Georges Méliès: Nejlepší filmy
a seriály

6.9

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Georges Méliès: Filmy a seriály

  • Cesta na Měsíc
    Cesta na Měsíc (1902)
    FilmRole: Professor Barbenfouillis / The Moon
    Šest vědců se vydává na expedici na Měsíc. Cestují v raketě tvaru náboje, vystřelené na Měsíc z obřího kanónu. Po bezpečném přistání se setkávají s Měsíčany, Selenity, poté uniknou před jejich králem a vrátí se na Zemi, kde je po dopadu do moře vyloví jedním námořníkem. Nikdo si nedokázal představit, že tento nejslavnější Mélièsův film stále existuje v barevné verzi. Lobster Films, Groupama Gan Foundation for Cinema a Technicolor Foundation for Cinema Heritage zahájili v roce 2010 kompletní restauraci této kopie. Součástí Cesty na Měsíc je také dokument Neobyčejná cesta, který vypovídá o díle Georgese Mélièse a restaurování jeho snímku Cesta na Měsíc. Bezpochyby nejslavnější film Georgese Mélièse je nyní k dispozici i ve své ultimátní kolorované verzi. Jde na svou dobu o precizní mizanscénu s náznaky střihu, začlenění vertikálního pohybu, nalezneme zde nebývalou variabilitu prostředí a v neposlední řadě odráží dobové trendy. Méliès přiznal, že ho k filmu inspirovaly knihy Julese Verna Ze země na měsíc a Kolem měsíce, Selenity si vypůjčil z románu H. G. Wellse a nyní již nejde o divadelní vystoupení jako u předchozích filmů, ale o inspiraci komickou operou Jacqua Offenbacha z roku 1875. Zároveň jde o kvintesenci kinematografie atrakcí - není zda ani náznak psychologie postav; divákova pozornost má být zaměřena pouze na efekty a bobtnající obrazové výjevy.(MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Sci-fiKultovní
    89%
    Šest vědců se vydává na expedici na Měsíc. Cestují v raketě tvaru náboje, vystřelené na Měsíc z obřího kanónu. Po bezpečném přistání se setkávají s Měsíčany, Selenity, poté uniknou před jejich králem a vrátí se na Zemi, kde je po dopadu do moře vyloví jedním námořníkem. Nikdo si nedokázal představit, že tento nejslavnější Mélièsův film stále existuje v barevné verzi. Lobster Films, Groupama Gan Foundation for Cinema a Technicolor Foundation for Cinema Heritage zahájili v roce 2010 kompletní restauraci této kopie. Součástí Cesty na Měsíc je také dokument Neobyčejná cesta, který vypovídá o díle Georgese Mélièse a restaurování jeho snímku Cesta na Měsíc. Bezpochyby nejslavnější film Georgese Mélièse je nyní k dispozici i ve své ultimátní kolorované verzi. Jde na svou dobu o precizní mizanscénu s náznaky střihu, začlenění vertikálního pohybu, nalezneme zde nebývalou variabilitu prostředí a v neposlední řadě odráží dobové trendy. Méliès přiznal, že ho k filmu inspirovaly knihy Julese Verna Ze země na měsíc a Kolem měsíce, Selenity si vypůjčil z románu H. G. Wellse a nyní již nejde o divadelní vystoupení jako u předchozích filmů, ale o inspiraci komickou operou Jacqua Offenbacha z roku 1875. Zároveň jde o kvintesenci kinematografie atrakcí - není zda ani náznak psychologie postav; divákova pozornost má být zaměřena pouze na efekty a bobtnající obrazové výjevy.(MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Sci-fiKultovní
    1
  • 2
  • Johanka z Arku
    Johanka z Arku (1900)
    FilmRole: Père de Jeanne
    Zcela jedinečný je tento typ produkce, kdy se Méliès snaží natočit film, jehož děj se odehrává před vynálezem kinematografu. Snaha o historickou rekonstrukci nebude už asi současnému divákovi tak zřejmá, ačkoliv to byl právě jeden z hlavních tvůrčích cílů. Jde také asi o zcela první zfilmování života Johančina života. Zajímavé je sledovat, které okamžiky připadaly autorovi jako podstatné. (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Historický
