„Franšízy jsou předvídatelné, chamtivý Amazon pohřbil hit.“ Viggo Mortensen si nebral servítky
V rozhovoru pro časopis Vanity Fair tak třeba řekl, že i když po Pánovi prstenů nehrál v žádné hollywoodské franšíze, principiálně se jim nevyhýbá – pouze mu obvykle nepřijdou zrovna dobře napsané. „Hledám zajímavé příběhy. Nezáleží mi na tom, o jaký jde žánr, jaký je rozpočet, anebo kdo přesně to točí. Nikdy bych nehrál v nějakém filmu jen kvůli jménu režiséra. Jde mi o příběh a o to, zdali jsem skutečně tím pravým pro danou postavu,“ řekl.
„A to platí i pro franšízy. Pokud by za mnou někdo přišel třeba se třetím filmem z devítidílné série a já bych měl dojem, že tu skvělou postavu chci hrát a mám čím přispět, udělám to. Ale obvykle to není až tak dobré, podle mě tyto filmy nebývají dost dobře napsané. Jsou poněkud předvídatelné. Ale samozřejmě se vždy může stát, že mi dojdou peníze,“ nezastíral Mortensen i určitou míru pragmatičnosti a zároveň nevyloučil možnost, že se objeví v chystaném filmu The Hunt for Gollum (Lov na Gluma), jenž by měl jít do kin za dva roky a v němž se postava Aragorna nejspíše objeví.
Ještě nekompromisněji si rýpl do společnosti Amazon, která produkčně stála za předloňským snímkem Třináct životů, v němž hrál vedle Colina Farrella či Joela Edgertona. Survival thriller Rona Howarda pojednávající o záchraně týmu mladých fotbalistů ze zatopené thajské jeskyně se stal jedním z nejlépe přijatých snímků roku 2022, přesto jej firma MGM (kterou tehdy Amazon čerstvě koupil) neuvedla v kinech, nýbrž „pouze“ na platformě Amazon Prime Video – a to navzdory původním smlouvám, podle nichž se snímek širokého nasazení v kinech dočkat měl.
„V Amazonu si uvědomili, že pro ně bude výnosnější, když nebudou muset řešit utrácení za propagaci filmu v kinech a dělení peněz s kinaři. Upřímně, přesně o tohle tu šlo – o chamtivost,“ nebral si Mortensen servítky a dodal, že testovací projekce tohoto filmu prý dopadly nejlépe v celé historii studia. V domácím prostředí pak podle něj nemohlo vyznít, jak dobře je Howardův film nasnímán.
A nakonec si Mortensen posteskl i nad filmovou kritikou, jejíž úroveň podle něj v současnosti není příliš valná. „Z hlediska porozumění historii kinematografie či výroby filmů je úroveň u mnohých recenzentů velmi nízká. Jako režisér a producent si na to dávám pozor. Je to pro mě mnohem důležitější než jako pro herce, protože jde o osud filmu. Hodně záleží na tom, jak jej kritika přijme.“
Mortensen tedy nadále pokračuje v nevybíravé upřímnosti, kterou vedle nesporné srdečnosti zaujal i karlovarské publikum. Na jeho novinku Až na konec světa se stále můžete vypravit i do tuzemských kin. Nebo se podívejte na náš žebříček nejlepších snímků letošního roku.