„Úplná ztráta času.“ První reakce na Indiana Jonese nekompromisně sráží očekávání
Agregátor recenzí Rotten Tomatoes v tuto chvíli nastřádal osm příspěvků od těch pár nedočkavců, kteří ihned po rozsvícení světel v sále utíkali ke klávesnicím. Jsou zatím přesně padesát na padesát rozdělené na ty, které se vyšplhaly k nadprůměrné známce, a na ty, které ne.
Samozřejmě se jedná jen o první kapku v moři a veřejný konsenzus může skončit ještě někde úplně jinde. Zdá se však, že Nástroj osudu si získá podobnou pověst jako kontroverzní čtvrtá Křišťálová lebka, jež je pro jedny svatokrádeží, pro druhé neprávem opomíjeným pokladem.
Strhněme rovnou náplast tím nejhorším. Richard Lawson z Vanity Fair píše: „Člověk má úplně před očima, jak se čtyři kreditovaní scenáristé chytají stébel, zoufale hledají inspiraci, ale nedaří se jim ji najít. S čím přišli, by bylo perfektně dostatečné jako samostatný dobrodružný film s nějakým neznámým hrdinou, Indyho bič si však nezaslouží.“
Robbie Collin z Daily Telegraph není o moc nadšenější: „Působí to jako padělek nevyčíslitelného pokladu. Tvar a lesk mohou být na povrchu na chvíli přesvědčivé, čím déle se však díváte, tím víc pálí do očí nižší úroveň řemesla.“
Geoffrey Macnab už je smířlivější: „Harrison Ford je tu hrdinou dne. Nikdy neztratí ani kus svého šarmu a s přesvědčením a humorem zvládá i ty nejvíc rozklížené scény. Nese ten film na svých bedrech.“ Recenzenti chválí Phoebe Waller-Bridge, k níž má Jones otcovský vztah.
Spokojené reakce se soustředí právě na výkon Forda a na oldschoolovou atmosféru. Jo-Ann Titmarsh z London Evening píše: „Ve snímku najdeme mnohé dojemné scény, když vidíme tuhle úžasnou postavu, jak se s konečnou platností chystá pověsit svůj klobouk na hřebík. Díky, Indy, byla to skvělá jízda!“
Je jasné, že snímek sází v prvé řadě na nostalgii, jenže ne každý jí propadá stejně. David Ehrlich z IndieWire poznamenává: „Jedna z postav říká: ‚Včerejšek patřil nám.‘ A co se Indiana Jonese týče, tak ano, včerejšek mu bude patřit vždy. Problém je, že to jsme věděli už dávno a dnešek v jeho přítomnosti působil jako úplná ztráta času.“
Režisér James Mangold je nepřekvapivě pod nepříjemným drobnohledem. To je nevyhnutelné, když musí kráčet ve šlépějích Stevena Spielberga. Collin píše: „Režisér Walk the Line a 3:10 Vlak do Yumy se musel Lucasfilmu jevit jako bezpečná volba, ale právě to je možná problém. Ten film je fantaskně explozivní, ale chybí mu jiskra a suverénnost.“ Macnab naopak chválí: „Akce je často aranžovaná velmi inovativně. James Mangold nasazuje smrtonosné tempo.“
Snímek je podle všeho plný dlouhých akčních scén, jež nepřestávají být v pohybu, přesně jak je pro sérii typické. Jestli jsou povedené, na tom už se recenzenti neshodují. John Nugent z Empire v nejvíc nadšené recenzi píše: „Po finále pětky nám čtyřka dost možná začne připadat jako střídmý film.“ Toto prohlášení některé naláká, jiné naopak vyděsí.
Ne každý byl tedy během dvou a půl hodiny dojímání u vytržení. Na kterou stranu prozatím rozděleného prvního publika se přikloníte, se dozvíte 29. června.