Miliarda pro Barbie, půlmiliarda pro Oppenheimera. Takové žně čekal málokdo

Miliarda pro Barbie, půlmiliarda pro Oppenheimera. Takové žně čekal málokdo
Barbie | Warner Bros.
V kinech nyní vyhlížíme další propadák DC – komiksovka Blue Beetle sice do svého čela ukořistila sympatického Xola Maridueña ze seriálu Cobra Kai, to však nemění nic na tom, že snímek by měl 17. srpna podle aktuálních projekcí otevřít nejnižším číslem moderní komiksové éry. Hollywood si, ne poprvé, odmítá připustit smrt trendu a na superhrdinských filmech, jimž patřila desátá léta, bude ještě chvíli lpět. Přitom je jasné, že lidé už se koukají jiným směrem.
Barbie
Barbie
  • Netflix
  • Max
  • O2 TV
  • +3
65%
Jistě, Barbie je stěží taková rebelka, jak se tváří. Pořád se jedná o populární sérii hraček a ve výsledném díle není nic, co by kravaťáci z firmy Mattel neschválili. Neuškodilo ani 150 milionů dolarů vynaložených na marketing, tedy suma převyšující 145 milionů rozpočtu samotného filmu. Přesto Greta Gerwig ukázala, že je publikum víc než ochotné udělat úkrok od dosavadního mainstreamu. Oproti predikcím konzervativních komentátorů s poznámkami o „ženském“ a „woke“ filmu chodí do kin zástupci všech demografických skupin, jak informuje například server Collider. Zkrátka vznikla událost, u níž musíte být, pokud si nechcete v práci mezi štěbetajícími kolegy a kolegyněmi připadat hloupě. To už tu dlouho nebylo.
Oppenheimer: 2. trailer, české titulky | CinemArt
Oppenheimer se s Barbie tak trochu svezl. Kuloáry koluje, že Warneři nasadili Barbie záměrně ve stejný den, aby Nolanovu atomovému opusu uškodili. Respektovaný britský režisér se totiž se studiem tvrdě rozhádal kvůli kinodistribuci Teneta a ochotě Warnerů během covidu rezignovat na plátna. Přešel tedy ke konkurenci a studio Bugse Bunnyho se mu za to chtělo pomstít. Výsledkem však byl všudypřítomný Barbenheimer, jenž mimo jiné zapříčinil, že každý ze 150 milionů vyložených Warnery na marketing jejich počinu šel tak trochu i na propagaci konkurenčního hitu. Oba projekty se v popkulturním povědomí pevně slily dohromady.
Oppenheimer
Oppenheimer
  • SkyShowtime
  • O2 TV
  • Google Play
  • +2
86%
A tak jsme došli k souhrnně čtvrtému nejúspěšnějšímu víkendu filmové historie (bez započtení inflace) a ke sprintu ke dvěma nádherným sumám. Co bude dál? Mattel už vymýšlí, jak z toho vytřískat co nejvíc peněz. V následujících letech se jistě setkáme s adaptacemi dalších hraček. A Christopher Nolan bude dál dělat, co dělal doposud, jen k tomu bude mít lepší výchozí podmínky. Dlouhodobý dopad Barbenheimera můžeme zatím jen odhadovat, Gerwig a Nolan však jistě bouchají šáňo. Přesto je jasné, že ať už ze současného úspěchu bude trend, nebo skončí jako úžasná anomálie, slovo „Barbenheimer“ se dostane do učebnic marketingu i filmové historie.