6.7

András Bálint: Filmy a seriály

  • Smutná neděle - Píseň o lásce a smrti
    Smutná neděle - Píseň o lásce a smrti (1999)
    FilmRole: Ilonas Sohn

    Snímek, který nás zavede do Budapešti 30.let, vznikl podle románu Nicka Barkowa "Das Lied vom traurigen Sonntag". Je nejen příběhem osudové lásky jedné ženy ke dvěma mužům, ale i příběhem o zrodu jedné z neslavnějších písní světa, jež získala hořký přívlastek "hymna sebevrahů". Krásná Ilona a její přítel László vedou vyhlášenou a elegantní budapešťskou restauraci, kam přicházejí za skvělými jídly ti největší prominenti, včetně vysokých důstojníků nastupující nacistické smetánky. Jednoho dne se tam objeví i pianista András, který zaujme Lászloa svým procítěným mistrovstvím. Z citů melancholického mladíka s uhrančivým pohledem, který se neubrání lásce ke krásné Iloně, se jednoho dne zrodí stejně melancholická píseň Smutná neděle. Její historie je právě tak pohnutá jako doba, v níž vznikla. Za jejích tónů opustilo dobrovolně tento svět mnoho lidí a píseň se stala prokletím i pro jejího tvůrce.

    Žánry:DramaRomantický
    79%

    Snímek, který nás zavede do Budapešti 30.let, vznikl podle románu Nicka Barkowa "Das Lied vom traurigen Sonntag". Je nejen příběhem osudové lásky jedné ženy ke dvěma mužům, ale i příběhem o zrodu jedné z neslavnějších písní světa, jež získala hořký přívlastek "hymna sebevrahů". Krásná Ilona a její přítel László vedou vyhlášenou a elegantní budapešťskou restauraci, kam přicházejí za skvělými jídly ti největší prominenti, včetně vysokých důstojníků nastupující nacistické smetánky. Jednoho dne se tam objeví i pianista András, který zaujme Lászloa svým procítěným mistrovstvím. Z citů melancholického mladíka s uhrančivým pohledem, který se neubrání lásce ke krásné Iloně, se jednoho dne zrodí stejně melancholická píseň Smutná neděle. Její historie je právě tak pohnutá jako doba, v níž vznikla. Za jejích tónů opustilo dobrovolně tento svět mnoho lidí a píseň se stala prokletím i pro jejího tvůrce.

    Žánry:DramaRomantický
    1
  • Plukovník Redl
    Plukovník Redl (1985)
    FilmRole: Dr. Sonnenschein

    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabóem výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými.
    Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války.
    Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí.
    Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)

    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    74%

    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabóem výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými.
    Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války.
    Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí.
    Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)

    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    2
  • 3
  • Otec
    Otec (1966)
    FilmRole: Takó Bence
    Hrdinom filmu s autobiografickými črtami je mladík, ktorého otec umrel keď on bol ešte len malý chlapec. Film je emotívnym rozpamätávaním sa na voľne súvisiaci reťazec epizód z detstva a dospievania. Odkrývaním života svojho otca Bence pátra po vlastnej minulosti a objavuje samého seba. Otec vykresľuje nielen obraz osobnej histórie, ale aj pohnutého obdobia maďarských dejín. István Szabó pritom vyvažuje atmosféru nostalgie a smútenia vľúdnym humorom.
    Žánry:Drama
    72%
    Hrdinom filmu s autobiografickými črtami je mladík, ktorého otec umrel keď on bol ešte len malý chlapec. Film je emotívnym rozpamätávaním sa na voľne súvisiaci reťazec epizód z detstva a dospievania. Odkrývaním života svojho otca Bence pátra po vlastnej minulosti a objavuje samého seba. Otec vykresľuje nielen obraz osobnej histórie, ale aj pohnutého obdobia maďarských dejín. István Szabó pritom vyvažuje atmosféru nostalgie a smútenia vľúdnym humorom.
    Žánry:Drama
    4
  • 141 minut z nedokončené věty
    141 minut z nedokončené věty (1975)
    FilmRole: Parcen Nagy Lõrinc

