5.9

Matthew Barney: Filmy a seriály

  • Cremaster 3
    Cremaster 3 (2002)
    FilmRole: The Entered Apprentice

    Třetí díl pentalogie vznikal chronologicky jako poslední. V roce 2002 už měl Barney velmi silné postavení ve světě umění, proto mohl část odehrávající se v New Yorku pojmout opravdu velkoryse. Osou příběhu a zároveň jeho postavou, sbírající a distribuující energii, je stavba Chrysler Building, jedna z ikon Manhattanu. Sám Barney tu vystupuje jako Učedník. Do role svého protihráče Architekta pozval minimalistického sochaře Richarda Serru. Společně oživují zednářský mýtus o stavbě Šalamounova chrámu a jeho staviteli Hiramu Abiffovi, který faustovsky mířil k vědomostem z nejhlubších tajemství vesmíru. V základech budovy se objevuje nemrtvé ženské tělo: je to popravený Gilmore z předchozího dílu, který mezitím změnil pohlaví. Do postavy barmanky, která přináší na vrchol věžní budovy grotesku i znepokojivost, obsadil Barney americkou celebritu Aimee Mullinsovou – modelku s amputovanýma nohama. Vyprávění přerušuje „chór“, intermezzo v budově Guggenheimova muzea. Ocitá se tu převtělený Učedník a podstupuje iniciační rituál přijetí do zednářského bratrstva. Musí překonat překážky v každém patře spirálového ochozu. V závěru film vyústí v několik násilných smrtí. Posledním, kdo vraždí, je sama budova. Zůstává navždy nedokončená. Epilog odkazuje k ostrovu Isle of Man, kde se bude odehrávat Cremaster 4. (MFF Karlovy Vary 2006)

    Žánry:Drama
    71%

    Třetí díl pentalogie vznikal chronologicky jako poslední. V roce 2002 už měl Barney velmi silné postavení ve světě umění, proto mohl část odehrávající se v New Yorku pojmout opravdu velkoryse. Osou příběhu a zároveň jeho postavou, sbírající a distribuující energii, je stavba Chrysler Building, jedna z ikon Manhattanu. Sám Barney tu vystupuje jako Učedník. Do role svého protihráče Architekta pozval minimalistického sochaře Richarda Serru. Společně oživují zednářský mýtus o stavbě Šalamounova chrámu a jeho staviteli Hiramu Abiffovi, který faustovsky mířil k vědomostem z nejhlubších tajemství vesmíru. V základech budovy se objevuje nemrtvé ženské tělo: je to popravený Gilmore z předchozího dílu, který mezitím změnil pohlaví. Do postavy barmanky, která přináší na vrchol věžní budovy grotesku i znepokojivost, obsadil Barney americkou celebritu Aimee Mullinsovou – modelku s amputovanýma nohama. Vyprávění přerušuje „chór“, intermezzo v budově Guggenheimova muzea. Ocitá se tu převtělený Učedník a podstupuje iniciační rituál přijetí do zednářského bratrstva. Musí překonat překážky v každém patře spirálového ochozu. V závěru film vyústí v několik násilných smrtí. Posledním, kdo vraždí, je sama budova. Zůstává navždy nedokončená. Epilog odkazuje k ostrovu Isle of Man, kde se bude odehrávat Cremaster 4. (MFF Karlovy Vary 2006)

