Citlivé drama Amerika láká na izraelské exteriéry, střet kultur i tajemství z minulosti
Izraelský režisér Ofir Raul Graizer zaujal nejen festivalové publikum už svým pět let starým debutem Cukrář. Melodramatickou premisu o osudovém setkání německého cukráře a izraelské vdovy, které spojila láska ke stejnému muži, se autorovi podařilo udržet v dostatečně civilních mezích, což v rámci karlovarského festivalu ocenila i ekumenická porota.
Po pěti letech dal Graizer opět dohromady kostru osvědčeného tvůrčího týmu (kameraman Omri Aloni, skladatel Dominique Charpentier či střihač Michal Oppenheim) a pro novinku s názvem Amerika zopakoval i některé příběhové motivy. „Nemyslím si, že kinematografie může poskytnout cokoliv nového, všechno už bylo vyzkoušeno a provedeno před padesáti lety. Chovám velkou lásku a úctu ke starým filmovým tradicím a myslím, že mé pojetí tohoto příběhu spočívá v osobní perspektivě,“ řekl režisér. Milostný trojúhelník tedy tentokrát nemá queer podtóny a namísto Německa jsou izraelští hrdinové propojení se Spojenými státy.
Konkrétně sledujeme plaveckého trenéra Eliho (Michael Moshonov), který pracuje v Chicagu, ale po smrti otce se vrátí do Izraele. Tam se opět setká se svým dlouho odcizeným kamarádem Jotamem (Ofri Biterman), momentálně majitelem květinářství a snoubencem Iris (Oshrat Ingadashet). Příchod cizince přinášejícího zámořské móresy zamotá místním hlavu a publiku nabídne více rovin interpretace.
Pro samotného Graizera má Amerika především symbolický význam: „Amerika je místem, kam se Eli vydal, aby si vybudoval nový život, jeho cesta ke spasení. Pro Iris a Jotama je Amerika místem, kde se rozhodl žít člověk, jehož milují, je to vzdálené místo za mořem, na druhé straně světa. Je to místo toužení a ono toužení je součástí mého dětského snu. Vyrůstal jsem v Izraeli v 80. letech a Amerika pro mě znamenala cosi dalekého, vzdálený sen, nikoliv skutečné místo, nýbrž představu místa.“
Snímek se ale v zámoří nenatáčel, režisér si vystačil s lokacemi v Tel Avivu a také v Berlíně, kde dlouhodobě žije. Stejně jako Cukrář měla i Amerika premiéru na karlovarském festivalu, o půl roku později se díky Pilot Filmu dostává i do běžných kin. Vyznavači citlivě podaného artu by si tedy opět mohli přijít na své.
Kinolog: Tenhle film vyhraje Oscary. Čechy ale nezajímá. Řekneme vám proč
Fabelmanovi jsou poloautobiografické dílo režiséra Stevena Spielberga. 75letý klasik, co má za sebou přes 40 filmů, už u nás ale přestává být hvězdou a jeho zpověď je až příliš nenápadná a sofistikovaná.