Andrés Mejuto: Nejlepší filmy
a seriály

6.3

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Andrés Mejuto: Filmy a seriály

  • 1
  • Falstaff
    Falstaff (1965)
    Film
    V postavě Falstaffa Welles skvěle spojil bujarý komediální pohled s trudnomyslným dumáním o zvratech osudu. Falstaff spolu s princem Halem, ochotným se účastnit každé výtržnosti, vymetá krčmy a prožívá napínavá dobrodružství, aby byl hořce odmrštěn v okamžiku, kdy mladík nastoupí na královský trůn.

    Orson Welles nalezl své alter-ego: při povrchním pohledu bychom mohli konstatovat, že se ve Falstaffovi převtělil do žokovitě tlustého vychloubačného mluvky, jenž malichernou a směšnou zbabělost svých skutků později zakrývá vodopády slov, v nichž hájí své udatenství. Avšak kresba Falstaffa není zdaleka jednoznačná: je to poživačný přítel dobrého pití, laškování s děvčaty, člověk odmítající si připustit své neduhy, ochotný se rozdělit, ale hlavně je to za všech okolností optimistická bytost. Je jistě směšný, dojemný, ale důvěra, jakou vkládá do přátelství, si zasluhuje uznání – i proto vyvolává soucit, když je posléze odmrštěn jako nejen nepotřebná, ale přímo zhoubná připomínka minulosti.

    Falstaffovým věrným druhem a mnohdy dokonce iniciátorem divokých kousků (mezi nimiž nechybí oloupení zbožných pocestných) je totiž princ Jindra, následník trůnu. Když se ujme vlády, své někdejší nevázanosti i přátel se zříká. Falstaff pak záhy umírá nejen na své neduhy, ale především kvůli opovržlivé přezíravosti svého někdejšího druha, od něhož si sliboval (nejen pro sebe) výhodné místo u dvora...

    Welles si všímá společenského zázemí, důležitý je smysl pro detailní rozkreslení tehdejších sociálních podmínek, ať již společenské spodiny (výmluvná je zejména ošuntělá hospoda s příbytky podobnými spíše brlohům) či nejvyšší aristokracie (zde jsou příznačné záběry ze vznosných katedrál). Zapojuje do komparsu postavy s výraznou obličejovou fyziognomií, souznívá tak s postupy Pasoliniho. Včleňuje drobné epizody snad až groteskního dopadu, např. výjevy, jak těžkotonážní obrnění rytíři musí být na koně vytahováni kladkostrojem.

    Zatímco dialogové pasáže (a zejména všechny dvorské) ještě prozrazují vliv výchozího divadelního půdorysu, líčení Falstaffových nepravostí vykazuje více filmařských nápadů – ovšem nesporým inscenačním vrcholem je scéna krvavé bitvy, kdy proti Jindřichovi povstali odbojní šlechtici. Tato sekvence je natočena kamerou těkající často v detailech po bojišti, po probodávaných tělech, zběsilost dění umocňuje i střihová skladba, hraničící až s jakousi horečnatou vizí, jíž se proplétá zmateně pobíhající Falstaff.

    Pokus vypreparovat Falstaffa z několika Shakespearových her, v nichž se objevuje (zejména z Jindřicha IV., ale také Jindřicha V. a Veselých paniček windsorských), akcentuje nejen tragikomické pojetí titulní postavy jako středověkého bohéma a výtržníka, ale také zevšeobecňující úvahu o bezohledné, necitelné zodpovědnosti, která ve jménu čisté pověsti razantně zavrhuje včerejší hříchy mládí. (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    75%
    V postavě Falstaffa Welles skvěle spojil bujarý komediální pohled s trudnomyslným dumáním o zvratech osudu. Falstaff spolu s princem Halem, ochotným se účastnit každé výtržnosti, vymetá krčmy a prožívá napínavá dobrodružství, aby byl hořce odmrštěn v okamžiku, kdy mladík nastoupí na královský trůn.

