Alfred Freudenheim: Nejlepší filmy
a seriály

7.0

Alfred Freudenheim: Filmy a seriály

  • 1
  • Evropa, Evropa
    Evropa, Evropa (1990)
    Film
    Ve snímku Evropa, Evropa přibližuje Agnieszka Hollandová roztodivné osudy židovského chlapce Sallyho, jemuž se podařilo přežít stalinskou převýchovu, aby se po drastických zvratech stal synem pluku ve wehrmachtu a nakonec se ocitl jako nadějný adept Hitlerjugend v elitním nacistickém učilišti. Sally je zvláštní ,,antihrdina", který nechce nic víc než přežít. Jeho až ahasverské putování ze Západu na Východ a zase zpět, tedy z nepřátelského tábora do tábora ještě nepřátelštějšího, nabízí v tvorbě Agnieszky Hollandové doposud nezvykle groteskní polohu zobrazení osamělého hrdiny. V okamžicích, kdy se Sally začne projevovat jako individualita a sám se chce odhodlat k činu, vždy zasáhnou dějiny. Využití černého humoru pomáhá režisérce odpatetizovat vážné válečné události, zároveň ale téma nijak nezlehčuje. Skrze tragikomickou situaci zobrazuje absurditu, kterou rodí totalita. Přesvědčivé líčení Sallyho neuvěřitelných zážitků i jeho rozpolcenosti ze dvojího života, jenž ho přinutil hrát roli oběti i pachatele současně, umocňuje relativně poetická kamera skvělého polského kameramana Jacka Petryckého, častého spolupracovníka Agnieszky Hollandové. Snímek doprovází ohromující hudba Zbigniewa Preisnera, která dokresluje hloubku tragického osudu a nesmyslnost a nebezpečí ideologických tezí v životě člověka. Režisérka skvěle vede ve filmu debutujícího dvacetiletého Němce Marca Hofschneidera (coby Sallyho), který se k roli dostal náhodou. Původně měl postavu ztvárnit jeho starší bratr René, ale jelikož se začátek natáčení protahoval, René poněkud zestárl (v době realizace mu bylo již 29 let) a pro roli se už nehodil. Nakonec se ve filmu mihne jako Salomonův starší bratr Isaak. Ačkoli se Sallyho příhody mohou divákům zdát neuvěřitelné, byly inspirovány skutečnými životními anabázemi židovského chlapce Salomona Perela, jemuž se během 2. světové války podařilo uniknout nacistické perzekuci díky tomu, že se vydával za jednoho z nich. Perel pak po čtyřiceti letech mlčení vydal autentické svědectví o svém osudu. Jeho autobiografická kniha nazvaná Salomon - Přežil jsem v Hitlerjugend vyšla v 90. letech také v českém překladu. Bezmála „švejkovský", místy až bizarní snímek se setkal s velmi příznivým přijetím jak v USA, tak v Evropě. Výjimkou bylo Německo, které si nechtělo připomínat svou minulost. Dokonce zde byly vyvinuty aktivity, jež měly zabránit tomu, aby byl film vyslán do soutěže o Oscara. Zajímavé je, že podle původní verze scénáře měl končit scénou, v níž se Salomon Perel po letech setká s bývalými kolegy Němci a vzrušeně zpívá hitlerovské písně. Producenti se obávali reakcí židovského publika a závěr změnili - na plátně se objeví skutečný Salomon Perel, který po válce vykonal ještě jednu cestu, když odjel - tentokrát natrvalo - do Izraele. (Letní filmová škola)
    76%
    Ve snímku Evropa, Evropa přibližuje Agnieszka Hollandová roztodivné osudy židovského chlapce Sallyho, jemuž se podařilo přežít stalinskou převýchovu, aby se po drastických zvratech stal synem pluku ve wehrmachtu a nakonec se ocitl jako nadějný adept Hitlerjugend v elitním nacistickém učilišti. Sally je zvláštní ,,antihrdina", který nechce nic víc než přežít. Jeho až ahasverské putování ze Západu na Východ a zase zpět, tedy z nepřátelského tábora do tábora ještě nepřátelštějšího, nabízí v tvorbě Agnieszky Hollandové doposud nezvykle groteskní polohu zobrazení osamělého hrdiny. V okamžicích, kdy se Sally začne projevovat jako individualita a sám se chce odhodlat k činu, vždy zasáhnou dějiny. Využití černého humoru pomáhá režisérce odpatetizovat vážné válečné události, zároveň ale téma nijak nezlehčuje. Skrze tragikomickou situaci zobrazuje absurditu, kterou rodí totalita. Přesvědčivé líčení Sallyho neuvěřitelných zážitků i jeho rozpolcenosti ze dvojího života, jenž ho přinutil hrát roli oběti i pachatele současně, umocňuje relativně poetická kamera skvělého polského kameramana Jacka Petryckého, častého spolupracovníka Agnieszky Hollandové. Snímek doprovází ohromující hudba Zbigniewa Preisnera, která dokresluje hloubku tragického osudu a nesmyslnost a nebezpečí ideologických tezí v životě člověka. Režisérka skvěle vede ve filmu debutujícího dvacetiletého Němce Marca Hofschneidera (coby Sallyho), který se k roli dostal náhodou. Původně měl postavu ztvárnit jeho starší bratr René, ale jelikož se začátek natáčení protahoval, René poněkud zestárl (v době realizace mu bylo již 29 let) a pro roli se už nehodil. Nakonec se ve filmu mihne jako Salomonův starší bratr Isaak. Ačkoli se Sallyho příhody mohou divákům zdát neuvěřitelné, byly inspirovány skutečnými životními anabázemi židovského chlapce Salomona Perela, jemuž se během 2. světové války podařilo uniknout nacistické perzekuci díky tomu, že se vydával za jednoho z nich. Perel pak po čtyřiceti letech mlčení vydal autentické svědectví o svém osudu. Jeho autobiografická kniha nazvaná Salomon - Přežil jsem v Hitlerjugend vyšla v 90. letech také v českém překladu. Bezmála „švejkovský", místy až bizarní snímek se setkal s velmi příznivým přijetím jak v USA, tak v Evropě. Výjimkou bylo Německo, které si nechtělo připomínat svou minulost. Dokonce zde byly vyvinuty aktivity, jež měly zabránit tomu, aby byl film vyslán do soutěže o Oscara. Zajímavé je, že podle původní verze scénáře měl končit scénou, v níž se Salomon Perel po letech setká s bývalými kolegy Němci a vzrušeně zpívá hitlerovské písně. Producenti se obávali reakcí židovského publika a závěr změnili - na plátně se objeví skutečný Salomon Perel, který po válce vykonal ještě jednu cestu, když odjel - tentokrát natrvalo - do Izraele. (Letní filmová škola)
    2
  • Předtanečník
    Předtanečník (1978)
    FilmRole: manažer Estrády

