Profilový obrázek

hrumsrt

Martin Hruška

Komentáře 1 587

Od nejnovějších
  1. Úsměv 2
    Úsměv 2 (2024)
    6
    První Úsměv zůstal za očekáváním a postupem času zapadl do odnože teen hororu, který už dávno nepatří k tomu lepšímu z žánru.. Po dvou letech se vrací Parker Finn s pokračováním, kde ždímá naprosto stejný koncept ještě jednou, a leckdo by čekal jen sterilní napodobeninu minula, ale to se k mému překvapení vůbec neděje. Úsměv 2 překonává svého předchůdce a nabízí další letošní hororovou zábavu.. Talentovaná Naomi Scott, která v posledních letech leze z jedné značky do druhé, se představuje jako hudební idol svojí generace Skye Riley, která vzhledem v mnohém připomíná Britney Spears nebo Lady Gagu (jen škoda, že na zpěv po zkušenostech z Aladina stejně nedojde), se stává novou obětí "viru" smile, který soustavně narušuje její mentální zdraví.. Úsměv 2 je rozkročený mezi psychologičtějším hororem a tupější zábavou pro teenagery, kdy na jednu stranu nakousává témata závislostí, aby je o chvíli později rozmělnil jinou variací násilí z prvního dílu. Tvůrci dokáží vybudovat napětí a vystavět sázky, o něž v příběhu půjde, které v hudebně neonovém vizuálu působí vlastně dobrým dojmem, aby se ale v druhé polovině všechno zahodilo a naskočilo se do původních kolejí značky.. Pocity zůstávají rozpolcené, ale tahle blyštivější verze jedničky jednoznačně stojí za pozornost mnohem víc než předchozí film.. 60%
  2. Heretik
    Heretik (2024)
    7
    Šest let od originálního hororu Tiché místo se Bryan Woods a Scott Beck vrací s dalším unikátním celovečerním počinem v podobě novinky Heretik.. Dvě dospívající dívky ve složitém životním období našly spásu v podobě boží pomoci, kterou nyní splácejí, když chodí od domu k domu a povídají majitelům o Bohu a jejich, podle nich, pravé víře - mormonství. To ještě netuší, co si pro ně jejich Pán připravil při jedné návštěvě osamělého domu s podivným obyvatelem. Tohle setkání nebude jako žádné předchozí.. Hugh Grant coby pan Reed je na dívky připravený, nabídne promrznutým věrozvěstkyním teplý nápoj při němž se všichni tři pouští do teologické diskuse o podstatě náboženství. Ale zdejší hostitel trpělivě čeká, kdy bude moct poodhalit svoje úmysly.. Mnou vyhlížená hororová novinka Heretic nezklamala, i přestože vůbec není taková, jakou bych chtěl. Heretic nabízí vynikající herecké výkony, z nichž vystupuje nevyzpytatelný Hugh Grant, u něhož autoři zkusili jen přehodit jeho tradiční projev do jiné žánrové odchylky, jeho šarm zakrýt tajuplností a hle on balancuje až na ikoničnosti, se kterou vyrovnává letošní výkon Nicolase Cage v Longlegs.. Pečlivě vystavěná teologická první třetina, odvážně děsivě vychýlená prostřední a naivitou oplývající finále, které navíc už upadá i rytmicky. Heretic jde dost dlouhou dobu naproti sedmdesátkovým budovatelským hororům, které obohacuje náboženskou diskusí, aby na závěr zbrkle vyhověl mladším divákům a slovo odstupuje činům.. Ambiciózní dílo, jaké potřebovalo ještě o kousíček víc tvůrčí odvahy.. /viděno v kině/ 70%
  3. Svěrací kazajka
    Svěrací kazajka (2005)
    6
    Nevěřím, že ten film vidět nechcete, jelikož ať Vám o něm řeknu cokoli, ten námět je zkrátka magnet na vaší zvědavost.. Mně sympatický emocionálně labilní Adrien Brody coby Jack je uzavřen do psychiatrické léčebny, kde je pomocí terapie tmou léčen ze svých rozpolcení. Ale teprve až tma prohlubuje jeho poruchy.. Jack je nesmrtelný, dokáže pomocí léčebné metody cestovat prostorem i časem, aniž by jakkoli opustil prostory své medikace. Jako volný muž sleduje životní cestu Jackie dívku jejíž život napříč časem ovlivňuje, aniž by vůbec věděla, kdo je.. Jack chce pomoc, nechápe jak ani proč, ale tuší, že mu tahle cesta poradí zabránit svému tragickému osudu.. Svěrací kazajka působí skvěle, cestuje časem bez pravidel, máchá vizuálními vychytávkami a útočí na emoce, ale od začátku do konce se ptám - proč.. Svěrací kazajka neustále spěchá po svojí cestě, aniž by jste za celou dobu pochopili, co je na konci, a proč tam musí být tak rychle. Adrien Brody drží celek pohromadě svým depresivním hereckým výkonem, ale stejně tomu ani on sám nejspíš moc nerozumí.. Jako žánrovka o cestování časem sice originální, ale naprosto proti jeho pravidlům.. Vítězství formy nad obsahem, které ve finále rychle vyšumí do prázdna.. 60%
  4. Birdman
    Birdman (2014)
    6
    Současně óda i satira na nynější (imho deset let starou) podobu Hollywoodu smrsknutou do jedněch divadelních prostor.. Oscary ověšený mexické režisér Alejandro González Iňárritu tehdy ovládl předávání zlatých sošek s filmem, který by se mezi diváky bez zlaté sošky takové pozornosti nikdy nedočkal.. Birdman je příběh staršího herce Riggana s tváří Michaela Keatona, kterého si každý spojuje s filmovou postavou superhrdina Birdmana (nádherná paralela na hercovu roli netopýřího ochránce), zatímco on by šel ve své kariéře už dávno dál. Ale vyjít z téhle superhrdinské škatulky nebylo snadné, když až nyní se mu povedlo konečně se uchytit jako divadelní herec, který po letech doufá, že se dostal k látce, jenž mu zajistí slávu zase pro jiný výkon.. Birdman vhazuje diváka na divadelní parket se vším všudy, procházíte si zákulisím, zkoušíte dialogy a nasáváte všudypřítomnou dřinu a chaos doprovázející proces vzniku jedné hry.. S úchvatnými technickými vychytávkami (hlavně s kamerou na rameni) cestujete jevištními zákoutími a sledujete jak herci dělají, že jsou herci.. Ironická oslava herectví, to nejlépe Birdmana vystihuje. Zatímco předvádí mistrné individuální herecké výkony, jako celek bojuje s tím, že herce nutí vystupovat především jako umělce, čemuž upravuje rozpětí jejich postav.. Vedle krizí středního věku vězněného Michaela Keatona září především Edward Norton, jehož herec Mike je jen další paralelou na něj samotného.. Formativně vtahující drama, jemuž ale kromě prohlubování charakterů chybí větší obsah, který někdy dělá ze samotného diváckého zážitku poněkud útrpný prožitek.. 60%
  5. Rabín, kněz a krásná blondýna
    Rabín, kněz a krásná blondýna (2000)
    7
    Závěrečná tečka za tím snovým úvodem do nejvyšších celovečerních filmových vod, jaký prožil Edward Norton v druhé polovině devadesátých let, kdy se mu poštěstila nejedna spolupráce s předními světovými režiséry a uvedl se řadou dodnes kultovních rolí v ještě kultovnějších filmech.. Rabín, kněz a krásná blondýnka je navíc režijní debut Edwarda Nortona, který si pro něj navíc vyzkoušel návrat k romantickému žánru a vytvořil jednu z nejmilejších hereckých symfonií, jakou pamatuji.. Tři kamarádi od dětství Jake, Brian a Anna se po letech znovu setkávají, aby navázali na báječné období, jaké tehdy zažívali. Z Jakea se stal mezitím rabín, zatímco Brian nezahálel a je z něj pro změnu kněz, jen Anna se vydala jinou cestou a podniká.. Nostalgický návrat Anny do New Yorku zase rychle připomene dávné přátelství a možná i něco víc, když už jsou z trojice dospělí. Jenže nebude problém, že oba už slouží bohu.. Skvělá nebezpečně přirozená romantická komedie, která testuje lásku v otázkách víry a přátelství potácející se v potencionálně zakázaném milostném trojúhelníku.. Napřed vdolky potom holky. Edward Norton dal vzniknout skoro instantní žánrové klasice, z níž mi jeho altruistická oddanost hodnotám skoro vehnala slzy do očí.. 75%
