Před Cruisem skákal z letadel Belmondo. Jeho Muž z Ria inspiroval i Indyho a slaví 60 let

Před Cruisem skákal z letadel Belmondo. Jeho Muž z Ria inspiroval i Indyho a slaví 60 let
Muž z Ria | United Artists
Přestože kariéru Jeana-Paula Belmonda naplno odstartoval Jean-Luc Godard svým osobitým debutem U konce s dechem, jenž se společně s Truffautovým Nikdo mě nemá rád stalo zakládajícími tituly francouzské nové vlny, všem okolo vycházející hvězdy bylo jasné, že Belmondo ve sférách uměleckého filmu nezůstane navěky. Jeho dobrodružnou, rošťáckou povahu totiž lákaly možnosti komerčních snímků, které sice nenabízely takové výzvy z hlediska dramatického herectví a vcítění se do postav, zato však skýtaly potenciál výraznějších filmařských atrakcí a kaskadérského vyžití.
Jean-Paul Belmondo
Jean-Paul Belmondo

Herec

7.0
Právě toho se naplno dočkal v Muži z Ria pod vedením režiséra de Brocy. S ním se Belmondo setkal už o dva roky dříve na natáčení Cartouche a později si spolupráci ještě zopakovali na Muži z Hongkongu a Muži z Acapulca. Přestože by snímky s Belmondem jakožto titulním „mužem“ mohly budit dojem trilogie, filmy spolu neměly nic společného a šlo pouze o tuzemskou distribuční snahu vytřískat maximum z populární značky. A tou se Muž z Ria skutečně stal.

Belmondův showreel

Příběh této dobrodružné komedie je sice na povrchu spletitý, v jádru však žánrově jednoduchý. Neznámí zločinci z pařížského muzea unesou nejen sošku od bájného amazonského kmene Maltéků, ale také kurátora muzea Catalana (Jean Servais) a bezstarostnou dceru jeho záhadně zavražděného kolegy Agnès (Françoise Dorléac). Právě ona by totiž měla vědět, kam její otec ukryl druhou z celkem tří sošek, jež zjevně mají mnohem větší než jen sběratelskou hodnotu.
Muž z Ria
Muž z Ria | United Artists
Svou snoubenku Agnès však padouchům napospas nenechá odvážný, schopný, ale také zbrklý a prostořeký Adrien (Belmondo), který únosce sleduje až do Ria de Janeira. Tam se spřátelí s místním chlapcem, s jehož pomocí je své milované stále na stopě a postupně odhaluje, kdo za těmito zločiny vlastně stojí. Z Ria se dostane do čerstvě budovaného hlavního města Brasília, posléze i do amazonského pralesa. Lokace se mění, Belmondův šarm a hravost však dominují celé bezmála dvouhodinové stopáži.

Bohatá tradice

Belmondo a de Broca zde navázali na zmíněnou taškařici Cartouche, oprašující kdysi populární žánr „swashbuckler“ filmů. Šlo o dobrodružné snímky postavené na hrdinských kouscích protagonistů a zahrnujících všelijaké šermovačky, špetku romantiky a jasně definované role klaďasů a záporáků. K této tradici mušketýrských a robinhoodovských báchorek se Cartouche jasně odkazoval a po jeho ohromujícím úspěchu ve francouzských kinech chtěli tvůrci přijít s něčím podobným, navíc však okořeněným špetkou tehdy nového fenoménu jménem James Bond.
Muž z Ria
Muž z Ria
72%
Za další inspirační zdroj lze považovat komiksy o Tintinovi, rovněž zahrnující detektivní pátrání a cestování kolem světa. Ve výsledku však v Muži z Ria nejde ani tak o vyprávění příběhu jako spíše o přehlídku odvážných a nápaditých kousků Jeana-Paula Belmonda, jehož Adrien s okouzlující lehkostí prochází jednou zapeklitou situací za druhou a ze všech se dokáže stylově dostat. Nechybí tedy balancování na okenní římse, skákání z letadla, nápadité potýkání se s padouchy a hlavně neustálé sprintování. V době premiéry teprve dvouletý Tom Cruise si již jistě čmáral zevrubné poznámky.

Nejen Tintin, ale i Indy

Za snímek si de Broca a jeho tři spoluscenáristé připsali oscarovou nominaci, pro francouzského hitmakera jedinou. Za zmínku stojí i tragický osud hlavní ženské hvězdy. Pro Françoise Dorléac, starší sestru později hvězdné Catherine Deneuve, se jednalo o průlomovou roli a nabídky z Evropy i zámoří se začaly hrnout. Dobře rozjetou kariéru však zastavila smrtelná autonehoda v roce 1967, když se herečka během dovolené na Francouzské Riviéře snažila stihnout letadlo své sestry.
Muž z Ria
Muž z Ria
Muž z Ria
Muž z Ria
Muž z Ria
Abychom ale nekončili tak pochmurně – Muž z Ria se stal nejen čtvrtým nejnavštěvovanějším francouzským filmem roku 1964, ale také oblíbeným kouskem Stevena Spielberga, jenž se de Brocovi přiznal, že jej vidět hned devětkrát. Těžko potom věřit, že by řada scén, v nichž Indiana Jones čelí téměř totožným patáliím jako Belmondův Adrien, vznikla pouhou náhodou. Kdo ví, jak by Indy nakonec vypadal bez načerpání inspirace tímto brazilským dobrodružstvím.
Při nejbližší příležitosti si tedy Muže z Ria nenechte v programu televizí ujít a zatím se podívejte na náš žebříček nejlepších herců, kde Belmonda samozřejmě také najdete.
Zdroje: The New York Times, Wikipedia, RogerEbert.com