    Žánry:Drama
    1
  • Redoubt
    Redoubt (2019)
    FilmRole: Engraver
    Bohyně Diana se svými dvěma společnicemi putuje drsnou krajinou pohoří Sawtooth v Idahu a snaží se ulovit nepolapitelného vlka. Rytíř (Matthew Barney) skrytě zaznamenává jejich počínání do měděných rytin a vyvolává tak sérii konfrontací. Postavy komunikují tancem, pohyb nahrazuje jazyk, jak se navzájem pronásledují a loví svou kořist.
    66%
    Bohyně Diana se svými dvěma společnicemi putuje drsnou krajinou pohoří Sawtooth v Idahu a snaží se ulovit nepolapitelného vlka. Rytíř (Matthew Barney) skrytě zaznamenává jejich počínání do měděných rytin a vyvolává tak sérii konfrontací. Postavy komunikují tancem, pohyb nahrazuje jazyk, jak se navzájem pronásledují a loví svou kořist.
    2
  • Cremaster 4
    Cremaster 4 (1995)
    FilmRole: The Loughton Candidate
    Čtvrtá část cyklu vznikala jako chronologicky první, v roce 1994. Matthew Barney se tu nejvíc blíží biologickému modelu svého projektu. Prostředím (u Barneyho tradičně zjitřeným, jako by bylo postavou v příběhu) je ostrov Isle of Man mezi Anglií a Irskem. Ve hře se ocitá jeho folklor i současnost: ostrov je každoročně dějištěm motocyklové rallye. Barney se tu ocitá v roli „Loughtonského kandidáta“ – satyra, který zraje, aby se proměnil v Loughtonského berana. Zvíře, jež hraje roli ve folkloru ostrova, má ve filmu dva páry rohů, jeden nahoru, jeden dolů. Symbolizují vzestup a sestup, právě tak jako žlutý a modrý motocyklistický tým, které vyrážejí na závodní jízdu vzájemně opačnými směry. Motorkáře (kolektivní postavy nesou jména Mezek vzestupující a Mezek sestupující) vyhledají gonády, tedy pohlavní žlázy s nerozlišitelným příslušenstvím k mužskému či ženskému pólu. I zde Barney vytváří metaforu organismu, proměňovaného směrem ke konkrétní pohlavní příslušnosti. Sám systém ovšem vzdoruje a snaží se zůstat v blahém stavu neutrality. Matthew Barney vypráví jedinečným proudem obrazů, zvuků, atmosféry: víly, stepující satyr i podmořské scény, to všechno zapojuje do svého plánu, který přes všechnu volnost a překvapivost má svůj pevný řád. (MFF Karlovy Vary 2006)
    Žánry:Drama
    62%
    Čtvrtá část cyklu vznikala jako chronologicky první, v roce 1994. Matthew Barney se tu nejvíc blíží biologickému modelu svého projektu. Prostředím (u Barneyho tradičně zjitřeným, jako by bylo postavou v příběhu) je ostrov Isle of Man mezi Anglií a Irskem. Ve hře se ocitá jeho folklor i současnost: ostrov je každoročně dějištěm motocyklové rallye. Barney se tu ocitá v roli „Loughtonského kandidáta“ – satyra, který zraje, aby se proměnil v Loughtonského berana. Zvíře, jež hraje roli ve folkloru ostrova, má ve filmu dva páry rohů, jeden nahoru, jeden dolů. Symbolizují vzestup a sestup, právě tak jako žlutý a modrý motocyklistický tým, které vyrážejí na závodní jízdu vzájemně opačnými směry. Motorkáře (kolektivní postavy nesou jména Mezek vzestupující a Mezek sestupující) vyhledají gonády, tedy pohlavní žlázy s nerozlišitelným příslušenstvím k mužskému či ženskému pólu. I zde Barney vytváří metaforu organismu, proměňovaného směrem ke konkrétní pohlavní příslušnosti. Sám systém ovšem vzdoruje a snaží se zůstat v blahém stavu neutrality. Matthew Barney vypráví jedinečným proudem obrazů, zvuků, atmosféry: víly, stepující satyr i podmořské scény, to všechno zapojuje do svého plánu, který přes všechnu volnost a překvapivost má svůj pevný řád. (MFF Karlovy Vary 2006)
    Žánry:Drama
    3
  • Cremaster 5
    Cremaster 5 (1997)
    FilmRole: Diva / Giant / Magician

    Každý z dílů cyklu se odehrává východněji než ten předchozí: od amerického Idaha se tak ve finále dostáváme do Budapešti. Barney využil romantických staveb z konce 19. století – opery, secesních lázní a mostu Lánchíd přes Dunaj. Film má formu lyrické opery a zdobí ho přítomnost Ursuly Andressové, švédské hvězdy proslulé účastí v první bondovce Dr. No, v postavě Královny. Barney ztvárňuje zbylé tři ústřední bytosti: operní Divu, Kouzelníka a Obra. Zatímco Kouzelník přijíždí do města na koni, Královna se sloužícími stoupá po schodech Maďarské státní opery. Usedá na trůn obklopený holuby. Svým trůnem Královna vidí do termálních lázní, kde dojde k symbolickému finále pentalogie. Vnitřní vývoj (který je, jak víme, hlavním motivem cyklu) dospěje od prvotní rovnováhy ke konečnému poklesu: přichází Obr, jehož šourek spojí víly stuhami s ptačím hejnem. V teplých vodách lázní se uvolní sval kremaster a varlata tak poklesnou. I další linie zrcadlí motiv sestupu: Diva padá shůry na operní jeviště, Kouzelník klesá na dno řeky do květinového lože. Královna s árií na rtech je připravena následovat ho ve smrti. Kruhy na vodě napovídají, že i po zmizelých tu zůstává věčná ozvěna. Žádné jednoznačné vyznění však od Cremasteru očekávat nelze. (MFF Karlovy Vary 2006)

