Alain Libolt: Nejlepší filmy
a seriály

6.1

Alain Libolt: Filmy a seriály

  • Armáda stínů
    Armáda stínů (1969)
    FilmRole: Paul Dounat
    • iTunes
    Napínavým příběhem oslavujícím francouzský odboj za II. světové války se režisér vrací k poměrně osobnímu tématu. Detaily o jeho působení v odboji zůstávají z větší částí záhadou, lze však věřit tomu, že sám byl součástí ilegálního odboje. V roce 1943 pobýval v Londýně, kde přečetl dvě nejvýznamnější literární díla francouzské literatury, která vznikla během války – Moře mlčí a Armádu stínů Josepha Kessela. Filmovou adaptací prvního díla zahájil svou kariéru; k druhému se dostal ve svých jednapadesáti letech. Scénář se poměrně věrně drží literární předlohy, i když několik drobných změn režisér přece jen provedl. Hlavní linii tvoří detailní popis fungování odbojářské špionážní a záškodnické sítě, který je vykreslen téměř jako detektivní film, ovšem s reálnými postavami. Zatímco autor literární předlohy musel totožnost svých hrdinů maskovat, Melville ji záměrně odhaluje, protože ji považuje za nejpřesnější vyjádření podstaty odboje. Vynecháním emocionálních výlevů v ději zase zachovává čistý odraz doby a právě nadřazení zájmů formy nad počitky je u Melvilla charakteristickým postupem dvojznačnosti, která je silně přítomná téměř ve všech jeho filmech. Také v Armádě stínů je věnována zvláštní pozornost kvalitě barev. Obraz je laděn do monochromatického šerosvitu s odstíny béžové a vždy v jednobarevném tónu.(MFF Karlovy Vary)
    77%
    Napínavým příběhem oslavujícím francouzský odboj za II. světové války se režisér vrací k poměrně osobnímu tématu. Detaily o jeho působení v odboji zůstávají z větší částí záhadou, lze však věřit tomu, že sám byl součástí ilegálního odboje. V roce 1943 pobýval v Londýně, kde přečetl dvě nejvýznamnější literární díla francouzské literatury, která vznikla během války – Moře mlčí a Armádu stínů Josepha Kessela. Filmovou adaptací prvního díla zahájil svou kariéru; k druhému se dostal ve svých jednapadesáti letech. Scénář se poměrně věrně drží literární předlohy, i když několik drobných změn režisér přece jen provedl. Hlavní linii tvoří detailní popis fungování odbojářské špionážní a záškodnické sítě, který je vykreslen téměř jako detektivní film, ovšem s reálnými postavami. Zatímco autor literární předlohy musel totožnost svých hrdinů maskovat, Melville ji záměrně odhaluje, protože ji považuje za nejpřesnější vyjádření podstaty odboje. Vynecháním emocionálních výlevů v ději zase zachovává čistý odraz doby a právě nadřazení zájmů formy nad počitky je u Melvilla charakteristickým postupem dvojznačnosti, která je silně přítomná téměř ve všech jeho filmech. Také v Armádě stínů je věnována zvláštní pozornost kvalitě barev. Obraz je laděn do monochromatického šerosvitu s odstíny béžové a vždy v jednobarevném tónu.(MFF Karlovy Vary)
    1
  • Podzimní příběh
    Podzimní příběh (1998)
    FilmRole: Gérald
    • KVIFF TV
    Magali má dospělého syna, dobrou vinici a nejlepší přítelkyni Isabelle. Po smrti svého manžela žije sama a přestože pracuje velmi tvrdě na své vinici, k novému vztahu jako by neměla dost odvahy. Isabelle si však myslí, že by tato přitažlivá žena neměla zůstat sama, a vezme její osud tak trochu do svých rukou. Podá inzerát a seznámí se s přitažlivým mužem, který se netají svými sympatiemi k ní. Hra je rozehrána, ale protože se hraje s city, je hranice mezi štěstím a bolestným zraněním velmi křehká.
    Žánry:DramaRomantický
    73%
    Magali má dospělého syna, dobrou vinici a nejlepší přítelkyni Isabelle. Po smrti svého manžela žije sama a přestože pracuje velmi tvrdě na své vinici, k novému vztahu jako by neměla dost odvahy. Isabelle si však myslí, že by tato přitažlivá žena neměla zůstat sama, a vezme její osud tak trochu do svých rukou. Podá inzerát a seznámí se s přitažlivým mužem, který se netají svými sympatiemi k ní. Hra je rozehrána, ale protože se hraje s city, je hranice mezi štěstím a bolestným zraněním velmi křehká.
    Žánry:DramaRomantický
    2
  • Vize
    Vize (2006)
