Casting století? Dávná hvězda Titanicu hraje Marlona Branda, je jeho dokonalou kopií
Film režiséra Billa Fishmana sháněl kupce na festivalu v Cannes, jehož se účastnil také Zane. Charismatický herec s proplešatělou hlavou by mohl z fleku převzít Brandovu roli v pomyslném remaku Apokalypsy i filmového Kmotra. Svéráznou ikonu s prořízlými ústy však obdivuje z méně probádaného osobního úhlu. Brando podle něj „bojoval za občanská práva, kráčel po boku Martina Luthera Kinga a zastával se práv původních obyvatel.“ Poprask ostatně způsobil na oscarovém ceremoniálu roku 1973, kam za sebe na pódium poslal herečku Sacheen Littlefeather z kmene Apačů, která jeho jménem odmítla zlatou sošku za Kmotra a přednesla Brandovu protestní řeč.
„Málokdo ví o jeho přínosu pro životní prostředí a o jeho správných předpovědích ohledně klimatické krize,“ pokračoval Zane, jenž Waltzing with Brando pro magazín People přirovnal k „milostnému vyznání Tahiti, Brandovi a jeho přesvědčení.“ Příběh nás zavede na hercův soukromý ostrov Tetiaroa roku 1970, kde si Brando budoval příbytek z obnovitelných zdrojů za pomoci losangeleského architekta Bernarda Judgeho (Jon Heder). Film vychází ze stejnojmenné Judgeho knihy z roku 2011, v níž vylíčil společné chvíle strávené s ikonickým klientem na neobývaném atolu v Tichomoří.
Zane vypustil první várku fotografií na svém Instagramu, kde zmínil, že produkční tým byl „velice přesný“. Na první pohled to lze vztáhnout na hercovu vizáž, která na šarmantní hvězdu Tramvaje do stanice Touha, V přístavu či Supermana upomíná zcela věrohodně. Příběh pro změnu zasadí do kontextu hercovu práci na Kmotrovi či skandálním erotickém dramatu Poslední tango v Paříži. „Když mu zavolali kvůli té gangsterce, nabídku přijal, aby mohl financovat projekt na Tetiaroa,“ tvrdil Zane pro Deadline. Jeho role si vyžádala i přímou rekonstrukci Brandových momentů ze zmíněných filmů, v nichž vypadají opět k nerozeznání. Brando byl podle něj ve své době nepochopený a nedostalo se mu patřičného uznání.
Letos v Cannes přitom rozvířil program ještě jeden snímek vztahující se k Brandovi. Matt Dillon (Jack staví dům) si jej zahrál v emancipační biografii Maria o herečce Mariy Schneider, která si odnesla traumatické následky z natáčení explicitních milostných scén v Bertolucciho Posledním tangu v Paříži. Waltzing with Brando se však zaměří na světlé stránky hereckého klasika, jehož v médiích vykreslovali spíš jako bouřliváka mlátícího paparazzi a odmítajícího učit se vlastní repliky ve scénáři. V rozhovorech přitom mnohokrát obnažil svou překvapivě nemateriální a zvláštně baladickou náturu.
Billy Zane dávno nepatří k vyhledávaným hercům pro hlavní role a vlastně se jím ani nikdy nestal. Jméno si udělal jako výrazný vedlejšák na žánrově různorodých projektech Úplné bezvětří, Orlando či Tombstone, výpravnější pokus o komiksovou franšízu Fantom ovšem roku 1996 nevyšel. „Jste prostě ten haj*l z Titanicu,“ shrnul pro HuffPo Live svůj herecký odkaz, který v posledním čtvrtstoletí rozšiřuje v divadlech, v béčkových filmech pro video i seriálech jako Čarodějky nebo Banda. Na svou určující roli pod Jamesem Cameronem je každopádně pyšný a nyní může jako „největší herec všech dob“ ukázat, co v něm před šedesátkou ještě vězí.