6.6

Boleslaw Abart: Filmy a seriály

  • Potopa
    Potopa (1974)
    FilmRole: Sosnowski
    Dvoudílný historický film Potopa natočil režisér Jerzy Hoffman podle stejnojmenného románu klasika polské literatury Henryka Sienkiewicze. Jeho děj se odehrává v 17. století, kdy do Polska vnikli Švédové pod vedením krále Karla Gustava a kdy zrada některých velmožů, jako Radziwillů umožnila, aby zaplavila celé kraje jako potopa. Sienkiewiczův román má komplikovanou konstrukci s rozsáhlým epickým dějem s mnoha vedlejšími motivy.

    Tvůrci se soustředili především na osobní drama statečného olšanského důstojníka Andrzeje Kmicice a na plastický obraz Polska, které povstalo proti Švédům. Zachovali maximální věrnost předloze, museli se však vzdát některých částí, které nebyly pro sevřenou filmovou tabuli rozhodující. Dominantní postavou filmu je Andrzej Kmicic, kterému dal Daniel Olbrychski nejen románovou statečnost a mužnost, ale i mnohem větší psychologickou hloubku. Výborná kamera Jerzyho Wójcika vyjádřila režisérovu koncepci jak v panoramatických masových scénách v exteriéru, tak ve scénách, natáčených v reálném prostředí historických zámků.
    77%
    Dvoudílný historický film Potopa natočil režisér Jerzy Hoffman podle stejnojmenného románu klasika polské literatury Henryka Sienkiewicze. Jeho děj se odehrává v 17. století, kdy do Polska vnikli Švédové pod vedením krále Karla Gustava a kdy zrada některých velmožů, jako Radziwillů umožnila, aby zaplavila celé kraje jako potopa. Sienkiewiczův román má komplikovanou konstrukci s rozsáhlým epickým dějem s mnoha vedlejšími motivy.

