a možná i nezaložilo vlastní franšízu, nebýt Weinstenovy prvotiny – v tomto případě ale jde o jednu z mála věcí, v které je Harvey Weinstein opravdu nevině.