Profilový obrázek

Sidarius

Komentáře 39

Od nejnovějších
  1. Prokletá romance
    Prokletá romance (2022)
    8
    DŮLEŽITÝ TIP: Pokud máte rádi jedničku, tak se NEDÍVEJTE na trailer, protože je to brutální spoiler! Celkově první díl, tedy Kouzelná Romance (Enchanted), je jeden z těch filmů na ČSFD, který si své nízké hodnocení ani trochu nezaslouží, protože je většinou od lidí, co to nepochopili. Neexistuje podle mne lepší nadsázka a parodie sama sebe, než tenhle kousek od Disney. Pro mne je to kultovní záležitost a nic od Disneyho produkce jsem neviděl (a ani bych si nepustil) tak mockrát, jako právě tuhle sebekritickou potrhlou romantickou pohádku. A s dvojkou je to bohužel ještě horší. Stačí si přečíst ty recenze tady. Málokdy v recenzích reaguji na ostatní, ale "vykrádá to klasické pohádky" (což je opakující se motiv v kritikách) mě dostalo do kolen. To jako myslíte vážně? Opravdu vás ani chvíli nenapadlo, ŽE JE TO SCHVÁLNĚ? Vždyť odkazy na pohádky a pohádkové postavy jsou na každém kroku a ta očividná nadsázka je prostě VŠUDE. No dobře, pojďme k recenzi samotné. Jako téměř každá dvojka, ani tahle nedosahuje kvalit jedničky. Je ale nutno si přiznat, že se v tomto případě nejedná o klasický Disney "dvojkový" vývar, ale naopak je toto pokračování jiné, než jednička, a je to sakra dobře. Pokud jste měli rádi naivní a vždy pozitivní Disney "princeznu" Gisell, tak si nemůžete neužít její proměnu, kterou zvládla Amy Adams herecky na jedničku. A že je "hlavní" záporačka horší a méně výrazná, než Susan Sarandon? No tak jasně, jak by pak vynikla ta skutečná záporačka Prokleté romance (Disenchanted)? A že to není o romantice, ale spíš o vztahu matky s dcerou? Co že to je druhý nejvýraznější prvek v pohádkách? A nemyslíte si, že o 15 let starší postavy by právě takové věci neměly řešit? Objektivně musím ale připustit, že písničky nejsou tak dokonale chytlavé, jako v jedničce. Kvantita tady bohužel vyhrála nad kvalitou a hodně mě to mrzí. Ale herci vyzráli a své postavy a jejich účelové přehrávání si vyloženě užívají a fakt jsme si vychutnával každou minutu jejich hraní. Postava prince krasoně (hlavně toho původního) a macechy, jsou obě naprosto dokonalé a stejně tak dokonale parodující související klišé, že se prostě musíte bavit i smát. Výprava je velkolepější, než v jedničce a kostýmy jsou naprosto úchvatné (samozřejmě hlavně macechy). Stačí si uvědomit, že je to jedna velká nadsázka a dělání si srandy z Disneyho klišé. Pokud na tuhle "hru" přistoupíte, tak se budete bavit. Pokud to budete vnímat jako pohádkový muzikál od Disney, tak to budete zákonitě "hejtit". Stačí ale otevřít oči, stejně jako u prvního dílu, a budete se královsky bavit!
  2. Jan Žižka
    Jan Žižka (2022)
    10
    Po přečtení některých recenzí válejících se všude po českém internetu jsem se začal trochu bát na to jít, ale jediná pozitivní recenze (na veřejnoprávním irozhlasu) mě přesvědčila, že to s těmi recenzemi a realitou může být všelijak. A bylo. Kdo očekává s tak malým rozpočtem (na poměry filmů tohoto typu), že to bude velkolepé jako Statečné srdce, tak bude zklamaný. Kdo očekává, že to bude historická výpověď o mladém Žižkovi (o kterém se ve skutečnosti téměř nic neví) na pozadí zcela přesných historických reálií, tak bude také zklamaný. Kdo na to jde jako na vybájenou akční verzi příběhu o našem největším vojevůdci na pozadí středověkých českých reálií a s vědomým, že se jedná o ČESKÝ FILM, tak musí Jáklovi smeknout obrovskou hlubokou poklonu za to, jak to celé zvládl dát dohromady! Ostatně každý tomu filmu vytýká něco jiného a něco jiného vyzdvihuje, je to až směšné. Ano, nějakým klišé se Jákl nevyhnul, ale řemeslně odvedl naprosto precizní práci a mě se líbilo i to pojetí, které skládalo střípky reálií, které všichni moc dobře známe a využívalo je tak akorát, aby to bylo uvěřitelné. Casting se ohromně povedl, a to jak na straně amerických hvězd, tak na české straně. Foster a Lowe byla trefa do černého a Cainovi byla ta role napsaná na míru. Hodně českých rolí jsem pak bral jako taková příjemná camea, například Vetchého nebo Vašuta. Rezignovaný Václav IV v podání Rodena byl skvělý. A hlavně pro mne tam bylo to, co mi v mnoha současných filmech chybí, a to emoce. Asi dost pomohlo, že jsem český vlastenec, ale na mne to prostě fungovalo. Srovnávat to se současnou českou produkcí, která produkuje hlavně generické a často až trapné romantické komedie, detektivky, případně artové a životopisné filmy (které z toho dopadají nejlépe) podle mne není možné, protože něco takového tady nikdo předtím natočit nezvládl. Není to sice tak dobré jako Statečné srdce, ale podle mne je to lepší než Království nebeské nebo Vikingové a dokonce bych to asi zařadil i výše než Gladiátora. Není to sice úplně na pět hvězd, ale jednu hvězdu navíc výjimečně přidávám kvůli české malosti a závisti, kterou tady čiším z každé druhé recenze a hodnocení...
  3. Predátor: Kořist
    Predátor: Kořist (2022)
    10
    Jednoduchá verze recenze - je to Predátor 3, byť prequel. Jediné, co je na tom vlastně smutné je fakt, že jsme na něj museli čekat dlouhých 32 let! A není to ledajaká trojka, boří veškeré tradice akčních filmů 80. a 90. let (na které úspěšně navazuje) a neplatí zde, že trojka už je jen vaření z vody. Naopak si troufám tvrdit, že tahle trojka je lepší než dvojka a dýchá nebezpečně blízko na záda i jedničce! A teda je odporné, jak stereotypy kazí tomuto filmu hodnocení. Paradoxně v duchu boje proti "prznění filmů genderovými aktivisty" przní dotyční sami sebe. Přitom hlavní ženská hrdinka byla od začátku i v první nejslavnější sáze o příšerách z vesmíru. Dobrá práce a důkaz, že se dá natočit akční klasika i v dnešní době!
  4. Slow West
    Slow West (2015)
    10
    Sedmá pečeť ve westernovém podání. Pokud Sedmá pečeť není váš šálek kávy a nemáte rádi westerny, nekoukejte na to. Pokud ano, tak budete nadšeni.
  5. Sbohem, baby
    Sbohem, baby (2007)
    10
    Film má své slabší stránky, ale v tom, co si očividně Ben Affleck vzal za svůj hlavní cíl – vystavit obrovské morální dilema, funguje skvěle. A důkazem toho jsou zdejší komentáře a příspěvky v diskuzích, kde se lidé vymezují k tomu hlavnímu rozhodnutí hlavního hrdiny a hodností ho buď absolutně kladně a nebo absolutně záporně. Skoro až mrazí z toho, že teď v roce 2020 se do téhle roviny dává v podstatě téměř všechno, hlavně politika. Vinou sociálních sítí existují vždy dvě extrémně vyhrocené strany, které spolu nedokážou mluvit a jsou radikálně jedna proti druhé. Je to tak v USA (prezidentské volby), v Británii (vztah k EU), ve Francii (vztah k ekonomickým reformám) i tady v ČR (vztah k politickým a podnikatelským gerontům Zemanovi a Babišovi). Neexistují kompromisy, buď jsi s námi a nebo proti nám. A tak je to i v tomto filmu. Za mne je to jasné, udělat správnou věc bohužel ne vždy znamená udělat tu nejracionálnější věc.