  6. 25. hodina
    25. hodina (2002)
    8
    Dar Spikea Leeho zlomenému New Yorku, který se na počest tragédie z 11. září rozhodl zvednout truchlícímu Big Appleu náladu.. Režisér, který střídá rasově orientované snímky s vytříbenými žánrovkami za pár dolarů, kdy 25. hodina by se mohla označit za vítěze druhé zmíněné kategorie. Vedle Spojence a Jednej správně jde o Leeovo nejlepší celovečerní dílo, které i po dvaceti letech překvapí svou ostrou úvahou nad svobodou a o co bez ní přicházíme.. Hlavní hrdina Monty, s tváří Edwarda Nortona dojíždějícího svůj brilantní úvod do hereckého angažmá, když už nyní drží v rukávu takové pecky jako Kult hákového kříže anebo Klub rváčů, se přidává do další sociálně kritické role. Udělal chybu, celý život stoupal žebříčkem prodejem drog, když ho minulost dohnala a jeho úspěšný život si musí dát pauzu, zatímco on zamíří na sedm let do vězení. Nyní má poslední 24 hodin na svobodě, aby stihl vše potřebné, kdy tou 25 odstartuje novou kapitulu, v níž život, jaký ho znal, navždy skončí.. Co dělat, když máte poslední den života, v němž se bojíte, že Vás pak čeká už jen boj o vlastní život a chránění svojí nevinnosti. Monty ví, musí uzavřít, co se dá a jít si na sedm let odpočinout s uzavřenou prací a nic nenechat náhodě.. 25. hodina je jako melancholická oslava, při níž každý účastník ví, že až skončí, opět na Vás dolehne život, co jste nechali tam venku. Edward Norton je ve své roli vynikající a na jeho úvodní monolog nikdy nezapomenu, stejně jako na dojímavší (otevřené) finále.. Snímek, v němž si jsou postavy nuceni za jediný den vyříkat, co je vzájemně tíží, protože pak už by nemusela být příležitost, i když riskují, že jejich úleva může zkazit ty poslední chvilky, které spolu ještě mají.. Život plyne a vy si ani nevšímáte, že už uplynulo 24 hodin, že už je tu ta 25. v níž se všechno změní. Jste na to připraveni? 80%
  7. Muž v ohni
    Muž v ohni (2004)
    9
    Možná, že navždy zůstane tím méně známým Scottem mezi režiséry, že většina upřednostní staršího Ridleyho a o existenci nějakého Tonyho snad ani nevědí, ale ten mladší z dvojice režisérských bratrů si vytvořil naprosto jedinečnou osobitou kariéru, která navíc čítá mnohem konzistentnější snímky, než u slavnějšího brášky. Top Gun, Nepřítel státu a právě Muž v ohni to je můj výčet toho nejlepšího, co svítí z režijní výkladní skříně Tonyho Scotta.. Muž v ohni startuje závěrečnou etapu v režisérově kariéře, kterou zasvětil thrillerům jež pokaždé spojuje účast Denzela Washingtona v ústřední roli a zrovna Muž v ohni je z nich nejlepší.. Creasy byl vládní agent, který opustil státní sektor a odešel dělat soukromou ochranku kamsi do Mexika. Jeho úkolem je chránit malou holčičku Pitu, jíž možná hrozí únos.. Creasy pošramocen svou minulostí najde ve z počátku ostražitém vztahu s novou chráněnkyní čerstvý pohled na svět a velmi rychle se jejich vztah promění v přátelství. Konečně klidnou etapu Creasyho života ale přeruší tragédie při níž je Pita unesena. Creasy se tak musí vrátit ke svému starému já, převrátit mexické podsvětí vzhůru nohama a svoji malou šéfku dovést v pořádku domů.. Muž v ohni dokáže na uvolněné první třetině vyloženě bavit uspokojujícím vztahem Creasyho a Pity, kteří si v tom druhém nacházejí, co jim život nikdy nenabídl a vzájemně si substituují rodinné role. Denzel Washington tradičně táhne celý snímek a mezi partičkou exotičtějších herců vyloženě exceluje.. A co se z počátku profiluje jako konečné zahození násilné minulosti a nelezení onoho rodinného klidného života se lusknutím prstu promění v jatka.. Muž v ohni si myslí, že predestinace existuje a nikam před ní neutečete. A Creasy bude vrahem, i když jím tentokrát je z těch nejlepších příčin.. Nádherná vizuální paleta z níž jeden drsnej černoch trhá mexické podsvětí na kusy.. Tohle si zaslouží šanci! 90%
  8. Nezastavitelný
    Nezastavitelný (2010)
    7
    Podobným celovečerním filmům zasvětil Tony Scott celý tvůrčí život a Nezastavitelném pouze uzavírá svůj žánrový mix akce a napětí do jednoho vlakového neštěstí.. Vlak plný toxického odpadu zdivočí, ztratí řidiče a sám se žene zrychlujíc americkým průmyslovým prostředím vstříc masové nehodě a ekologické tragédii.. Je na dispečerech a dvojici, která trati zasvětila život, Denzel Washingtonovi a Chrisi Pineovi, aby se pokusili za každou cenu zabránit škodám.. Lehce strnulý thriller pro milovníky železnic, který uvádí skutečnou událost z amerických železnic ve filmovou žánrovku, kde lidi odborníci musí vyřešit problém dřív než bude pozdě.. Na dřeň vytěžený dynamický námět plný scenáristických nápadů, v němž třetí třetina orgasticky srší napětím a zapisuje skvělou tečku za filmografií jedinečného Tonyho Scotta.. 75%
  9. Spojenec
    Spojenec (2006)
    8
    Mohla to být jen další krimi jednohubka o rutinním přepadení banky, kde podle předpisů přijede vyjednavač, zásahovka a čeká se, kdy bude příležitost lupiče zatknout. Jenže tahle loupež je jiná.. Lupiči mají všechno do puntíku vymyšlené a navíc dost podrobně znají i policejní práci, kterou chytrými a elegantními tahy snadno přelstí. Fingují odposlechy, rukojmí převléknou do stejných kombinéz co mají sami na sobě a jen čekají na vpád zásahových sil. Jenže ta když dorazí, banka je čistá, trezory prázdné, rukojmí vychází oblečeni jako teroristi ven, ale samotní lupiči nikde.. Kde nastala chyba.. Spojenec tlačí na pozici policejního vyjednavače coby tradičně charizmatického Denzela Washingtona v příběhu, který stále přemýšlí o krok napřed než zbytek záchranných složek, ale netuší, že i před ním mají lupiči další náskok.. Napínavá podívaná o netradiční bankovní loupeži, která Vás na samotném konci svým vtipným rozuzlením mile překvapí.. 80%
  10. Kdo s koho
    Kdo s koho (1999)
    7
    Že v celovečerní satirické komedii o studentských volbách na "školní prezidentku" najdeme paralely na předtím probíhající prezidentské volby mezi Alem Gorem a Georgem W. Bushem, které poznamenala třeba uplynulý skandál prezidenta Clintona, objevíme snadno.. Kdo z koho je soutěží popularity mezi Tracy Flickovou ztělesňující školní premiantku a Paulem Metzlerem coby školního sportovního oblíbence. Volby rozdělují školu na dva tábory a zatímco Paul má díky větší přirozené oblibě navrch, Tracy mu aktivní kampaní rychle šlape na paty.. Politický souboj Paula a Tracy je ale pouze zástupný a ve skutečnosti Tracy nestojí proti svému vrstevníkovi nýbrž učiteli McAllisterovi, který její neurputnou snaživost nemůže vystát a je ochotný udělat cokoli, aby neuspěla.. Z části další coming out of age komedie v boji za popularitu, ale na druhou stranu u jasný pohled na méněcenný sociální život učitele McAllistera, který právě svojí studentce Tracy závidí snadno se rozbíhající životní dráhu, na níž on nikdy neměl nárok.. Kdo z koho baví zejména vypravěčskou pestrostí a nejednoznačností, kterou pohromadě drží perfektní krizí středního věku cloumající Matthew Broderick.. 70%