    Kino morálního neklidu, mezi jehož představitele patří vedle Krzysztofa Kieślowského nebo Agnieszky Hollandové rovněž režisér Feliks Falk, se zaměřovalo na etická dilemata, před nimiž během svého života stojí každý člověk. Konferenciér Lutek dostane šanci konečně prokázat své schopnosti jako moderátor velkého plesu. V cestě mu ale stojí silná konkurence, jíž se rozhodne nevybíravě zbavit. Na cestě za osobním úspěchem zrazuje i své přátele. V hlavní roli exceluje Jerzy Stuhr, který postavu dokázal ztvárnit přesvědčivě a přirozeně.(Febiofest)

    Žánry:Drama
    75%

    Kino morálního neklidu, mezi jehož představitele patří vedle Krzysztofa Kieślowského nebo Agnieszky Hollandové rovněž režisér Feliks Falk, se zaměřovalo na etická dilemata, před nimiž během svého života stojí každý člověk. Konferenciér Lutek dostane šanci konečně prokázat své schopnosti jako moderátor velkého plesu. V cestě mu ale stojí silná konkurence, jíž se rozhodne nevybíravě zbavit. Na cestě za osobním úspěchem zrazuje i své přátele. V hlavní roli exceluje Jerzy Stuhr, který postavu dokázal ztvárnit přesvědčivě a přirozeně.(Febiofest)

    Žánry:Drama
    3
  • Ochranné zbarvení
    Ochranné zbarvení (1977)
    FilmRole: Management Member

    Morální a etické konflikty tu Zanussi analyzuje v úzce uzavřené společenské skupině na letním soustředění studentů lingvistiky. Diskuse na téma volby životního modelu se koncentruje v opozici dvou etických koncepcí, zosobněných mladým idealistickým docentem Jaroslavem, a uštěpačným cynikem, docentem Jakubem, prosazujícím teorii svérázného etického naturalismu - přizpůsobování vlastní morálky měnícím se situacím podle vzoru zvířat, která si chrání vlastní existenci ochranným zbarvením. Jaroslav, vedoucí soustředění, posuzuje všechny jako rovnoprávné partnery. I konkurs jejich vědeckých prací se snaží vést podle regulí absolutní spravedlnosti. Jakub jako vědecký garant akce jeho počínání zpochybňuje a jejich spory vyústí do ostrého střetu. Jaroslav je zmítán pochybami, zda jeho názory nepramení jen ze snahy být "lepší" než ostatní. Jakub zjistí, že cynismus není dostatečným zbarvením na skrytí jeho vnitřní prázdnoty a vědomí morální prohry. Když kalich nenávisti přeteče, zůstávají sokové osamoceni, vytrženi z okolí, s pocitem určité vzájemné spolupatřičnosti.