  6. Vlastníci
    Vlastníci (2019)
    10
    Jelikož jsem idealistický předseda bytového družstva a sleduji dění v téhle republice a je mi z něj (a hlavně těch lidí, kteří to způsobují a dopouští) dost smutno, tak pro mne to byla hodně černá komedie. Spíš než vtipné, to bylo totiž naprosto přesné. Nejsmutnější je, že takoví lidé fakt jsou a je klidně možné, že se sejdou v jednom SVJ, protože jich není málo. Jen zapátrejte ve svém okolí, určitě znáte nějakou paní Roubíčkovou, Horvátovou, Procházkovou, Švece a spoustu pánů Kubátů. No a vám starším zase my mladí liberálové určitě přijdeme jako Zahradníkovi a Nitranský. SPOILER: A hlavně jistě všichni znáte minimálně jednoho Čermáka, jeden nám teď tady totiž už docela dlouho vládne (a přišel k tomu podobným způsobem, jako bratři ve filmu). KONEC SPOILERU. Jo a abych nezapomněl, všemu mlčky přihlíží a s davem jdou Bernáškovi. 12 rozhněvaných vlastníků funguje skvěle jako satira schůze malého BD/SVJ, ale ještě lépe jako satira celé současné České společnosti, protože ty persony jsou skvěle vytvořené, zahrané a hlavně, to prostě skvěle sedí.
  7. Star Wars: Vzestup Skywalkera
    Star Wars: Vzestup Skywalkera (2019)
    10
    Zatím to vypadá, že hodnocení a kritičnost komentářů je hodně závislá na tom, zda byl daný divák spokojený s pojetím v osmičce nebo ne. Ti, co považují osmičku za nejlepší díl trilogie, tak nešetří kritikou. Ti, co ji nesnáší, tak jsou spokojeni. Já jsem asi moc velký fanoušek, takže já byl nejvíce zklamaný ze sedmičky a od té doby to za mne jde jen nahoru. Něco se mi na osmičce líbilo a něco ne, a hodně z toho, co ne, tak bylo teď eliminováno (včetně postav). Co hlavně podle mne rostlo, tak emoce. V sedmičce skoro žádné nebyly (a to tam byla jedna scéna, která si o to říkala) v osmičce ke konci už pár emocí bylo a devítka je od druhé půlky jedna velká emoční bomba (pokud jste tedy fanoušky původních SW). Jasně, občas zaplakal i mozek, ale hlavně plakalo srdce (a teda někteří fanoušci kolem mě v kině i dost nahlas). Takže za tu emoční hloubku dávám 5 hvězd, protože to jsem miloval na starších SW a v nových mi to doteď chybělo. Zbytek jsou už jednotlivosti, kde nemůže být nikdy spokojen každý. Skvělý závěr trilogie a důstojný závěr celé ságy, který v mnoha ohledech uzavřel kruh. Poprvé od Rogue One jsem tak z kina odcházel skutečně spokojený!
  8. Premiér
    Premiér (2019)
    0
    Kdyby existovala soutěž o nejhorší seriál na světě všech dob, tak by tenhle seriál skončil druhý, protože je tak strašně špatný, že by ani tohle nemohl vyhrát! Ne, vážně, čekal jsem, že se to bude snažit být "na sílu" vtipné, takže to bude neskutečně trapné a pobavím se na Soukupův účet, ale tohle není vtipné ani tím, jak je to strašné. Otřesné "herecké" výkony i všichni dva herci (v mnohonásobných rolích), otřesný scénář, otřesné monology (dialogy tam byly tak dva) atp. Navíc je to finální důkaz, že Soukup trpí nějakou vážnou psychickou poruchou, která ho zcela zbavuje soudnosti a dává mu pocit, že všechno co řekne či jinak vyplodí, je dobré. Jinak si totiž nedokážu vysvětlit, že tohle pustil mezi lidi. Vždyť to nedosahuje zdaleka kvalit ani podprůměrného amatérského videa. Všude jsou vidět mikrofony, hlavní postava mluví nahlas a toporně sama k sobě a to navíc tak, že to nedává žádný smysl (je to něco mezi vnitřními myšlenkovými pochody, vypravěčem a reklamou na sebe sama). Nechybí ani hodnocení aktuálních kauz (mimo ty Babišovi a Zemanovi samozřejmě) a kopání do Kalouska a Gréty, ovšem ani tohle nemá hlavu ani patu. Dalo by se pokračovat ještě dlouho, ale nechci plýtvat svým časem na takovou slátaninu. Jediná věc, která je tak trapná, až je vtipná, je, když si Jaromíra Soukupa premiéra pozve do svého pořadu Jaromír Soukup moderátor. Bohužel teda jen ten absurdní nápad, nikoliv už to provedení. Zasloužený odpad a fakt na to nekoukejte, nemá to cenu ani v případě, že se chcete královsky bavit, jaká je to blbost. PS.: Pustil jsem si to jen na Youtube, protože tomu obskurnímu televiznímu kanálu a tomu šaškovi, co ho vede, fakt nechci zvyšovat sledovanost ani trošičku.
  9. Solo: Star Wars Story
    Solo: Star Wars Story (2018)
    10
    První Star Wars storka (Rogue One) nám předvedla Hvězdné války ve stylu vojenských a špionážních filmů. Solo se zase nese ve stylu gangsterek a westernů. A musím říct, že i přesto, že jsem celkem skalní fanoušek celé ságy, tak mi tyto žánrové odbočení vůbec nevadí, ba naopak, je to celkem příjemné oživení známého konceptu. Dokonce má člověk dojem, že tyto doplňující Star Wars Story jsou lepší, než nová hlavní linie. Možná to je příliš vysokými očekáváními od hlavních epizod, ale možná je to i tím, že na obou Star Wars Story se jen těžko dá najít něco, co by vám vyloženě vadilo nebo bylo kontroverzní. Solo je prostě kvalitně odvedená práce, která je plná očekávaných i neočekávaných propojení a odkazů na většinu dosud natočených Star Wars. Dočkáme se také opět několika velmi dobrých vysvětlení předchozích "děr", včetně jedné velmi nečekané chybějící části skládačky osudu jedné ze starých známých postav (který ale plně dojde asi jen velmi skalním fanouškům). Nejsem rozhodně zklamán. Chybí sice nějaká skutečně dokonalá scéna, jako byla v Rogue One, ale zase je tu plno dobře fungující chemie a všechno tak nějak pěkně zapadá do stávajícího univerza. No a hlavně mladé verze známých postav vezmete na milost daleko rychleji (alespoň já to tak měl), než byste čekali. Nejsem schopen posoudit, zda se film bude líbit i někomu, kdo není skalní fanoušek Star Wars, ale opravdu skalní fanoušci rozhodně nebudou zklamáni!
  10. Star Wars: Poslední z Jediů
    Star Wars: Poslední z Jediů (2017)
    10
    Sice mi to místy připadalo ve stylu: "Pojďme udělat něco, co nebudou vůbec čekat! Fajn, tenhle WTF moment se nám povedl, pojďme tam hodit další...", ale jinak musím připustit, že se mi to líbilo mnohem víc než sedmička a i některé ty překvapivé momenty byly celkem dobře vymyšlené. Uvidíme po druhé projekci. Hlavně jsem zvědavý, jestli ta jedna dějová linka je opravdu tak strašně zbytečná, jak mi to připadalo nyní (z hlediska dopadu na příběh), a zda některé pasáže nebudou po opakování nudné.
