Katya Wyeth: Nejlepší filmy
a seriály

6.3

Katya Wyeth: Filmy a seriály

  • Monty Python's Flying Circus
    Monty Python's Flying Circus (1969)
    Seriál
    84%
    1
  • Mechanický pomeranč
    Mechanický pomeranč (1971)
    FilmRole: Girl in Ascot Fantasy
    • Google Play
    • iTunes
    Alex deLarge je vodcom brutálnej bandy pubertálnych výtržníkov, ktorí chodia poza školu, po nociach popíjajú chemicky obohatené mlieko v bare Korova a agresivitu si vybíjajú bitkami, znásilňovaním a prepadávaním slušných občanov. Len jediné Alex miluje viac ako sex a rabovanie: hudbu Ludwiga van Beethovena. Tá ho dokáže nabudiť k poriadnym dávkam ultranásilia. Všetko sa však náhle zmení, keď Alex padne do rúk zákona a skončí vo väzení. Jeho jedinou šancou ako sa čo najskôr dostať na slobodu je podstúpiť radikálnu odvykaciu kúru, ktorá mu má pomocou najnovších experimentálnych metód raz a navždy znechutiť násilie. Procedúra vymývania mozgu je natoľko úspešná, že Alex sa stane fyzicky alergický nielen na násilie, ale aj na milovanú Beethovenovu hudbu. Po prepustení na slobodu mu nezostáva nič iné ako žiť životom slušného človeka. Ale ako sa má brániť proti násiliu, ktoré číha v mestskej džungli? Režisér Stanley Kubrick nakrútil podľa rovnomennej predlohy Anthonyho Burgessa temnú víziu ne ďalekej budúcnosti. Zaznieva z nej satira na studenú vojnu, establishment i malomeštiactvo, ktoré spoločne vytvárajú živnú pôdu nielen pre brutálnych násilníkov, ale aj inštitucionalizované násilie štátneho aparátu. V mene ochrany poriadku sú ľudia v tomto svete premieňaní na mechanické pomaranče, zbavené slobodnej vôle a konania.
    83%
    Alex deLarge je vodcom brutálnej bandy pubertálnych výtržníkov, ktorí chodia poza školu, po nociach popíjajú chemicky obohatené mlieko v bare Korova a agresivitu si vybíjajú bitkami, znásilňovaním a prepadávaním slušných občanov. Len jediné Alex miluje viac ako sex a rabovanie: hudbu Ludwiga van Beethovena. Tá ho dokáže nabudiť k poriadnym dávkam ultranásilia. Všetko sa však náhle zmení, keď Alex padne do rúk zákona a skončí vo väzení. Jeho jedinou šancou ako sa čo najskôr dostať na slobodu je podstúpiť radikálnu odvykaciu kúru, ktorá mu má pomocou najnovších experimentálnych metód raz a navždy znechutiť násilie. Procedúra vymývania mozgu je natoľko úspešná, že Alex sa stane fyzicky alergický nielen na násilie, ale aj na milovanú Beethovenovu hudbu. Po prepustení na slobodu mu nezostáva nič iné ako žiť životom slušného človeka. Ale ako sa má brániť proti násiliu, ktoré číha v mestskej džungli? Režisér Stanley Kubrick nakrútil podľa rovnomennej predlohy Anthonyho Burgessa temnú víziu ne ďalekej budúcnosti. Zaznieva z nej satira na studenú vojnu, establishment i malomeštiactvo, ktoré spoločne vytvárajú živnú pôdu nielen pre brutálnych násilníkov, ale aj inštitucionalizované násilie štátneho aparátu. V mene ochrany poriadku sú ľudia v tomto svete premieňaní na mechanické pomaranče, zbavené slobodnej vôle a konania.
    2
  • 3
  • 4
  • Randall a Hopkirk
    Randall a Hopkirk (1969)
    Seriál

    Randall a Hopkirk je poněkud zvláštní dvojice detektivů… Jeden z nich je totiž duch... Jsou dva, jak se na správné detektivy patří, a vlastní kdesi v Londýně soukromou detektivní kancelář. Tedy lépe řečeno, byli dva. Až do oné autonehody, při níž přišel – jak pozůstalí detektiv Jeff Randall (Mike Pratt) a sekretářka Jeanie Hopkirková (Annette Andre) věří „nešťastnou náhodou“ – Marty Hopkirk (Kenneth Cope) o život. Když Jeff truchlí nad ztrátou přítele a společníka, náhle se ozve telefon, v němž slyší Martyho hlas. To ještě netuší, že se z něj stal duch, co mu bude od této chvíle neustále na blízku, a to i často proti Jeffově vůli. S nově nabytými schopnostmi mu bude pomáhat řešit případy, na které by za normálních okolností byli oba krátcí. A bude se snažit udržet kancelář nad vodou, aby Jeff s Jeannie mohli žít aspoň trochu důstojně. Nejdříve ze všeho se ale chystá staronový Jeffův parťák vyřešit případ vlastní vraždy – nikoliv nehody, jak se každý domnívá.

