6.2

Gino Marturano: Filmy a seriály

  • 1
  • Sladký život
    Sladký život (1960)
    FilmRole: Pimp (uncredited)
    • Filmbox+
    Italský film Sladký život režiséra Federica Felliniho je jedním z nejvýznamnějších děl světové filmové produkce posledních let. Není sevřeným filmovým dramatem, ale v podstatě řadou volně spojených příběhů a epizod, s nezvyklou otevřeností popisujících mravní rozklad vyšších společenských kruhů kapitalistické Itálie. Jeho ústřední postavou je novinář Marcello, člověk v podstatě vážný a seriózní, který však při své práci poznal sladký život vyšší společnosti a podlehl mu. Stává se hrdinou erotických skandálů, divokých večírků ve vilách a zámcích, zvrhajících se v pitky a orgie, prohýřených nocí, po nichž přichází kalné ráno, odhalující rub tohoto života. Dva lidé by mu mohli pomoci v jeho současné duševní krizi: filozofující spisovatel Steiner a mladičká dívenka Paola. První však končí těžko pochopitelnou sebevraždou a Paolin hlas, volající Marcella k lepšímu životu, je příliš slabý a zaniká ve všeobecné vřavě. Pro Marcella již není cesty zpátky. Film byl vyznamenán Velkou cenou na MFF v Cannes 1960 a mnoha dalšími mezinárodními cenami a uznáními. Na XIII. FFP 1962 získal jednu ze tří hlavních cen. Tímto dílem vtrhla do historie moderního filmu revoluce, nejen v Itálii, kde Sladký život vyvolal nevídaný skandál, především prudkou reakcí katolické církve, která mu udělila verdikt zapovězeného filmu, nepřístupného všem. Vzápětí však byl oceněn na canneském festivalu Zlatou palmou a stal se kasovně nejúspěšnějším Felliniho snímkem. Fellini provedl otevřený průřez italskou společností bez ohledu na všechna dosavadní tabu ve sféře morální, náboženské a erotické. Hlavní hrdina, bulvární novinář Marcello Rubini, kterého ztělesnil Marcello Mastroianni, je moderním Candidem procházejícím mravně rozpadlým světem a zároveň sám prožívá svůj soukromý a profesní debakl, neschopen provést zásadní krok pro svou záchranu. Film je strhující výpovědí v kaleidoskopu mistrně natočených scén, které nahlíženy v jejich reálnosti i metaforičnosti patří dnes už do klasiky moderní kinematografie: jmenujme aspoň Marcellovo noční extempore ve fontáně di Trevi s americkou sexbombou Sylvií (v podání živelné superženy Anity Ekberg) nebo luxusní party dekadentní římské aristokracie a vedle ní večírek snobských intelektuálů a pseudoumělců či závěrečné orgie znuděných bohatců ve Fregene. Ve všech Fellini jako bystrý, citlivý pozorovatel, aniž by ulpěl na vnějškové atraktivitě, pronikal k zastírané podstatě úpadku jedince i společnosti na sklonku 50. let. Tímto filmem zakrojil hluboko ostří svého tvůrčího vhledu do zkonvenčnělého umění a dodnes upoutává jako svrchovaně otevřený dialog talentovaného tvůrce se svou dobou.