  11. Hit and Run
    Hit and Run (2009)
    4
    Do pádu ze schodů to je celkem slušný psychologický thriller, ale od té doby to úplně ztratí tu trochu atmosféry, co to mělo a z ucházejícího béčkového thrilleru se stane neucházející céčkový horor, který ani trochu neděsí. Námět je to navíc velmi neoriginální, takže by člověk čekal, že přijde alespoň s nějakou zajímavou obměnou, ale bohužel. Přitom ta neobvyklá kamera není vůbec špatná a díky krátké stopáži a celkem dobrému střihu to i dobře odsýpá, takže potenciál to rozhodně mělo.
  12. Slíbená princezna
    Slíbená princezna (2016)
    0
    Asi nejhorší pohádka, co jsem kdy viděl! Nefunguje v ní naprosto nic. Dialogy jsou napsány naprosto strašně a i samotný příběh je naprosto neuvěřitelně pitomý. Chemie mezi postavami žádná, pohádkovost žádná, konec naprosto příšerný. Tvůrci asi zamýšleli udělat to jako parodii, ale tady se člověk směje maximálně tomu, jak je to neuvěřitelně hloupé a špatně napsané. V moderních pohádkách je alespoň pěkná princezna, ale tady? Možná tak některé její sestry, které ovšem zase vypadají, jako by utekly z bordelu, což do pohádky asi nepatří. Jediné pozitivum co tam lze nalézt je kamera, ale to je asi tak to jediné. Zasloužený odpad!
  13. Pravý rytíř
    Pravý rytíř (2016)
    6
    Zajímalo by mě, co vede lidi k tomu, hned po skončení pohádky jí masivně "zhejtovat" na ČSFD. Nebylo to rozhodně dokonalé, ale to ostatně téměř žádná pohádka v posledních deseti letech. Těch opravdu dobrých je málo. Tady jsou alespoň respektována základní pohádková pravidla a někteří herci jsou opravdu k nepoznání, což v Českých poměrech není úplně běžné. Kdo z vás by bez problémů poznal Korna nebo Hanzlíka? Jako hlavní vady vidím výkony některých vedlejších herců, velká podobnost s O statečném kovářovi, a pak hlavně trochu nepřesvědčivé poučení otce a syna, které mělo být rozhodně lépe scénáristicky domyšleno. Jinak ale nosný nápad byl velmi dobrý a i spousta hlášek moc povedená. Výprava a kostýmy jsou slušné a díky malé stopáži to celkem příjemně ubíhá. Záporák se mi také líbil (a to jsem na ně docela náročný) a být lépe zvládnuté to prozření hlavních hrdinů, tak bych se nebál ani lepšího hodnocení. Hodnotím a srovnávám to v rámci daného žánru a z tohoto pohledu je to rozhodně za slabší tři hvězdy!
  14. Rogue One: Star Wars Story
    Rogue One: Star Wars Story (2016)
    10
    Musím přiznat, že jsem (na rozdíl od Epizody VII) spokojený již po první projekci! A to jsem měl po trailerech poměrně velká očekávání, a to předtím způsobilo mé velké rozčarování nad sedmičkou. Jasně, jako filmu se tomu dá vytknout spousta věcí, ale valná většina prostě vychází z toho, že je to jen doplňující příběh k prvním Star Wars, díky čemuž je dost věcí jasně dáno dopředu. Ono to prostě nemohlo dopadnout jinak ;-). Ale tady přece nejde o to, co se stalo, ale spíše, jak přesně se to stalo. A rozhodně to není nudný příběh a spousta fanoušků si přijde na své, protože se mnoho věcí více než uspokojivě vysvětlí a také doplní. Je zde dokonce i několik pěkných odkazů na kreslené série (Clone Wars a Rebels). Někomu přijde, že budování postav není věnován náležitý prostor, ale upřímně si myslím, že to o moc lépe za daných okolností nešlo a herci mi naopak přišli velmi dobře vybraní a jejich pozadí bylo věnována u těch důležitých poměrně dost prostoru. Stejně tak mi vůbec nepřišlo špatné "oživení" dvou postav, které hodně lidí kritizuje, přitom bych se vsadil, že kdyby to dotyční nevěděli, tak to ani nepoznají (viděno v 3D a přišlo mi to udělané skvěle). Jediné, co bych opravdu vytkl, tak to je hudba. Je strašně znát, že to nedělal John Williams a hudba byla dobrá jen v momentech, kdy hrají původní nebo jen lehce upravené motivy. Proč je dobré Rogue One vidět: 1) Vždycky mi přišlo hloupé, že šla Hvězda Smrti zničit jedním (byť netrefitelným) zásahem přes (rovnou) větrací šachtu. 2) Chci vědět o čem jsou první dva odstavce v úvodu Epizody IV a co se vlastně přesně stalo (:-D). 3) (drobný SPOILER) Přeji si znovu vidět Darth Vadera, pokud možno v nějaké (byť krátké) akci. Pokud vám tohle stačí, budete spokojeni, jako jsem byl já. Pokud od toho chcete samostatný film se standardním "Hollywooodským" koncem nebo si nepamatujete nazpaměť začátek Epizody IV, tak na to radši vůbec nechoďte ;-). PS.: Po druhém zhlédnutí (tentokrát ve 2D) musím konstatovat, že je to opravdu skvělé a že se tato část SW ságy může rozhodně zařadit hned za starou dobrou trilogii! Poslední třetina filmu je plná emocí (často pramenících z nostalgie a znalosti Epizody IV, ale je to tam), což jsem v Epizodě VII dost postrádal (hlavně v závěrečné bitvě). No a pak máte po zhlédnutí chuť se podívat na úvodní scénu z Epizody IV a když už zhlédnete úvod... Není to hlavní účel prequelu? Rozšířit informace a nabudit chuť se podívat na původní film? Za mne je to z tohoto pohledu zvládnuto mistrně a vzdávám velký hold všem, co se na tom podíleli (a jsem jen strašně moc zvědavý, jaký ten konec byl původně). PSS.: Asi definitivně končím s 3D, jen to ruší (a s 4DX tuplem, místama je to fajn, ale spíše to ruší šíleně).
  15. Dárek z lásky
    Dárek z lásky (2004)
    8
    Dlouho mi ležela v šuplíku originálka za pár kaček a já se filmu vyhýbal (hlavně kvůli poměrně nízkému hodnocení zde na ČSFD), ale teď po shlédnutí soudím, že film je zde značně podhodnocen. Velkou vinu na tom mají producenti filmu, kteří se pravděpodobně zasloužili o to (a i kdyby jen tím obalem), že film budí dojem "americké Lásky nebeské" o čemž svědčí i valná většina zdejších komentářů. Tyto dva filmy přitom mají společného jen tolik, že je v nich více postav, jejichž osudy se vzájemně protínají (ovšem v Lásce nebeské je těch postav mnohem více a a jejich osudy jsou daleko více propojené). Jinak ale jde o úplně diametrálně odlišné filmy. Láska nebeská je romantická komedie, je to milé, vtipné a pozitivní. Tento film je přitom čisté romantické drama, kde vtipných a milých momentů moc nenajdete. Možná ale i díky tomu film působí o dost "opravdověji" než Láska nebeská (a zdejší komentáře tak považuji většinou za dost mimo), což je paradox, protože tento film obsahuje několik mysteriózních prvků. Srovnávat oba filmy je naprostý nesmysl, stejně tak, jako hodnotit tento film v závislosti na Lásce nebeské, protože to je jak srovnávat Vinetua a Tanec s vlky. Nechci tím tento film nijak zvlášť obhajovat, ale základní koncept se myslím povedl. Herci hrají velice dobře, dojemné momenty jsou skutečně dojemné a vánoční mystika filmu vůbec neškodí, spíše vytváří překvapivé a nečekané momenty bez negativních vedlejších účinků. Rozhodně tento film hodnotím 3,5* a kvůli příliš nízkému hodnocení (které ale dle mého způsobilo ve většině případů nesmyslné srovnávání) zaokrouhluji nahoru!