    Žánry:DramaKomedieSatira
    74%

    Morální a etické konflikty tu Zanussi analyzuje v úzce uzavřené společenské skupině na letním soustředění studentů lingvistiky. Diskuse na téma volby životního modelu se koncentruje v opozici dvou etických koncepcí, zosobněných mladým idealistickým docentem Jaroslavem, a uštěpačným cynikem, docentem Jakubem, prosazujícím teorii svérázného etického naturalismu - přizpůsobování vlastní morálky měnícím se situacím podle vzoru zvířat, která si chrání vlastní existenci ochranným zbarvením. Jaroslav, vedoucí soustředění, posuzuje všechny jako rovnoprávné partnery. I konkurs jejich vědeckých prací se snaží vést podle regulí absolutní spravedlnosti. Jakub jako vědecký garant akce jeho počínání zpochybňuje a jejich spory vyústí do ostrého střetu. Jaroslav je zmítán pochybami, zda jeho názory nepramení jen ze snahy být "lepší" než ostatní. Jakub zjistí, že cynismus není dostatečným zbarvením na skrytí jeho vnitřní prázdnoty a vědomí morální prohry. Když kalich nenávisti přeteče, zůstávají sokové osamoceni, vytrženi z okolí, s pocitem určité vzájemné spolupatřičnosti.

    Žánry:DramaKomedieSatira
    4
  • O-bi, O-ba - Zánik civilizace
    O-bi, O-ba - Zánik civilizace (1985)
    FilmRole: Man Issuing Crackers
    68%
    5
  • Předpověď počasí
    Předpověď počasí (1983)
    Film

    Obyvatelé domova důchodců s neklidem sledují televizní předpověď počasí, která avizuje tuhou zimu. Když tu samou noc dodávky přivážejí velkou zásilku rakví, staříci nabudou podezření, že je někdo začíná připravovat na smrt. Společně se rozhodnou k útěku. Záhy jim začíná být v patách policejní jednotka, celá akce připomíná nahánění zločinců. Film vznikl na přelomu let 1981/82 a překvapivě se stal metaforou polské politické situace dané doby. Jeho premiéra byla vlivem historických událostí v Polsku odsunuta až na rok 1983. Mimořádná příležitost zhlédnout na plátně u nás prakticky neznámý, ale v Polsku velmi oblíbený film, mezinárodně oceněný mj. na festivalu v San Remu. Projekci doplní video-workshop našeho každoročního hosta Artura Zaborského k tvorbě režiséra Antoniho Krauzeho. Autor filmu zemřel v únoru tohoto roku a my si tím připomínáme jeho osobnost. (Kino Atlas)

    Žánry:Drama
    64%

    Obyvatelé domova důchodců s neklidem sledují televizní předpověď počasí, která avizuje tuhou zimu. Když tu samou noc dodávky přivážejí velkou zásilku rakví, staříci nabudou podezření, že je někdo začíná připravovat na smrt. Společně se rozhodnou k útěku. Záhy jim začíná být v patách policejní jednotka, celá akce připomíná nahánění zločinců. Film vznikl na přelomu let 1981/82 a překvapivě se stal metaforou polské politické situace dané doby. Jeho premiéra byla vlivem historických událostí v Polsku odsunuta až na rok 1983. Mimořádná příležitost zhlédnout na plátně u nás prakticky neznámý, ale v Polsku velmi oblíbený film, mezinárodně oceněný mj. na festivalu v San Remu. Projekci doplní video-workshop našeho každoročního hosta Artura Zaborského k tvorbě režiséra Antoniho Krauzeho. Autor filmu zemřel v únoru tohoto roku a my si tím připomínáme jeho osobnost. (Kino Atlas)

    Žánry:Drama
    6
  • Pan Kaňka ve vesmíru II. - Mise Voltana
    Pan Kaňka ve vesmíru II. - Mise Voltana (1988)
    Film
    57%
    7