    Žánry:DramaMuzikál
    62%

    Každý z dílů cyklu se odehrává východněji než ten předchozí: od amerického Idaha se tak ve finále dostáváme do Budapešti. Barney využil romantických staveb z konce 19. století – opery, secesních lázní a mostu Lánchíd přes Dunaj. Film má formu lyrické opery a zdobí ho přítomnost Ursuly Andressové, švédské hvězdy proslulé účastí v první bondovce Dr. No, v postavě Královny. Barney ztvárňuje zbylé tři ústřední bytosti: operní Divu, Kouzelníka a Obra. Zatímco Kouzelník přijíždí do města na koni, Královna se sloužícími stoupá po schodech Maďarské státní opery. Usedá na trůn obklopený holuby. Svým trůnem Královna vidí do termálních lázní, kde dojde k symbolickému finále pentalogie. Vnitřní vývoj (který je, jak víme, hlavním motivem cyklu) dospěje od prvotní rovnováhy ke konečnému poklesu: přichází Obr, jehož šourek spojí víly stuhami s ptačím hejnem. V teplých vodách lázní se uvolní sval kremaster a varlata tak poklesnou. I další linie zrcadlí motiv sestupu: Diva padá shůry na operní jeviště, Kouzelník klesá na dno řeky do květinového lože. Královna s árií na rtech je připravena následovat ho ve smrti. Kruhy na vodě napovídají, že i po zmizelých tu zůstává věčná ozvěna. Žádné jednoznačné vyznění však od Cremasteru očekávat nelze. (MFF Karlovy Vary 2006)

