Téma 11. 3. 2022
Betlémské světlo není tak hrozné. Dostat drátem do oka bolí víc5. UNCHARTED (USA)
tržby 2 miliony 638 tisíc Kč / návštěvnost 15 448 diváků / 74 kin
Mezi pěticí komerčně nejúspěšnějších titulů se pátý víkend drží adaptace mimořádně oblíbené viodeherní série Uncharted. Na kontě má 202 tisíce diváků a 34 milionů korun, což z filmu s Tomem Hollandem v hlavní roli dělá druhý komerčně nejúspěšnější titul, který měl v českých kinech premiéru v roce 2022.
4. TAJEMSTVÍ STARÉ BAMBITKY 2 (Česká republika)
tržby 2 miliony 640 tisíc Kč / návštěvnost 19 728 diváků / 159 kin
Úspěšnější než Uncharted byla z letos premiérovaných filmů pouze druhá Bambitka režiséra Iva Macharáčka. Pokračování divácky úspěšné televizní pohádky šlo rovnou do kin, navíc se z prosince muselo datum překládat na únor. Ani to diváky neodradilo a z Tajemství staré bambitky 2 je dlouhodobě komerčně nejúspěšnější titul letoška s 295 tisíci diváků a 43 miliony korun v rámci tržeb. Batman Robert Pattinson jí ale dýchá na záda.
3. PROMĚNA (USA)
tržby 3 miliony 918 tisíc Kč / návštěvnost 25 923 diváci / 191 kino
Nová pixarovka Proměna ve světě zamířila na VOD platformy a v tuzemských kinech na třetí příčku. Snímek pojednává o dívce, z níž se stává teenagerka, řeší hormonální změny nálad a svou bedlivou matku. Proměna tak má oproti předchozím pixarovkám specifičtější publikum, uvidíme, jak se snímku povede v celosvětovém kontextu. Tuzemská čísla nejsou vůbec špatná.
2. BETLÉMSKÉ SVĚTLO (Česká republika)
tržby 4 miliony 450 tisíc Kč / návštěvnost 28 525 diváků / 237 kin
Novinka Jana Svěráka Betlémské světlo měla k dispozici mimořádně vysoký počet kin (237), silnou marketingovou kampaň, řadu známých herců v obsazení (Tereza Ramba, Vojtěch Kotek, Daniela Kolářová, Zdeněk Svěrák), ale ve výsledku to na lepší než na druhou příčku nestačilo. V pořadí desátý celovečerák oscarového tvůrce rozdělil kritiky. A co publikum? To příběh stárnoucího spisovatele (Zdeněk Svěrák), jemuž se o slovo hlásí řada fiktivních postav, vlastně minul.
Když to vztáhneme k předchozím Svěrákovým filmům, nostalgické Po strništi bos startovalo v srpnu roku 2017 s návštěvností 113 tisíc diváků (snímek vidělo celkem přes půl milionu návštěvníků kin), pohádkové Tři bratry zhlédlo o premiérovém víkendu v roce 2014 více než 120 tisíc návštěvníků kin (celkem film vidělo přes 660 tisíc platících).
Ať už je novinka Betlémské světlo co se kvality týče jakákoliv, statistiky z kin jsou obrovskou prohrou. Být oproti předchozím výsledkům na čtvrtině se nedá vysvětlit ani postcovidovou situací. Kromě Batmana vlastně Svěrák neměl diváckou konkurenci, navíc cílovka se od vyznavačů temné komiksovky diametrálně liší. Svěráci už netáhnou? Dali potenciální diváci přednost jarnímu výletu do přírody? Nebo prostě cílovka stárne a pohodlní, takže si radši něco pustí v televizi? Pokud jsme před pěti lety v případě Po strništi bos říkali, že někdejší milionové návštěvy kin jsou minulostí, teď se dá za úspěch v případě Betlémského světla považovat i meta 250 tisíc diváků. A kdo ví jestli.
1. THE BATMAN (USA)
tržby 7 milionů 83 tisíce Kč / návštěvnost 39 577 diváků / 130 kin
Ani propad o 36 procent nezabránil Batmanovi v ovládnutí žebříčku. Pattinsonův gothamský mstitel má za necelé dva týdny na kontě 132 tisíc diváků a 23 milionů korun v rámci tržeb. Snímek se velmi dobře ujal též u kritiky a na novou sérii je zaděláno. Jak už jsem psal před týdnem, takového komerčního úspěchu a kvalit nolanovské série nedosáhne, ale i tak je sympatickým žánrovým příspěvkem. Celosvětově má The Batman na kontě 463 milionů dolarů, přičemž 238 mega (víc než polovinu) činí tržby z USA.
Aktuální žebříček tržeb a návštěvnosti tuzemských kin najdete ZDE.