    72%
    Zcela jedinečný je tento typ produkce, kdy se Méliès snaží natočit film, jehož děj se odehrává před vynálezem kinematografu. Snaha o historickou rekonstrukci nebude už asi současnému divákovi tak zřejmá, ačkoliv to byl právě jeden z hlavních tvůrčích cílů. Jde také asi o zcela první zfilmování života Johančina života. Zajímavé je sledovat, které okamžiky připadaly autorovi jako podstatné. (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Historický
    3
  • Tunel pod kanálem La Manche - aneb Francouzsko-anglická noční můra
    Tunel pod kanálem La Manche - aneb Francouzsko-anglická noční můra (1907)
    Film
    Dalším kuriózním přístupem k dokumentaci reality je u Mélièse rozvíjení hypotéz o možných příčinách jistých událostí. V tomto snímku se ve vlaku setkávají francouzský prezident Armand Fallières a anglický král Eduard VII. V noci se oběma zdá fantaskní sen o stavbě podmořského tunelu pod kanálem La Manche. Jelikož dojde ke srážce dvou vlaků, oba politici po probuzení přísahají, že k žádné stavbě nikdy nedojde. Nezapomeňme, že v té době existuje již přes sto projektů podmořského tunelu. Jedním z nich je také podvodní lokomotiva představená v roce 1869 nebo "trubkový most" navržený v roce 1875. Kromě komické zápletky je film pozoruhodný také tím, že v dochovaný kopiích jsou mezititulky, které se skutečně u Mélièse začaly objevovat již v nultých letech 20. (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Drama
    65%
    Dalším kuriózním přístupem k dokumentaci reality je u Mélièse rozvíjení hypotéz o možných příčinách jistých událostí. V tomto snímku se ve vlaku setkávají francouzský prezident Armand Fallières a anglický král Eduard VII. V noci se oběma zdá fantaskní sen o stavbě podmořského tunelu pod kanálem La Manche. Jelikož dojde ke srážce dvou vlaků, oba politici po probuzení přísahají, že k žádné stavbě nikdy nedojde. Nezapomeňme, že v té době existuje již přes sto projektů podmořského tunelu. Jedním z nich je také podvodní lokomotiva představená v roce 1869 nebo "trubkový most" navržený v roce 1875. Kromě komické zápletky je film pozoruhodný také tím, že v dochovaný kopiích jsou mezititulky, které se skutečně u Mélièse začaly objevovat již v nultých letech 20. (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Drama
    4
  • Cendrillon
    Cendrillon (1899)
    FilmRole: The Gnome of the Clock / The Swiss at the Entrance to the Church
    65%
    5
  • Cesta Paříž-Monte Carlo za dvě hodiny
    Cesta Paříž-Monte Carlo za dvě hodiny (1905)
    Film
    Král Leopold II. proslulý svými automobilovými nehodami se vydá na cestu Paříž-Monte-Carlo za dvě hodiny. Samozřejmě nesledujeme dokumentární rekonstrukci, ale fabulaci na téma vášně všeobecně známé osobnosti. Jde o jinou polohou Mélièsova dokumentárního přístupu - natáčení filmů reflektujících realitu, o níž není třeba diváky informovat, protože ji znají. V tomto unikátní snímku jsou použity pyrotechnické triky, animace a objeví se i živá zvířata. (MFDF Ji.hlava)
    64%
    Král Leopold II. proslulý svými automobilovými nehodami se vydá na cestu Paříž-Monte-Carlo za dvě hodiny. Samozřejmě nesledujeme dokumentární rekonstrukci, ale fabulaci na téma vášně všeobecně známé osobnosti. Jde o jinou polohou Mélièsova dokumentárního přístupu - natáčení filmů reflektujících realitu, o níž není třeba diváky informovat, protože ji znají. V tomto unikátní snímku jsou použity pyrotechnické triky, animace a objeví se i živá zvířata. (MFDF Ji.hlava)
