Legendami opředený sci-fi horor nikdy neuvidíme v původní verzi. Prý bychom to ani neunesli
Isaacs, známý především rolí Lucia Malfoye z filmové série Harry Potter, ztvárnil vedlejší roli doktora, jenž na palubě záchranného vesmírného korábu směřuje k pohřešované lodi Horizont události. Ta zmizela kdesi u Neptunu a posádka, již vedle Isaacse tvoří také Laurence Fishburne, Sam Neill či Joely Richardson, objevuje známky průniku démonické dimenze.
Film se navzdory okleštěnému příběhu dá asociovat s audiovizuálním prožitkem, který by žánroví fandové nazvali „nádhernou noční můrou“. Famózní znepokojivou estetiku a nekompromisně temné motivy tehdy málokdo ocenil a Andersonův třetí celovečerák kasovně propadl. Publikum však „nepochopený klenot“ začalo zpětně doceňovat a možná i samo jitřilo zvěsti o existujícím režisérském sestřihu, který obsahoval až třicet minut vypuštěných záběrů. Mezi nimi se měly nacházet i extrémní scény z pekla plné orgií a příšerného mrzačení, jež dle nejšťavnatějších drbů museli natáčet herci z filmů pro dospělé.
Podle Isaacse, jenž se na dané téma vyjádřil v loňském rozhovoru pro Role Recall, byl některý vyřazený materiál už tehdy „pravděpodobně ilegální“ a nemohl projít cenzorskou kontrolou. Nemyslí si přitom, že by z nich Anderson kdykoli sestavil alternativní sestřih. „Nevím, co si mám o té režisérské verzi myslet. Pokud se podíváte na film, občas se tam mihnou – doslova mihnou – záblesky toho, co se stalo s lodí, když se dostala do pekla. A je tam všechno možné. ‚Jsou to orgie? Je to masakr? Co se děje?,‘“ vrátil se k šokující nahrávce, již záchranná posádka v útrobách Horizontu události objeví.
Jedná se skutečně jen o krátké záblesky a pochopitelně se spekuluje o mnohem delším vystřiženém materiálu. „Paulův nejlepší kamarád režíroval druhý štáb, pořád se vracel na náš plac a říkal: ‚To bys nevěřil, co jsem dnes ráno viděl,‘“ naznačil výrobu oněch mytických scén s pornoherci a neúnosnou mírou násilí. Dost znepokojivé jsou ostatně už nárazové výjevy ve výsledném filmu. „Nemyslím si, že začlenění více téhož by tomu pomohlo, a nemyslím si, že víc různých vizí by mělo pozitivní vliv. Možná má Paul někde nějaké záběry. Nemyslím si to, nikdy mi o tom neřekl. Myslím, že ta režisérská verze je trochu mýtus, ten film prostě existuje tak, jak je. Ale možná se mýlím, já jsem to nerežíroval.“
O jistých vyřazených scénách herec nicméně nepochybuje a jedna z nich se týká jeho postavy, která měla po vlastní smrti obdržet ještě hodně děsivý a nechutný epilog. „Udělali model mého těla, úžasnou latexovou kopii s každou žilkou, vlasem, barvou očí a se vším možným. Tohle nahé tělo viselo na hácích, rozpárané od krku až po pupek. Trčely ze mě orgány. Poprosil jsem, zda bych si ten model nemohl nechat, což odmítli. Řekl jsem to doma manželce, která spráskla ruce. ‚Co sis proboha myslel, že s tím budeme dělat?,‘“ smál se Isaacs, podle něhož byla daná scéna tak odporná, že by se publikum v kině mohlo pozvracet.
Anderson kromě toho natočil také scény, v nichž se postava Sama Neilla plíží jako pavouk a kde Laurence Fishburne čelí hořícímu muži, zesnulému členovi minulé výpravy. Filmaři se navíc prali se zakončením filmu, které dle Isaacse několikrát měnili. „Také jsme dvakrát přetočili konec, přepsali jsme ho poté, co jsme si uvědomili, že to úplně nefunguje. Přetočili jsme ho, ale ani tehdy nefungoval a zase jsme to měnili. Potom jsme se vrátili a opravili mou latinu, kterou jsme měli špatně. Myslím, že jsme přetočili část s latinou a nakonec jsme zjistili, že jsme latinu špatně udělali i podruhé,“ vyprávěl jednašedesátiletý herec z filmu Ztratili jsme Stalina.
Isaacs má na natáčení, kreativní proces i jeho výsledek vřelé vzpomínky a chová k Horizontu události obdiv. „V průběhu let si získal obrovské publikum. Paul je talent z vizuálního hlediska, spousta filmů se to od té doby snažila okopírovat, myslím tím i styl, ale žádný se úplně nepřiblížil,“ smetl ze stolu nástupce jako Symptom Pandorum, Europa Report nebo Cloverfield Paradox.
Anderson, jenž se poté uchýlil k sérii Resident Evil a naposledy uvedl mizerné sci-fi Monster Hunter, se k režisérskému sestřihu vyjádřil před dvěma lety v rozhovoru s Entertainment Weekly. „Problém s vystřiženým materiálem spočívá v tom, že jsme jej pořídili krátce před DVD revolucí. Doplňkové materiály šly na VHS, kde nebylo místo pro všechny vystřižené scény. Studio tedy nemělo důvod, aby je uchovávalo. Kdybychom ten film natočili o pár let později, všechny ty vystřižené scény by tam byly,“ vysvětlil s tím, že „když se objevila DVD a diváci začali požadovat speciální edice, spousta těch věcí už nebyla archivována. Takže prostě neexistují.“