    73%

    Randall a Hopkirk je poněkud zvláštní dvojice detektivů… Jeden z nich je totiž duch... Jsou dva, jak se na správné detektivy patří, a vlastní kdesi v Londýně soukromou detektivní kancelář. Tedy lépe řečeno, byli dva. Až do oné autonehody, při níž přišel – jak pozůstalí detektiv Jeff Randall (Mike Pratt) a sekretářka Jeanie Hopkirková (Annette Andre) věří „nešťastnou náhodou“ – Marty Hopkirk (Kenneth Cope) o život. Když Jeff truchlí nad ztrátou přítele a společníka, náhle se ozve telefon, v němž slyší Martyho hlas. To ještě netuší, že se z něj stal duch, co mu bude od této chvíle neustále na blízku, a to i často proti Jeffově vůli. S nově nabytými schopnostmi mu bude pomáhat řešit případy, na které by za normálních okolností byli oba krátcí. A bude se snažit udržet kancelář nad vodou, aby Jeff s Jeannie mohli žít aspoň trochu důstojně. Nejdříve ze všeho se ale chystá staronový Jeffův parťák vyřešit případ vlastní vraždy – nikoliv nehody, jak se každý domnívá.

    5
  • Dcery zla
    Dcery zla (1971)
    FilmRole: Countess Mircalla
    62%
    6
  • Straight on Till Morning
    Straight on Till Morning (1972)
    FilmRole: Caroline
    56%
    7
  • Barry McKenzie drží hladinu
    Barry McKenzie drží hladinu (1974)
    Film
    Předchůdce Krokodýla Dundeeho (Crocodile Dundee, 1986) a esence toho nejhoršího z největší trestanecké kolonie známé též jako Austrálie. Titulní Barry McKenzie se z rodného ostrova dostane až do Evropy a v každé zemi tropí skandály prostřednictvím zesměšňování stereotypů. V roce 1972 spatřila přítmí australských kin komedie Dobrodružství Barryho McKenzieho (The Adventures of Barry McKenzie), v níž se titulní buran z jižní polokoule ocitl v Anglii na návštěvě u své tetičky Edny. Už jeho nástup na scénu stál za to – vždyť který hrdina má vlastní hudební motiv zpívaný sborem? Barry ve Velké Británii následně narážel na bezpočet stereotypů, od teplého piva až po všudypřítomnou britskou hamižnost. Z přisprostlé taškařice se stal nejnavštěvovanější australský film roku a krátce poté vzniklo pokračování podle klasického sequelového vzorce „všeho víc“. Dvojka tak začíná přesně tam, kde skončila jednička, avšak i bez její znalosti lze do rozjetého vlaku utahování si z Angličanů, Francouzů a Transylvánie bez problémů naskočit. Obě Barryho dobrodružství se hrdě řadí do kategorie ozploitation, tedy nízkorozpočtových snímků zneužívajících australského prostředí během renesance tamější kinematografie v 70. a 80. letech. Barry kulturní stereotypy protinožců vysává skutečně důsledně, o stříkající plechovky s vlasteneckým pivem tedy není nouze stejně jako o nezbytné špetky rasismu, homofobie, zvracení či pěveckých čísel. A speciální důraz je kladený i na okouzlujícím způsobem nesrozumitelný australský přízvuk. Stejně jako v případě prvního filmu je i pod dvojkou podepsané trio Barry Crocker – Barry Humphries – Bruce Beresford. První propůjčil titulní postavě nezaměnitelnou tvář, druhý se podílel na scénáři a zahrál si množství rolí včetně ikonické tety Edny a třetí dal celému dílu tvar prostřednictvím režie. Zatímco v jedničce si Barry vystačil se snahou o dobývání žen v zemi plné škrtů, dvojka popustila uzdu satirické rovině a širokému záběru humoru, a tak je vedle pivem nasáklých vulgárních frků možné vidět aluzi na Loni v Marienbadu (L'année dernière à Marienbad, 1961), slovní hříčku s Immanuelem Kantem, tentokrát skutečně nečekanou španělskou inkvizici, vraždu francouzskou bagetou či precizní bojovou choreografii asijské provenience. (Letní filmová škola Uherské Hradiště)
    Žánry:DramaKomedie
    54%
    Předchůdce Krokodýla Dundeeho (Crocodile Dundee, 1986) a esence toho nejhoršího z největší trestanecké kolonie známé též jako Austrálie. Titulní Barry McKenzie se z rodného ostrova dostane až do Evropy a v každé zemi tropí skandály prostřednictvím zesměšňování stereotypů. V roce 1972 spatřila přítmí australských kin komedie Dobrodružství Barryho McKenzieho (The Adventures of Barry McKenzie), v níž se titulní buran z jižní polokoule ocitl v Anglii na návštěvě u své tetičky Edny. Už jeho nástup na scénu stál za to – vždyť který hrdina má vlastní hudební motiv zpívaný sborem? Barry ve Velké Británii následně narážel na bezpočet stereotypů, od teplého piva až po všudypřítomnou britskou hamižnost. Z přisprostlé taškařice se stal nejnavštěvovanější australský film roku a krátce poté vzniklo pokračování podle klasického sequelového vzorce „všeho víc“. Dvojka tak začíná přesně tam, kde skončila jednička, avšak i bez její znalosti lze do rozjetého vlaku utahování si z Angličanů, Francouzů a Transylvánie bez problémů naskočit. Obě Barryho dobrodružství se hrdě řadí do kategorie ozploitation, tedy nízkorozpočtových snímků zneužívajících australského prostředí během renesance tamější kinematografie v 70. a 80. letech. Barry kulturní stereotypy protinožců vysává skutečně důsledně, o stříkající plechovky s vlasteneckým pivem tedy není nouze stejně jako o nezbytné špetky rasismu, homofobie, zvracení či pěveckých čísel. A speciální důraz je kladený i na okouzlujícím způsobem nesrozumitelný australský přízvuk. Stejně jako v případě prvního filmu je i pod dvojkou podepsané trio Barry Crocker – Barry Humphries – Bruce Beresford. První propůjčil titulní postavě nezaměnitelnou tvář, druhý se podílel na scénáři a zahrál si množství rolí včetně ikonické tety Edny a třetí dal celému dílu tvar prostřednictvím režie. Zatímco v jedničce si Barry vystačil se snahou o dobývání žen v zemi plné škrtů, dvojka popustila uzdu satirické rovině a širokému záběru humoru, a tak je vedle pivem nasáklých vulgárních frků možné vidět aluzi na Loni v Marienbadu (L'année dernière à Marienbad, 1961), slovní hříčku s Immanuelem Kantem, tentokrát skutečně nečekanou španělskou inkvizici, vraždu francouzskou bagetou či precizní bojovou choreografii asijské provenience. (Letní filmová škola Uherské Hradiště)
    Žánry:DramaKomedie
    8
  • 9
  • Inspektor Clouseau
    Inspektor Clouseau (1968)
    FilmRole: Meg
    • Google Play
    • iTunes
    Zjistit, že banda zlotřilců chystá největší loupež všech dob, to není tak těžké. Ovšem proniknout do spletité zločinecké sítě, odhalit a usvědčit její jednotlivé aktéry, překazit akci v samém zárodku, na to jsou ve Scotland Yardu krátcí. Žádný div, že požádali o přátelskou výpomoc francouzskou Sureté, která má tu čest být domovskou organizací nejgeniálnějšího detektiva světa! A Jacques Clouseau nezaváhá ani na okamžik, neboť boj se zločinem je pro něj svatá věc. Před i za Kanálem. Zdá se však, že britská půda jeho genialitě zrovna dvakrát nesvědčí. Ba dokonce by se dalo říct, že přes všechnu svou snahu prohrává jednu bitvu za druhou. Ovšem co je do jednotlivých bitev, že! Důležité je vyhrát válku. A o tomto výsledku Clouseau nepochybuje ani na vteřinu.