    6
  • Dreyfusova aféra, atentát na advokáta Laboriho
    Dreyfusova aféra, atentát na advokáta Laboriho (1899)
    FilmRole: Fernand Labori
    Z dnešního pohledu bychom tento díl označili za akční epizodu. Dojde zde k vraždě. Co je ale vzhledem k roku vzniku zajímavější, je obdivuhodně zvládnutá režie, v níž nalezneme náznaky hloubky prostoru. V záběru se pohybuje více postav, které konají různé činnosti a samotný vrahův útěk je vyřešen tak, že Méliès možná nevědomky poprvé porušil dvourozměrnou povahu své mizanscény a do jisté míry narušil divadelní tradici filmování.  (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Drama
    62%
    Z dnešního pohledu bychom tento díl označili za akční epizodu. Dojde zde k vraždě. Co je ale vzhledem k roku vzniku zajímavější, je obdivuhodně zvládnutá režie, v níž nalezneme náznaky hloubky prostoru. V záběru se pohybuje více postav, které konají různé činnosti a samotný vrahův útěk je vyřešen tak, že Méliès možná nevědomky poprvé porušil dvourozměrnou povahu své mizanscény a do jisté míry narušil divadelní tradici filmování.  (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Drama
    7
  • Dreyfusova aféra, sebevražda plukovníka Henryho
    Dreyfusova aféra, sebevražda plukovníka Henryho (1899)
    Film
    Epizoda sebevraždy plukovníka Henryho se proslavila na svou dobu krvavou scénou, v níž si hlavní protagonista podřízne krk. Není to jediný dobový gore film ve filmografii Georgese Mélièse. Takových lze nalézt více a jsou spojeny s různými žánry. Zatím ve všech dílech režisér nemění pojetí scény, která věrně kopíruje divadelní tradici, a každému dílu odpovídá pouze jedno prostředí. (MFDF Ji.hlava)
    60%
    Epizoda sebevraždy plukovníka Henryho se proslavila na svou dobu krvavou scénou, v níž si hlavní protagonista podřízne krk. Není to jediný dobový gore film ve filmografii Georgese Mélièse. Takových lze nalézt více a jsou spojeny s různými žánry. Zatím ve všech dílech režisér nemění pojetí scény, která věrně kopíruje divadelní tradici, a každému dílu odpovídá pouze jedno prostředí. (MFDF Ji.hlava)
    8
  • Dreyfusova aféra, hádka mezi novináři
    Dreyfusova aféra, hádka mezi novináři (1899)
    Film
    Podobně zajímavý je i tento díl. Sice působí více jako groteska, protože hlavní pohyb spočívá v chaotickém pobíhání, ale co bezpochyby upoutá pozornost, je efekt, který je vytvořen nabíháním novinářům na kameru. Tento detail neobvykle celou scénu oživuje. Na druhou stranu vidíme, že režisérovi více záleželo na průběhu samotného procesu než na utrpení, které Dreyfus zažíval ve vězení. Ostatně je také příznačné, že hlavní hrdina se neobjevuje ve všech dílech. (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Drama
    56%
    Podobně zajímavý je i tento díl. Sice působí více jako groteska, protože hlavní pohyb spočívá v chaotickém pobíhání, ale co bezpochyby upoutá pozornost, je efekt, který je vytvořen nabíháním novinářům na kameru. Tento detail neobvykle celou scénu oživuje. Na druhou stranu vidíme, že režisérovi více záleželo na průběhu samotného procesu než na utrpení, které Dreyfus zažíval ve vězení. Ostatně je také příznačné, že hlavní hrdina se neobjevuje ve všech dílech. (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Drama
    9
  • 10
  • Dreyfusova aféra, setkání Dreyfuse se svou ženou v Rennes
    Dreyfusova aféra, setkání Dreyfuse se svou ženou v Rennes (1899)
    Film