  11. Tučňák
    Tučňák (2024)
    7
    Zatímco v celovečerním The Batman, který uvedl filmovou představu Matta Reevese o netopýřím hrdinovi s novou hereckou tváří, jsme viděli návrat k původnímu provedení Batmana, které se více podobala přelomu osmdesátých a devadesátých let od Tima Burtona, tak právě navazující spin-off Tučňák už kráčí zcela osobitou cestou, jakou značka nikdy nepoznala.. Právě postava záporáka Tučňáka dostala v The Batman minimum času a jen sloužila jako prostředek většího děje, než aby se ikonickému antagonistovi dostalo více prostoru. Ovšem všem bylo jasné, že Colin Farrell pod vším tím líčením odvedl vynikající výkon, než aby to byl konec pro jeho postavu. Navíc, když pak před plánovaným pokračováním, které se má údajně soustředit na Soví tribunál (ještě bych nejásal, představa Jokera nakonec zlákala všechny předešlé tvůrce) znělo, že by Tučňák měl dostat více prostoru, jakoby chtěla série navazovat jen na nedostatečných pár minut, jakoby bylo třeba divákovi ještě odvyprávět jiný příběh, než se Oswald Cobb definitivně postaví gothamskému ochránci. A tak je tu tenhle Tučňák.. Cestu od osobního řidiče k jednomu z nejmocnějších lidí v Gothamu, tu musí projekt ujít, aby na něm mohly stavět další. Velmi realistickým a přízemním způsobem, které více či méně odkračuje od celovečerního více komiksového The Batman, sledujeme válku mezi gothamskou mafií, jejíž svědkem je právě Tučňák, kdy není dost dlouhou dobu jasné, zda jde pouze o pěšáka jedné ze stran, diváka či snad jejího strůjce.. Osobní selhání, vnitřní rodinné rozkoly a nevyřešené minulostní otázky, to žene rodinu Falconeových za nastolením nové éry v Gothamu, která vráží mezi její členy klín a staví proti sobě otce a dceru, kteří vidí budoucnost v jiných barvách. Oswald (Tučňák) si může vybrat na které straně bude stát, koho bude lepší následovat a kdo bude dost slabý na to, aby mohl jeho pozici ve správný čas převzít.. Tvůrci si dali velkou práci s tím, abychom nevnímali Oswalda Cobba jen jako ikonického záporáka Tučňáka, nýbrž po dost dlouhou dobu nasáváme jeho lidskou stránku, jeho oběti rodině a komunitě, aby nakonec každý jeho razantní krok proti oddanosti měl ještě drtivější dopad.. Tučňák navazuje na noirovou stylizaci svého celovečerního předchůdce a nutí diváka přemýšlet, zda už děj nepřekročil onu hranici, při níž by do událostí musel zasáhnout maskovaný strážce pořádku.. Výborně vystavěná psychologie známých i neznámých postav, která sklízí účel především ve svém osobním kouzlu, jakému možná není takový příběh hoden a někdy je na úkor charakteristiky motivací hrdinů uveden skoro až do hibernace -viz. flashbackový filler díl se Sofií.. Zábavný přídavek pro milovníky tohoto světa a Farrelovi Tučňákovské herecké exhibice, jaký ale postrádá to nutkání konat a současně si nejsem moc jistý, zda ono polidštění postav nezašlo až moc daleko, že bychom v příštím filmu Tučňáka mohli litovat.. Chce to další celovečerní film s Pattinsonem, tohle je víc než fajn, ale málo! 75%
  12. Mělčiny
    Mělčiny (2016)
    6
    In the sha-ha, sha-hallow. We're far from the shallow now. Poslední závan nápaditosti Jaume Collet-Serry, který se uvedl atmosférickými žánrovkami jako Neznámý, NON-STOP nebo Orphan, dokud ale nezapadl do nevýrazné rutinní mainstreamové šedi, z níž se vytratilo autorství.. Mělčiny jsou nízkorozpočtový thriller o jedné ženě, moři a žraloku. Nancy miluje surfing, je to čas, kdy se odbourává od světa na pevnině a zbývá jen ona a vlny. Dokud její pozornost ale neupoutá velký bílý žralok, pro něhož je atraktivní pohybující se kořist nečekaným zpestřením.. Nancyina radost ze zdolávání vln se tak rychle mění v boj o vlastní život uprostřed vody, kde jí nemůže nikdo pomoc. Má jen prkno a neopren, může to ve střetu s krvežíznivým predátorem uspět.. Blake Livelyina one-woman show je úderná survival žánrovka, která překvapí množstvím nápadů i vzhledem k tomu na jak omezeném prostoru manévruje, i proto rozhodně nic neztrácí, i když k hororu má hodně daleko.. 60%
  13. Hrabě Monte Christo
    Hrabě Monte Christo (2024)
    9
    Francouzské duo La Petelliére a Delaporte po brilantním loňském překvapení v podobě dvoudílné pecky Třech mušketýrů opět ukazuje, že jejich literární adaptace jen stěží hledají konkurenci.. Známý příběh z povinné literatury se dočkal nespočtu filmových provedení, které za ty roky jasně ukázalo, jak odlišný přístup padá stále na stejných problémech. Hrabě Monte Christo celou dobu čekal na takový film.. Příběh, kde se vymyká msta nad morálku a překračuje samotnou výchozí charakterovou zásadovost. Pomsta Edmonda Dantese přichází a každý, kdo způsobil jeho neoprávněné utrpení se bude bát, aby o všechno přišel, co nejrychleji, protože on si pro Vás přijde.. Nová verze zapomíná nejnovější jednovrstvou verzi z počátku tisíciletí a vrací se zpět k televiznímu podání s Chamberlainem, či staršímu s Maraisem, jehož struktury kopíruje a obléká do modernějšího a rytmicky svižnějšího podání.. Právě tempo je to, co dělá snímek tak špičkovou zábavou, který ale vůbec nezapomíná na pokřivenost hlavní postavy.. Vynikající letošní překvapení, které vláčí titulního hrdinu vírem emocí a cestou za jejich pochopením, aby nakonec před zraky všech byla jeho úspěšná vendeta zapuzením svého životního poslání. On to musí udělat, protože ono morální právo je právě na jeho straně.. 90%
  14. Případ Sloane
    Případ Sloane (2016)
    7
    Nejzábavnější nudný povolání je v lobbingu, profese, kde je vaším cílem utvářet mediální obraz a názor společnosti dle objednávky, bez ohledu na morálku nebo pravdu.. Elizabeth Sloaneová je špička v oboru, kterou nepřekvapí žádná alternativa, nic ji nezhatí strategii, na vše má plán B. Dokud nemusí stanout sama za sebe a lobbovat za vlastní já.. Perfektní sociopolitické drama, které poodhaluje odvrácenou stránku mediálního obrazu a rozbíjí mýtus moderního kultu osobnosti. Svět kde dominuje Elizabeth Sloane nemá slitování, nemá zásady, zná jen vítěze, a tím musí být ten, komu na konci vystaví fakturu.. Soudně-politický snímek s vynikající sociopatickou Jessicou Chastain v hlavní roli, kde jste jen obětí scénáře, který Vás nepustí ani na krok z dohledu.. 75%
  15. Training Day
    Training Day (2001)
    8