  16. Star Wars: Síla se probouzí
    Star Wars: Síla se probouzí (2015)
    10
    Tak po dlouhých letech tu máme pokračování mé nejoblíbenější filmové ságy a musím říct, že takto rozpolcený jsem u hodnocení filmu ještě asi nebyl. Po zveřejnění záměru natočit pokračování jsem se toho celkem solidně obával, ale po zjištění, že to bude točit JJ (a díky tomu, že nový Star Trek se mu tak neuvěřitelně povedl) jsem se začal těšit a čím blíže to bylo, tím více. Z půlnoční premiéry jsem ale odcházel dost rozpolcený. Jsou věci, které se velice povedly - ať už to je řemeslná filmová práce (méně CGI bylo znát a je velká škoda, že tomu tak nebylo již v Epizodách I - III) , tak odkazy na původní trilogii (které byly místy možná až přehnané, ale OK). Spokojen jsem i s herci a jejich herectvím, byť je pravda, že u Kylo Rena byl ten kontrast před a po sundání masky možná až příliš velký (a při vzpomínce na "temného Anakina" prostě bledne, ale možná to byl záměr ho takto udělat, protože je vlastně *SPOILER* pokoušen opačným směrem :-D */SPOILER*). Rozhodně nejvýraznější postavou byl Han Solo, který dostal až překvapivě moc prostoru, a je to dobře, protože scény s ním rozhodně film posouvají nahoru. Ale i nové postavy fungovaly a do světa zapadly až překvapivě hladce. Vizuální orgie už dneska každý tak nějak očekává, a také se dočká (kreace Falcona na planetách jsou moc povedené, ale už jsme o nich věděli z traileru, takže tak neohromí). Jsou ale bohužel i věci, které se nepovedly vůbec. Tak zaprvé mi tam chybělo napětí a překvapivé a osudové momenty, které hlavně ve starých Star Wars vždycky dominovaly. Tady všechno tak nějak dopředu víte a překvapivá zjištění se postupně dozvídáte tak nějak mimochodem, takže vás to ani neohromí (trochu prostoru pro tajemství ještě ale zůstalo do dalších epizod, tak snad se to spraví). Stejně tak neohromí ani závěr finální "hvězdné" bitvy, protože to proběhne také tak nějak mimochodem na pozadí jiných (emočně silnějších) událostí. Přitom doteď u finále IV cítím velmi silné emoce, a to je má největší výtka k novým Star Wars, které silné emoce prostě postrádají. Vyvolaly je ve mně jen úvodní titulky (a to silné) a pak příchod a odchod Hana Sola. Vše ale člověk tak nějak čeká dopředu (a to nejen proto, že VII je moderní klon IV), takže to asi ani žádné velké emoce vyvolat nemůže, včetně úplného závěru filmu, a to je velká škoda. No asi to dopadne tak, že na to do kina půjdu ještě jednou, musím to totiž pořádně vstřebat, ale zatím je to nadšení z některých scén a prvků smíchané se zklamáním z celku... PS.: Po druhé projekci (tentokrát 2D) se mi sedmý díl líbil o dost více, než při první, takže to přikládám za vinu příliš velkým očekáváním při první projekci a přidávám pátou hvězdu ;-).
  17. Thor
    Thor (2011)
    6
    Vizuálně sice perfektně zvládnuté a i herecké výkony jsou na velice dobré úrovni, je tu ale několik ALE... Tak za prvé jsem se nemohl ubránit dojmu, že přítomnost boha na zemi ve "smrtelném" těle mohlo vyústit v mnoho zajímavějších a i vtipnějších scén, v tomhle ohledu byl ale potenciál značně nevyužit. Akční scény mi přišly dost nepřehledné (což je u filmu, který je plný akce, poměrně smutné) no a hlavně jsem postrádal alespoň trochu chemie mezi Natalií a Chrisem (více chemie snad bylo i s Christensenem - určitě víte, co mám na mysli ;-), protože tomu jejich milostnému vzplanutí prostě nejde uvěřit ani na minutu. Stejně tak proměna Thora byla dost nepřesvědčivá (*SPOILER* jak souvisí jeho zamilování s tím, že najednou nechce vyhladit Obry? */SPOILER*). Jediný výraznější klad tedy vidím v postavě Lokiho, protože jeho postava není (jako snad jediná) plochá a předvídatelná a jeho motivy jsou (byť jsou nejsložitější) asi nejpochopitelnější. Zkrátka není to rozhodně špatný film, po vizuální stránce je přímo úžasný, ale nevidím jediný důvod, proč bych se na něj měl podívat znovu.
  18. Hobit: Bitva pěti armád
    Hobit: Bitva pěti armád (2014)
    8
    Po dost dlouhé době jsem opět zavítal do IMAXu na 3D film, a to kvůli nadšení ze shlédnutí rozšířených verzí předchozích dílů. Klasické verze se mi totiž moc nelíbily, protože obsahovaly přesně to, co mi na Jacksonově režii vadí (přepálené akční scény a nesmyslné nelogičnosti) a neobsahovaly příliš toho, co by podle mne mělo mít dobré fantasy (propracované postavy a jejich motivy, příběh a poetiku). Rozšířené verze jsou podle mne tedy výrazně lepší a navíc filmy rozšiřují hlavně o věci z Hobita a Nedokončených příběhů, takže pro nás, kteří jsme vyrostli na Hobitovi, Pánu prstenů a Silmarillionu, je to dost zásadní doplnění. Shlédnutí nerozšířené trojky mě utvrdilo v tom, že to nebyl jenom můj dojem, nebo zlepšení mého pohledu na předchozí díly kvůli druhé projekci, ale že ty kino verze opravdu postrádají základní věci. Zkrátka film je opět velice dobře zpracován po výpravné a technologické stránce, herci hrají velice dobře (hlavně herecké ztvárnění Thranduila, Bilba, Thorina, Barda, Gandalfa a Galadriel) a potěší i odkazy na Pána prstenů (byť představa desetiletého uznávaného Chodce a elfa, který ho 60 let hledá, je trochu zcestná), ale scény s Legolasem bych nejraději kompletně vymazal (přidává tři nové kousky, kde každý z nich ignoruje minimálně jeden obor lidského poznání, včetně fyziky) a celkově zde opět akční orgie jdou na úkor postav a nově navíc i na úkor dovyprávění děje! Většina trpaslíků zde má minimální prostor, který je dáván osobním soubojům, Legolasovi a Alfridovi a většina věcí, na které je kladen velký důraz (Arcikam, náhrdelník z měsíčního svitu, rozdělení podkladu, osud Alfrida, Barda a vlastně i Tauriel), zde nejsou vůbec dořešeny. Nechápu také, že Jackson nevyužil potenciál v podobě Medděda v bitvě. Počítám (doufám), že to všechno bude v rozšířené verzi, ale uvidíme. Do té doby nemohu dát více, než 3 hvězdy, protože ten film nemá pořádně uzavřené linie a opět popouští uzdu v akčních scénách (kdy Legolas musí v každém dalším filmu překonávat sám sebe, aby náhodou milovníky nesmyslných scén nezklamal – já se tomu nemůžu už ale ani smát). Nejlepší část je určitě *SPOILER souboj Bílé rady s Prstenovými přízraky a Nekromantem*, ale ta to samotná nezachrání...
