Kvůli Weinsteinovi musel být přepsán krvavý horor. Šílený zabiják se i přesto stal kultem

Kvůli Weinsteinovi musel být přepsán krvavý horor. Šílený zabiják se i přesto stal kultem
Šílenec (Madman) | Vinegar Syndrome
Tehdy byly na vrcholu popularity slashery. Během jediného roku se hororoví fanoušci dočkali druhých dílů Halloweenu i Pátku třináctého, navíc se natočilo i množství dalších vyvražďovaček, jimiž tehdejší publikum ještě zdaleka nebylo přesycené. Podobně se pokoušel prorazit i režisér a scenárista Joe Giannone se snímkem Šílenec, který se od tehdejších zvyklostí příliš nelišil. Stál totiž na nelítostném vrahovi se sekyrou, který v lesích zabíjí teenagery.
Madman
Madman
  • Google Play
52%
„Scénář Šílence jsme postavili na historce od táborového ohně, kterou jsem rok co rok slýchal během kempování v newyorském pohoří Catskill Mountains. Původní název projektu zněl Legenda žije,“ vzpomínal producent a spoluscenárista Gary Sales pro web 80shorrormovies.net. A skutečně, Giannoneho dílo vycházelo z městské legendy o zabijáckém strašákovi Cropseym, jež byla v 70. letech v oblasti New Yorku poměrně populární. Mělo jít o muže s extrémními popáleninami po celém těle, který možná má místo jedné ruky hák a zároveň po útěku z psychiatrické léčebny unáší děti – čili ideální hororový námět.
Během příprav se však ukázalo, že štáb nezáměrně vykrádá jiný film. Už v produkční fázi se totiž nacházel horor Žár, rovněž pojednávají o popáleném uklízeči, jenž se vrací na letní tábor, aby se pomstil omladině. Žár produkoval Weinstein a na scénáři se podílel jeho bratr Bob, pro oba se jednalo o první zářezy na celuloidový pás. Jejich snímek, rovněž vycházející z báchorky o Cropseym, měl šestitýdenní náskok před Šílencem, což Giannoneho štáb vyhodnotil tak, že se mu nepodaří situaci důstojně vyřešit.
Šílenec (Madman)
Šílenec (Madman)
Šílenec (Madman)
Žár (The Burning)
Žár (The Burning)
Giannone se Salesem tedy přes víkend přepsali scénář a novým nebezpečným zabijákem se stal Šílenec Marz. Mělo jít o násilníka, který bil svou ženu a děti, kvůli barové rvačce mu chyběl kus nosu a jeho tvář hyzdily i další jizvy. Jedné noci se prý zbláznil úplně a povraždil svou rodinu sekerou. Následně se přiznal sousedům a rozvášněný dav jej oběsil na stromě. Druhý den však tělo chybělo a podle legendy Marz o úplňku slídí v lesích a hledá nebožáky, co by mohl rozsekat sekerou.
Přestože šlo o velmi improvizovaný příběh, právě postava hlavního záporáka nakonec byla na ani ne 90minutovém snímku tím nejzajímavějším, jinak totiž šlo o z dnešního pohledu ničím nevybočující slasher. Marze si však se zjevnou chutí zahrál Paul Ehlers, původně najatý na namalování plakátu. Giannonemu a Salesovi se však líbila jeho mohutná postava a jakmile zjistili, že se Ehlers věnoval i bojovým uměním, o představiteli zabijáka bylo jasno.
Žár
Žár
63%
Je zajímavé, že jak Šílenec, tak i Žár se zprvu nedočkali pozitivních reakcí od kritiky ani publika, postupně se z nich však staly vyhledávané kultovky. Je však otázkou, zdali by Giannoneho dílo přece jen nebylo úspěšnější a možná i nezaložilo vlastní franšízu, nebýt Weinstenovy prvotiny – v tomto případě ale jde o jednu z mála věcí, v které je Harvey Weinstein opravdu nevině.
Podívejte se na náš žebříček nejlepších kultovních snímků.
Zdroje: Collider, 80shorrormovies.net, Wikipedia