    Jako bychom už dnes sledovali jiného Antoineho Fuquu, když přitom právě jeho Training Day patřil na přelomu tisíciletí k tomu nejlepšímu a bohužel doplatil na sílu tehdejších filmových ročníků, ale stále zůstává režisérovým nejlepším filmem.. Jake Hoyt, mladý táta od rodiny skončil jako pochůzkář a sní o velké kariéře u policie, zda má na to pracovat na protidrogovém musí rozhodnout jeden jediný den v zácviku. Pro svůj zkušební den je přidělen k afroameričanovi Alonzovi, který si mladého bažanta hodlá otestovat po svém.. Kdyby jen Jake věděl, co je Alonzo zač, jak se celý den pokazí, asi by si dal od povýšení ještě pauzu.. Training Day je brilantní buddy movie, kde ani jeden z dvojice neví, že hraje v buddy tématu. A zatímco charismatický Denzel odkrývá zkažená tajemství svého světa jako denní rutinu, nováček Jake coby Ethan Hawke se nestačí divit čemu vlastně slouží. Drsná syrová kriminálka, kde jedinou jistotou jsou peníze a nabitá zbraň.. P.S. Eva Mendes je bohyně! 80%
  16. Sběratel kostí
    Sběratel kostí (1999)
    7
    Že Noyce ty thrillery docela dává už přesvědčil v Úplném bezvětří, či Vysoké hře patriotů, ale už nikdy se mu nepodaří nic jako právě Sběratel kostí. Kdo viděl Fincherovu Sedmičku nebo Hru musí následně zavítat právě sem.. V New Yorku řádí sériový vrah, který svoje oběti aranžuje, tak aby policii následně dovedli k další, chce je dovést po cestičce drobečků až k perníkové chaloupce, kde na ně bude čekat překvapení. Následuje ho ochrnutý elitní detektiv a autor řady publikací Lincoln Rhyme a ambiciózní mladá policistka Amelie, kteří spojují svoje zkušenosti a dravost, aby vraha dostali včas. Podaří se duu vyřešit hádanku a vraha přelstít, anebo se inspirace Fincherem podobně vymkne kontrole.. Sběratel kostí je skvělá devadesátková krimi s nádhernou Angelinou Jolie v hlavní roli, kterou mentoruje jedinečně charizmatický Danzel Washington, na jejichž chemii stojí značná část kouzla snímku. Dvě třetiny jsem se skvěle bavil zápletkou, než jsem ve třetí stěží zkousnul finální rozuzlení.. Tohle by mělo stárnout s mnohem větší grácií než se tomu dostává.. 70%
  17. Philadelphia
    Philadelphia (1993)
    7
    Můžeme osmdesátá léta minulého století vnímat jako desetiletí, kdy vyhrála demokracie nad komunismem, kdy padly totalitní režimy a lidé ve světě začali chápat, co znamená svoboda. Jenže podobný rozkvět, jako zažívala občanská práva, pociťovala i nemoc zvaná AIDS, která se raketově šířila populací a nikdo nevěděl, jak proti ní bojovat. Dorazila od homosexuálů, znělo ze všech stran, ale nikdo moc netušil, jak přesně se virem HIV dá tak snadno nakazit, i když celý život patříte jedné osobě. Ve Spojených státech byla obecná paranoia největší a jak je Amerika brána jako symbol svobody a ideálu moderního světa, jejich autoritativní levicová reakce překvapila celý svět a koncem osmdesátých let země, která se proslavila otevřeným náručím, zakázala lidem nakaženým HIV přicestovat a ve veřejném prostoru nastartovala masivní anti-HIV kampaň, která nemocným přidala hřebíky do rakve.. Snímek Philadelphia je odpověď tamních filmařů, že jim není AIDS lhostejný, a že lidé jím trpící mají stejná práva jako ostatní, i když přichází jen velmi krátce po tom co bylo onemocnění jen velmi blízko sociální sebevraždě.. Andrew je špičkový právník v prestižní firmě, který vyhrává spor za sporem a je jen otázkou času, kdy ho vlastníci firmy přijmou na vyšší pozici. Má to ale jeden háček. On totiž Andrew je taky homosexuál, který naneštěstí právě ošklivou nemoc AIDS chytil. A copak může být taková osoba spojována se jménem firmy. Ne, Andy musí být odejit, jak jen to půjde. Ale dobrý právník pozná, kdy se kolem něj koná bezpráví, o to víc když je ho Andy právě příjemcem. Musí se bránit, najme si afroamerického advokátního buldoka Joea Millera a pokusí se dobýt spravedlnost nejen pro sebe, ale pro všechny homosexuály v Americe, i kdyby to mělo být to poslední, co na tomhle světě udělá.. Není moc filmů o HIV, natož těch áčkových a Philadelphia je určitě tím nejlepším. Poctivé soudní drama o boji proti bezpráví, o boji za rovnoprávnost menšin a o boji za vlastní odkaz. Vynikající Denzel Washington hravě přehrává obecně přechváleného a cenami ověšeného upoceného Toma Hankse (tolik skvělých rolí, tolik nominací a zrovna Philadelphia). Jen škoda, že snímek nekončí v soudní síni a ve finále obrací zrak od svého poselství a hloubky, když se zbytečně stahuje pouze k životní cestě hlavního hrdiny.. Diskriminujeme ženy, starší i děti, nemocný či jinak postižený je přece vyloučen pro jeho vlastní dobro.. 75%
  18. Čas zabíjet
    Čas zabíjet (1996)
    8
    Vedle akčních pecek jako Telefonní budka, anebo Volný pád je právě Čas zabíjet tím nejlepším, co Joel Schumacher vymyslel (ještě 23, ale tam se s většinou určitě neshodnu).. Zručně odvedený námět o rasové spravedlnosti a hodnotě lidského života převádí právě mistrné herecké výkony do absolutních výšin - možná nejlepší McConaughey jakého jsem viděl. Když ale není možné zapomenout na sílu celého tématu a vině a spravedlnosti.. V našem právním systému by nebylo o čem, bez ohledu na to jak moc by se oháněli vraždou z afektu, či nějakou morální spravedlností, tady by byl Carl Lee vinen pravděpodobně na doživotí. Ale v americkém právním systému je z toho dobrý film, který propisuje do soudní síně nálady skryté v americkém lidu po celá desetiletí. Když se Carl Lee nepere jen za svůj vlastní proces, v němž vzal právo do vlastních rukou, ale za celou svoji rasu, která nesmí pod bílými utlačovateli padnout.. Sledované soudní drama, které naroste do místního boje s KKK a nutnosti přinést do Mississippi další vítězství rasové rovnoprávnosti (ne ani po zničující Hořící Mississippi to místní nepochopili), jenže za cenu, kdy hlavní hrdina musí do vyřknutí verdiktu každou minutu bojovat o životy svých milovaných.. Žánrová klasika, která nemít divácky povinnou linku se Sandrou Bullock patří k absolutní špičce.. 80%
  19. Mrtvá zóna
    Mrtvá zóna (1983)
    7
    Cronenberg, který potlačuje Cronenberga.. V tomhle případě za upozaděním hlavního strůjce snímku Davida Cronenberga stojí především samotná předloha od Stephena Kinga, díky níž si nemohli tvůrci příliš pokoušet svoje představy, anebo z ní přímo vybočovat.. Příběh jako z Věřte, nevěřte kdy se Johnny probouzí, když k němu přibíhá jeho starší verze rodičů, aby mu pověděli, že byl pět let v kómatu a život jaký znal už není. Johnnyho sny jsou pryč a v novém světě není o jeho o pět let zaseknutou verzi místo.. Jenže Johnny se nevrátil stejný, nýbrž získal dar vidět napříč časem, co jiní nemohou, anebo už zapomněli. Je tak jeho povinností využít nové schopnosti k dobru lidstva, pomáhat komu jde a třeba i chytit místního vraha, se kterým si policii už dlouho neví rady.. Mrtvá zóna trošku nuceně kombinuje sci-fi osobní Johnnyho linku s kriminálním příběhem, čímž ubírá prostor rozvoji hlavního hrdiny, na druhou stranu dává mnohem originálnější snímek, který obměňuje žánrovou strukturu i v tak tematicky zaměnitelné podobě.. Svižná podívaná se skvělým Christopherem Walkenem v titulní roli, která v závěru vyloženě potěší! 70%