    Film natočený podle rozsáhlého románu maďarského spisovatele Tibora Déryho, inspirovaného tvorbou Marcela Prousta a Thomase Manna, stejně jako maďarskou tradicí realismu. Déry ilustruje panoráma společnosti během Horthyho éry, konflikt mezi buržoazií a dělnickou třídou. Nedokončená věta zůstala v podobě pouhého rukopisu téměř deset let a byla vydána až po 2. světové válce, kdy okamžitě dosáhla velkého úspěchu. Díky mistrného umění v určitých okamžicích přesvědčivě zkratkovitě vyprávět však film pevně drží pohromadě stejně jako jeho knižní předloha. (3Kino)

    Žánry:Drama
    71%

    Film natočený podle rozsáhlého románu maďarského spisovatele Tibora Déryho, inspirovaného tvorbou Marcela Prousta a Thomase Manna, stejně jako maďarskou tradicí realismu. Déry ilustruje panoráma společnosti během Horthyho éry, konflikt mezi buržoazií a dělnickou třídou. Nedokončená věta zůstala v podobě pouhého rukopisu téměř deset let a byla vydána až po 2. světové válce, kdy okamžitě dosáhla velkého úspěchu. Díky mistrného umění v určitých okamžicích přesvědčivě zkratkovitě vyprávět však film pevně drží pohromadě stejně jako jeho knižní předloha. (3Kino)

    Žánry:Drama
    5
  • 6
  • Čas snění
    Čas snění (1964)
    FilmRole: Jancsi
    Prvý diel trilógie (spolu s Otcom a Stávkou na ilúzie) o mladej generácii hľadajúcej svoju identitu v období po skončení vojny. Protagonistami Času snenia sú čerstvo promovaní inžinieri, ktorý nadovšetko veria v silu priateľstva a solidarity, no mladícke ideály, ilúzie o spasení sveta, ani krehká láska nemôžu zvíťaziť nad realitou skutočného sveta. Film svojím lyrickým štýlom, melancholickou náladou, príjemným humorom a hravou vizualitou prezrádza ovlyvnenie francúzskou novou vlnou.
    Žánry:Drama
    70%
    Prvý diel trilógie (spolu s Otcom a Stávkou na ilúzie) o mladej generácii hľadajúcej svoju identitu v období po skončení vojny. Protagonistami Času snenia sú čerstvo promovaní inžinieri, ktorý nadovšetko veria v silu priateľstva a solidarity, no mladícke ideály, ilúzie o spasení sveta, ani krehká láska nemôžu zvíťaziť nad realitou skutočného sveta. Film svojím lyrickým štýlom, melancholickou náladou, príjemným humorom a hravou vizualitou prezrádza ovlyvnenie francúzskou novou vlnou.
    Žánry:Drama
    7
  • Budapešťské povídky
    Budapešťské povídky (1976)
    FilmRole: Fényes
    69%
    8
  • 9
  • Všechno nejlepší k narozeninám
    Všechno nejlepší k narozeninám (2003)
    FilmRole: Ottó
    Poněkud zakřiknutý, nenápadný učitel hudební výchovy András žije se svojí až příliš starostlivou matkou v Budapešti. Jediné, co rozjasňuje jeho všední život, jsou podivné sny, v nichž se mu zjevují například fyzik Albert Einstein nebo herečka a zpěvačka Kati Kovácsová. V den svých třicátých narozenin András chce dohnat vše, co doposud nestihl. A podle jeho představ toho není zase tak málo: "prožít sex" s dvěma ženami, zajistit si vlastní auto a nalézt pro sebe byt. Po ranní nepříliš optimistické návštěvě lékařské ordinace, začne tento poněkud náročný plán uskutečňovat. Náhoda mu brzy postaví do cesty nečekanou překážku, v podobě poněkud vyzývavé atraktivní blondýnky Gyöngyi. Ta má jasnou představu, jak užitečně využít několik dalších hodin... Příběh, v němž nechybí prvky černé komedie, melodramatu a osobité nadsázky, natočil scenárista a režisér Csaba Fazekas. Snímek získal na Maďarském filmovém týdnu v Budapešti v roce 2003 několik ocenění: Cenu za nejlepší ženský výkon (Eszter Ónodiová), za nejlepší kameru (Tamás Sas), nejlepší střih (Béla Barsi) a nejlepší režijní debut (Csaba Fazekas).
    68%
    Poněkud zakřiknutý, nenápadný učitel hudební výchovy András žije se svojí až příliš starostlivou matkou v Budapešti. Jediné, co rozjasňuje jeho všední život, jsou podivné sny, v nichž se mu zjevují například fyzik Albert Einstein nebo herečka a zpěvačka Kati Kovácsová. V den svých třicátých narozenin András chce dohnat vše, co doposud nestihl. A podle jeho představ toho není zase tak málo: "prožít sex" s dvěma ženami, zajistit si vlastní auto a nalézt pro sebe byt. Po ranní nepříliš optimistické návštěvě lékařské ordinace, začne tento poněkud náročný plán uskutečňovat. Náhoda mu brzy postaví do cesty nečekanou překážku, v podobě poněkud vyzývavé atraktivní blondýnky Gyöngyi. Ta má jasnou představu, jak užitečně využít několik dalších hodin... Příběh, v němž nechybí prvky černé komedie, melodramatu a osobité nadsázky, natočil scenárista a režisér Csaba Fazekas. Snímek získal na Maďarském filmovém týdnu v Budapešti v roce 2003 několik ocenění: Cenu za nejlepší ženský výkon (Eszter Ónodiová), za nejlepší kameru (Tamás Sas), nejlepší střih (Béla Barsi) a nejlepší režijní debut (Csaba Fazekas).
    10
  • 11
  • 12
  • 13
  • Měsíc Jupitera
    Měsíc Jupitera (2017)
    FilmRole: Gabor Stern (mluví)
    • KVIFF TV