    Film
    Známý francouzský herec Jean-Pierre Darroussin adaptoval ve své režijní prvotině román spisovatele Emmanuela Bova, který se proslavil také v Itálii a v Německu díky Peteru Handkemu a Wimu Wendersovi. Román i film líčí osud úspěšného pařížského právníka Charlese Benesteaua, který jednoho dne opustí svou rodinu i kariéru a pronajme si skromný byt v přistěhovalecké čtvrti. Tady chce v klidu psát a začít žít jiný život než ten dosavadní, hektický, snobský a neautentický. Charles se snaží být dobrým sousedem, ale při svých aktech vstřícnosti zažije nejedno drsné překvapení a trpké zklamání, zejména s rodinou mladého Tomasze. V komorní rovině je film příběhem člověka, jenž se snaží získat vládu nad svým životem, zastavit čas, prožívat prosté štěstí, bohužel s nejednoznačnými výsledky. V rovině sociální nechce být pohádkou o ryzích hodnotách proletariátu, dokáže tento svět reflektovat s otevřeností a poukázat na jeho trvalé a jen stěží řešitelné problémy. (MFF Karlovy Vary 2007)
    Žánry:Drama
    71%
    Známý francouzský herec Jean-Pierre Darroussin adaptoval ve své režijní prvotině román spisovatele Emmanuela Bova, který se proslavil také v Itálii a v Německu díky Peteru Handkemu a Wimu Wendersovi. Román i film líčí osud úspěšného pařížského právníka Charlese Benesteaua, který jednoho dne opustí svou rodinu i kariéru a pronajme si skromný byt v přistěhovalecké čtvrti. Tady chce v klidu psát a začít žít jiný život než ten dosavadní, hektický, snobský a neautentický. Charles se snaží být dobrým sousedem, ale při svých aktech vstřícnosti zažije nejedno drsné překvapení a trpké zklamání, zejména s rodinou mladého Tomasze. V komorní rovině je film příběhem člověka, jenž se snaží získat vládu nad svým životem, zastavit čas, prožívat prosté štěstí, bohužel s nejednoznačnými výsledky. V rovině sociální nechce být pohádkou o ryzích hodnotách proletariátu, dokáže tento svět reflektovat s otevřeností a poukázat na jeho trvalé a jen stěží řešitelné problémy. (MFF Karlovy Vary 2007)
    Žánry:Drama
    3
  • Nicolas Le Floch
    Nicolas Le Floch (2008)
    Seriál
    70%
    4
  • 5
  • 6
  • Versailles
    Versailles (2008)
    FilmRole: L'homme à la couverture de survie
    Súčasný Paríž. Mladá matka prespáva so svojím dieťaťom na ulici. Nina je nezamestnaná. Jej syn Enzo má päť rokov. Dostanú sa až do Versailles. V lesoch blízko kráľovského paláca žije Damien, úplne izolovaný od všetkého. Nina s ním strávi noc. Nasledujúce ráno nechá dieťa v chatrči a zmizne. Plynú dni a ročné obdobia. Muž a dieťa sa spoznávajú, učia sa spolu žiť, obľúbia si jeden druhého. Ich puto je silnejšie ako spoločná bieda. Jedného dňa však budú musieť opustiť svoj chatrný útulok. Film predstavuje citlivý, striedmy, dojemný portrét troch sociálnych vydedencov vo vyhranenom póle ich životov. Miesto príbehu naznačuje iróniu existenčnej úrovne života na parížskom predmestí, ktoré je synonymom bohatstva. Odkazom filmu je, že spoločnosť ignoruje a prehliada bezdomovcov, hoci tí sa mnohokrát správajú ako normálni ľudia.
    Žánry:Drama
    68%
    Súčasný Paríž. Mladá matka prespáva so svojím dieťaťom na ulici. Nina je nezamestnaná. Jej syn Enzo má päť rokov. Dostanú sa až do Versailles. V lesoch blízko kráľovského paláca žije Damien, úplne izolovaný od všetkého. Nina s ním strávi noc. Nasledujúce ráno nechá dieťa v chatrči a zmizne. Plynú dni a ročné obdobia. Muž a dieťa sa spoznávajú, učia sa spolu žiť, obľúbia si jeden druhého. Ich puto je silnejšie ako spoločná bieda. Jedného dňa však budú musieť opustiť svoj chatrný útulok. Film predstavuje citlivý, striedmy, dojemný portrét troch sociálnych vydedencov vo vyhranenom póle ich životov. Miesto príbehu naznačuje iróniu existenčnej úrovne života na parížskom predmestí, ktoré je synonymom bohatstva. Odkazom filmu je, že spoločnosť ignoruje a prehliada bezdomovcov, hoci tí sa mnohokrát správajú ako normálni ľudia.
    Žánry:Drama
    7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Angličanka a vévoda
    Angličanka a vévoda (2001)
    FilmRole: vévoda Biron