    Žánry:DramaMuzikál
    4
  • Drawing Restraint 9
    Drawing Restraint 9 (2006)
    FilmRole: Occidental Guest
    Barneyho „japonský“ film se soundtrackem Björk je první (a velmi komplexní) spoluprací obou tvůrčích a osobních partnerů. Ztvárnili tu také ústřední role „Hostů“ na palubě velrybářské lodi Nissin Maru. Barney je i zde fascinován rituály různých kultur a vypráví vláčným tempem. Zároveň se od cyklu Cremaster posunul – třeba k emotivnímu vyznění druhé poloviny snímku. Hlavním tématem filmu, natáčeného v zátoce u Nagasaki, je vztah mezi dobrovolným sebeomezováním a kreativitou. Na palubě lodi je vytvářeno a přeměňováno „Pole“, objekt z vazelíny – symbolické ztělesnění tématu. To se však odráží i v postavách dvojice Hostů, kteří se nalodí, podstoupí svatební obřad a lázeň. Jejich kostýmy ze zvířecích kůží mají původ v šintoistickém svatebním oděvu. Během čajového obřadu se dočkáme (u Barneyho výjimečně) mluvené řeči: pár se dovídá o historii lodě. Jejich kajutu pak během bouře zalije hmota, kterou zřejmě uvolnilo Pole. Vrcholem filmu je společná milenecká přeměna-sebevražda: pár si navzájem uřeže nohy. Na Hostech opakovaně shledáváme znaky, jež přísluší vodním tvorům. V posledním záběru tedy lze myslet na znovuzrození – v moři vidíme dvojici velryb plujících za lodí směrem k Antarktidě. (MFF Karlovy Vary 2006)
    Žánry:DramaFantasy
    61%
    Barneyho „japonský“ film se soundtrackem Björk je první (a velmi komplexní) spoluprací obou tvůrčích a osobních partnerů. Ztvárnili tu také ústřední role „Hostů“ na palubě velrybářské lodi Nissin Maru. Barney je i zde fascinován rituály různých kultur a vypráví vláčným tempem. Zároveň se od cyklu Cremaster posunul – třeba k emotivnímu vyznění druhé poloviny snímku. Hlavním tématem filmu, natáčeného v zátoce u Nagasaki, je vztah mezi dobrovolným sebeomezováním a kreativitou. Na palubě lodi je vytvářeno a přeměňováno „Pole“, objekt z vazelíny – symbolické ztělesnění tématu. To se však odráží i v postavách dvojice Hostů, kteří se nalodí, podstoupí svatební obřad a lázeň. Jejich kostýmy ze zvířecích kůží mají původ v šintoistickém svatebním oděvu. Během čajového obřadu se dočkáme (u Barneyho výjimečně) mluvené řeči: pár se dovídá o historii lodě. Jejich kajutu pak během bouře zalije hmota, kterou zřejmě uvolnilo Pole. Vrcholem filmu je společná milenecká přeměna-sebevražda: pár si navzájem uřeže nohy. Na Hostech opakovaně shledáváme znaky, jež přísluší vodním tvorům. V posledním záběru tedy lze myslet na znovuzrození – v moři vidíme dvojici velryb plujících za lodí směrem k Antarktidě. (MFF Karlovy Vary 2006)
    Žánry:DramaFantasy
    5
  • River of Fundament
    River of Fundament (2014)
    FilmRole: The Ka of Norman / Osiris: James Lee Byers
    Vizionářský umělec Matthew Barney se vrací do kinematografie s tímto epickým snímkem rozděleným do tří částí, který radikálně přetváří román Normana Mailera Starověké večery. Ve spolupráci se skladatelem Jonathanem Beplerem kombinuje Barney tradiční způsoby narativního filmu s filmovými prvky performance, sochařství a opery a rekonstruuje Mailerův hypersexuální příběh o egyptských bozích a sedmi fázích reinkarnace, spolu s vzestupem a pádem amerického automobilového průmyslu.
    Žánry:Drama
    60%
    Vizionářský umělec Matthew Barney se vrací do kinematografie s tímto epickým snímkem rozděleným do tří částí, který radikálně přetváří román Normana Mailera Starověké večery. Ve spolupráci se skladatelem Jonathanem Beplerem kombinuje Barney tradiční způsoby narativního filmu s filmovými prvky performance, sochařství a opery a rekonstruuje Mailerův hypersexuální příběh o egyptských bozích a sedmi fázích reinkarnace, spolu s vzestupem a pádem amerického automobilového průmyslu.
    Žánry:Drama
    6
  • Cremaster 2
    Cremaster 2 (1999)
    FilmRole: Gary Gilmore
    Druhý díl pentalogie dostal formu temného, „gotického“ westernu, který vnáší do systému střet. Barney stále obrazně sleduje motiv stvoření. Na biologické úrovni tedy film reprezentuje fázi vývoje plodu, kdy dochází k rozdělení podle pohlaví. Podle Barneyho se živý systém takovému rozdělení brání a usiluje o zachování rovnováhy, jakou představoval Cremaster 1. Vyprávění putuje v čase – od roku 1977, kdy byl popraven vrah Gary Gilmore (hraje ho sám Barney), k roku 1893, kdy na obří celoamerické výstavě v Chicagu vystoupil kouzelník Houdini. Film krouží kolem tří témat: krajina jako svědek, Gilmorův osud a život včel. Včely tu obrazně představují možnost zpětného pohybu – úniku z osudové nutnosti. Houdiniho představuje spisovatel Norman Mailer (skutečný životopisec odsouzeného). Gilmora váže pouto k iluzionistovi i ke včelímu samci (viz úvod filmu, kdy je vyvolán Houdiniho duch a Gilmorův otec mizí poté, co oplodnil svou ženu). Gilmore vraždil pro svou dívku: vztah tu má podobu jejich vozů zaklesnutých do sebe – bílého a modrého Mustangu 1966. Mezi skryté významy patří hra s výrazem drone, tedy trubec, příživník, ale zároveň hudební prodleva. Proto k bzučení včel v nahrávacím studiu sóluje Dave Lombardo, bývalý bubeník skupiny Slayer. Hudební motivy tu nejsou náhodou. Skutečnému Gilmorovi prý telefonoval před popravou Johnny Cash, aby mu splnil poslední přání. (MFF Karlovy Vary 2006)
    Žánry:Drama
    57%
    Druhý díl pentalogie dostal formu temného, „gotického“ westernu, který vnáší do systému střet. Barney stále obrazně sleduje motiv stvoření. Na biologické úrovni tedy film reprezentuje fázi vývoje plodu, kdy dochází k rozdělení podle pohlaví. Podle Barneyho se živý systém takovému rozdělení brání a usiluje o zachování rovnováhy, jakou představoval Cremaster 1. Vyprávění putuje v čase – od roku 1977, kdy byl popraven vrah Gary Gilmore (hraje ho sám Barney), k roku 1893, kdy na obří celoamerické výstavě v Chicagu vystoupil kouzelník Houdini. Film krouží kolem tří témat: krajina jako svědek, Gilmorův osud a život včel. Včely tu obrazně představují možnost zpětného pohybu – úniku z osudové nutnosti. Houdiniho představuje spisovatel Norman Mailer (skutečný životopisec odsouzeného). Gilmora váže pouto k iluzionistovi i ke včelímu samci (viz úvod filmu, kdy je vyvolán Houdiniho duch a Gilmorův otec mizí poté, co oplodnil svou ženu). Gilmore vraždil pro svou dívku: vztah tu má podobu jejich vozů zaklesnutých do sebe – bílého a modrého Mustangu 1966. Mezi skryté významy patří hra s výrazem drone, tedy trubec, příživník, ale zároveň hudební prodleva. Proto k bzučení včel v nahrávacím studiu sóluje Dave Lombardo, bývalý bubeník skupiny Slayer. Hudební motivy tu nejsou náhodou. Skutečnému Gilmorovi prý telefonoval před popravou Johnny Cash, aby mu splnil poslední přání. (MFF Karlovy Vary 2006)
    Žánry:Drama
    7
  • Destricted
    Destricted (2006)
    Film
    42%
    8