  19. Hobit: Šmakova dračí poušť
    Hobit: Šmakova dračí poušť (2013)
    6
    Už jsem ten pocit měl u prvního dílu, ale u druhého se mi ještě prohloubil – obrovská škoda, že Guillermo del Toro kvůli průtahům odstoupil! Peter Jackson je totiž perfektní produkční a pomocný režisér. Výprava, masky a vůbec všechno to "kolem" je naprosto perfektní a člověk má opět pocit, jako by v té Středozemi byl. Každopádně někdo by mu měl stát za zadnicí a říkat mu, že tohle už je fakt nesmysl, který z fantasy velkofilmu dělá lascivní akční slátaninu. Jako by nestačily mnohé úlety s Legolasem v původní trilogii (což považuji snad za jedinou vážnější chybu, když počítám rozšířené verze), tak tady se rozhodl Jackson překonat sám sebe, takže Legolas *SPOILER tentokrát nesjíždí schody na štítu, ale rovnou na skřetovi a pak hravě skáče po hlavách trpaslíků, kteří plavou v sudech na divoké řece a samozřejmě u toho stíhá perfektně střílet a přeskakovat z jedné hlavy na druhou - proboha PROČ?* Dalo by se to odpustit, kdyby to přebily nějaké silné momenty (jako tomu bylo u Pána prstenů a trochu i na konci prvního Hobita), ale to tady zcela chybí. Vlastně celkově kladů není moc, vybaví se mi tři: perfektní zpracování Šmaka, velice dobře propracovaná postava Barda (škoda, že je to také jediná dobře uvedená a do hloubky propracovaná postava) a milostné vzplanutí mezi elfkou a trpaslíkem. Celkově novou elfí postavu a vše kolem ní považuji spíše za přínos, Jackson si očividně uvědomoval, že zasahuje do geniálního díla (a tentokrát bez jakékoliv opory v Nedokončených příbězích), takže to udělal zodpovědně a dokonce i ta romance je v Tolkienovském duchu (až mě to překvapilo). Navíc jsem podobnou anomálii použil jako jeden z hlavních pilířů v mém DRD světě, takže mě potěšilo, že i Jackson se rozhodl takovou kacířskou myšlenku použít ve fantasy příběhu. Tím klady ale bohužel končí a zbytek vnímám buď neutrálně nebo přímo negativně. Medděd naprosto nevyužit, emoce tentokrát téměř žádné, spousta z trpaslíků zůstává stále nerozlišitelných, akční scény ještě nesmyslnější, než obvykle atd. Přitom je to taková škoda, vizuálně i herecky je to velice dobře zvládnuté, stačilo by jenom trošku vylepšit scénář a ubrat na nesmyslných akčních scénách a digitálních tricích (nebo je alespoň lépe domyslet). Ve výsledku jsem tedy spíše zklamán, s danými prostředky to mohlo být dokonalé, ale je to jen ucházející. Škoda, stačilo mít Jacksona v pozadí a na režisérské židli někoho s citem víc pro fantasy, než pro akční orgie.
  20. Prci, prci, prcičky: Školní sraz
    Prci, prci, prcičky: Školní sraz (2012)
    8
    Přivést zpět nostalgii konce devadesátých let se teda vůbec nepodařilo! Copak někdo pamatujete nějakou devadesátkovou filmovou sérii, kde by byl čtvrtý díl nejlepším dílem ze všech? U všech slavných sérií to byl spíš dost prů.er, takže tohle je něco jako zjevení. Jasně, není to nejdokonalejší film pod sluncem, ale skvěle uzavírá kruh jednoho fenoménu devadesátek, jehož pokračování a vedlejší odbočky se zrovna dvakrát nepodařily (snad až na Svatbu, která byla typická trojka). Takže za mne Uroboros zdatně sežral svůj vlastní "ocas" a hlavně ať už nikoho nenapadne ho znovu oživovat, protože v nejlepším se má přestat. PS SPOILER.: Finčova máma je daleko větší kus, než ta Stiflerova a skutečná MILF!
  21. 2001: Vesmírná odysea
    2001: Vesmírná odysea (1968)
    8
    Na 2001: Vesmírnou odyseu jsem měl políčeno opravu velmi dlouho, ale čekání se vyplatilo, protože jsem jí měl možnost shlédnout v kině (včera ve Světozoru). No a co o tomto kultovním filmu napsat, abych se zbytečně neopakoval? No hlavně to, že jsem již dlouho tak nekroutil hlavou při čtení komentářů zde na ČSFD (a to negativních i pozitivních zároveň, což se mi zde běžně nestává). V prvé řadě si vůbec nemyslím, že by film byl zdlouhavý a nedával smysl. Ano, některé záběry byly opravdu na hraně (a některé až za hranou) délky, ale díky hudbě a technickému zpracování (které je naprosto dokonalé i dnes, natož na tu dobu) se daly bez problémů snést a skvěle podtrhovaly atmosféru (a navíc jsem na ně byl připraven a upřímně jsem to čekal horší :-D). Zkrátka jsem se nenudil a buď si vychutnával to, že probíhá děj, a nebo jsem si prostě jen užíval ten vizuál a hudbu a měl čas nad jednotlivými útržky děje přemýšlet. No a absence akce? Přijde mi, že většina dnešních sci-fi trápí opačný problém, a že by se měli od Kubrika učit, že to jde i zcela bez ní, a že kvalita filmu je o něčem úplně jiném! Nepřijde mi ani, že by film nedával smysl, v podstatě až do závěru, který ale nelze bez knihy přesně pochopit, ať se snažíte sebevíc. To také považuji za největší chybu filmu, kvůli které nemohu dát plné hodnocení. Přijde mi, jako by malíř namaloval perfektní (byť místy zbytečně roztažený) obraz a v pravém horním rohu udělal spletenec barev a čar, aby nad ním každý musel přemýšlet a mohl si dosadit co chce (trochu prvoplánově, ale OK). Dobrá, proč ne, ale pak nechápu, proč je k tomu obrazu vytvořen i "komix", který díky textu celý ten spletenec popisuje a dává mu smysl (ukazuje, co je "za ním")? Připadám si pak jako divák zcela podveden, protože jsem neměl šanci posledních dvacet minut "správně" rozklíčovat, protože mi k tomu chyběla znalost knihy, která vyšla až po filmu (ano, jen týden, ale tisíce diváků tak ani neměla šanci)! Za tuhle podpásovku dávám "jen" čtyři hvězdy, protože film má pro diváka konec, který si musí domyslet sám, aby pak zjistil, že je to dávno vymyšlené, jen to v tom filmu není ani naznačeno. Dokázal bych to pochopit, kdyby to skutečně bylo na nás, na divácích, ale takhle je to z mého pohledu dost ne fér. Přitom spousta námětů na přemýšlení je tam i tak, takže důvod mi uniká. Odkazů a inspirací tímto filmem je asi nejvíc v historii filmu (a to nejen ve sci-fi) a spousta skvělých sci-fi filmů by bez tohoto ani nevzniklo nebo by nebylo takových. Technická stránka dokonalá a i dějově nemám (až na ten konec) co vytknout. Každá část má svůj smysl (a monolit je perfektně spojuje) a putování s Discovery je rozhodně nejlepší část celého filmu (ale nepřeceňoval bych jí, nezapomínejte na Karla Čapka!), ale na pět tomu prostě chybí alespoň náznaky vysvětlení věcí, které vidíme v závěru a na které si musíme přečíst knihu. Knihy dle mého mohou doplňovat universum, psychologii postav, rozšiřovat vedlejší dějové linie, ale vysvětlovat konec (a věci v něm ukázané)? Zkrátka nepovažuji za správné vytvořit konec, který má sice určený smysl, ale v rámci filmu jako takového ho moc nedává (a to jsem si díky poměrně dobré znalosti sci-fi žánru většinu věcí domyslel "dobře")! Škoda... PS.: Double SPOILER - Všichni jsou mrtví Dave dostalo další rozměr :-).
