Spousta cavyků pro jeden Mord. Film nejen o zabijačce a slivovici připomene české klasiky
Krnovský rodák Adam Martinec vzešel z katedry režie na FAMU jakožto jeden z předních studentských talentů českého filmu, což se promítlo do jeho studentského krátkometrážního snímku Anatomie českého odpoledne. S ním roku 2018 opanoval Českého lva v kategoriích Nejlepší krátký film a Cena Magnesia za nejlepší studentský film. Vyprávěl o nejprve idylickém rodinném výletu k jezeru, jenž naruší zmizení dvou mladých chlapců. Z modelové situace založené na protichůdných perspektivách Martinec vydoloval poutavou čecháčskou kritiku a ukázal, že vyprávění řízené postavami v neobvyklých vypjatých situacích umí ovládat s odkazem na mistry nejúspěšnějšího období československé kinematografie.
Tímto směrem se zjevně vydá také Mord, který v traileru evokuje skoro dokumentární okénko do tradiční vesnické události. Přímé zobrazování zvířecí popravy, které by dodrželo šedesátkový realismus cinema-vérité, už je v dnešní době samozřejmě pasé. Martinec kolem problematicky nahlížené činnosti vystavuje spíš tragikomický příběh několika generací, jejichž rozdílné postoje i díky alkoholu probublávají jako pára nad kuchyňským hrncem.
Na první pohled dominuje rázovitost a vysoká frekvence aplikování posilňovacích prostředků, která se na jednu stranu zdá důležitější záminkou než osud samotného prasete. Se stoupající hladinou alkoholu se ale rozvazuje pusa a vystupují myšlenky zamknuté mimo dosah okolí, tudíž Mord od 8. srpna v kinech zabrousí do závažnějších vztahových a rodinných témat. Pro Martince však půvab vyplýval především z prostředí, kde sám vyrůstal. „Často se na Osoblažsko vracím. Je to fascinující ostrov uprostřed ničeho, je tam daleko z Česka i z Polska. Lidé odtamtud buď odjíždějí, nebo tam žijí celý život. Je to zapomenuté, ale krásné místo, kde žijí krásní lidé,“ sdělil režisér pro Deník N.
Přirozenost, již na první dobrou prohlubují také břitké dialogy, pojistili také neherci. Jejich využití opět koresponduje s některými díly nové vlny, jež se bránila dát všanc svou autenticitu a nezapomenutelného efektu dosáhla právě díky improvizačním neokázalým technikám neprofesionálních herců. Středem pozornosti v tomto ohledu bude režisérův otec Karel Martinec, jenž si hlavní rolí starousedlíka Karla připisuje herecký debut v celovečerním snímku. Předtím se i s dalšími neherci z Mordu objevil ještě v synově krátkometrážním filmu Cukr a sůl, který rovněž obdržel nominaci na Českého lva.
Mord bude mít světovou premiéru na blížícím se festivalu v Karlových Varech, do široké distribuce poputuje na začátku srpna. Očekávání jsou značná, v minulých letech v lázeňském městě zabodovala díla mladých talentů včetně Brutálního vedra, hororově laděné komedie Přišla v noci či frenetické žánrovky Banger, tudíž talentovaný Martinec má kam vkročit a potvrdit, že tuzemská scéna je na vzestupu. Rozhodně by měl doručit sofistikovanější film z českého zapadákova s příměsí alkoholu, než jaký v zimě uvedl Rudolf Havlík se svou taškařicí Franta Mimozemšťan. Ambice ostatně nemohou být odlišnější.