    V pořadí třetí "panteří" komedie (z roku 1968) je dílem jiného tvůrčího i hereckého týmu než předcházející dvě. Režie se (namísto B. Edwardse) ujal Bud Yorkin, který do role geniálního poplety Clouseaua obsadil Američana Alana Arkina (Čekej do tmy, Srdce je osamělý lovec, Hlava 22, Havana atd.). V roli jeho protihráče Weavera se představí jeden z nejobsazovanějších britských herců Frank Finlay, dobře známý našim divákům např. jako Porthos ze slavných Tří mušketýrů Richarda Lestera.
    Režie:Bud Yorkin
    49%
    Zjistit, že banda zlotřilců chystá největší loupež všech dob, to není tak těžké. Ovšem proniknout do spletité zločinecké sítě, odhalit a usvědčit její jednotlivé aktéry, překazit akci v samém zárodku, na to jsou ve Scotland Yardu krátcí. Žádný div, že požádali o přátelskou výpomoc francouzskou Sureté, která má tu čest být domovskou organizací nejgeniálnějšího detektiva světa! A Jacques Clouseau nezaváhá ani na okamžik, neboť boj se zločinem je pro něj svatá věc. Před i za Kanálem. Zdá se však, že britská půda jeho genialitě zrovna dvakrát nesvědčí. Ba dokonce by se dalo říct, že přes všechnu svou snahu prohrává jednu bitvu za druhou. Ovšem co je do jednotlivých bitev, že! Důležité je vyhrát válku. A o tomto výsledku Clouseau nepochybuje ani na vteřinu.

    V pořadí třetí "panteří" komedie (z roku 1968) je dílem jiného tvůrčího i hereckého týmu než předcházející dvě. Režie se (namísto B. Edwardse) ujal Bud Yorkin, který do role geniálního poplety Clouseaua obsadil Američana Alana Arkina (Čekej do tmy, Srdce je osamělý lovec, Hlava 22, Havana atd.). V roli jeho protihráče Weavera se představí jeden z nejobsazovanějších britských herců Frank Finlay, dobře známý našim divákům např. jako Porthos ze slavných Tří mušketýrů Richarda Lestera.
    Režie:Bud Yorkin
    10
  • 11
  • 12