Největší fantasy osmdesátek obleče moderní kabát. Nekonečný příběh se dočká filmové ságy
Projekt vznikne ve spolupráci Michael Ende Productions a prestižního studia See-Saw Films, které do světa vypustilo seriál Slow Horses nebo oscarové drama Síla psa. Ke knize přeložené do 45 jazyků mají veškerá autorská práva a nadčasovou látku, jíž se v daném literárním žánru vyrovná jen hrstka děl, hodlají přetavit ve vrstevnatou podívanou v dlouhodobějším časovém horizontu. Pro See-Saw jde o další průlomovou zakázku o rozsahu, s jakým se dosud nesetkala – momentálně musí sestavit kreativní tým, sehnat distributory a shodnout se na zásadním tvaru včetně počtu jednotlivých filmů.
Producent Ian Canning se nechal slyšet, že spisovatelem barvitě popsané fantastické lokality si vyžádají globální produkci včetně německého zázemí, které zachová kulturní dědictví ohledně původu knihy. „Naše cesta startuje právě teď. Lidé napjatě očekávali, co s jejich milovaným příběhem bude dál. My nyní musíme mluvit se scenáristy a režiséry a obeznámit se s jejich vášní pro daný materiál,“ prozradil Canning, jenž si vlastní adaptaci Nekonečného příběhu přál už předtím, než See-Saw roku 2011 vyprodukovalo oscarovou Královu řeč. Zdůraznil rovněž, že jejich tvorba si potrpí na kvalitu a momentálně směřuje ke svému největšímu spektáklu.
Nekonečný příběh bude na stříbrných plátnech a v televizi navždy poměřovaný s Petersenovým filmem, který se pozoruhodně rozkročil mezi hollywoodskou výpravnou fantasy a evropskou inklinací k temnější a filozofičtější tvorbě. Petersen si udělal jméno fenomenální Ponorkou z roku 1981, na mezinárodní produkci s distribucí Warner Bros. dostal kolem 25 milionů dolarů a úspěšný snímek vydělal čtyřikrát více. Ke statusu žánrové legendy snímku dopomohla také krásná hudba Klause Doldingera a pro anglické vydání napsaná píseň Neverending Story od Christophera Hamilla, která je snad slavnější než film samotný. Oběma udělal medvědí službu seriál Stranger Things, který se k Nekonečnému příběhu ve třetí sérii památně obrátil a zpečetil vlastní inspiraci v těchto osmdesátkových příbězích a kultuře obecně.
Klasický film patří k nejtypičtějším prototypům duálního fantastického světa, a byť musel z předlohy mnohé vypustit, zůstal strhující a plnokrevnou adaptací. A to i díky vynikající výpravě, která Fantazii zhmotnila kombinací různých trikových technik včetně těch praktických. I když jsou létající pes Falko nebo služebník temna Gmork velké mechanické hračky, jejich vizáž a rozpohybování jsou dodnes nádherné, vtipné i zneklidňující. Nekonečný příběh je pro mnohé „příběhem všech příběhů“ a hybnou kulturní silou, která může s publikem i po čtyřiceti letech hluboce rezonovat. Současně však budí respekt a před tvůrce postaví výzvu, v jejímž průběhu se část osazenstva sociálních sítí rázem promění v profesionální trenéry filmových adaptací. Snad i těm nejopatrnějším očekáváním tento megaprojekt dostojí.