  22. Pojedeme k moři
    Pojedeme k moři (2014)
    10
    O tomto filmu už jsem slyšel poměrně dost a dlouho dopředu (díky poměrně pravidelnému sledování ČT24, jako jediného televizního programu, na který se dá koukat), takže když mě má žena přemlouvala, ať na to jdeme do kina, tak nemusela vyvinout ani příliš úsilí (a to jsem na český film nešel do kina ani nepamatuji). Původní plán, že uvidím zajímavě natočený film mladého nadšence (kterého jako herce moc nemusím), který chce dělat filmařinu pořádně (a ví moc dobře, že to se tady naučí jen těžko, a tak neváhá odjet studovat film za oceán) se naplnil jen částečně, protože já k lásce pro film a zajímavě natočenému filmu dostal i milý příběh, úžasné herce, velkou porci neumělých emocí a hlavně pointu, kterou jsem čekal jen na půl (a o to víc mě ta druhá půlka pointy překvapila). No co víc dodat, snad jen zamyšlení, zda to šlo udělat za daných podmínek lépe? Možná ano, ale rozhodně ne o moc! Nejnovější český film, kterému jsem dal 5 hvězdiček, jsou s největší pravděpodobností Pelíšky (1999) a byť u nich to bylo 100% a tady to vidím tak na 90%, tak i přesto si Pojedeme k moři a hlavně Mádl mých 5 hvězdiček zaslouží, protože odvedl skvělou práci a jasně dokázal, že to jde i bez patosu a komerce a oživil mé umírající naděje na budoucí kvalitní český film! Troška, Olmer a bohužel i Poleďňáková a jimi podobní by se měli jít už zahrabat někam k moři a přenechat filmařinu mladé generaci, která naštěstí (na rozdíl od nich) nezapomněla na Formanův odkaz!
  23. Volný pád
    Volný pád (1993)
    10
    Troufám si tvrdit, že Volný pád je jeden z nejlépe hodnocených filmů, který plně pochopila jen hrstka diváků (alespoň soudě dle komentářů zde na ČSFD). Dále bude komentář obsahovat drobné SPOILERY! - Film má totiž dvě roviny, kdy i ta základní (z lehce psychicky narušeného člověka se kvůli déle trvající a hromadící nepřízni osudu a jednorázovému bodu zlomu stane silně psychicky narušený člověk) je brilantně natočená a zahraná a divák si jí prostě užívá, protože "ten magor má vlastně úplnou pravdu". Poselství v sobě ale ukrývá až ta druhá rovina, která se skrývá jak v dějové linii D-FENSe, tak v dějové linii (zde v komentářích právě dost kritizované!) Prendergasta. To právě ta podobnost jejich postav (oba pracovali aktivně na zajišťování bezpečnosti občanů USA, aniž by to kdokoliv ocenil, oba "přišli" o dceru a celkově se s nimi osud příliš nemazlí a mají vážný problém se sebeúctou a tím pádem i s uznáním ze strany svého nejbližšího okolí) je na celém filmu to nejzajímavější. Volný pád nám ukazuje, že není zdravé v sobě hromadit frustraci, a že je třeba se ozvat a "bojovat" za své postoje, názory a práva, pokud jim opravdu věříte. D-FENS je ale proto záměrně ukázán jako člověk, který má své psychické problémy (sklony k agresivnímu prosazování svých postojů a tužeb), protože jeho "cesta" vede jen jedním směrem a není z ní návratu. Kdyby to byl normální člověk, znamenalo by to, že film ospravedlňuje všechny, kteří vezmou zbraň a začnou s její pomocí prosazovat svoje názory (a většina z nich o dost krvavěji, než D-FENS), protože k tomu přeci mají důvod. Celý film by pak taky ztratil dost ze své realističnosti, protože normální člověk by ty věci neudělal (a opět tedy nechápu kritiku v mnoha komentářích). D-FENS očividně snášel většinu těch věcí, proti kterým bojoval poté, co mu definitivně ruply nervy (samozřejmě, že ne kvůli té zácpě, ale kvůli tomu všemu, co se mu stalo předtím, ta zácpa byla jen zcela logický a uvěřitelný spouštěč, ta pověstná poslední kapka). Zkrátka až poté se naplno projevila jeho psychická labilita, kterou byli schopni do té doby odhalit jen jeho nejbližší (manželka, matka, možná i šéf v práci). Ostatně právě díky tomu je zcela logické, že ho žena opustila (matka z něj měla strach a šéf ho propustil), protože uviděla, co v něm dřímá. D-FENS ale díky tomu ukázkově reprezentoval to, co se občas prožene hlavou spoustě lidí v dnešním světě, ale nemají "koule" na to, to udělat. On to díky své úchylce a bodu zlomu zvládl, ale tak, že byste s ním osud rozhodně neměnili. Jeho příběh ale inspiroval druhou postavu tohoto dramatu, která si díky D-FENSovi konečně uvědomila, že jeho pasivita je špatná, možná ještě horší, než ta přehnaná "aktivita" D-FENSe. Zvolila ale jako řešení cestu, která je "správná" a nevede jednosměrně do pekel. Prendergast nám zkrátka ukázal, že to jde i bez sebedestrukce a dokonce i se stejným vtipem, jaký předvedl D-FENS. Nemění to ale nic na tom, že postava D-FENSe byla sice trochu šílená, ale nikoliv zlá, což ale zjistíme (spolu s Prendergastem) až na úplném konci, stejně, jako genialitu tohoto tragického hrdiny (dárek pro dceru vymyslel znamenitě). A co vy, máte už uzavřenou vysokou životní pojistku nebo půjdete raději tou druhou cestou?
  24. LEGO® příběh
    LEGO® příběh (2014)
    8
    Už jenom kvůli těm popkulturním (parodickým) odkazům, skvělému provedení (takto to vypadá mnohem lépe, než ostatní lego filmy a hry, které jsou kompletně animované), velice netypicky uchopenému "Orwelovskému duchu" a vlastně i zajímavému příběhu (ano, konec je trochu patos, ale SPOILER – není to jen další parodický odkaz na Star Wars, kterými se to v tomto filmu jen hemží?) nelze, než hodnotit hodně vysoko! Na pět to ale podle mne není, protože k dokonalosti přeci jen pár věcí chybí (hlavně z pohledu čistě filmařského). Ale Batmanovi hlášky, kosmonaut z 80. let a odkazy na Star Wars pobavily i zahřály na duši ;-). PS.: Nechápu zajímavost "Postavu Supermana mal pôvodne nahovoriť Channing Tatum" od stefi7773, protože Channing Tatum postavu Supermana ve filmu namluvil.
  25. Barbarella
    Barbarella (1968)
    8
    Ano, je to jeden velký úlet a příběh a dialogy nejsou zrovna umělecké dílo. Ale je to také revoluční (v mnoha významech) snímek plně odrážející dobu, v které vznikl. No a hlavně je to poměrně zábavný filmový komiks plný hlášek a zajímavých nápadů. On ostatně i ten příběh má v porovnání s dnešními ehm "komiksovými" filmy v zásadě smysluplný děj a ani těch logických lapsů není zdaleka tolik, jako dnes ;-). Ano, triky a kulisy jsou dnes překvapivě daleko lépe zvládnuté, každopádně jako milovníka Karla Zemana nemohu opovrhnout ani tímto snímkem, který má také některé efekty a kulisy zvládnuté na jedničku (a mnohdy vypadají skutečněji, než dnešní počítačové efekty). Naše Jessie je o něco lepší, ale to byla čistá parodie a komedie, zatímco tady režisér očividně zamýšlel něco jiného. Erotiku ve sci-fi prostředí? Podivnou fantasmagorii? Jeden velký nadhled nad tehdy současným světem? Možná od všeho trochu, každopádně to vše tam je a doteď to funguje! PS.: Chápu, že hlavní tahák je Jane Fonda coby Barbarella, ale mne tedy nejvíce uchvátil Velký Tyran!