    76%
    Italský film Sladký život režiséra Federica Felliniho je jedním z nejvýznamnějších děl světové filmové produkce posledních let. Není sevřeným filmovým dramatem, ale v podstatě řadou volně spojených příběhů a epizod, s nezvyklou otevřeností popisujících mravní rozklad vyšších společenských kruhů kapitalistické Itálie. Jeho ústřední postavou je novinář Marcello, člověk v podstatě vážný a seriózní, který však při své práci poznal sladký život vyšší společnosti a podlehl mu. Stává se hrdinou erotických skandálů, divokých večírků ve vilách a zámcích, zvrhajících se v pitky a orgie, prohýřených nocí, po nichž přichází kalné ráno, odhalující rub tohoto života. Dva lidé by mu mohli pomoci v jeho současné duševní krizi: filozofující spisovatel Steiner a mladičká dívenka Paola. První však končí těžko pochopitelnou sebevraždou a Paolin hlas, volající Marcella k lepšímu životu, je příliš slabý a zaniká ve všeobecné vřavě. Pro Marcella již není cesty zpátky. Film byl vyznamenán Velkou cenou na MFF v Cannes 1960 a mnoha dalšími mezinárodními cenami a uznáními. Na XIII. FFP 1962 získal jednu ze tří hlavních cen. Tímto dílem vtrhla do historie moderního filmu revoluce, nejen v Itálii, kde Sladký život vyvolal nevídaný skandál, především prudkou reakcí katolické církve, která mu udělila verdikt zapovězeného filmu, nepřístupného všem. Vzápětí však byl oceněn na canneském festivalu Zlatou palmou a stal se kasovně nejúspěšnějším Felliniho snímkem. Fellini provedl otevřený průřez italskou společností bez ohledu na všechna dosavadní tabu ve sféře morální, náboženské a erotické. Hlavní hrdina, bulvární novinář Marcello Rubini, kterého ztělesnil Marcello Mastroianni, je moderním Candidem procházejícím mravně rozpadlým světem a zároveň sám prožívá svůj soukromý a profesní debakl, neschopen provést zásadní krok pro svou záchranu. Film je strhující výpovědí v kaleidoskopu mistrně natočených scén, které nahlíženy v jejich reálnosti i metaforičnosti patří dnes už do klasiky moderní kinematografie: jmenujme aspoň Marcellovo noční extempore ve fontáně di Trevi s americkou sexbombou Sylvií (v podání živelné superženy Anity Ekberg) nebo luxusní party dekadentní římské aristokracie a vedle ní večírek snobských intelektuálů a pseudoumělců či závěrečné orgie znuděných bohatců ve Fregene. Ve všech Fellini jako bystrý, citlivý pozorovatel, aniž by ulpěl na vnějškové atraktivitě, pronikal k zastírané podstatě úpadku jedince i společnosti na sklonku 50. let. Tímto filmem zakrojil hluboko ostří svého tvůrčího vhledu do zkonvenčnělého umění a dodnes upoutává jako svrchovaně otevřený dialog talentovaného tvůrce se svou dobou.
    2
  • Jeden stříbrný dolar
    Jeden stříbrný dolar (1965)
    Film
    První ze tří Ferroniho westernů s Giuliano Gemmou v hlavní roli. Na rozdíl od tvrdých spaghetti westernů je ovlivněn americkým pojetím tohoto žánru s pevnými morálními principy. Po skončení občanské války se jižanský kapitán Gary O´Hara (G. Gemma) setkává s manželkou Judy a snaží se vydělat si peníze. Nechává se najmout, aby zabil banditu, který ohrožuje městečko. Záhy však zjistí, že byl zástupcem šerifa podveden. Postupně začíná odkrývat propletenec spiknutí osob, kterými je městečko skrytě sužováno a farmáři okrádáni...
    66%
    První ze tří Ferroniho westernů s Giuliano Gemmou v hlavní roli. Na rozdíl od tvrdých spaghetti westernů je ovlivněn americkým pojetím tohoto žánru s pevnými morálními principy. Po skončení občanské války se jižanský kapitán Gary O´Hara (G. Gemma) setkává s manželkou Judy a snaží se vydělat si peníze. Nechává se najmout, aby zabil banditu, který ohrožuje městečko. Záhy však zjistí, že byl zástupcem šerifa podveden. Postupně začíná odkrývat propletenec spiknutí osob, kterými je městečko skrytě sužováno a farmáři okrádáni...
