Je Kosmonaut z Čech úctyhodným selháním? Rozporuplné reakce chválí Adama Sandlera
Na metakritickém webu Rotten Tomatoes najdeme zatím skromných devět recenzních textů, z nichž necelé dvě třetiny jsou pozitivní a zprůměrovanou známku udělují okolo šestky z desíti. To rozhodně není důvod k bouchání šampaňského, přesto je třeba mít na paměti, že režisér Johan Renck stojící za Černobylem přináší z principu vyhraněnou podívanou. Nejlepší je tedy se do jednotlivých textů začíst.
„Ten film nedokáže strhnout, ale přes všechny jeho chyby se stává něčím mezi úctyhodným selháním a vzrušující podivností,“ míní Tim Robey z Daily Telegraph. Recenzent srovnává Kosmonauta s Ad Astra, v němž se pokoušel o kontemplativní vesmírnou podívanou á la TarkovskijBrad Pitt. Nyní přišel na řadu komik Adam Sandler a podle všeho nabídl film sice dvakrát levnější, ale taky dvakrát bizarnější.
Robey varuje, že nemáme očekávat smysluplné konceptuální sci-fi, logicky a logisticky ve filmu prý nedává mnoho věcí smysl. Skutečnost, že na důležitou misi na druhý konec sluneční soustavy byl v prostorné vesmírné lodi vyslán jediný kosmonaut, jde vysvětlit jen tak, že příběh „prostě chce vyprávět o nejosamělejším muži na světě“. Režisér Johan Renck v tomto ohledu následuje ducha absurdistické předlohy původem českého spisovatele Jaroslava Kalfaře.
Výrazně rozšířena byla role manželky hlavního hrdiny Jakuba Prochazky Lenka s tváří Carey Mulligan, byť dva špičkoví herci nemají z pochopitelných důvodů mnoho příležitostí stanout tváří v tvář. Robey je méně přesvědčený hlasem Paula Dana, jenž dabuje vesmírnou bytost Hanuše, která dělá hrdinovi společnost až příliš nevýrazným způsobem. Udílí v recenzi těsně nadprůměrné tři hvězdičky z pěti.
Peter Bradshaw z Guardianu je méně vstřícný a na stejné škále udílí o hvězdičku méně, končí tedy v podprůměru. „Máme tu existenciální sci-fi, která se potýká se svými vlivy a sebezvaným humorem až příliš humpolácky.“ Bradshaw označuje snímek za těžkopádný a doslovný. Jako příklad uvádí, že hlavní hrdina musí vždy během komunikace se Zemí opakovat reklamy na firmy, jež sponzorují jeho let, což je podle kritika velmi povrchní typ satiry.
Bradshaw si stěžuje, že adaptace v jádru ryze české předlohy se neúčastnil jediný Čech, což by podle něj mohlo vysvětlovat nepřesvědčivost humoru a vyznění. Během sledování tak budeme pomýšlet na všechny lepší sci-fi, v první řadě samozřejmě na Solaris. Pohlavek si od něj vysloužila sice rozšířená, ale tím méně přesvědčivá postava Lenky, jejíž motivace se mění a posouvají zcela náhodně.
Robert Daniels z rogerebert.com se opět těsně přehupuje přes průměrné hodnocení do pozitivní půlky. Chválí hlavně výkon Adama Sandlera, který se podle něj vymyká i jeho předchozím dramatickým zářezům. Zde takřka zcela zmizela hlasitost, zvládá zpodobňovat syrové emoce muže na pokraji psychických sil. „Ta tichá melancholie je záměrná. A Jakub není sympatický člověk,“ píše v recenzi. Přesto Daniels ujišťuje, že nejde o nekonečně vážnou podívanou. „Přes tíživý tón a temné osvětlení Kosmonaut z Čech ve svém ovzduší udržuje i trochu rozpustilosti. Je to přece jenom film o Sandlerovi ve vesmíru s obřím pavoukem, takže musí obsahovat pár vtipů.“
Daniels na rozdíl od svého kolegy z Daily Telegraph naopak chválí Danův hlas, právě od něj přichází většina humoru. A přestože snímek není dokonalý, opět se zmiňuje hlavně nedostatečná propracovanost Lenky, jedná se podle recenzenta ve výsledku o upřímné a snaživé dílo.
I Owen Gleiberma z Variety chválí Sandlera, který se podle něj znovu ukazuje jako talentovaný herec, když jen trochu chce. Jenže „režisér Johan Renck neví, jak publikum strhnout.“ Daří se mu vykreslit náladu dystopické vesmírné lodi, která jako by přicestovala z východní Evropy 70. let, neumí ale zaujmout samotným konfliktem.
Lepší by asi bylo, kdybychom se k šestkovému průměrnému hodnocení dostali hlasitým nesouhlasem jednotlivých textů. Kdyby jedni film nesnášeli a druzí milovali. Zdá se ale, že dojem prakticky všech osciluje těsně na hranici spokojenosti a o konečném verdiktu rozhodují osobní sympatie k jednotlivým volbám. To asi není úplně šťastný konec, počkejme si ale do 1. března, kdy se na Netflixu budeme moct přesvědčit sami. A zatím se můžete podívat na žebříček nejlepších filmů z katalogu této služby podle databáze Kinoboxu.