  20. Příliš dokonalá podoba
    Příliš dokonalá podoba (1988)
    7
    Cronenberg, který dělá že není Cronenberg.. Slizké a zvrácené drama o dvojčatech Mantleových, kteří oba vypadají jako Jeremy Irons, oba žijí v jednom domě, oba dělají tu stejnou práci, ale nikdo ve skutečnosti neví, že jde o dvě osoby. Proč nespojit zásluhy dvou do pověsti jednoho.. Bratři Elliot a Beverly jsou nerozeznatelní (pouze pro diváka podle účesu), ale oba vynikající v něčem jiné. Beverly je vědecký a lékařský génius, který ve svojí gynekologické praxi přináší život, kde už by ho ostatní zavrhli. Neustále posouvá svůj obor vpřed, k čemuž navíc vymýšlí nové neortodoxní nástroje a metody. Zatímco Elliot je spíš přes politiku a řečnění, díky čemuž může tím nejlepším způsobem prezentovat bratrovu práci a vydávat ji za svou.. A když už sdílí svůj profesní život, proč podobnou kličku nerozšířit i do osobní roviny, kde stačí úspěch jednoho a mají možnost oba.. Jeremy Irons hraje jako o život a svoji rozdvojenou osobnost perfektně odděluje nebo spojuje dle potřeby příběhu.. Když s příměsí Cronenbergovské zvrhlosti a psychologických her je Příliš dokonalá podoba skoro bezchybně metodicky vedený proces.. Jen co je příliš dokonalé, není dostačující, což potvrzuje častá přítomnost prázdnoty. Šikovně odvedený nápad, který podtrhává lidskou fascinaci vlastním tělem, jenž se ale vyvíjí až příliš tematicky konvenčním způsobem.. P.S. Věřím pověře o Ironsovému Oscaru.. 70%
  21. Videodrome
    Videodrome (1983)
    7
    Cronenberg z časů, než z něj byl Cronenberg.. Max Renn je ředitel jedné obskurní televizní stanice, která poutá diváka tím, že nemá žádný etický kodex a najdete na ní kdejaké obskurnosti. A jednou takovou je i kazeta jménem Videodrom, na níž vidí nahrávku brutálního násilného aktu, který by měl mířit spíše na policejní stanici než do televize.. Max je kazetou pohlcen, přehrává si ji pořád dokola a přijde i na to, že by si násilí sám chtěl v životě více vyzkoušet a začne ho vměstnávat do ostatních vztahů. Až najednou už sám není schopný rozeznat do kdy jen sní o Videodromu, a kdy se na něj přímo dívá, ba že jde o realitu nebo fikci.. James Woods jako halucinacemi ovládaný Max dává Videodromu nutnou tvář a to prodírání množstvím obskurních praktických efektů si užívá.. Minimum nechutností, šikovný námět, který dokonce povznáší několik příběhových nadstaveb.. Fajn oslava videokazet a doby, kdy pirátství byla schopnost a ne otázka zapnutí internetu.. 70%
  22. Terrifier
    Terrifier (2016)
    5
    Brutální, špinavý horor o zabijáckém klaunovi Artovi, který vystupuje z kanálu společnosti, aby bezrozdílně zabíjel.. Je Halloween, dvě mladé slečny právě přejíždí z mejdanu do postele, aby stihli zítřejší zkoušky, když tu narazí na dalšího klauna. Jenže tenhle bude jiný, tohle je Art, klaun v bíločerném makeupu, jehož humorem je trhat lidi na kusy.. Malý nenápadný (lehce televizní) horor, který se letos dočkal už třetího dílu, se vryje do paměti mírou brutality, jejíž sršící krev je jediným světlem v tomhle špinavém prostředí, kde se ani klaun nesměje.. 50%
  23. Nehýbej se
    Nehýbej se (2024)
    5
    Nenápadná netflixovská žánrovka, kterých dnes streamovací gigant už tolik nezvládá protlačit na přední místa, i když právě takové snímky mu ruku v ruce se popkulturními seriály udělaly jméno. Než na sebe po dlouhé době upozorňuje až hororový thriller Nehýbej se.. Premisa o setkání ženy, která nad útesem přemýšlí zda má v životě ještě pokračovat, a sériového vraha, jež si vyrazil na víkend po čase opět uvolnit společensky nepřijatelné chování, zde funguje poněkud odlišně něž by divák mohl čekat. Ano, žena tak má možnost skutečně nahlédnout smrti do tváře a znovu přehodnotit svůj záměr se k ní svépomocně připojit dříve, ale vrah, který po celou dobu vykazuje osobnostní rozkol a ukájení vlastní zabijácké potřeby, jemuž stačí zabít člověka, který chce zemřít, to je málo. Podobně jakoby existoval sériový vrah, který se ukájel tím, že strká lidi stojící na kraji mostu hodlající skočit, k čemu taková vražda je.. Nehýbej se stojí na interakci dvou postav, jaké si nemají moc co předat, anebo je poselství dané už ze synopse, tak či tak to není dost, i proto jejich diskuse nemá moc východisko a snadno sklouzne k vzájemnému soucitu a empatii.. Herecky nevýrazná spotřebka, kterou navíc musí půlka ansámblu uhrát jen očima, na což ve všech rolích stejně rozpolcený Finn Wittrock nemá jak navázat.. Neurazí, nenadchne, načež instantně zapadne hluboko do zákoutí netflixovského katalogu.. 55%
  24. Ve jménu cti
    Ve jménu cti (2023)
    7
    Výtečná francouzská festivalovka následuje vyšlapanou cestičku nedávných Tří mušketýrů a opět svojí historicko-stylizovanou formou zapisuje další poctivou filmařinu.. Konec bouřlivého 19. století plné změn přináší příběh vhled do šermířské komunity, kterou zneužije pro svoje vlastní nahlédnutí na jiné společenské neduhy - genderovou emancipaci.. Na ztrátě utrpí nejprve čest nedorostlého mladíka, který si myslí, že ohánět se kordem nebo zbraní je dovednost jako každá jiná, omyl. A aby na ztrátě neutrpěla čest jeho šermířského mistra a strýce Lacazeho, nemůže rozepře skončit u jednoho prohraného souboje.. Dobová exkurze do světa, kde zranit mužské ego znamená předem přijmout řezání do (první) krve, snadno uhrane charizmatem hlavních protagonistů a osobní motivací, jaké je pohaní. Jen škoda, že ve stylovém řezání se kordem vidí hrdinka Marie konečně i cestu k uznání rovnosti mezi pohlavími.. 70%
  25. Cronocrímenes, Los
    Cronocrímenes, Los (2007)
    7
    Šikovná žánrově přikrášlená ukázka problematiky cestování časem. Co totiž je touha všech, mít možnost pohybovat se na toku času je podle mnoha vědou říznutých zdrojů mnohem odpovědnější loterie plná dodržování složitých pravidel, kde na každém rohu čeká jeden paradox za druhým.. Uvězněni v čase nabízí příběh několikanásobné časové smyčky, do níž vstoupí hlavní hrdina Héctor. A co zprvu pro hlavního hrdinu připomíná pouze odlesky jeho vlastního života, co působí jako odraz jeho minulého života jehož se stal jen divákem, má v jádru mnohem sofistikovanější vysvětlení, které do sebe řadou hororových propriet šikovně zapadá.. Komorní drama o pár hercích, které Vás drží ve svojí mysteriózní pasti, kde jediným soupeřem je čas.. 70%
  26. Ilsa: vlčice SS
    Ilsa: vlčice SS (1975)
    6
