Blíží se nový Barbenheimer? Druhý Gladiátor a nová fantasy chtějí napodobit loňský fenomén
Na první pohled jde o ideální aspiranty, bereme-li loňský marketingový crossover jako žádoucí precedens. Historický sandálový velkofilm Ridleyho Scotta sice zatím odkryl jen pár fotek (trailer nás čeká v úterý), ale pokračování zbožňovaného Gladiátora s Russellem Crowem má předpoklady pro seriózní hollywoodský hit ze staré školy. Paul Mescal se jako dospělý Lucius postaví římskému generálovi v podání Pedra Pascala, z lóže na to budou dohlížet tyranští císaři (Joseph Quinn a Fred Hechinger), zámožný obchodník se zbraněmi (Denzel Washington) i protagonistova matka Lucilla, do které se po čtyřiadvaceti letech převtělila Connie Nielsen. I když historické prameny Ridleyho nikdy nezajímaly a opožděný sequel těžko zopakuje kritické a finanční výsledky originálu, druhý Gladiátor se bude ve filmových kruzích hodně skloňovat. Snad k tomu studio Paramount rozjede odpovídající propagaci.
A pak je tu pestrobarevná pastišová Čarodějka. Ozvěny Čaroděje ze země Oz v ní detekujete správně, zelená držitelka Emmy a Grammy Cynthia Erivo a bledě nalíčená popová hvězda Ariana Grande skutečně vstupují do fantastického světa Lymana Franka Bauma. Postavy z jeho knihy, proslavené hlavně milovaným filmem z roku 1939, si vypůjčil Gregory Maguire do románu Wicked z roku 1995, který poté následoval ještě stejnojmenný jevištní muzikál. Nadcházející první část filmové verze od režiséra Jona M. Chu (G.I. Joe 2, Podfukáři 2) má pod palcem studio Universal, které loni rozbilo bank s Oppenheimerem, přičemž vedlejší role vyplní herci jako Jeff Goldblum, Peter Dinklage a Michelle Yeoh.
V tom lze spatřit jistý potenciál, zvlášť ve spojitosti s klasickou dětskou látkou a za přítomnosti populární Grande, která poskytne svůj hlasový arzenál. Muzikálový průlet školou čar a kouzel v zemi Oz přišel na 145 milionů dolarů, což přibližně odpovídá satirické hudební komedii Barbie, která duplikovala reálný svět za pomoci sytě růžových kulis, zadních projekcí ve stylu Karla Zemana a také obrácením genderových rolí. Čarodějka dle trailerů pomrkává podobným směrem, ale bohužel vypadá jako zástupce stále nenáviděnějších ateliérových disneyovek a ani největší optimista by jí v nejkrásnějším snu nepřiklepl miliardové tržby.
Pokusí se o ně od 22. listopadu společně s Gladiátorem, který se naopak stomilionovému Oppenheimerovi příliš nepodobá. Pár reálných historických figur čeká v Koloseu nebo na severoafrickém pobřeží krvavá řež, jejíž „postaru“ vedená produkce stojí nekřesťanské peníze. Rozpočet, původně zacílený na 165 milionů dolarů, se dle některých zahraničních zdrojů zdvojnásobil. Na rozdíl od Nolanovy biografie jaderného vizionáře se tedy miliarda jeví jako meta, již snímek musí zdolat pro zajištění zelených účetních čísel.
Vtipy a memy na téma čarodějky proti gladiátorům už začínají formovat internetovou komunitu, která by mohla „Wickediatora“ v ošemetné podzimní sezóně spasit. Dané okno vábí pozornost zejména o víkendu kolem Dne díkuvzdání, který si pravidelně rezervují Disneyho animáky. Ani ty už ale netáhnou a podzimní termíny vyloženě nesedí Scottovi, jemuž v nich nevýrazně zabředly jeho dva poslední historické projekty, Poslední souboj z roku 2021 a loňský Napoleon. Gladiátor je větším kulturním želízkem, rozhodně žhavějším než konstruktér atomové bomby Oppenheimer. V kinech však bude potřebovat veškerou pomoc včetně dalšího nabízeného potenciálního hashtagu „Gladicked“. Barbenheimer byl ale podle všeho pouze jeden.