    Tvůrci se soustředili především na osobní drama statečného olšanského důstojníka Andrzeje Kmicice a na plastický obraz Polska, které povstalo proti Švédům. Zachovali maximální věrnost předloze, museli se však vzdát některých částí, které nebyly pro sevřenou filmovou tabuli rozhodující. Dominantní postavou filmu je Andrzej Kmicic, kterému dal Daniel Olbrychski nejen románovou statečnost a mužnost, ale i mnohem větší psychologickou hloubku. Výborná kamera Jerzyho Wójcika vyjádřila režisérovu koncepci jak v panoramatických masových scénách v exteriéru, tak ve scénách, natáčených v reálném prostředí historických zámků.
    1
  • 2
  • Zkouška pilota Pirxe
    Zkouška pilota Pirxe (1978)
    FilmRole: Jan Otis
    66%
    3
  • Zaklínač
    Zaklínač (2002)
    SeriálRole: starý Elf
    Vedle světově proslulé tolkienovské trilogie Pán prstenů, získal v posledních letech mezi fanoušky fantasy neobyčejnou slávu a uznání také polský spisovatel Andrzej Sapkowski se svým hrdinou zaklínačem Geraltem. Ten je hlavní postavou jeho povídek vydaných v knížkách Zaklínač, Meč osudu, Poslední přání a také románové pentalogie Krev elfů, Čas pohrdání, Křest ohněm, Věž vlaštovky a Paní Jezera. Není vůbec náhodné, že řada fanoušků a obdivovatelů téměř okamžitě vytvořila nový fenomén, jehož součástí jsou fan kluby a internetové stránky. V dílech Sapkowského jsou zaklínači dokonalí bojovníci překračující možnosti lidského vnímání. Smyslem jejich existence je zabíjení stryg, vlkodlaků, upírů, bazilišků a dalších netvorů, které pronásledují lidi. Bělovlasý zaklínač Geralt z Rivie se však trochu "vymkl" z řad běžných zaklínačů. Není jenom mistrem různých druhů zbraní, ačkoliv sám nejraději zápasí s mečem, také trochu rozumí magii a je schopen bojovat s každým protivníkem. Nikdy nezůstává pouze chladnokrevným profesionálem, má lidské stránky a slabosti. Postupně vychází najevo, že neměl možnost si svůj osud svobodně zvolit, stejně jako je donucen draze platit za schopnosti a dovednosti nedosažitelné a často rovněž nepochopitelné běžným smrtelníkům. Proto vyvolává strach a zároveň nevraživost a odpor těch, jejichž životy vlastně chrání. Přesto je Geralt, podobně jako ostatní zaklínači "odsouzen" k vyhnanství a životu na samém okraji jakési středověké společnosti, jež v mnohém připomíná i naši současnost. Problémy, konflikty, fobie a rozpory "našeho" světa se zde promítají do světa imaginárního a fantastické postavy rytířů, čarodějů, trpaslíků a nebo elfů nám tak připadají důvěrně blízké a jejich jednání logické. Zaklínačova dobrodružství se neomezují pouze na známá dějová schémata žánru meče a magie (sword and sorcery), právě proto jsou tak zajímavá a přitažlivá. Podle cyklu Andrzeje Sapkowského povídek vznikl celovečerní snímek Zaklínač, a také stejnojmenný dobrodružný fantasy seriál, který natočil režisér Marek Brodzki. Setkávat se s ním budeme po třináct úterních večerů. Stejně jako v samotné předloze, ani zde není nouze o fantastické a pohádkové bytosti, netvory, draky, čaroděje, rytíře, stejně jako o souboje na meče i zápasy využívající tajemné magie. Znamenitou hudbu k seriálu napsal známý polský rockový skladatel, muzikant a hudební producent Grzegorz Ciechowski. Postavu osamělého zaklínače Geralta z Rivie vytvořil Michał Żebrowski (Pan Tadeáš), jeho přítele, barda a hudebníka Marigolda hraje Zbigniew Zamachowski (Plukovník Kwiatkowski, Ohněm a mečem, Ahoj, Terezko).
    65%
    Vedle světově proslulé tolkienovské trilogie Pán prstenů, získal v posledních letech mezi fanoušky fantasy neobyčejnou slávu a uznání také polský spisovatel Andrzej Sapkowski se svým hrdinou zaklínačem Geraltem. Ten je hlavní postavou jeho povídek vydaných v knížkách Zaklínač, Meč osudu, Poslední přání a také románové pentalogie Krev elfů, Čas pohrdání, Křest ohněm, Věž vlaštovky a Paní Jezera. Není vůbec náhodné, že řada fanoušků a obdivovatelů téměř okamžitě vytvořila nový fenomén, jehož součástí jsou fan kluby a internetové stránky. V dílech Sapkowského jsou zaklínači dokonalí bojovníci překračující možnosti lidského vnímání. Smyslem jejich existence je zabíjení stryg, vlkodlaků, upírů, bazilišků a dalších netvorů, které pronásledují lidi. Bělovlasý zaklínač Geralt z Rivie se však trochu "vymkl" z řad běžných zaklínačů. Není jenom mistrem různých druhů zbraní, ačkoliv sám nejraději zápasí s mečem, také trochu rozumí magii a je schopen bojovat s každým protivníkem. Nikdy nezůstává pouze chladnokrevným profesionálem, má lidské stránky a slabosti. Postupně vychází najevo, že neměl možnost si svůj osud svobodně zvolit, stejně jako je donucen draze platit za schopnosti a dovednosti nedosažitelné a často rovněž nepochopitelné běžným smrtelníkům. Proto vyvolává strach a zároveň nevraživost a odpor těch, jejichž životy vlastně chrání. Přesto je Geralt, podobně jako ostatní zaklínači "odsouzen" k vyhnanství a životu na samém okraji jakési středověké společnosti, jež v mnohém připomíná i naši současnost. Problémy, konflikty, fobie a rozpory "našeho" světa se zde promítají do světa imaginárního a fantastické postavy rytířů, čarodějů, trpaslíků a nebo elfů nám tak připadají důvěrně blízké a jejich jednání logické. Zaklínačova dobrodružství se neomezují pouze na známá dějová schémata žánru meče a magie (sword and sorcery), právě proto jsou tak zajímavá a přitažlivá. Podle cyklu Andrzeje Sapkowského povídek vznikl celovečerní snímek Zaklínač, a také stejnojmenný dobrodružný fantasy seriál, který natočil režisér Marek Brodzki. Setkávat se s ním budeme po třináct úterních večerů. Stejně jako v samotné předloze, ani zde není nouze o fantastické a pohádkové bytosti, netvory, draky, čaroděje, rytíře, stejně jako o souboje na meče i zápasy využívající tajemné magie. Znamenitou hudbu k seriálu napsal známý polský rockový skladatel, muzikant a hudební producent Grzegorz Ciechowski. Postavu osamělého zaklínače Geralta z Rivie vytvořil Michał Żebrowski (Pan Tadeáš), jeho přítele, barda a hudebníka Marigolda hraje Zbigniew Zamachowski (Plukovník Kwiatkowski, Ohněm a mečem, Ahoj, Terezko).
    4
  • 5
  • Prawo Agaty
    Prawo Agaty (2012)
    Seriál
    63%
    6
  • Kainovo znamení
    Kainovo znamení (1989)
    Film

    Podle scénáře Vladimíra Körnera vznikl sice příběh zasazený do konkrétních historických reálií (blížící se prusko-rakouská válka v roce 1866), avšak s výraznými přesahy k podobenství o zneužití lidí, kteří vyznávají revoluční ideály. Polský režisér Janusz Majewski dosti chladně a popisně přiblížil vyzvědačskou aféru, do níž jsou navzdory svému přesvědčení i vůli zavlečeni mladí radikálové. Přesto udavačství, do něhož je vmanipulován jeden z nich, ještě není odsudkem; spíše vzbuzuje soucit, jistě souznějící s poměry v komunistické společnosti.

    Žánry:DramaHistorický
    61%

    Podle scénáře Vladimíra Körnera vznikl sice příběh zasazený do konkrétních historických reálií (blížící se prusko-rakouská válka v roce 1866), avšak s výraznými přesahy k podobenství o zneužití lidí, kteří vyznávají revoluční ideály. Polský režisér Janusz Majewski dosti chladně a popisně přiblížil vyzvědačskou aféru, do níž jsou navzdory svému přesvědčení i vůli zavlečeni mladí radikálové. Přesto udavačství, do něhož je vmanipulován jeden z nich, ještě není odsudkem; spíše vzbuzuje soucit, jistě souznějící s poměry v komunistické společnosti.

    Žánry:DramaHistorický
    7
  • 8