  26. Nevědomí
    Nevědomí (2013)
    10
    Po přečtení zdejších komentářů jsem na film šel s tím, že pro mne bude zajímavý (jako sci-fi fandu), ale že to nebude nic převratného. No z kina jsem odcházel nadšený, protože mé očekávání bylo výrazně překonáno. A vůbec nevadilo, že plno věcí bylo téměř od začátku jasných (ale o to víc jsem chtěl vědět, jak to přesně je). Navíc po dlouhé době jsem měl u nového filmu pocit, že efekty a akční scény doplňují příběh a ne naopak, jako tomu bohužel v současné době často bývá (naposled jsem měl takový silný pocit u Iron Man 3). Hodně se tu píše o tom, jak Nevědomí přišlo po tolika podobných filmech, že už ničím nepřekvapí. No nevím, já si při koukání nevzpomněl na jediný film, který by kopíroval, spíše se mi vybavilo spousta sci-fi povídek z 80. a 90. let ;-). Hlavně pak "Co z nás dělá lidské bytosti" od Stephen R. Donaldson z roku 1985 ;-). Vsadím boty, že to Kosinski četl, protože hlavní nosná myšlenka příběhu byla naprosto stejná (a v žádném jiném filmu jsem jí zatím neviděl). Samozřejmě tam bylo plno prvků z jiných příběhů a některé nové jako bonus. Dohromady to ale fungovalo úžasně, včetně hudby, efektů i akčních scén (které se mi ve spoustě filmů už pěkně zajídají, protože se snaží stále překonávat jiné filmy, sebe i hranice, takže jim je podřizován příběh filmu). Na závěr si neodpustím jednu radu (nejen pro zdejší hodnotitele), méně filmů a více knih, zvláště v oblasti sci-fi, ať nežijete v nevědomí ;-).
  27. Expendables: Postradatelní 2
    Expendables: Postradatelní 2 (2012)
    8
    Pocta americkým akčním filmům 80 let - nic víc, ale ani nic míň. Největší akční ikony pohromadě, spousta sebereflexe, skvělých (a notoricky známých) hlášek a hlavně spousta skrytých (i velice okatých) narážek na staré dobré akční klasiky a hrdiny samotné. Jasně, hrdinové jsou možná až moc nezničitelní (netrefitelní) a na můj vkus byl dost nevyužitý potenciál bojových umění (hlavně když uvážím to obsazení), ale pokud se na to nekoukám jako na samostatný akční film, ale právě jako na hold akčním filmům a sebereflexi jejich představitelů, tak jasné a velice silné čtyři hvězdy (jinak bych byl asi trošku kritičtější, byť akční nářez se Expendables 2 nedá upřít). Hlavně díky tomu, že dvojka je paradoxně lepší než jednička (což se žádnému akčnímu filmu 80. let nikdy nepodařilo) a protože Chuck Norris :-D.
  28. Battlestar Galactica
    Battlestar Galactica (2004)
    10
    Dá se dlouze debatovat o tom, který sci-fi seriál je ten nejlepší (a určitě se to nedá rozhodnout - protože každý má prostě něco). Těžko se dá ale debatovat o tom, který je nejméně plochý, co se charakterů, jejich propracování a řešení jejich motivů týče. Pro mne to byl příjemný oddech po vyloženě "kladných" sci-fi seriálech typu Star trek, Stargate atp. V BSG má každá postava to svoje (tedy mimo kladných vlastností i ty špatné, a to dost výrazné). Co si budeme nalhávat, ale v konfrontaci s možným vyhynutím celé rasy, by právě ty špatné vlastnosti byly ty, které by se nejvíce projevily, a to se mi na BSG libí. V konečném důsledky je totiž pro mne, i přes poměrně silný (na můj vkus určitě) náboženský motiv, BSG uvěřitelné, co se postav a jejich chování týče. Asi namítnete, že se některé postavy chovají dosti šíleně a máte pravdu, ale podle mne by to tak přesně vypadalo, kdyby se něco takového stalo ;). Lidé jsou v podstatě strašně nedokonalá stvoření, což je možná ale jejich největší přednost :D. Neodvážím se hodnotit každou sezónu zvlášť, podle mne to totiž funguje jako celek. Ve výsledku je to možná jen výborná telenovela zasazená do nezvyklého (sci-fi) prostředí, ale funguje to skvěle. Navíc ten konec se vyloženě povedl a dal tomu přesně ten rozměr, jaký to dle mého mělo celé mít.
  29. Počátek
    Počátek (2010)
    10
    Dalo by se možná polemizovat, zda je tento film lepší po stránce efektů, gradace příběhu, atmosféry (která je podtržená výborně zvolenou hudbou), hereckého obsazení (DiCaprio mě nepřestává překvapovat) atp. Ale podle mne největší devizou filmu je, že o něm budete přemýšlet ještě hodně dlouho po tom, co opustíte kino (obývák). Důkazem budiž stovky teorií a polemik všude různě na internetu, jak že to vlastně ve skutečnosti je! Dle mého to byl režisérův záměr, který se povedl na výbornou. Zkrátka a dobře - určitě nejlepší sci-fi snímek roku 2010.
  30. Dvanáct rozhněvaných mužů
    Dvanáct rozhněvaných mužů (1957)
    10
    Je smutné, že takové filmy se již netočí a bohužel asi s největší pravděpodobností ani v budoucnu nenatočí... I když kdo ví, třeba se pletu, protože každý se může splést. Je to o tom? Nebo o tom, že každý člověk je jiný a někteří opravdu diametrálně odlišní od těch ostatních. Nebo je to o demagogii, auto-projekci, sebeklamu, logice i selském rozumu? Či je to otázka života, vesmíru a vůbec? Ať je to jakkoliv, tak je vidět, že dobrý film nedělá nepřekonatelná akce, megalomanská výprava, bezchybné efekty atp. K dobrému filmu bohatě stačí jedna místnost, skvělý scénář a 12 skvělých herců. Kdo genialitu tohoto filmu nevidí, a kdo u něj nebyl pohlcen od začátku až do konce, toho lituji, ale nekritizuji, protože každý je prostě jiný a někdo je schopen vidět mistrovský obraz, a někdo vidí jen černobílou starou, nudnou, pomalou a zbytečnou ukecanost. Proti gustu žádný dišputát, já jsem ale z tohoto filmu nadšen po každém shlédnutí víc a víc! BTW všimli jste si, že o přistěhovalectví porotce č. 11 (kdopak to asi je), se nikdo přímo nezmíní a je to jen několikrát naznačeno?
  31. Kouzelná romance
    Kouzelná romance (2007)
    10
    Kultovní záležitost, jejíž hodnocení tady na ČSFD absolutně nechápu. Není podle mne lepší parodie sebe sama a Disneyho produkce, než tenhle kousek. Pro mne srdcovka, kterou ale samozřejmě musíte brát s nadhledem. Jedině tak oceníte každé klišé a narážku na klasické pohádky, kterých se to v tomto díle jen hemží. A ano, skutečně je to schválně a skutečně si to dělá srandu ze všech Disneyho klišé i samo ze sebe. Přijměte to a budete nadšeni. Dívejte se na to jako na klasickou Disney pohádku a zůstaňte i se svým nízkým hodnocením v Platónově jeskyni. A nebo z jeskyně odejděte a královsky se bavte!