    Základ nazisploition, který před skoro padesáti lety pobouřil diváckou obec.. Ilsa je nacistická dozorkyně ve vězeňském táboře, vyžaduje kázeň a využívá svoje svěřence k pokusům na lidském těle, aby se mohla zapsat do dějin třetí říše jako slavná vědkyně, nikoli pouze vojenský důstojník.. A tak zkouší, jakou bolest snese židovské tělo, kolik "lásky" je v noci schopno předat atd. čehož všeho se přímo účastní, buď dohlíží na procedury, anebo přímo ona testuje rozmnožovací dovednosti vězeňského obecenstva.. Ilsa je symbolem nacistické uhlazenosti, když v upnutém (latexovém) oblečku dohlíží na svůj tábor a přitom po nocích předvádí vybraným jedincům svoje tělesnou nadřazenost.. To vše jen aby Führerovi přinesla nějaké nové informace, či vědecké posuny, aniž by si přiznala jakékoli osobní potěšení.. Ilsa: vlčice SS balancuje na soft pornografii, aby ji vzápětí proměnila do lehkého gore.. Drsné, neučesané a ještě stále vzhledem k realitě dost při zemi.. 60%
  27. Lola běží o život
    Lola běží o život (1998)
    9
    Je to už 25 let, co Lola běžela o život a v Německu tak dali vzniknout jednomu z nejlepších akčních filmů všech dob. Audiovizuální nádech punku ve trojité videoherní smyčce.. Německo. Berlín. Manni ztratí 100 000 marek, které musí za každou cenu doručit šéfovi, jinak to s ním špatně skončí. Ale Manni peníze ztratí a aby zůstal naživu nezbývá než jednat a vykrást obchod s potravinami.. Německo. Berlín. Lola je dcera, co se vzpouřila otci bankéři a šla vlastní cestou života, kterou sdílí s Mannim. A je ochotná udělat všechno, aby doručila svému příteli 100 000 marek dřív, než vkročí do obchodu s potravinami a namíří zbraní na tamní zákazníky.. Německo. Berlín. Zarostlý Bezdomovec najde ztracených 100 000 marek v plastové tašce. Usmálo se na něj konečně štěstí a může otočit nepříznivý chod událostí ve svůj prospěch.. Která z těch tří motivací se vyplní, který z těch tří příběhů se odvypráví, to závisí jen na tom, jak moc rychle bude Lola běžet.. Evropská žánrová šleha o intenzitě energického absťáku z redbullového sixpacku! 90%
  28. Krampus: Táhni k čertu
    Krampus: Táhni k čertu (2015)
    6
    Pokud už máte dost nasvícených vánočních filmů a pohádek, kde vítězí dobro je pro Vás Krampus diváckou výhrou a podobně jako další hororově laděná žánrovka Dej si pozor! může tenhle příběh být dokonalou protilátkou na vánoční přeslazenost.. Jsou Vánoce, rodina se sjíždí k jednomu společnému krbu, aby na pár dní ignorovali rozseté spory a strávili svátky v přetvařovací náladě, co to jen půjde. Dvě setry, které žijí v rozdílných podmínkách a k výchově svých dětí přistupují podle sebe musí přes svátky spolupracovat, aby všechny děti dostaly co chtějí a na Vánoce měli jen další hezkou (anebo zapomenutelnou) vzpomínku.. Jenže když všechno nejde podle plánu a dům odříznou od elektřiny, přetvářka jde stranou a kouzlo Vánoc rychle opadne. Naštěstí je tu ještě Krampus, mýtus z pekel, který ztrestá všechny nevěřící, aby měl Santa další pohodovou noční směnu.. Vynikající vánoční žánrovka s pohádkovým nádechem, u které si snadno přijde "grinchovský" divák na své, že si ani nevzpomene, co mu na těch svátečních filmech tak vadí. I když to jde párkrát až za absurdní hranu, kde nutí postavy čelit oživlému komandu perníčků, stále nic rytmicky neztrácí a ve finále vyloženě překvapí, jak originálně dokáže Krampus fungovat.. 65%
  29. Co se vlastně stalo s Baby Jane?
    Co se vlastně stalo s Baby Jane? (1962)
    7
    Žily, byly dvě sestry Blanche a Jane, které od útlého věku vychovával otec pod září filmových reflektorů. Jane ovládla showbysnys jako dětská herečka a zpěvačka, zatímco Blanche zaujala až v dospělosti. Zatímco na "Baby" Jane se po letech zapomnělo a lidé si sotva rozpomněli, že vůbec nějaká taková holčička je kdysi bavila, Blanche se stala hereckou hvězdou, proslavila rodinné jméno a z jejich peněz mohli všichni vyžít. Ale z vrcholu jí srazila nehoda, jež ji navždy upoutala na vozíček a zahořklou sestru Jane přinutila povinnost k rodině se o ni navždy starat a snášet, že žije z Blancheiných tantiém.. Netrvá dlouho a Jane si uvědomí, jak moc je na ní sestra závislá, a jak málo stačí, aby jí ovládla celý život.. Mistrovský herecký tandem dvou ikon svojí filmové doby, které se nemohly vystát mimo plátno natož pak na něm, z nichž jedna zkouší mocensky převést tu druhou a co nejdříve překvapit ziskem další prestižní role, který by oživil jejich kariéry (Spoiler: Bette Davis vyhrála ještě s větší silou, než Německo pravidelně sportovně vykrádá San Marino.).. Co se vlastně stalo s Baby Jane? je téměř hororová variace na film noir, která převléká geniální motivy Sunset Boulevardu do děsivějšího hávu a hodlá trápit postavy skrze staré křivdy a rodinnou rivalitu.. 75%
  30. Club Zero
    Club Zero (2023)
    7
    Každý má dneska něco, ten nejí maso, protože viděl dokument "Tak se spí na jatkách.", druhý zase drží Carnivore dietu (to je zase opak vegana a jí jen stravu živočišného původu) a mnoho dalších způsobů. Protože tohle moderní liberálně demokratická doba umožňuje, každý má právo volby. Nikdo Vám neříká v co věřit, nebo koho volit. A svobodně se tak můžete střídavě rozhodovat, co budete začleňovat do svého jídelníčku. Dává Vám to pak jedinečný pocit, že jste nad ostatními a skutečně rozhodujete o svém těle.. Club Zero je o skupince studentů, kteří se rozhodli následovat cestu "uvědomělého stravování", tedy nad každým soustem se zamyslet vychutnat si ho a ponechat v izolaci od ostatních chuť a energii mísících dalších soust. Tenhle stravovací směr dokáže studenty posadit do středu pozornosti, když odmítají doma jíst a jsou čím dál šťastnější, jaký efekt JEJICH rozhodnutí má na JEJICH zdravotní stav a tělo, kterému svou silou mění.. Ale kde je hranice, jak dlouho se dá nejíst a nebude problém, že takové úvahu přichází zrovna ze školy.. Barevná festivalovka o fikční emancipaci a objevování sebe sama, která sarkasticky komentuje svět, kde je téměř nemožné vybrat společné obědové menu pro dvacet lidí.. 70%
  31. Snídaně u Tiffanyho
    Snídaně u Tiffanyho (1961)
    7
    Legendární Capoteho romantická komedie, se kterou je nutno v rámci žánru pořád počítat. Ikonická Audrey Hepburn coby naivní newyorské děvče Holly, které v sobě má mnohem víc, než původně vyzařuje. Její Holly možná ztělesňuje tajemství všech buržoazních newyorčanů, pro než je "bytí newyorčanem" mnohem ctnostnější pozlátko a zvěčnění všech ukázek statků do každodenního života. Chce dobýt svět, ukázat, že za něco stojí, ale do té doby žije jen ze svých obdivovatelských příspěvků. Její postava ztělesňuje feministickou ideu střetávající se s těžkou společenskou realitou.. Vedle ní je soused Paul, začínající spisovatel, který touží prorazit se svými romány na přední místa ve všech knihkupectvích, ale zatím musí jen prodávat sám sebe postarším paničkám, aby měl z čeho svou cestu za kariérou platit.. Je tak jasné, že setkání těchto dvou odnikud nikam kráčejících individuí může znamenat pohled na nicotnost každého z nich a uvědomění si své marnivosti a potenciálu z ní pramenícího.. Psychologicky plné vztahových a genderových úvah šedesátých let, které vynáší romantickou linku, jen aby ji na každém rohu podkopával humor všech dalších přítomných prvků.. My dva a Cat v područí postiženého Rooneyho.. 70%
