Nejlepší Scorseseho film? První reakce chválí vycházející hvězdu i přihlouplého DiCapria
Martin Scorsese nezklamal. Režijní legenda v Cannes uvedla svou novinku s názvem Killers of the Flower Moon, jež by (soudě dle knižní předlohy) mohla v češtině nést název Krvavé prachy. Monumentální, 206 minut trvající drama pojednává o vraždění původních obyvatel Severní Ameriky z kmene Osedžů na území dnešní Oklahomy, a to kvůli těžbě ropy. Film se do běžných kin dostane během října a z prvních reakcí se máme opravdu na co těšit.
Ve snímku se představí Leonardo DiCaprio jako Ernest Burkhart, kterého jeho strýc William Hale (Robert De Niro) ožení s osedžskou dívkou Mollie (Lily Gladstone). Právě Hale však stojí za vraždami jejích příbuzných a tento vrstevnatý kriminální případ se pokusí rozkrýt mladý agent FBI Tom White (Jesse Plemons). Scorsese se tedy opět důkladně zabývá rozvratem amerických hodnot a morálními zábranami, jež se posouvají podle diktátu peněz.
Na webu Rotten Tomatoes v tuto chvíli najdeme 31 recenzí, přičemž všechny kromě jedné udělují pomyslný palec nahoru, a to s úctyhodným skóre 8,6 z 10 bodů. Hlavním tahákem je možná trochu překvapivě herectví Lily Gladstone, která podle recenzentky webu Independent Clarisse Loughrey „podává jeden z nejvýraznějších ženských výkonů ze všech Scorseseho filmů“.
Zbožňovaní veteráni DiCaprio a De Niro však nezůstávají pozadu. David Ehrich z webu Playlist ocenil DiCapria, který „se nikdy neostýchal hrát zoufalce a zmetky, ale jeho nekompromisní a nuancované pojetí kreténského Ernesta odhaluje další zákoutí hercova dlouhodobého nedostatku ješitnosti“.
Obavy z extrémní délky prý také nejsou namístě. „Stopáž v délce tří a půl hodin je zcela opodstatněná díky eskalující tragédii, která nikdy nepolevuje. Jde o ilustraci hanebné historické křivdy s ozvěnami v dnešním hořce polarizujícím politickém pletichaření,“ napsal David Rooney na webu The Hollywood Reporter. Podle Petera Debrugeho z Variety se Scorsesemu společně s kameramanem Rodrigem Prietem podařilo vytvořit vtahující obraz ropné komunity, jejíž rituály nejsou ukazovány samoúčelně a zasazují tento neuvěřitelný příběh do specifického místa a času.
Superlativy nešetřil ani Pete Hammond z webu Deadline: „Existuje mnoho způsobů, jak si zkazit čiré potěšení z toho, kterak filmařský mistr zpracovává tak rozsáhlý příběh a zůstává na vrcholu i ve věku, kdy už mnozí odešli do důchodu. Dělat to však nebudu, vyjma informace, že s délkou tří a půl hodin režisér a jeho dlouholetá střihačka Thelma Schoonmaker zacházeli velmi úsporně.“
V souhrnu si tedy Scorsese a jeho pravidelní spolupracovníci vysloužili extrémně kladné přijetí, objevily se dokonce názory, že snímek patří mezi režisérova nejlepší díla. To je obrovský rozdíl oproti prvním reakcím na nového Indiana Jonese, který si vysloužil spíš rozpaky a zklamání. Za necelých pět měsíců tedy budeme moci posoudit, zdali je canneské nadšení na místě. Do té doby se však alespoň můžeme těšit o trochu víc.