    3
  • Sabata
    Sabata (1969)
    Film

    Fanoušci spaghetti westernu zvyklí na filmy jako Django nebo Hodný, Zlý a Ošklivý budou při sledování Sabaty pravděpodobně překvapeni. Ve snímku sice hraje stejnojmennou hlavní roli nepříliš výřečného hrdiny hvězda spaghetti westernu Lee Van Cleef, ale tento film má v porovnání s tradičním žánrovým zpracováním vycházejícím ze stylu Sergia Leoneho výrazně odlišný ráz. Režisér a spoluautor Gianfranco Parolini (alias Frank Kramer) vytvořil dílo, které by se dalo zařadit spíše někam mezi televizní seriál Wild Wild West a typickou bondovku. Film je totiž plný roztodivných postav, exotických zbraní a akčních scén, které kombinují divoké kaskadérské kousky s pyrotechnikou. Hlavní hrdina ve filmu získá odměnu za zabití tří zločinců, kteří uloupili armádní zásilku zlata, ale pak zjistí, že šlo o podvod a sám se stane terčem tří zabijáků. Parolini dal filmu zcela správně spíše odlehčený tón a při akci na plátně tak zdůraznil pestrost a humor. Výsledkem je příjemný a zábavný film, který by se málokomu doopravdy nelíbil. Sabata je zkrátka jistotou nejen pro fanoušky žánru, ale také kohokoli, kdo by rád shlédl v rámci westernu něco netypického.

    Žánry:WesternKultovní
    65%

    Fanoušci spaghetti westernu zvyklí na filmy jako Django nebo Hodný, Zlý a Ošklivý budou při sledování Sabaty pravděpodobně překvapeni. Ve snímku sice hraje stejnojmennou hlavní roli nepříliš výřečného hrdiny hvězda spaghetti westernu Lee Van Cleef, ale tento film má v porovnání s tradičním žánrovým zpracováním vycházejícím ze stylu Sergia Leoneho výrazně odlišný ráz. Režisér a spoluautor Gianfranco Parolini (alias Frank Kramer) vytvořil dílo, které by se dalo zařadit spíše někam mezi televizní seriál Wild Wild West a typickou bondovku. Film je totiž plný roztodivných postav, exotických zbraní a akčních scén, které kombinují divoké kaskadérské kousky s pyrotechnikou. Hlavní hrdina ve filmu získá odměnu za zabití tří zločinců, kteří uloupili armádní zásilku zlata, ale pak zjistí, že šlo o podvod a sám se stane terčem tří zabijáků. Parolini dal filmu zcela správně spíše odlehčený tón a při akci na plátně tak zdůraznil pestrost a humor. Výsledkem je příjemný a zábavný film, který by se málokomu doopravdy nelíbil. Sabata je zkrátka jistotou nejen pro fanoušky žánru, ale také kohokoli, kdo by rád shlédl v rámci westernu něco netypického.

    Žánry:WesternKultovní
    4
  • 5
  • Báječná Angelika
    Báječná Angelika (1965)
    FilmRole: Rodogone
    • Google Play
    • iTunes
    Poté co byl hrabě de Peyrac na základě králova příkazu zatčen za čarodějnictví a posledního lednového dne roku 1661 upálen na Place de Gréve, mladá vdova Angelika najde své místo mezi ostatními opovrženými, na slavném pařížském Dvoře Zázraků, které je útočištěm lupičů a žebráků. Zde potkává svého přítele z dětství v Poitou – Nicolase, který se stal vůdcem pařížských lupičů. Stává se královnou pařížské lůzy. Má mnoho nepřátel, jak u dvora, tak v podzemí. Ale Angelika se nevzdává, zachraňuje své dvě děti a naplňuje svůj odvážný plán. Chce zpátky svou čest, tituly, majetek i postavení u dvora.
    61%
    Poté co byl hrabě de Peyrac na základě králova příkazu zatčen za čarodějnictví a posledního lednového dne roku 1661 upálen na Place de Gréve, mladá vdova Angelika najde své místo mezi ostatními opovrženými, na slavném pařížském Dvoře Zázraků, které je útočištěm lupičů a žebráků. Zde potkává svého přítele z dětství v Poitou – Nicolase, který se stal vůdcem pařížských lupičů. Stává se královnou pařížské lůzy. Má mnoho nepřátel, jak u dvora, tak v podzemí. Ale Angelika se nevzdává, zachraňuje své dvě děti a naplňuje svůj odvážný plán. Chce zpátky svou čest, tituly, majetek i postavení u dvora.