    Režisér si vybral epizodu z Dreyfusova soukromého života, čímž samozřejmě logicky dosáhl silného emočního účinku. Dreyfus svou ženu neviděl čtyři roky, což bylo pro diváky samo o sobě tragické. Poprvé se zde objevuje postava advokáta Laboriho, kterou ztvárnil sám režisér, jenž stál i ve reálném životě na straně obviněného. Tento díl je velmi důležitý, protože ukazuje Mélièse jako politicky smýšlejícího člověka, který se nebojí své názory projevit i na veřejnosti.  (MFDF Ji.hlava)
    54%
    Režisér si vybral epizodu z Dreyfusova soukromého života, čímž samozřejmě logicky dosáhl silného emočního účinku. Dreyfus svou ženu neviděl čtyři roky, což bylo pro diváky samo o sobě tragické. Poprvé se zde objevuje postava advokáta Laboriho, kterou ztvárnil sám režisér, jenž stál i ve reálném životě na straně obviněného. Tento díl je velmi důležitý, protože ukazuje Mélièse jako politicky smýšlejícího člověka, který se nebojí své názory projevit i na veřejnosti.  (MFDF Ji.hlava)
    11
  • Dreyfusova aféra, Dreyfusovo uvržení do želez
    Dreyfusova aféra, Dreyfusovo uvržení do želez (1899)
    Film
    V této epizodě je především zdůrazněno politické pozadí a pokus o Dreyfusovo vysvobození. Série filmů o Dreyfusově aféře mimo jiné jasně dokazuje, že Georges Méliès ve svých filmech vyjadřoval vlastní politické názory, v jiných se zase vyjadřoval ke společenským problémům jako byla kriminalita. Není v žádném případě pouze režisérem fantasmagorických hříček. Tento seriál je také pokusem o rozčlenění komplikovanějšího děje, který by v sobě nesl politické poselství. (MFDF Ji.hlava)
    54%
    V této epizodě je především zdůrazněno politické pozadí a pokus o Dreyfusovo vysvobození. Série filmů o Dreyfusově aféře mimo jiné jasně dokazuje, že Georges Méliès ve svých filmech vyjadřoval vlastní politické názory, v jiných se zase vyjadřoval ke společenským problémům jako byla kriminalita. Není v žádném případě pouze režisérem fantasmagorických hříček. Tento seriál je také pokusem o rozčlenění komplikovanějšího děje, který by v sobě nesl politické poselství. (MFDF Ji.hlava)
    12
  • 13
  • Korunovace Eduarda VII.
    Korunovace Eduarda VII. (1902)
    Film
    Toto je možná vůbec nejzajímavější aktualita v Mélièsově filmografii. Věrně zachycuje korunovaci krále Eduarda VII. Jako rekonstrukce vznikl proto, že šlo o objednávku anglického královského dvora. Premiéra byla připravena na den korunovace, aby vše mohlo „jít v přímém přenosu“. Nakonec to byl takový úspěch, že si ho nechal král pustit přímo v Buckinghamském paláci a ocenil přesnost rekonstrukce korunovačního obřadu, který ve skutečnosti musel být zkrácen.  (MFDF Ji.hlava)
    52%
    Toto je možná vůbec nejzajímavější aktualita v Mélièsově filmografii. Věrně zachycuje korunovaci krále Eduarda VII. Jako rekonstrukce vznikl proto, že šlo o objednávku anglického královského dvora. Premiéra byla připravena na den korunovace, aby vše mohlo „jít v přímém přenosu“. Nakonec to byl takový úspěch, že si ho nechal král pustit přímo v Buckinghamském paláci a ocenil přesnost rekonstrukce korunovačního obřadu, který ve skutečnosti musel být zkrácen.  (MFDF Ji.hlava)
    14
  • Dreyfusova aféra, vojenský soud v Rennes
    Dreyfusova aféra, vojenský soud v Rennes (1899)
    Film
    Tento poslední zachovaný díl je nejdelší a snaží se o nejdůslednější historickou přesnost, což lze pochopit pouze z doprovodného komentáře, bez něhož totiž sledujeme pouze v kulisách předchozího dílu sedící soudní tribunál. Samotná scéna je po celé dvě minuty téměř bez pohybu, takže jediným vodítkem je právě popis děje, který nevidíme. Není bez zajímavosti, že Dreyfus je rehabilitován až v roce 1906 (omilostněn byl v roce natáčení), takže Georges Méliès chtěl tímto svým vícedílným filmem přispět k jeho obhajobě.  (MFDF Ji.hlava)