    Napínavý thriller z blízké budoucnosti vypráví příběh uprchlíka, který po zásahu policejní kulkou k vlastnímu překvapení zjišťuje, že umí létat. Nepravděpodobný superhrdina v lidech probouzí strach i touhu po penězích, a v podmanivých kulisách Budapešti se začíná schylovat k přestřelkám a automobilovým honičkám. Dynamická kamera i překvapivý způsob vyprávění dodávají univerzálnímu podobenství o dobru, zlu, víře a ztrátě iluzí velmi současný rozměr. Miláček festivalu v Cannes, režisér Kornél Mundruczó, vizuálně působivým opusem potvrzuje svoji vizionářskou pověst. (Aerofilms)

    Žánry:DramaSci-fiThriller
    61%

    Napínavý thriller z blízké budoucnosti vypráví příběh uprchlíka, který po zásahu policejní kulkou k vlastnímu překvapení zjišťuje, že umí létat. Nepravděpodobný superhrdina v lidech probouzí strach i touhu po penězích, a v podmanivých kulisách Budapešti se začíná schylovat k přestřelkám a automobilovým honičkám. Dynamická kamera i překvapivý způsob vyprávění dodávají univerzálnímu podobenství o dobru, zlu, víře a ztrátě iluzí velmi současný rozměr. Miláček festivalu v Cannes, režisér Kornél Mundruczó, vizuálně působivým opusem potvrzuje svoji vizionářskou pověst. (Aerofilms)

    Žánry:DramaSci-fiThriller
    14
  • 15
  • 16
  • Temné slunce
    Temné slunce (1980)
    FilmRole: Terrorist Leader
    53%
    17