29. týden-kinopremiéry: Napjatě očekávané novinky Luca Bessona a Christophera Nolana jsou tu!
Temný rytíř (2008) možná bude stržen z piedestalu nejopěvovanějšího filmu Christophera Nolana. Režisér, scenárista a producent, který zatím neudělal špatný krok, představuje válečnou-psychologickou novinku Dunkerk (2017) a recenzenti ji vítají s nadšeným ohlasem.
Autorská rekonstrukce obdivuhodné akce Dynamo, během níž bylo v roce 1940 z francouzských břehů přístavu Dunkerque během jediného týdne dopraveno na Britské ostrovy více než 300 tisíc vojáků, je pojata velmi působivým způsobem. Evakuaci sledujeme z perspektivy vojínů, civilního loďsta a pilotů letadla Spitfire. Muži zoufale bojují o holé přežití, tíseň je cítit z každé scény, i když chybí krev, explicitní násilí a nepřítel na obzoru.Dunkerkem vzdává britský režisér hold odhodlání civilních obyvatel, které se semklo a "došlo si" pro své muže ve zbroji za cenu obětování vlastních životů.
Nolan zrekonstruoval nervy drásající bitvy ve vzduchu, potápějící se lodě s muži na palubě nebo německé bombardování dunkerského přístavu, kde nebylo před minami úniku. Ve filmu není kladných, záporných hrdinů. Vše se odehrává ve frenetickém tempu, kterému napomáhá všudypřítomný hudebně-ruchový podkres. Nolan si neodpustí obligátní časové hrátky, ale není to na škodu věci. Člověku to naopak připomene, jak rychlá byla válka, boj o životy před více než sedmdesáti lety.
Trailer:
Z recenze Františka Fuky: "Většina filmu je natočena v detailních záběrech a z pohledu bojujících. Nejlépe je to patrné při leteckých bitvách, kdy skoro všechny externí záběry soubojů jsou pořízeny kamerami, které jsou zcela zřetelně připevněny na trupech bojujících letadel (v dnešní době, a obzvlášť u Nolana, je už zcela jedno, z jaké části to byly triky a z jaké části skutečná stará letadla, ale vypadá to jako skutečná stará letadla). Když se jednou za čas, velmi výjimečně, objeví "tradiční" epický záběr celého bitevního pole nebo širého moře, je to o to působivější, protože je to něco úplně jiného, než většinu filmu vidíme... Nezbývá čas skoro na nic, protože film neustále uhání vpřed a ani na okamžik se nezastaví. Ve většině válečných filmů se bojové scény střídají s volnějšími, aby si divák odechl. Ne tak v Dunkerku. Film má překvapivě střídmých 100 minut, ale jeho tempo nezvolní ani na chvíli."
Všechny tuzemské recenze Dunkerku si přečtete zde. Prozatím je z toho známka 86 procent. Na webu RottenTomatoes je 94 procent kladných recenzí (!!!), což je shodné číslo jako v případě Nolanova Temného rytíře.
To francouzský režisér, producent a scenárista Luc Besson svým Valerianem a městem tisíce planet (2017) senzaci téměř jistě nezpůsobí. Adaptace komiksové látky, z níž opisoval i tvůrce světa Hvězdných válek, působí velkolepě. Alespoň co se trikovů a obrazové magie týče. Bohužel však vázne příběh, respektive vztah mezi hlavními hrdiny - Valerianem (Dane DeHaan) a Laurelinou (Cara Delevingne).
Děj filmu je zavádí do 28. století, kde coby zvláštní agenti udržují pořádech v pestrých vesmírných teriotoriích. Na rozkaz ministra obrany se oba vydávají na misi do obrovské intergalaktické stanice Alfa, kterou ohrožují temné síly. Valerian a Laureline mají hrozbu zneškodnit.
Trailer:
Z recenze Tomáše Chvály: "Zatímco Delevingne svou tvrdohlavou agentku podává s uvěřitelnou (až roztomilou) zarputilostí, DeHaanův pokus o drzého sympaťáka bohužel vyznívá do ztracena. Jeho Valerian je jen arogantní fracek, který nemá dostatek šarmu, aby svou postavu dokázal prodat (jak se to povedlo například Harrisonu Fordovu ve Star Wars). Luc Besson úspěšně oživil další fantaskní svět plný nejrůznějších bizarních bytostí, onen pocit osudovosti, kdy prožíváme něco opravdu velkého, se ale nedostavuje. Jde o souboj, jakého jsme byli svědky až příliš mnohokrát. Na druhou stranu - i když Besson svou velkou výzvu "pouze" ustál, pořád baví více než jiné letošní blockbustery."
Všechny recenze Valeriana si přečtete zde. Prozatím je z toho známka 65 procent.
Dále do tuzemských kin míří koprodukční drama Život za život (2016). Psychologický snímek pojednává o chlapci, který upadne do umělého spánku. Jeho rodiče čelí životnímu rozhodnutí - budou ho udržovat donekonečna na přístrojích, nebo jeho srdce darují smrtelně nemocné ženě? Recenze filmu si přečtete zde. V rámci žánru se snímek setkal s kladnými ohlasy.
Na závěr se představuje film pro nejmenší, koprodukční dobrodružný animák o odvážném adoptovaném vrabčákovi Richardovi. Ten ve snímku Letíme! (2017) absolvuje velké dobrodružství ve společnosti čápů, kteří letí do teplých krajin. Recenze si přečtete zde.