    Grace Elliottová pochází ze starého skotského šlechtického rodu. V roce 1786 se přestěhovala do Paříže za svým milencem, vévodou Orleánským. I když láska skončila, zůstali přátelé. Děj začíná v Paříži, roku 1790, rok po dobytí Bastily. Vévoda navštíví Grace v jejím pařížském sídle. Debatují spolu o revoluci. Vévoda, přestože je to bratranec krále Ludvíka, s revolucí souhlasí a aktivně se jí účastní. Radí Grace, která je stoupenkyní monarchie, aby se vrátila do Anglie, ona však odmítá.

    63%

    Grace Elliottová pochází ze starého skotského šlechtického rodu. V roce 1786 se přestěhovala do Paříže za svým milencem, vévodou Orleánským. I když láska skončila, zůstali přátelé. Děj začíná v Paříži, roku 1790, rok po dobytí Bastily. Vévoda navštíví Grace v jejím pařížském sídle. Debatují spolu o revoluci. Vévoda, přestože je to bratranec krále Ludvíka, s revolucí souhlasí a aktivně se jí účastní. Radí Grace, která je stoupenkyní monarchie, aby se vrátila do Anglie, ona však odmítá.

    11
  • 12
  • Život umělce
    Život umělce (2007)
    Film
    Trojici hrdinů francouzské komedie tvoří spisovatel, herečka a mladá začínající zpěvačka, kteří se snaží v dnešní Paříži vyšplhat nahoru. Bertrand (Denis Podalydes) je profesor francouzské literatury, který se snaží dokončit svůj druhý román a udržet v tajnosti vztah ke kolegyni Solange. Do města přijíždí Cora (Emilie Dequenneová), která chce jednou provždy změnit tvář francouzské pop music. A Alice (Sandrine Kiberlainová), která se živí hlavně dabingem, se jen s hořkostí vyrovnává s tím, že ji skutečné filmové role stále míjejí. Lehce satirickou komedii, která vypovídá o cynismu zábavního průmyslu.
    Žánry:Komedie
    61%
    Trojici hrdinů francouzské komedie tvoří spisovatel, herečka a mladá začínající zpěvačka, kteří se snaží v dnešní Paříži vyšplhat nahoru. Bertrand (Denis Podalydes) je profesor francouzské literatury, který se snaží dokončit svůj druhý román a udržet v tajnosti vztah ke kolegyni Solange. Do města přijíždí Cora (Emilie Dequenneová), která chce jednou provždy změnit tvář francouzské pop music. A Alice (Sandrine Kiberlainová), která se živí hlavně dabingem, se jen s hořkostí vyrovnává s tím, že ji skutečné filmové role stále míjejí. Lehce satirickou komedii, která vypovídá o cynismu zábavního průmyslu.
    Žánry:Komedie
    13
  • Pravda
    Pravda (2019)
    FilmRole: Luc Garbois
    • Edison

    Lumir je úspěšná scénáristka žijící s rodinou v New Yorku. Když její matka, slavná francouzská herečka Fabienne Dangeville, vydá svou autobiografii, Lumir jí i s rodinou přijíždí osobně pogratulovat. Návštěva se ale neplánovaně prodlouží a na obě hrdinky dolehne tlak nikdy nevyřčených křivd a bolestí z minulosti. Pro Fabienne to ale není jen cesta sbližování se s dcerou, je to i učení se pokoře a úcty k ostatním lidem. (Film Europe)

    Žánry:DramaRodinný
    56%

    Lumir je úspěšná scénáristka žijící s rodinou v New Yorku. Když její matka, slavná francouzská herečka Fabienne Dangeville, vydá svou autobiografii, Lumir jí i s rodinou přijíždí osobně pogratulovat. Návštěva se ale neplánovaně prodlouží a na obě hrdinky dolehne tlak nikdy nevyřčených křivd a bolestí z minulosti. Pro Fabienne to ale není jen cesta sbližování se s dcerou, je to i učení se pokoře a úcty k ostatním lidem. (Film Europe)

