Dospívající plavec se za pomoci nového trenéra připravuje na národní mistrovství v plavání. Spojenectví mezi dvěma mladými muži se však nepozdává okolí. Sociální drama zasazené do severního Íránu je druhým snímkem režisérky Sadaf Foroughi, která po úspěšném debutu Ava dále rozvíjí svůj osobitý vizuální způsob vyprávění.
Dva páry třicátníků, vášnivé diskuse o zásadních věcech života rozprostřené mezi Madrid a přilehlý venkov. Režisérská hvězda španělského filmu Jonás Trueba (Srpnová madona na MFF KV 2019) je mistrem oduševnělých kinematografických drobnokreseb, které nepotřebují dlouhé hodiny na vystižení hlubokých existenciálních pocitů prodchnutých šarmantní melancholií a jemným humorem.
Autorka Chvilek Beata Parkanová se do Karlových Varů vrací s mimořádně sugestivním portrétem rodiny notáře Václava Vojíře, maloměstské morální autority, a jeho obětavé ženy Věry. Suverénně vyprávěnému a originálně pojatému intimnímu dramatu, jehož hrdinové si během léta 1968 projdou těžkou zkouškou, vládnou filigránsky vytříbené herecké výkony Martina Fingera a Gabriely Mikulkové.
Tina, mladá žena ztracená v životě, se nastěhuje do podnájmu k rozevláté Megi. Díky ní začne postupně objevovat kouzlo svobodného života i možnost rozhodovat sama za sebe bez nutnosti záviset na muži... Suverénně režijně vedený, autentický snímek o životě mileniálů v současném Tbilisi i o vlivu patriarchálního uvažování na gruzínskou společnost.
Umělecká tvorba není soutěž, přesto se při přijímacích zkouškách na akademii musí dospět k pořadí uchazečů. Jak lze ale měřit výtvarné nadání? A jakou roli může mít v dnešním světě umění? Vrstevnatý observační dokument je portrétem instituce i odlehčenou generační výpovědí v jednom.
Mateo žije s matkou Libertad v růžovém oparu. V mikrokosmu, který má přesně dva obyvatele, matku a syna. Jednoho dne je mu diagnostikována rakovina... Pieta patří jen k malé hrstce filmů, které se rozhodnou popřít všechna pravidla, aby odvyprávěly naprosto realistický příběh. Ocitáme se v realitě, kde má matka stejnou moc jako diktátor ovládající Severní Koreu. Stejně toxickou, stejně absolutní, stejně smrtící.
Orion, Vladimir 518 a Mike Trafik jsou Peneři strýčka Homeboye. Tři kluci z Prahy, legendární rapeři na prahu středního věku, kamarádi. Graffiti, první pokusy o rap, mejdany, sláva, chlast a drogy. Popularita raketová, ale odpracovaná, pády, krize, návraty. Vynalézavě natočený trojportrét na tělo se nevyhýbá žádným tabu.
Nestatutární ceny
CENA FIPRESCI
Mezinárodní asociace filmových kritiků uděluje dvě Ceny FIPRESCI: filmu z hlavní soutěže a filmu ze Soutěže Proxima, které podle poroty nejlépe reprezentují filmové umění a jeho inovativní podoby.
„Za svůj vtipný a osobitý styl při zobrazování umělecké tvorby a jejího hodnocení.“
CENA EKUMENICKÉ POROTY
Ekumenická porota od roku 1994 oceňuje filmy z hlavní soutěže, které mají nejen vysokou uměleckou úroveň, ale zároveň si kladou důležité otázky týkající se společenských, politických, etických a duchovních hodnot. Vyzdvihuje režiséry, kteří kladou důraz na hledání pravdy, spravedlnosti a naděje v souladu s křesťanskou naukou.
„Oceněný snímek se odehrává v okresní nemocnici v západním Bulharsku během pandemie koronaviru. Režisérům se velmi citlivou observací podařilo zachytit fragmenty situací, v nichž se odráží celé spektrum lidského života. Porota oceňuje, jak snímek zrcadlí schopnost nemocničního personálu sdílet svoji přítomnost i naději a vykonávat svoji profesi s unikátní vnitřní silou a nezřídka kdy také humorem, to vše navzdory značně omezenému nemocničnímu vybavení a utrpení způsobenému samotnou nemocí."
CENA EUROPA CINEMAS LABEL
O ceně Europa Cinemas Label, která se uděluje od roku 2003 na pěti evropských festivalech, rozhoduje porota složená z provozovatelů kin ze sítě Europa Cinemas. Jejím cílem je zlepšit propagaci a distribuci vítězných snímků a udržet filmy déle v povědomí diváků. Cena Europa Cinemas Label se uděluje nejlepšímu evropskému filmu z hlavní soutěže a ze soutěže Proxima.
„FUCKING BORNHOLM je hlubokou sondou do složitých mezilidských vztahů. Film zobrazuje urputnou snahu jeho protagonistů vypořádat se se složitostmi lidské povahy a neutéct ze vztahu. Všichni si představujeme ostrov Bornholm jako příjemné a idylické prázdninové místo, ale nakonec se vše zvrtne. FUCKING BORNHOLM je emotivním vyprávěním o střetu očekávané pohody s tvrdou realitou.
Režisérka Anna Kazejak vykresluje hlavní postavy jako složité osobnosti, s nimiž však zároveň soucítí. Díky chytrému humoru a dějovým zvratům dokáže film udržet pozornost diváků až do úplného závěru. Jako sdružení provozovatelů kin obzvlášť oceňujeme, že byl tento skvělý evropský film natočen pro velké plátno, jelikož se odehrává v nádherném prostředí a příběh podbarvuje výrazná podmanivá hudba. Doufáme, že se divákům v evropských zemích bude film líbit stejně jako nám.“
Křišťálový glóbus – Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii
Kinobox: Král rokenrolu Elvis čerpal z černošské kultury a měl nebezpečně smyslné pohyby pánve
Nový životopis o zpěváku Elvisovi Presleym má 160 minut, ale trvat by mohl klidně i déle. Je to film o rychlém vzestupu a pomalém pádu. Formálně je mnohem nápaditější než nedávná úspěšná, ale nudná Bohemian Rhapsody.