    6
  • Minuto per pregare, un instante per morire, Un
    Minuto per pregare, un instante per morire, Un (1968)
    FilmRole: Kraut henchman
    Známý psanec a nepřekonatelný pistolník Clay McCord má své dny sečtené. Odměna vypsaná na jeho hlavu se blíží částce, za kterou by ho udali i nejbližší přátelé, a jeho pověstná muška ho pomalu opouští. Stejně jako kdysi jeho otce ho totiž stále častěji sužují záchvaty, které mu na několik minut znehybní celou pravou paži. Vydá se proto do městečka Tuscosa v Novém Mexiku, kde guvernér vyhlásil amnestii pro každého, kdo dříve stál mimo zákon.
    Žánry:WesternKultovní
    57%
    Známý psanec a nepřekonatelný pistolník Clay McCord má své dny sečtené. Odměna vypsaná na jeho hlavu se blíží částce, za kterou by ho udali i nejbližší přátelé, a jeho pověstná muška ho pomalu opouští. Stejně jako kdysi jeho otce ho totiž stále častěji sužují záchvaty, které mu na několik minut znehybní celou pravou paži. Vydá se proto do městečka Tuscosa v Novém Mexiku, kde guvernér vyhlásil amnestii pro každého, kdo dříve stál mimo zákon.
    Žánry:WesternKultovní
    7
  • 8
  • Sandokan opět v akci
    Sandokan opět v akci (1963)
    Film
    Během kolonizace země armádou královny Viktorie docházelo k mnoha krveprolitím. V jednom z nich byli britskými vojáky povražděni i Sandokanova matka a jeho bratři. Aby proradný lord Guillonk vylákal populárního vůdce lidu z jeho nedobytné pevnosti, vydal rozkaz k zajmutí mulakerského sultána, Sandokanova otce. Šlechetný pirát s šátkem na hlavě ovšem nachystanou past prokoukl a spolu se svými věrnými vyrazil k odvetě.
    56%
    Během kolonizace země armádou královny Viktorie docházelo k mnoha krveprolitím. V jednom z nich byli britskými vojáky povražděni i Sandokanova matka a jeho bratři. Aby proradný lord Guillonk vylákal populárního vůdce lidu z jeho nedobytné pevnosti, vydal rozkaz k zajmutí mulakerského sultána, Sandokanova otce. Šlechetný pirát s šátkem na hlavě ovšem nachystanou past prokoukl a spolu se svými věrnými vyrazil k odvetě.
    9
  • 10
  • 11
  • 12
  • Sedm červených baretů
    Sedm červených baretů (1969)
    Film
    Druhá světová válka skončila, ale pro obyvatele afrického Konga pravé peklo teprve začíná. V 50. letech minulého století se v rovníkovém Kongu rozzuřila chaotická občanská válka, která stála životy tisíců lidí. Žoldáci z různých koutů světa se zoufale snažili pomoct udržet v zemi pořádek, ale nepsané zákony vzdáleného světa byly neúprosné. To na vlastní kůži pozná také skupinka žoldáků, kteří od místní vlády dostanou za úkol získat zpět důležité dokumenty. Jejich cesta do centra konžských rebelů se postupem času mění v základní snahu přežít. Sužováni vzájemnou nenávistí, válečnými vzpomínkami i drsnou africkou přírodou, si všichni zúčastnění sáhnou až na samotné dno svých sil. Ale ani to jim nemusí stačit...
    Žánry:AkčníDrama
    52%
    Druhá světová válka skončila, ale pro obyvatele afrického Konga pravé peklo teprve začíná. V 50. letech minulého století se v rovníkovém Kongu rozzuřila chaotická občanská válka, která stála životy tisíců lidí. Žoldáci z různých koutů světa se zoufale snažili pomoct udržet v zemi pořádek, ale nepsané zákony vzdáleného světa byly neúprosné. To na vlastní kůži pozná také skupinka žoldáků, kteří od místní vlády dostanou za úkol získat zpět důležité dokumenty. Jejich cesta do centra konžských rebelů se postupem času mění v základní snahu přežít. Sužováni vzájemnou nenávistí, válečnými vzpomínkami i drsnou africkou přírodou, si všichni zúčastnění sáhnou až na samotné dno svých sil. Ale ani to jim nemusí stačit...
    Žánry:AkčníDrama
    13