Vrací se pozapomenutá hororová lahůdka s hvězdou série Halloween Jamie Lee Curtis
Hlavním tahákem celé přehlídky je vyšinutá dystopická vize zítřků v podobě muzikálu Jablko. „Snímek z roku 1980 zasazením děje do vzdálené budoucnosti léta Páně 1994 prorocky předjímá, že veškeré módní zlo osmdesátek dojde svého zrůdného vrcholu v devadesátkách. Především ale vykresluje svět, který se pod vládou zlotřilé hudební korporace proměnil v nonstop estrádu, kde se obyvatelstvo musí účastnit celonárodních tanečních čísel. Neposkvrněné dobro zde představuje páreček srdíčkových písničkářů, kteří se ale po vzoru Adama a Evy nechají zlákat pokušením masové popularity, když své duše zaprodají spartakiádně bombastickým disko koncertům,“ říká dramaturgyně Alžběta Šáchová. Možná nejabsurdnější a nejděsivější muzikál všech dob dramaturgie festivalu nabídne s živým českým dabingem a zpěvem.
Neprávem pozapomenutá hororová lahůdka Maturiťák (1980) si na taneční parket vytáhne hvězdu série HalloweenJamie Lee Curtis. Ta v hlavní roli ztělesnila něco jako ženskou variaci Johna Travolty, a to včetně jeho ikonického diskofilního čísla z Horečky sobotní noci (1977). Sekundovat jí bude Leslie Nielsen, který se o pár let později zapsal do diváckých srdcí jako poručík Frank Drebin ze série Bláznivá střela.
„Maturiťák má, podobně jako třeba devadesátkový Vřískot, podobu takzvaného whodunit – detektivního mystéria, kde zabijákem je jedna z postav a diváci mohou hádat, která. V našem interaktivním podání dokonce budete moci hádat i přímo v sále. Inspirovali jsme se českou televizní detektivní klasikou Hříchy pro pátera Knoxe a pojali promítání jako soutěžní hru. V určitém okamžiku film stopneme a vaším úkolem bude uhádnout, kdo zabíjí nebohé studenty na maturitním plese. A nyní již máte dostatek indicií, abyste se rozhodli, zda tomuto jedinečně roztančenému filmovému hororu chcete věnovat svůj čas,“ shrnuje Petr Šaroch.
O tom, že drogy jsou špatné a disko boží, se diváci budou moci přesvědčit ve světě barevných světel a křiklavě pompézních oblečků filmu Disko kmotr (1979). „Tato fantasmagorická agitka obsahuje nejen zhůvěřilé estrádní výstupy na tanečním parketu, ale také hororové výjevy feťáckých halucinací či sugestivní scény, kde truchlící rodina využívá služeb exorcisty k odvrácení své ratolesti z osidel drog. A pak je tu ještě titulní disko kmotr – nejlepší disko tanečník a DJ, nejschopnější bývalý policajt, nejnamachrovanější přeborník v karate, nejsvůdnější klátič a největší dobroděj afroamerické komunity, který pochopitelně musí v každé sekvenci mít jiný vyladěný obleček,“ popisuje snímek dramaturg a ředitel kina Aero Jiří Flígl.
Posledním titulem letošní přehlídky je Kuso(2017), který divákům ukáže odvrácenou stranu diskotéky plnou léčivých análních humrů, mluvících krčních boláků dožadujících se orálního sexu či lesních monster pojídajících výkaly.
„Název Kuso znamená v japonštině „sračka“ a snímek skutečně vypadá, jako kdyby ho natočil David Lynch nadopovaný projímadlem – ale také viagrou. Soubor čtyř střídajících se dějových linek prokládaných monstrózními kolážovitými animacemi a nevkusně zpracovanými video spoty působí jako delirická noční můra, která klouže kupředu poháněná proudy mazlavých tělních tekutin,“ říká dramaturg Antonín Tesař. Psychedelickou přehlídku podmanivého hnusu režíroval elektronický hudebník Flying Lotus, který podobnou, tvrdě vyšinutou poetiku vkládá i do svých videoklipů a ostatně i do hudby samotné.