    Orson Welles nalezl své alter-ego: při povrchním pohledu bychom mohli konstatovat, že se ve Falstaffovi převtělil do žokovitě tlustého vychloubačného mluvky, jenž malichernou a směšnou zbabělost svých skutků později zakrývá vodopády slov, v nichž hájí své udatenství. Avšak kresba Falstaffa není zdaleka jednoznačná: je to poživačný přítel dobrého pití, laškování s děvčaty, člověk odmítající si připustit své neduhy, ochotný se rozdělit, ale hlavně je to za všech okolností optimistická bytost. Je jistě směšný, dojemný, ale důvěra, jakou vkládá do přátelství, si zasluhuje uznání – i proto vyvolává soucit, když je posléze odmrštěn jako nejen nepotřebná, ale přímo zhoubná připomínka minulosti.

    Falstaffovým věrným druhem a mnohdy dokonce iniciátorem divokých kousků (mezi nimiž nechybí oloupení zbožných pocestných) je totiž princ Jindra, následník trůnu. Když se ujme vlády, své někdejší nevázanosti i přátel se zříká. Falstaff pak záhy umírá nejen na své neduhy, ale především kvůli opovržlivé přezíravosti svého někdejšího druha, od něhož si sliboval (nejen pro sebe) výhodné místo u dvora...

    Welles si všímá společenského zázemí, důležitý je smysl pro detailní rozkreslení tehdejších sociálních podmínek, ať již společenské spodiny (výmluvná je zejména ošuntělá hospoda s příbytky podobnými spíše brlohům) či nejvyšší aristokracie (zde jsou příznačné záběry ze vznosných katedrál). Zapojuje do komparsu postavy s výraznou obličejovou fyziognomií, souznívá tak s postupy Pasoliniho. Včleňuje drobné epizody snad až groteskního dopadu, např. výjevy, jak těžkotonážní obrnění rytíři musí být na koně vytahováni kladkostrojem.

    Zatímco dialogové pasáže (a zejména všechny dvorské) ještě prozrazují vliv výchozího divadelního půdorysu, líčení Falstaffových nepravostí vykazuje více filmařských nápadů – ovšem nesporým inscenačním vrcholem je scéna krvavé bitvy, kdy proti Jindřichovi povstali odbojní šlechtici. Tato sekvence je natočena kamerou těkající často v detailech po bojišti, po probodávaných tělech, zběsilost dění umocňuje i střihová skladba, hraničící až s jakousi horečnatou vizí, jíž se proplétá zmateně pobíhající Falstaff.