    52%
    Tento poslední zachovaný díl je nejdelší a snaží se o nejdůslednější historickou přesnost, což lze pochopit pouze z doprovodného komentáře, bez něhož totiž sledujeme pouze v kulisách předchozího dílu sedící soudní tribunál. Samotná scéna je po celé dvě minuty téměř bez pohybu, takže jediným vodítkem je právě popis děje, který nevidíme. Není bez zajímavosti, že Dreyfus je rehabilitován až v roce 1906 (omilostněn byl v roce natáčení), takže Georges Méliès chtěl tímto svým vícedílným filmem přispět k jeho obhajobě.  (MFDF Ji.hlava)
    15
  • Dreyfusova aféra, vylodění v Quiberonu
    Dreyfusova aféra, vylodění v Quiberonu (1899)
    Film
    Tento díl je zajímavý, protože v něm režisér používá triky, aby vytvořil bouři, která doprovázela vězňovo vylodění. Georges Méliès s oblibou natáčel rekonstruované události, které nazýval rekonstruovanou aktualitou. Snažil se v nich přesně do nejmenších detailů vystihnout atmosféru. Dreyfusova aféra patří v katalogu jeho společnosti Star Film právě do tohoto žánru. Při souvislém sledování si uvědomíme i stoupající obavu o Dreyfusův osud. (MFDF Ji.hlava)
    52%
    Tento díl je zajímavý, protože v něm režisér používá triky, aby vytvořil bouři, která doprovázela vězňovo vylodění. Georges Méliès s oblibou natáčel rekonstruované události, které nazýval rekonstruovanou aktualitou. Snažil se v nich přesně do nejmenších detailů vystihnout atmosféru. Dreyfusova aféra patří v katalogu jeho společnosti Star Film právě do tohoto žánru. Při souvislém sledování si uvědomíme i stoupající obavu o Dreyfusův osud. (MFDF Ji.hlava)
    16
  • Lakomec
    Lakomec (1908)
    Film
    Georges Méliès představuje svou verzi Molièrovy klasické hry „L'avare“ (Lakomec). Krátké úryvky představují chamtivého starého muže, který neustále odmítá několik lidí, kteří k němu přicházejí v nouzi o peníze, a pokaždé, když jeden z těchto ubohých jedinců opustí jeho dům, vrátí se, aby ukryl celé své vzácné jmění.
    51%
    Georges Méliès představuje svou verzi Molièrovy klasické hry „L'avare“ (Lakomec). Krátké úryvky představují chamtivého starého muže, který neustále odmítá několik lidí, kteří k němu přicházejí v nouzi o peníze, a pokaždé, když jeden z těchto ubohých jedinců opustí jeho dům, vrátí se, aby ukryl celé své vzácné jmění.
    17
  • Dreyfusova aféra, příkaz k zatčení
    Dreyfusova aféra, příkaz k zatčení (1899)
    Film
    Jedenáct unikátních filmů o Dreyfusově aféře natočil Georges Méliès v roce 1899. Dva z nich jsou velmi pravděpodobně nenávratně ztraceny. Filmy mohly být promítány vcelku nebo odděleně a jako takové byly koncipovány. Samozřejmě bez znalosti kontextu slavného justičního omylu, který se vyvíjel přes deset let, a jehož hlavním hrdinou byl francouzský důstojník Alfred Dreyfuse, nelze obsah filmů pochopit. (MFDF Ji.hlava)
    50%
    Jedenáct unikátních filmů o Dreyfusově aféře natočil Georges Méliès v roce 1899. Dva z nich jsou velmi pravděpodobně nenávratně ztraceny. Filmy mohly být promítány vcelku nebo odděleně a jako takové byly koncipovány. Samozřejmě bez znalosti kontextu slavného justičního omylu, který se vyvíjel přes deset let, a jehož hlavním hrdinou byl francouzský důstojník Alfred Dreyfuse, nelze obsah filmů pochopit. (MFDF Ji.hlava)
    18
  • 19