  32. Poslední Mohykán
    Poslední Mohykán (1992)
    10
    Hudba, výprava, herci a i ten příběh, který není ani tak o samotném ději, jako spíš o principech (pomsta, věrnost, čest, láska a spravedlnost) jsou vskutku epické. Škoda, že akční scény (kterých je poměrně dost a jsou důležitou složkou celého filmu) nejsou příliš přehledné, jinak totiž filmu nejde moc co vytknout. Děj je sice dost předvídatelný, ale je tam několik velmi překvapujících momentů (hlavně jedno nečekané sebeobětování). PS TIP: Na velice povedeném sborníku písní s názvem The Celtic Circle (cd1) můžete nalézt píseň I Will Find You v delší a propracovanější verzi, která rozhodně stojí za poslech!
  33. L. A. - Přísně tajné
    L. A. - Přísně tajné (1997)
    10
    Je pár filmů, u kterých doopravdy lituji relativně omezené škály na ČSFD :-/. Dal jsem totiž pět hvězdiček horším filmům (ale takhle bych mohl pokračovat až k odpadu, takže změnou laťky to nevyřeším), a tak bych rád dal tomuto filmu něco na víc – no a jediné, co mi zbývá, je tedy komentář... Celý film staví na charakterech, a to nejen ústředních postav. Vše ostatní jsou jen Hollywoodské kulisy, což nepopírá ani režisér, ani film sám. Není to ale špatně, protože charaktery jsou napsány i zahrány naprosto dokonale! Není moc lepších příkladů archetypů, které mohu svým hráčům uvádět v rámci her na hrdiny, než v tomto filmu. Chaoticky dobrý Bud a zákonně dobrý Ed by mohli být součástí učebnice přesvědčení podle AD&D (a že jsem vždycky věděl, že lepší kombinaci hrdinů jen těžko pohledat). Je tu navíc i několik posunů v přesvědčení některých postav, ale nechci spoilovat ;-). Samozřejmě nejsou to jen charaktery, celý scénář je velice dobře napsaný, stejně tak dialogy, hudba, výprava i kostýmy, vše skvěle doplňuje atmosféru. Málokdy se mi stane, že bych filmu nemohl nic vytknout, ale L. A. Confidential je pro mne skutečně bezchybný! Trochu tedy nechápu toho Oscara pro Kim, myslím, že by si ho zasloužili jiní, ale třeba měla nějaké kompro na členy Akademie ;-).
  34. Hvězdný prach
    Hvězdný prach (2007)
    10
    Takhle nějak si představuji ideální pohádku. Tedy vyrovnaný mix pohádkových a fantasy prvků (byť je definice hranice mezi těmito dvěma žánry dost složitá). Celkem sympatický hlavní hrdina, naprosto kouzelná hvězda, několik ne tak úplně dobrých, ale rozhodně ne záporných postav (princ Septimus je prostě skvělý), démonická čarodějnice, a aby toho nebylo málo, tak jako zlatý hřeb brilantní pirát v podání Roberta De Nira ;). Příběh letí jako o závod (od pádu hvězdy skvěle graduje, až do nevyhnutelného finále) a kromě krásné přírody je umocněn i skvělou hudbou. Jako bonus je navíc skvělá i romantická rovina příběhu. Pro milovníky humoru je ho zde více než dost - i když hodně často je poměrně černý a morbidní, což ovšem není divu, když ho produkují (ne)mrtví princové :D. Nestává se příliš často, abych pohádce neměl co vytknout, ale Hvězdný prach mi prostě sedl ve všech ohledech.
  35. Piráti z Karibiku – Prokletí Černé perly
    Piráti z Karibiku – Prokletí Černé perly (2003)
    10
    Zajímavost: Joseph Mallord William Turner (1775 – 1851) byl anglický romantický krajinář, který založil základy impresionismu. V mnoha jeho dílech zachycuje plachetní bitevní lodě. Jeden z jeho nejslavnějších obrazů "The fighting Temeraire" dokonce znázorňuje slavnou plachetní bitevní loď taženou parníkem na vrakoviště. Obraz ukazuje kontrast nového a starého, nástup nového věku.
  36. Highlander
    Highlander (1986)
    8
    Zajímavost: Skutečný a filmový původ Lamberta/Connora a Conneryho/Ramireze je celkem paradoxní. Herec rodilého a čistokrevného Skota Connora MacLeoda je potomek Belgičanky a Francouze narozený v New Yorku (a vyrůstající v Ženevě) a naopak herec rodilého Egypťana (žijící dlouho minimálně v Japonsku a Španělsku) Ramirez je rodilý čistokrevný Skot. Dle vzhledu by to možná nebylo tak poznat, ale dle přízvuku je to poznat hodně silně, takže rodilý Skot mluví jako tatar a rodilý Egypťan jako Skot. Paradoxní záměnu ještě umocňuje podobnost Conneryho příjmení s křestním jménem hlavního hrdiny.
  37. Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba
    Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba (1999)
    10
    Neschvalitelná zajímavost: Liam Neeson hrál ve filmu Rob Roy postavu Roberta Roye MacGregora. V Epizodě I Hvězdných válek pak představuje Qui-Gon Jinna – učitele/mistra Obi-Wana, kterého hraje Ewan McGregor. Dá se tedy říci, že lepšího mentora si představitel Obi-Wana nemohl přát, neboť Rob Roy byl nejvýznamnější představitel klanu MacGregorů. Neesonovi postavy z obou filmů navíc spojuje mnoho shodných prvků.
  38. Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediů
    Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediů (1983)
    10
    Vždy mě mrzelo, že má závěrečná epizoda největší sci-fi ságy všech dob nejmenší hodnocení ze "starých" SW. Můj osobní žebříček SW je vlastně přesně opačný, než pořadová čísla epizod (a to včetně "nových" tří), protože závěrečné finále tří zdánlivě beznadějných bojů (na meče, na zemi i ve vesmíru), zvláště pak osud Anakina Skywalkera, je prostě něco, co dle mého přebije i jinak nejlépe hodnocenou pětku. Navíc Jabba the Hutt je prostě sympaťák ;). Jediné, co tomuto dílu mohu vlastně vytknout je fakt, že znamená konec skvělého příběhu - že by toto byl ten důvod? ;).
  39. Equilibrium
    Equilibrium (2002)
    10
    Dle mého dosti nedoceněný film. Považuji se za fanouška "hlubokomyslných" sci-fi, v čele s Orwellovým 1984, a rozhodně mi nevadilo, že je tady naprostá totalitní společnost a "poselství budoucnosti" "degradována pořádnou akcí. Nápad má možná trhliny, ale u sci-fi se to dá tolerovat. Jediné, co mi vadí je, že i postavy dle všeho požívající drogu proti emocím, emoce projevují (možná je to chyba herců, možná by se na to jinak nedalo koukat, netuším, ale moc smyslu to nedává). Jinak film dle mého stojí hlavně na hereckém výkonu hlavní postavy a Bale to zvládl skvěle (jako ostatně téměř všechny své role). Jako bonus pár nezapomenutelných akčních scén. Normálně mi takovéhle "bondovské" kousky dost vadí, ale tady mi to přišlo celkem rozumně (byť ne dokonale) vysvětleno (rozhodně lépe, než všude jinde, kdy je hrdina nesmrtelný). Možná ještě škoda toho konce... Ale jinak rozhodně podceněné béčko, které (dle mého skromného názoru) béčkem vůbec není (nejde tady přece jen o rozpočet ne!).