  32. Kurz negativního myšlení
    Kurz negativního myšlení (2006)
    7
    Znovuobjevená festivalovka, která s odstupem času překvapila na karlovarském festivalu nic neztrácí na svém šarmu ani nyní.. Ještě před tím, než nastal největší boom severské kinematografie, již začalo velebit celé kritické publikum dorazilo drama o jedné intervenci. Skupina postižených lidí se pravidelně schází, aby hledali v životě to lepší a svůj pokřivený stav viděli z té lepší stránky, i přestože třeba někteří přes svoji paraplegickou nevýhodu nemohou ani hýbat hlavou.. Pod vedením psycholožky Tori přijdou všichni navštívit trápícího se Geirra, který je po nedávné automobilové nehodě náhle připoután na invalidní vozík a přestal se radovat ze života, což mu jej postupně ničí. Je tak na téhle skupině, aby mu společně ukázali, že ještě má za co žít a šli mu příkladem. Jenže Geirrův skepticismus bude možná nad jejich síly.. Roztomilá sarkastická tragikomická vztahovka o přijmutí sebe sama, v níž prvoplánově pozitivní postavy znovuobjeví svoji vnitřní rozpolcenost a zase naopak.. Navíc s hutným nádechem válečných filmů a poprocku.. 70%
  33. Povolení zabíjet
    Povolení zabíjet (1989)
    7
    Po výtečném Dechu života, který zase ukázal, že James Bond stále má šmrnc a místo mezi žánrovou špičkou bylo jen otázkou času, než se Timothy Dalton objeví znovu jako Agent 007. Jenže tohle nadšení nesdílel každý a i když v mnohém Dalton navázal na původního Conneryho, jakoby moderní akční styl jakým se nová Bondovka vydala byla na diváky až příliš. Bylo jasné, že pokračování musí splnit očekávání a napravit nedůvěřivý prvotní dojem. A podobně jako kdysi Srdečné pozdravy z Ruska, či Muž se zlatou zbraní i tady druhý díl s novým Bondem víc šlápne na plyn.. Režisér John Glen za sebou ještě neměl tu ikonickou Bondovku a stále bylo na pochybách, zda vůbec schopnostně stačí na takovou látku. Zkusili na to s Maibaumem jít jinak, poprvé v sérii se nerozhodli dodržet žádnou Flemingovu předlohu a příběh nové Bondovky napsali podle sebe, když poprvé v rámci sérii představili osobní s Bondem přímo propletenou látku. Původně tvůrci chtěli opět předvést kouzlo orientu a natočit třetí asijskou (orientální) Bondovku (po Žiješ jenom dvakrát a Muži se zlatou zbraní), ale politická situace v Číně nebyla takovému nápadu přívětivá.. Povolení zabíjet testuje Bonda jako takového, když poprvé představuje osobní výzvu pro samotného Jamese Bonda, který se rozhodne opustit MI6, aby na vlastní pěst pomstil překažený svatební den přítele Felixe. Ex-agent 007 tak na vlastní pěst vyráží do boje s kolumbijským kartelem.. Timothy Dalton je do role skvělá volba, když mu tenhle akčnější směr bondovek sedí a ačkoli jde o snímek vymykající se tehdejším celovečerním bondovským zpracováním, zpětně Povolení zabíjet předběhlo dobu a o 25 let dříve ukázalo cestu jakou se pak Bondovky vydají. Ano chybí stylovost a poprvé jde o mnohem realističtější pojetí, které nesází na vychytávky a nadnesenost, ale co.. S nádhernou Carey Lowell po boku Dalton ani podruhé nezklamal a zpětně zamrzí, že skončil hned po dvou filmech a bohužel na šest let poslal tvůrce hledat jiný směr, než se vrátili v nejlepší formě.. Z nepovedené Bondovky se po čase stala nevýrazná, kdy věřte, že v budoucnu se ještě stane i doceněnou.. 75%
  34. Simone
    Simone (2002)
    7
    Jeden z nejlepších tvůrců, které si nejspíše moc neumíte zařadit je i Andrew Niccol. Když se ale řekne Obchodník se smrtí, Gattaca anebo geniální Truman Show, už by Vám mělo být jasné, že jde o jedinečného a osobitého scenáristu.. A pak je tu S1m0ne, další originální snímek s naprosto unikátním námětem, který podobně jako výše zmíněné snímky zatočí divákovi hlavou. S1m0ne je příběhem podprůměrného režiséra Viktora Taranskyho, který celý život čeká na úspěch, a když to už konečně vypadá, že jej má s následujícím projektem na dosah, stačí málo a vypadá to na další propadák. Ze zoufalé situace ho ale může vytáhnout tajemný cizinec, jenž mu nabízí možnost využít technologii programu S1m0ne, program herecké simulace, který virtuální neexistující herečku v postprodukci doplní do filmu. Viktor nemá moc co ztratit a S1m0ne může být cesta jak uspokojit věřitele. A co se nestane z jejího prvního filmu je hit a z virtuální S1m0ne se okamžitě stává hvězda. Ale co teď, má Viktor prozradit svoje tajemství a technologii ukázat světu, anebo všem lhát a konečně využít životní příležitosti.. Originální námět vlivem AI dnešní dobou dobíhá větších rozměrů, kdy každý pomalu ztrácí svoji jedinečnost a je vlastně jen otázkou času, než se zdejší koncept stane skutečností. S1m0ne sice není zvlášť zábavná, ale šikovně testuje hranice svého nápadu a je minimálně zajímavé sledovat jeho rozsah.. A že dnes trikově už snímek nestíhá? To vážení ani Cesta do pravěku a stejně zůstává nepřekonaná. 70%
  35. Dech života
    Dech života (1987)
    7
    Když konečně po 12ti letech nahradil Rogera Moora nový představitel Jamese Bonda značka opět ožila, konec limitům přizpůsobeným Moorovým věkovým schopnostem a opět se filmová série o agentovi 007 vydala novým svěžím směrem.. K roli se dostal Timothy Dalton, který s rolí poprvé koketoval už v 69tém, když se poprvé hledal nový Bond. Tehdy byl ale Dalton až příliš mladá volba a do Bonda dostal přednost poté selhavší Lazenby. Ovšem EON Production nezapomnělo a Daltona oslovilo znovu, když si konečně uvědomili, že Moore na to už dobrých pár let nemá.. Skomírající Sovětský svaz a KGB mají plán, chtějí odstranit všechny tajné agenty svých imperiálních světových konkurentů a ukázat světu, že s komunismem bude v Evropě ještě potřeba řadu let počítat. Na scénu tak vstupuje ten nejlepší z řad MI6 - James Bond, aby plány komunistického nepřítele překazil a přitom při utichající studené válce nerozpoutal třetí světovou.. I přesto, že Timothy Dalton stihl natočit jen dvě celovečerní Bondovky, stejně se silně zapsal do historie značky a po letech stagnace vrátil sérii na pozici pilíře akčního žánru. A to vše prakticky jedním jediným filmem - Dechem života.. Dalton je skvělý, charizmatem se vrací k Conneryho auře a akcí dohání Lazenbyho. A i když se Dech života po letech neudržel mezi špičkou značky, stále je blízko k tomu, jakého bych chtěl Bonda ideálně mít.. A navíc, kde Bonda prohání naše VBčko. 75%
  36. Ve službách Jejího Veličenstva
    Ve službách Jejího Veličenstva (1969)
    8
