Netrpělivě očekávaná Duna se představila v Benátkách. Na tiskové konferenci to jen hýřilo ohromnými ambicemi
Nové filmové zpracování románu Franka HerbertaDuna od kanadského režiséra Denise Villeneuvea se po ročních odkladech konečně představí prvním natěšeným divákům a divačkám. Monumentální sci-fi příběh, který je často popisován jako „Star Wars pro dospělé“, nás už stihl oslnit ve dvou epických upoutávkách a disponuje plejádou hereckých hvězd, z nichž hned šest se zúčastnilo sledované tiskovky před slavnostní premiérou. Po boku Villeneuvea konkrétně usedli Javier Bardem, Oscar Isaac, Rebecca Ferguson, Timothée Chalamet, Zendaya a Josh Brolin, kteří půl hodiny ochotně zodpovídali dotazy přítomných novinářů a novinářek z celého světa.
Nejvíce pozornosti na sebe strhl kanadský filmař, jenž musel hned zpočátku vysvětlovat, co jej vlastně na Herbertově knižní epice přitahovalo. „Když jsem knihu četl jako dítě, byl jsem zasažen tím ponořením do jiné kultury, znázorněným vztahem k přírodě a pocitem melancholie či spíše izolace, jímž hlavní charakter procházel. A to s tíhou obrovského dědictví, které mu spočívá na ramenou. To bylo něco, co se mě hluboce dotklo,“ prozradil oceňovaný režisér, jenž natočil filmy jako Blade Runner 2049 nebo Příchozí.
Villeneuve poté zažertoval, že největší výzvou pro něj bylo režírovat vlasy Timothéeho Chalameta, které si prý „žijí vlastním životem“, než opět zvážněl a vysvětlil, že nejdůležitější bylo najít optimální způsob vyprávění pro ty, kteří nemají s knižní předlohou zkušenosti. Publikum prý nechtěl umořit expozicí a nezanedbat kinematografickou složku celého spektáklu. Společnosti Warner Bros. a Legendary jsou podle něj na film pyšné a dělají vše pro to, aby dostaly Dunu na velká plátna, kam se svým zvukovým designem a obrazovým formátem zkrátka patří – v tomto směru použil pojem „fyzická zkušenost“ a ujišťoval, že se štáb snažil o vytvoření maximálně pohlcující podívané. Zároveň s tím na diváky apeloval, aby dorazili nejlépe do imaxových kinosálů, pokud to v současné těžké době nebude ohrožovat jejich zdraví.
Herec Javier Bardem poté promluvil o nadčasové hodnotě Herbertova díla a jeho vizionářském přesahu, především pak v otázkách obavy o životní prostředí. Právě ekologický charakter jeho postavy, která dohlíží na životní prostředí své planety, jej prý s příběhem a projektem emocionálně propojil. Tato slova poté podpořil i Villeneuve, který Dunu rovněž obdivuje pro autorovo zdůrazňování důležitosti životního prostředí, stejně jako pro nevídaně akurátní vizi politického vývoje ve 20. i 21. století, která je podle něj více relevantní dnes než v šedesátých letech, kdy román vznikl.
Zendaya i Chalamet opakovaně zdůrazňovali, jak jsou vděční za tuto kariérní příležitost a s jakou pokorou přistupovali k natáčení tohoto obrovského projektu s takto hvězdným obsazením a režisérem, k němuž oba vzhlíží. Chalamet rovněž sdělil, že se snažil vytvořit vlastní podobu svého charakteru, zcela nezávislou na hereckém výkonu Kylea MacLachlana v již klasické verziDavida Lynche z roku 1984.
Rebecca Ferguson a Oscar Isaac byli požádáni pouze o jejich interpretaci vztahu mezi jejich charaktery a oba vyjádřili své pohledy na určité knižní motivy, jež se jejich postav týkají. Ferguson rovněž přiznala, že místy potřebovala pevné vedení, jelikož byla ze svého komplexního charakteru a různých emocionálních poloh hlavně zpočátku lehce zmatená.
Nejhumornější momenty pak měl na svědomí dlouho mlčící Josh Brolin, jenž byl dotázán na svou pověst „třídního šaška“. „Dali mi to do mého kontraktu. Řekl bych, že jsem byl na scéně jako Denisův přítel. A pak jsem nějak začal pracovat i na filmu, aniž bych to věděl. Nečetl jsem knihy a ani nevím, jestli tam můj charakter vůbec byl. Ale jsem placený, abych lidi rozesmával, dokonce i v dramatech,“ žertoval herec, jenž už s Villeneuevem natočil thriller Sicario: Nájemný vrah. I on ale poté vyjádřil svůj obdiv k vizím Herberta i Villeneuvea a neskrýval nadšení z výsledné podoby filmu. Testovací projekce se prý zúčastnil jeho známý, jenž Dunu přečetl nejméně třikrát, a na konci vřískal radostí, že přesně takhle si to celé při čtení představoval.
Na závěr ještě režisér prozradil, že hudební producent Hans Zimmer byl vůbec prvním člověkem, jehož sám Villeneuve před započetím prací na projektu oslovil. Slavný skladatel prý strávil celé měsíce přípravami a snahami o vytvoření unikátního zvukového designu filmu. Soundtrack má prý být silně feministický a má vyzdvihovat ženskou přítomnost, která hrála v knize důležitou roli.
Půlhodinové povídání jen potvrdilo nevídané ambice a naděje, které do filmové Duny vkládá nejen celý štáb, ale i nemalá část divácké obce. Tuzemská premiéra je stanovena na 21. října, kdy už budeme dávno seznámeni s ranými ohlasy.