    Žánry:DramaRodinný
    14
  • 15
  • Navarro
    Navarro (1989)
    Seriál
    55%
    16
  • 17
  • 18
  • 19
  • Velké alibi
    Velké alibi (2008)
    FilmRole: Le contrôleur
    Manželé Pagesovi pozvali jako obvykle na víkend několik přátel na své venkovské sídlo. Tentokrát je však místo poklidného klábosení a odpočinku čeká velmi nepříjemná událost. Jeden z hostů, doktor Pierre Collier, je zavražděn. Zdá se, že policie nebude mít žádnou práci s hledáním viníka. Všichni svědci totiž vypovídají, že když po výstřelu doběhli na místo činu, nad Pierrovým tělem se skláněla jeho žena Claire se zbraní v ruce. Jenže nic není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Vyšetřování odhalí, že Pierre byl zastřelen jinou zbraní, než kterou držela jeho žena. Vše nejspíš někdo nastražil tak, aby vina padla na Claire. Ale kdo? Některá z jeho milenek, nebo snad jejich žárliví manželé či partneři? Kdo Pierra tak moc nenáviděl, že ho chtěl zabít? Podezřelých začíná rychle přibývat...(oficiální text distributora)
    Žánry:Mysteriozní
    49%
    Manželé Pagesovi pozvali jako obvykle na víkend několik přátel na své venkovské sídlo. Tentokrát je však místo poklidného klábosení a odpočinku čeká velmi nepříjemná událost. Jeden z hostů, doktor Pierre Collier, je zavražděn. Zdá se, že policie nebude mít žádnou práci s hledáním viníka. Všichni svědci totiž vypovídají, že když po výstřelu doběhli na místo činu, nad Pierrovým tělem se skláněla jeho žena Claire se zbraní v ruce. Jenže nic není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Vyšetřování odhalí, že Pierre byl zastřelen jinou zbraní, než kterou držela jeho žena. Vše nejspíš někdo nastražil tak, aby vina padla na Claire. Ale kdo? Některá z jeho milenek, nebo snad jejich žárliví manželé či partneři? Kdo Pierra tak moc nenáviděl, že ho chtěl zabít? Podezřelých začíná rychle přibývat...(oficiální text distributora)
    Žánry:Mysteriozní
    20
  • Julie Lescautová
    Julie Lescautová (1992)
    Seriál
    • O2 TV
    Sympatická policajná komisárka je rusovlasé tornádo! Musí totiž zvládnuť nielen parížske zločinecké podsvetie, chlapský tím podriadených policajtov, ale aj výchovu svojich vlastných detí! Napriek tomu zostáva vždy elegantnou a rozvážnou ženou a so šarmom rieši aj zložité kriminálne prípady. Francúzsky kriminálny seriál Julie Lescautová, ktorý tohto roku oslávi už jedenásť rokov od začiatku nakrúcania, dôkladne narušil zaužívané tradície seriálovej tvorby z policajného prostredia jeho ústrednou hrdinkou je totiž žena šéfka jedného z parížskych policajných obvodov. Na dôvažok je krásna, príťažlivá, inteligentná a samostatná. Inak by totiž nemohla zvládnuť svoju náročnú úlohu na pracovisku i doma. Keďže je rozvedená, starostlivosť o výchovu oboch dcér je viac-menej na jej útlych ramenách. Po nástupe na miesto komisárky v parížskom predmestskom obvode Clairiéres, osídlenom spolovice Francúzmi, spolovice prisťahovalcami, Julie musí dokázať nadriadeným, že zvládne akúkoľvek situáciu. Zladiť prácu s rodinou je skutočný zázrak! Hneď v pilotnej časti seriálu jej pridelili únos dieťaťa. Horšie to už ani nemôže byť, veď sa s dcérkami ešte ani nestihli presťahovať do nového domu. Mnohým podriadeným sa spočiatku nepozdáva, že im má veliť žena. Kto to kedy videl! Julie Lescautová (VÉRONIQUE GENESTOVÁ) však nedôveru ostrieľaných policajtov prelomí, keď dokáže, že jej vždy ide o vysokú profesionálnu prácu, ale nechýba jej ani zmysel pre sociálnu spravodlivosť a humor. Inak by totiž nemohla zvládnuť ani svoje dcéry Sarah (JENNIFER LAURETOVÁ) a Babou (JOSÉPHINE SERREOVÁ), z ktorých najmä staršia Sarah pred spolužiakmi nerada priznáva, že mama je policajtka. Deti nechápu, prečo sa ich rodičia rozišli, keď na každom kroku vidia, že sa stále majú veľmi radi. Skutočnou príčinou ich rozporov