    Pětkrát a dost znělo od Seana Conneryho, který poprvé zhmotnil agenta 007 na filmové plátna. EON Production tak stálo před neznámou situací, muselo přeobsadit titulní tvář svého narůstajícího fenoménu a přední filmové značky, aniž by divák pocítil větší změnu.. Už tehdy to mohl být Roger Moore, nebo třeba Timothy Dalton, ale ani jeden nebyl podle tvůrců tou správnou volbou. Perfektního nástupce našli až v podání někoho kdo jakoby Connerymu z oka vypadl, jistý George Lazenby, který se doposud živil především jako model a s herectvím neměl zkušenosti. Na nátlak agenta zašel ke kadeřníkovi pro Conneryho účes a dost silně nakoukal styl a charizma, jaké Connery Agentovi 007 přinášel. Producenti byli z castingu nadšení a s Lazenbym podepsalo smlouvu rovnou na sedm dalších bondovek, když Ve službách Jejího Veličenstva měla být teprve ochutnávka toho, co nový Bond fanouškům přinese.. Jenže Lazenby trpěl, obětoval natáčení zdraví a stejně se mu diváci vysmáli a snímek kriticky moc neuspěl, i přestože jde patrně o předloze nejvěrnější zpracování Bondovky.. Vrací se úhlavní nepřítel a šéf organizace SPECTRE Ernst Blofeld, jenž se z alpského exilu snaží získat britský šlechtický titul a zaplavit svět smrtícím virem. A je jen na Jamesi Bondovi, aby odcestoval do hor a skrývajícího se Blofeld jednou pro vždy přemohl.. Ve službách Jejího Veličenstva je skvělá Bondovka plná akce a pečlivého vyšetřování, jehož cílem je perfektní Telly "Kojak" Savalas coby přeobsazený Blofeld. Krásné lokace, půvabná Bondgirl a exotický působící uzavřené prostory, ale soustavně podkopává děsivě střižená akce (kterou si Lazenby navíc dělal sám) a šílená stopáž.. Ochutnávka zda by diváka bavilo číst Flemingovy romány a vidět Bonda mnohem víc jako detektiva než akčního hrdinu.. Milá Bondovka, která je neprávem pod palbou když oproti následnému Moorovi má i Lazenbyho kilt větší charizma.. Takovou pecku jsem nečekal! 80%
  37. Substance
    Substance (2024)
    9
    Mohlo se zdát, že Substanci bude předcházet pověst, ale když skutečně diváci začali od jistých chvil opouštět sál, bylo zřejmé na jaké události sedím.. Mohla by to být jedna z epizod Black Mirror, v níž bych opěvoval její originalitu a chtěl vidět víc, zkoušet potenciál nastíněného konceptu, a tak aniž bych takovou epizodu viděl, dostal jsem jako nechtěnou odměnu rozšiřující Substanci.. Jakoby někdo prolnul stěžejní motivy Wilderova Sunset Boulevardu s Cronenbergovou Mouchou a zaobalil to do pevného satirického exoskeletu.. Elisabeth (Robin?) Sparkle je americká obdoba Olgy Šípkové, stálice televizních obrazovek, nad níž roky cvičili generace diváků. Jenže čas se nedá zastavit a je přirozené, že televizní produkce si všimla toho, že jim hlavní cvičitelka stárne a přestává lákat nové mladé diváky a a její přiléhavý overal definitivně opouští jejich erotické představy.. Co když je cesta, jak to zvrátit. A stačí k tomu jediná oběť, jen rozpůlit zbývající čas a tu druhou část věnovat své krásnější mladší kopii a to vše za pomoci látky jménem Substance. Ještě váháte? Liz Sparkleová nikoli.. Rozjíždí se psychologický body horor o z důchodu vytažené Demi Moore, která touží po pevnějším zadečku za každou cenu. Bravurní koncept vyždímaný až do absurdních (lehce komických) rovin, z nichž slabší povahy budou snít po návratu plastikami upravené Demičky.. Satire is back! 95%
  38. Žít a nechat zemřít
    Žít a nechat zemřít (1973)
    6
    Po konci Conneryho v roli Agenta 007 mělo žezlo připadnout Lazenbymu, který byl fyzicky a projevem prakticky totožnou náhradou, jaká jen postrádá přirozené charizma jaké Connery do role vměstnal. Smlouva byla podepsána, filmy se připravovaly, ale Lazenby neuspěl a po prvním a jediném celovečerním filmu prchal z Eon Productions (dnes už MGM) a od přední herecké kariéry jasně upustil.. Na řadu přišla spása pomocí Rogera Moorea, který uspěl před nepříliš hvězdnou konkurencí a na dalších dvanáct let nesla značka jeho tvář a jméno, i přesto že mu už tady bylo více než 45 let, což ho pro řadu diváků navždy dělá jen odleskem původního Bonda a třeba jeho role lameče ženských srdcí má až komický nádech. Skutečností ale zůstává, že Mooreova éra Bondovek dala značce ohromnou popularitu a z každého filmu se stala událost, jakou si série drží až dodnes. Žít a nechat zemřít je tak v pořadí již osmou Bondovkou, která jasně začíná novou éru svojí existence.. Umírají agenti MI6, celá organizace prosí o pomoc a žádá si vysvětlení. Proto její přední agent James Bond vyráží do Spojených států přijít situaci za doprovodu americké tajné služby na kloub. Kdyby jen tušil, že právě za oceánem najde odpovědi na všechny svoje otázky.. Žít a nechat zemřít mění pozici Velké Británie v bondovském vidění světa, když poprvé zcela jasně ukazuje temnou stránku Spojených států - nevyzpytatelné Afroameričany se svojí africkou magií. Rasově orientovaný James Bond, který tentokrát stojí proti woodoo a dalším rádoby kouzlům musí mnohem víc sázet na svoje detektivní dovednosti, než na ty fyzické (paradoxně když je Moore nejmladší). Jedinečně barevná bondovka s osobitou atmosférou, kterou ale značkou odzkoušený režisér nezvládá prodat a poprvé značně trpí na absenci "bondovství".. 60%
  39. Muž se zlatou zbraní
    Muž se zlatou zbraní (1974)
    7
    To si tak režisér dvou nejlepších Conneryho Bondovek a do té doby i nejlepších filmů s agentem 007 sedl opět k značce James Bond a bez ohledu na (ne)charizma Rogera Moora, nebo změněný ráz značky natočil opět skvělý celovečerní film.. Moorova druhá Bondovka opět patří k těch jeho nejlepším, když ale poprvé zvládá měřítko ostatních bondovských reinkarnací.. James Bond je v ohrožení, stal se cílem proslulého nájemného střelce se zlatými náboji Scaramangy, který se svojí jedinečnou zbraní nikdy nemine. Je jen na Bondovi, zda jako první zjistí zabijákovu totožnost, anebo se jako řada před ním ocitne na druhé straně zlaté zbraně.. Muž se zlatou zbraní překvapuje snad ve všem, když baví od soundtracku, skvělého záporáka až nakonec i díky příběhu. Navíc nabízí první polemiku o Bondovském řemeslu.. Sir Christopher Lee je to, co dělá Man with the Golden Gun tak jedinečným - chladnost, přesnost a razance.. 75%
  40. Špion, který mě miloval
    Špion, který mě miloval (1977)
    7
    Mám s Mooreovými Bondovkami zásadní problém a to je Roger Moore, postarší chlapík co má být akčním jazýčkem na politické rovnováze světa a udržovat "zaujatou neutrálnost" Velké Británie v dobách studené války, jehož z jeho představitele moc necítím.. Špion, který mě miloval je Mooreůva čtvrtá Bondovka a určitě jedna z těch jeho nejlepších. Utopický plán magnáta Stromberga zní jasně rozpoutat světovou válku a zničit lidstvo, ale jen pod zemí, "tam dole" bude mít Stromberg impérium ponorek a podmořských měst.. James Bond tak musí spolupracovat s agentkou KGB Amasovou, aby situaci uklidnil a zastavil svět od jaderné krize. Naštěstí i postarší Moore má typický Bondovký šarm, jakému podlehne každá.. Špion, který mě miloval mě bavil, má slušně rozdané karty, střídá prostředí (voda, země, sníh) a přitom dokáže stylově předvádět svoje nářadíčko(/a). Ovšem i přes tradiční zápletku táhne snímek dolů podprůměrný záporák Stromberg, který by skutečnému Moorovi byl asi první opravdu férovým soupeřem, ale v téhle Bondovské variaci není výzva. Ale všechno vynahrazuje boží Čelisti.. 70%