Steven Spielberg představuje nejdůležitější rozvod kinematografie. Jeho návrat do dětství má krásný trailer a ohlasy slibující film roku

Steven Spielberg představuje nejdůležitější rozvod kinematografie. Jeho návrat do dětství má krásný trailer a ohlasy slibující film roku
Fabelmanovi | Universal Pictures
Jestli nám nějaký režisér vytrvale dokazuje, že s roztažením opony v kinech nastává čas zázraků a oslnivé magie, pak to musí být pětasedmdesátiletý Steven Spielberg. Ať už nás strašil Čelistmi, dojímal E.T. Mimozemšťanem a Schindlerovým seznamem nebo konfrontoval s fantastickými bytostmi a světy v Jurském parku, Ready Player One a sérii Indiana Jones, jeho filmy vždy navazovaly povznášející pocity, kvůli nimž se k nim publikum vrací a hledá v nich únik.
S loňským uvedením muzikálového remaku West Side Story se hojně probíralo, že Spielberg už točí výhradně pro své potěšení a nemá ambice tvořit přelomová díla jako dřív. Vzhledem k režisérově lásce k řemeslu a jisté dětské auře jeho filmů ale vyvstává otázka, zda s tímto srdečným a poctivým zápalem nepracoval celý život? O tom nám ostatně povypráví v novince The Fabelmans, která se jeví ještě stokrát osobněji než předělávka oblíbeného muzikálu a jejímž protagonistou je chlapec inspirovaný mladým Stevenem, jenž v nestabilní rodině podléhá kouzlu filmového záznamu a kinematografie jako takové.
„Filmy jsou sny,“ zní první slova v upoutávce z úst Michelle Williams, která ztvárňuje matku malého Sammyho (Gabriel LaBelle) alias Spielberga. Přes sérii hřejivých, krásně vycíděných retro záběrů a na notách dalšího jímavého soundtracku Johna Williamse následně zříme padesátá léta, v nichž Steven vyrůstal a začínal experimentovat s vlastní filmovou tvorbou. Zatímco matka s duší umělkyně jej v této vášni podporovala, otec (Paul Dano), inženýr zaměřený na technické obory, bere synovo lpění na osmimilimetrové kameře pouze jako koníček.
Fabelmanovi | Universal Pictures
V realitě byl Spielberg nesmělý chlapec, jenž nerad chodil do školy mezi namyšlené spolužáky a jehož mysl unikala do světa zázraků na televizních obrazovkách a v kinosálech. Přesně takový pocit říkající, že filmy jsou nejen útočištěm, ale také uměleckým vyjadřováním přesahujícím život, vyzařuje z celého traileru.
Stejně jako Spielberg ani Sammy nenachází pochopení u otce, jenž rodinu opustil a zavinil krach manželství, o němž se dnes píše jako o nejdůležitějším rozvodu kinematografie. Motiv absentujícího otce probleskuje celou Spielbergovou tvorbou a rodinné problémy Stevena ještě více ponořily do práce, v níž posléze všechny překonal. V případě Fabelmanových má Sammy po ruce také oblíbené strýce v podání Judda Hirsche a Setha Rogena, kteří už v traileru vystupují jako ztělesnění životní moudrosti a stroje na motivační citáty.
Snímek, který do českých kin dorazí 24. listopadu, už viděli první diváci a divačky na právě probíhajícím festivalu v Torontu. A ohlasy jsou prozatím spokojené až nadšené. Na mezinárodní databázi IMDb zatím svítí hodnocení 9,1 z 10 a web Rotten Tomatoes přepočítává 22 recenzí od kritiků, z nichž 95 % zvedá palec nahoru.
0effd1b4
The Fabelmans | Universal Pictures
New York Post píše bez skrupulí o nejlepším filmu roku a David Nusair z Reel Film Reviews vidí v The Fabelmans Spielbergův nejlepší a nejzábavnější snímek za dlouhá léta. Kritici souhlasí, že nejslavnější americký režisér jde s kůží na trh jako ještě nikdy, a vzhledem k jeho vypravěčské vyzrálosti a citovému pnutí k námětu uteče 150 minut jako voda.
Chladnější je v přijetí například The Guardian, jehož recenzent má výhrady k některým nadbytečným scénám a film považuje více za „hřejivý“ nežli skvělý, ale většinou se chválí vše. Od režie, která slovy Davida Ehrlicha z IndieWire propůjčuje snímku „skutečnou i neskutečnou hodnotu, jako by dokument o režisérově životě někdo promítalpřes jeho vlastní uměleckou interpretaci daných událostí“; přes plynulý scénář, kameru Janusze Kaminskiho a hudbu Johna Williamse až po herce.
Michelle Williams a Paul Dano prý odvedli skvělou prácci a Gabriel LaBelle je objevem roku, ale superlativy se valí zejména na Judda Hirsche, známého hlavně ze Dne nezávislosti, a Setha Rogena, jenž předvádí nejlepší dramatický výkon své kariéry. Daleko k tomu nemá ani sám Spielberg a Variety si všímá, že je to „rozený vypravěč a zde servíruje své bezpochyby nejdrahocennější příběhy“.
A to mohou potvrdit také herci, kteří si své účasti na natáčení bez výjimky velmi cení. „Bylo to hrozně cool. Fascinující. Pro každého z nás opravdu surreálný zážitek,“ prozradil Rogen webu Deadline. „Kdyby mě někdy napadlo, že budu ve filmu Stevena Spielberga, asi bych očekával, že budu jen před něčím utíkat nebo mě hned na začátku něco sežere,“ vtipkoval známý komediální herec z filmů Zbouchnutá nebo Apokalypsa v Hollywoodu během festivalového rozhovoru pro People a Entertainment Weekly. „Ale tohle bylo úplně něco jiného. Už od první společné konverzace bylo zřejmé, že je to pro něj v mnoha směrech obzvláště osobní a komplikované,“ dodal.
0853e803
The Fabelmans | Universal Pictures
Ve stejném rozhovoru se s kolegou LaBellem shodli, že Spielberg je chodící zásobárna úžasných příběhů a zkušeností, o něž se neváhá podělit a které je oba nesmírně fascinovaly. A jak to zatím vypadá dle úvodních ohlasů a samozřejmě podle svrchované pozice, jakou si Steven Spielberg v kultuře vydobyl, nejen Seth Rogen a Gabriel LaBelle budou v listopadu užasle naslouchat.

Kinobox: Filmový Jan Žižka je jako Zelenskyj

Nejdražší český film Jan Žižka přišel na 450 milionů korun. Slavného vojevůdce představuje v době, kdy ještě neexistovalo husitské hnutí. Jedná se tedy nikoli o historický film, ale o fantasy. A recenze této fantazijnosti vychází vstříc.