a rozchodu je predovšetkým to, že obaja stoja na opačnej strane barikády Julie je policajtka, bývalý manžel Paul (FRANÇOIS MARTHOURET) zase obhajca. Hoci Julie pôvodne vyštudovala právo, vstúpila do radov polície, pretože nechcela sedieť za stolom a prekladať papiere z jednej strany na druhú. Vždy chcela pracovať s ľuďmi, zaujímala sa o ich problémy, súčasne chcela slúžiť právu v dennodennom živote. Všetci jej podriadení či už ide o zatrpknutého rozvedeného Davida Kaplana (RENAUD MARX), černocha Mottu (ALEXIS DESSAUX), citlivého Leveila (JEAN-PAUL ROUVE) alebo mladú príťažlivú Zoru (SAMIA SASSIOVÁ) si ju vážia nielen pre profesionálne, ale aj vysoké ľudské a morálne kvality. Francúzsky kriminálny seriál čerpal z dlhoročnej tradície psychologicky prepracovaných postáv tohto typu seriálov, ktorým nikdy nechýbalo úsilie o pravdivé zobrazenie spoločnosti so všetkými jej neduhmi a poukázanie na to, že mnohé zločiny vznikajú na základe sociálnej nerovnosti.
    Žánry:AkčníDramaKrimi
    46%
    Sympatická policajná komisárka je rusovlasé tornádo! Musí totiž zvládnuť nielen parížske zločinecké podsvetie, chlapský tím podriadených policajtov, ale aj výchovu svojich vlastných detí! Napriek tomu zostáva vždy elegantnou a rozvážnou ženou a so šarmom rieši aj zložité kriminálne prípady. Francúzsky kriminálny seriál Julie Lescautová, ktorý tohto roku oslávi už jedenásť rokov od začiatku nakrúcania, dôkladne narušil zaužívané tradície seriálovej tvorby z policajného prostredia jeho ústrednou hrdinkou je totiž žena šéfka jedného z parížskych policajných obvodov. Na dôvažok je krásna, príťažlivá, inteligentná a samostatná. Inak by totiž nemohla zvládnuť svoju náročnú úlohu na pracovisku i doma. Keďže je rozvedená, starostlivosť o výchovu oboch dcér je viac-menej na jej útlych ramenách. Po nástupe na miesto komisárky v parížskom predmestskom obvode Clairiéres, osídlenom spolovice Francúzmi, spolovice prisťahovalcami, Julie musí dokázať nadriadeným, že zvládne akúkoľvek situáciu. Zladiť prácu s rodinou je skutočný zázrak! Hneď v pilotnej časti seriálu jej pridelili únos dieťaťa. Horšie to už ani nemôže byť, veď sa s dcérkami ešte ani nestihli presťahovať do nového domu. Mnohým podriadeným sa spočiatku nepozdáva, že im má veliť žena. Kto to kedy videl! Julie Lescautová (VÉRONIQUE GENESTOVÁ) však nedôveru ostrieľaných policajtov prelomí, keď dokáže, že jej vždy ide o vysokú profesionálnu prácu, ale nechýba jej ani zmysel pre sociálnu spravodlivosť a humor. Inak by totiž nemohla zvládnuť ani svoje dcéry Sarah (JENNIFER LAURETOVÁ) a Babou (JOSÉPHINE SERREOVÁ), z ktorých najmä staršia Sarah pred spolužiakmi nerada priznáva, že mama je policajtka. Deti nechápu, prečo sa ich rodičia rozišli, keď na každom kroku vidia, že sa stále majú veľmi radi. Skutočnou príčinou ich rozporov a rozchodu je predovšetkým to, že obaja stoja na opačnej strane barikády Julie je policajtka, bývalý manžel Paul (FRANÇOIS MARTHOURET) zase obhajca. Hoci Julie pôvodne vyštudovala právo, vstúpila do radov polície, pretože nechcela sedieť za stolom a prekladať papiere z jednej strany na druhú. Vždy chcela pracovať s ľuďmi, zaujímala sa o ich problémy, súčasne chcela slúžiť právu v dennodennom živote. Všetci jej podriadení či už ide o zatrpknutého rozvedeného Davida Kaplana (RENAUD MARX), černocha Mottu (ALEXIS DESSAUX), citlivého Leveila (JEAN-PAUL ROUVE) alebo mladú príťažlivú Zoru (SAMIA SASSIOVÁ) si ju vážia nielen pre profesionálne, ale aj vysoké ľudské a morálne kvality. Francúzsky kriminálny seriál čerpal z dlhoročnej tradície psychologicky prepracovaných postáv tohto typu seriálov, ktorým nikdy nechýbalo úsilie o pravdivé zobrazenie spoločnosti so všetkými jej neduhmi a poukázanie na to, že mnohé zločiny vznikajú na základe sociálnej nerovnosti.
    Žánry:AkčníDramaKrimi
    21