Film od amerického režiséra drancuje ruská kina. Drásá nervy Putinovým podporovatelům
Bulgakov psal své definitivní dílo v letech 1928 až 1940, avšak vyšlo mu až posmrtně v moskevském magazínu. Lockshinova adaptace je prvním pokusem realizovat kompletní spisovatelovu vizi na stříbrném plátně, s rozpočtem 17 milionů dolarů se jedná o jeden z nejdražších ruských filmů všech dob. Lockshin, jenž stojí za prvním originálním snímkem Netflixu v ruském jazyce, dobrodružnou romancí Stříbrné brusle, natáčel Mistra a Markétku v průběhu roku 2021. Materiál poté střihal doma v Los Angeles a dílo mělo distribuovat studio Universal Pictures International. Ruská invaze na Ukrajinu v únoru roku 2022 ovšem takovou kooperaci s ruským trhem zpřetrhala.
Třiačtyřicetiletý Lockshin, jenž není ruským občanem, ale od pěti let žil se svým rusko-americkým otcem v tehdejším Sovětském svazu, se proti vojenské agresi hned po jejím vypuknutí veřejně vymezil. Tehdy však jeho opoziční apely nepřilákaly žádnou pozornost. To se změnilo poté, co nově zformovaná společnost Atmosfera Kino uvedla Mistra a Markétku 25. ledna v ruských kinech. Film hned v prvním týdnu vydělal skoro sedm milionů dolarů a Lockshin, jehož rok či dva roky staré příspěvky na sociálních sítích se začaly vyšetřovat, se ocitl na černé listině.
„Během posledních dvou let vymazali z kultury každého, kdo nesouhlasil s válkou a nebál se o tom hlasitě hovořit,“ potvrdila pro Variety Anna Mongayt, moderátorka a producentka ruské opoziční stanice TV Rain, již vláda předminulý rok zakázala. „Sebevětší sláva vám nepomůže, putujete na černou listinu a jste bez práce,“ pokračovala s tím, jak silně Lockshinův snímek se společností rezonuje. „Natočil velmi úspěšný film. Všichni o něm mluví. Je teď hodně slavný. Jeho zpola fantaskní snímek o totalitářské sovětské společnosti 30. let navíc vyznívá kriticky a moderně. A lidem se líbí. Značí to, že taková sarkastická perspektiva je jim blízká. Tržební čísla hovoří za vše a silně iritují zastánce ideologie,“ dodala Mongyat, která musela prchnout ze země.
Pro potvrzení jejích prohlášení netřeba chodit daleko. Propagandistická média se okamžitě semkla a štve občany i autority proti filmu, který se v posledních letech absolutně vymyká. „Propagandisté pukají závistí a vztekem, že snímek nesoucí proticenzorní, antitotalitní a protiválečné poselství nabývá takové popularity, a tak přitvrzují. Začalo to u několika patriotů a teď je toho plná televize. Dožadují se krve,“ sdělil pro Variety anonymní zdroj. Všechny jistě zaráží, že film obdržel financování také od státně kontrolované organizace Russian Cinema Fund.
Telegramový kanál Readovka s víc než dvěma miliony sledujících nazval Lockshina „rusofobem a trans-Ukrajincem.“ Další pravičácké skupiny se dožadují zahájení trestního stíhání a dosazení režiséra na kremelský seznam teroristů a extremistů. Žádají také konfiskaci jeho majetku. Nechvalně proslulý propagandista Vladimir Solovyov volá po vyšetřování celého štábu a vyvození drastických následků.
K situaci se vyjádřil také držitel dvou oscarových nominací, původem sovětský producent Alexander Rodnyansky (Leviatan, Nemilovaní), jenž musel zemi kvůli své válečné opozici rovněž opustit. „Prezident Vladimir Putin rád veřejně chrlí obžaloby, že západ ruší ruskou kulturu. Jediné signifikantní nebezpečí pro tamní kulturu přitom nepřichází ze západu, nýbrž pouze z jeho režimu. Mnoho populárních ruských spisovatelů čelilo obviněním a trestnímu řízení, jejich knihy zakázali a zničili jim živobytí,” tvrdí Rodnyansky, jenž Lockshinův jediný zločin shledává v podpoře Ukrajiny. „Neřekl bych, že po tomhle ještě v průmyslu zůstanou nějací lidé, kteří se odváží veřejně vystoupit,“ povzdechl si.
Na druhou stranu, zázračné vydání a neskrývaný zájem o Mistra a Markétku vytváří sociální platformu pro všechny válečné odpůrce. Jelikož Kreml jistě vynaloží veškeré úsilí, aby závadný film z kin stáhl, lidé s koupí lístků spěchají a dávají vzniknout možná důležitému kulturnímu povstání. Přiživují jej i nezávislí kritici, kteří snímek nadšeně doporučují jako triumfální adaptaci slavné a stále aktuální knihy. Ďábel Woland, jehož prý charismatický August Diehl ztvárnil fantasticky, ostatně v knize upozorňuje, že manuskripty nemohou shořet. Ať už se lidé snaží umělecké dědictví sebevíc zničit, jeho myšlenky zůstanou zakonzervované.