Na internetu jsou možná nejsledovanější, v kinech ale youtubeři propadli
Je ale otázkou, jak reálný mohou mít komerční ohlas. Pokud jde o kupní sílu, pořád se bavíme o dětech, kterým musí vše kupovat rodiče. Což samozřejmě není nic nového - na tomhle principu ostatně funguje marketing cílený na děti odnepaměti. Háček je v případě youtuberů hlavně v tom, že jimi vychovaná generace je zvyklá na obsah zdarma. A pokud mohou děti to podstatné, tedy své oblíbence, najít zadarmo na YouTube, nemají příliš velkou motivaci k tomu, aby se jim nějakým jiným způsobem přibližovali za peníze.
Potvrzuje to řada neúspěšných realizovaných projektů stavících na youtuberech (reklamy bez větší odezvy, divadelní hra, časopisy atd.), mezi něž se nově řadí i dokumentární film Nejsledovanější. Na ten během premiérového týdne vyrazilo pouhých 9 tisíc diváků a film tak v kinech utržil 1,2 milionu korun. Není to samozřejmě úplně zanedbatelné číslo, pokud ho porovnáme s výsledky jiných dokumentů. Jenže jiné dokumenty se nemohou opřít o žádné "hvězdné jméno". Youtubeři, účinkující ve filmu, ovšem mají dohromady několik milionů oddaných fanoušků, kteří jsou navíc zvyklí na dokumentární formát (neboť právě jemu se klasická tvorba youtuberů nejvíce blíží). I přesto vyrazilo na ikony dětské zábavy pouhých pár tisíc lidí.
Co podobné číslo návštěvnosti o youtuberech říká? Nebavme se nyní o kvalitě nebo užitečnosti fenoménu jako takového (ostatně, nejsme cílová skupina). Komerční potenciál ale, zdá se, mají youtubeři ve skutečném světě, který není orámován internetovým prohlížečem, zatím velmi malý.