Top Gun v Americe potopil Titanic. Na jeho celosvětové tržby sice nemůže pomýšlet, i tak jde o úžasný výkon

Top Gun v Americe potopil Titanic. Na jeho celosvětové tržby sice nemůže pomýšlet, i tak jde o úžasný výkon
Tom Cruise, Top Gun: Maverick | Paramount
S 662,5 milionem se tak zařadil na sedmé místo těsně za zatím předposlední Avengers a Černého pantera, což je stále neuvěřitelný výsledek. Top Gun 2 se proto stává i nejúspěšnějším filmem v amerických kinech studia Paramount. A to jednu dobu hrozilo, že skončí na streamovacích službách a sálům se úplně vyhne!
Historická romance Jamese Camerona proslula před čtvrt stoletím úžasně dlouhodobým výkonem. Spíš než aby nahromadila obrovskou sumu za dva víkendy a pak vyšuměla, lákala diváky a divačky dlouhé měsíce po premiéře a krůček po krůčku bořila jeden rekord za druhým. Totéž zopakoval o dekádu později Avatar. Takové filmy jsou stále vzácnější a je jasné, že Top Gun 2 se k nim zařadí.
Top Gun: Maverick | CinemArt
Zároveň je třeba trochu zklamat nadšení připomínkou, že žebříček tradičně nebere v potaz ani inflaci, ani změnu cen vstupenek, což je tradiční způsob Hollywoodu jak udržovat iluzi, že na filmy chodí víc a víc lidí. Kdybychom to vše započítali, Titanic by vyskočil hned o několik příček výš. Dominovaly by pak hity 30. let jako Čaroděj ze země Oz a Jih proti Severu.
Stejně tak je nutné říct, že Titanic nad Top Gunem stále vládne celosvětově, což je tím víc impozantní, když si uvědomíme, kolik nových trhů se stihlo za čtvrt století vynořit. 2,2 miliardy z celého světa je ale pro Mavericka s 1,3 miliardou nepřekonatelná meta. V tomto ohledu Titanic poráží (opět bez inflace) jen poslední Avengers a Avatar.
Nekažme ale Tomu Cruiseovi radost, jeho výkon je vzhledem k současným podmínkám naprosto perfektní. Je jen jeden titul, který ho letos může vyzvat na souboj, a tím bude druhý Avatar, jehož ekonomické přijetí je, jak tomu tak u Jamese Camerona bývá, žhavě debatovaným tématem, kde se pochybovači tvrdě střetávají s optimisty.
Možná se to vše zdá poněkud malicherné. Pro průmysl je ale zásadní, aby podobné hity udržovaly komerční prestiž kinematografie, která se začíná v jednadvacátém století a tím spíš po pandemické krizi maličko trápit. A domácí trh byl pro Američany vždy víc určující než ten celosvětový. Takže asi díky, Tome.

Kinobox: Největší monstra na světě jsou muži, říká tento šílený horor

Tato recenze je trochu výjimečná. Vznikla úplně spontánně bez scénáře a obsahuje spoilery, jak film dopadne. Vzhledem k tomu, že ale hodně lidí tápe, co měl konec znamenat, snad bude užitečná.