    Pokus vypreparovat Falstaffa z několika Shakespearových her, v nichž se objevuje (zejména z Jindřicha IV., ale také Jindřicha V. a Veselých paniček windsorských), akcentuje nejen tragikomické pojetí titulní postavy jako středověkého bohéma a výtržníka, ale také zevšeobecňující úvahu o bezohledné, necitelné zodpovědnosti, která ve jménu čisté pověsti razantně zavrhuje včerejší hříchy mládí. (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    2
  • Curro Jiménez II
    Curro Jiménez II (1976)
    Seriál
    72%
    3
  • Escopeta nacional, La
    Escopeta nacional, La (1978)
    FilmRole: De Prada
    70%
    4
  • Scaramouche
    Scaramouche (1963)
    FilmRole: Señor de Villancourt
    Baví diváky na tržištích, vyhrává souboje a dobývá srdce i ložnice krásných dam. Pod maskou se skrývá legendární představitel D´Artagnana ze Tří mušketýrů Gérard Barray! Francouzsko-španělsko-italský romantický film, při jehož sledování nezůstane jediné oko suché. Mladý bouřlivák Robert la Fleur jezdí od dětství s komedianty a vystupuje jako oblíbená komická postava „Scaramouche“. V Paříži ho vyhledá markýz de la Suchill, aby se ho zeptal na jeho mládí a především na jizvu na jeho hrudi. Domlouvá si s ním schůzku, ale den na to je nalezen mrtev a Robert la Fleur je obviněn schovankou markýze de Suchill Dianou neúmyslně z jeho vraždy. Robert se snaží dokázat svou nevinu a s pomocí Diany se mu to daří. Nakonec se dostane na zámek svého otce, ale ještě musí být dáno spravedlnosti zadost a všichni intrikáni a vrazi musí být po zásluze potrestáni.
    63%
    Baví diváky na tržištích, vyhrává souboje a dobývá srdce i ložnice krásných dam. Pod maskou se skrývá legendární představitel D´Artagnana ze Tří mušketýrů Gérard Barray! Francouzsko-španělsko-italský romantický film, při jehož sledování nezůstane jediné oko suché. Mladý bouřlivák Robert la Fleur jezdí od dětství s komedianty a vystupuje jako oblíbená komická postava „Scaramouche“. V Paříži ho vyhledá markýz de la Suchill, aby se ho zeptal na jeho mládí a především na jizvu na jeho hrudi. Domlouvá si s ním schůzku, ale den na to je nalezen mrtev a Robert la Fleur je obviněn schovankou markýze de Suchill Dianou neúmyslně z jeho vraždy. Robert se snaží dokázat svou nevinu a s pomocí Diany se mu to daří. Nakonec se dostane na zámek svého otce, ale ještě musí být dáno spravedlnosti zadost a všichni intrikáni a vrazi musí být po zásluze potrestáni.
    5
  • Largo retorno
    Largo retorno (1975)
    Film
    62%
    6
  • Dove si spara di più
    Dove si spara di più (1967)
    FilmRole: Lefty
    60%
    7
  • Cervantes
    Cervantes (1967)
    FilmRole: Cervantes' Father
    Velkolepý španělský životopisný film zaznamenává život Cervantese, velkého španělského romanopisce, dramatika a básníka, v 16. století, kdy jako mladý muž odchází do Itálie, aby se stal vojákem papeže. Později pomáhá papežovu emisarovi vést válku proti španělským Maurům. Jeho činy mu získají velkou přízeň. Zamiluje se do slavné italské kurtizány a ona do něj. Bohužel je papež rozdělí svým nejnovějším dekretem, který požaduje, aby všechny prostitutky opustily město. Rozrušený Cervantes jde bojovat do slavné námořní bitvy u Lepanta a vrací se jako hrdina. Později je zajat barbarskými piráty a vykoupen trinitářskými mnichy.
    59%
    Velkolepý španělský životopisný film zaznamenává život Cervantese, velkého španělského romanopisce, dramatika a básníka, v 16. století, kdy jako mladý muž odchází do Itálie, aby se stal vojákem papeže. Později pomáhá papežovu emisarovi vést válku proti španělským Maurům. Jeho činy mu získají velkou přízeň. Zamiluje se do slavné italské kurtizány a ona do něj. Bohužel je papež rozdělí svým nejnovějším dekretem, který požaduje, aby všechny prostitutky opustily město. Rozrušený Cervantes jde bojovat do slavné námořní bitvy u Lepanta a vrací se jako hrdina. Později je zajat barbarskými piráty a vykoupen trinitářskými mnichy.
    8
  • Desesperados, Los
    Desesperados, Los (1969)
    Film
    Po smrti jeho přítelkyně při porodu se dezertér Konfederace John Warner vydává do Mexika, kde mu otec zemřelé, Don Pedro Sandoval, s nechutí předává jeho dítě. Jelikož však nikdo z místních není ochoten poskytnout mléko, dítě umírá. Warner shromáždí skupinu rebelů a vydává se na divokou cestu severním Mexikem s konečným cílem zničit Sandovala v tomto drsném westernu.
    Žánry:Western
    58%
    Po smrti jeho přítelkyně při porodu se dezertér Konfederace John Warner vydává do Mexika, kde mu otec zemřelé, Don Pedro Sandoval, s nechutí předává jeho dítě. Jelikož však nikdo z místních není ochoten poskytnout mléko, dítě umírá. Warner shromáždí skupinu rebelů a vydává se na divokou cestu severním Mexikem s konečným cílem zničit Sandovala v tomto drsném westernu.
    Žánry:Western
    9
  • Gatti rossi in un labirinto di vetro
    Gatti rossi in un labirinto di vetro (1975)
    FilmRole: Inspector Tudela
    56%
    10
  • Sor Citroen
    Sor Citroen (1967)
    Film
    50%
    11
  • Buenas noches, señor monstruo
    Buenas noches, señor monstruo (1982)
    FilmRole: Doctor Frankenstein
    45%
    12
  • Spada del Cid, La
    Spada del Cid, La (1962)
    FilmRole: Berenguer Ramón
    41%
    13