Maurice Jaubert: Nejlepší filmy
a seriály

7.4

Maurice Jaubert: Filmy a seriály

  • Nábřeží mlh
    Nábřeží mlh (1938)
    Film

    Nábřeží mlh je příběh vojenského dezertéra, který se jednoho dne objeví v přístavu Le Havre, bez peněz, bez střechy nad hlavou. Hned první noc se seznámí s malířem Michelem a krásnou smutnou dívkou Nelly. Láska k Nelly se stane pro Jeana osudnou. Drama Nábřeží mlh je jedním z filmů, které vznikly z bohaté scenáristické spolupráce Marcela Carného s Jacquesem Prevértem. Tehdy devětadvacetiletý Carné se již projevil jako mimořádný talent a dokázal svůj jedinečný cit pro atmosféru, básnické vidění lidských osudů a filmového obrazu. Vytvořil tak jedno ze svých nejlepších děl. Do hlavních rolí nešťastných milenců obsadil Jeana Gabina a Michèle Morganovou.

    76%

    Nábřeží mlh je příběh vojenského dezertéra, který se jednoho dne objeví v přístavu Le Havre, bez peněz, bez střechy nad hlavou. Hned první noc se seznámí s malířem Michelem a krásnou smutnou dívkou Nelly. Láska k Nelly se stane pro Jeana osudnou. Drama Nábřeží mlh je jedním z filmů, které vznikly z bohaté scenáristické spolupráce Marcela Carného s Jacquesem Prevértem. Tehdy devětadvacetiletý Carné se již projevil jako mimořádný talent a dokázal svůj jedinečný cit pro atmosféru, básnické vidění lidských osudů a filmového obrazu. Vytvořil tak jedno ze svých nejlepších děl. Do hlavních rolí nešťastných milenců obsadil Jeana Gabina a Michèle Morganovou.

    1
  • Kapesné
    Kapesné (1976)
    Film

    Jako by François Truffaut chtěl tímto dílem publiku poskytnout dvojitou porci povzbudivé laskavosti: jednak evokací sousedské a vstřícné atmosféry v malém městě, jednak zaujatým pohledem na svět dětí, od batolat až po adolescenty. Spolužákům z místní základní školy je ovšem věnováno více místa než těm nejmenším a film se nenápadně člení na epizody, když jednotlivé děti ze školního kolektivu vystoupí na chvíli do popředí a režisér upře pozornost na jejich osobní problém. Osamělost, neúspěch, nesmělost, neporozumění dospělých, trápení se zamilovaností – žádná z těchto starostí zde není zlehčena. Naopak, načrtnuté příběhy naznačují, že život dětí je neméně dramatický než ten, který vedou jejich rodiče. Truffaut neokázale skládá hold citlivosti, vitalitě a vynalézavosti svých malých hrdinů a diváka dokáže opakovaně dojmout jejich mistrovsky zachycenou spontaneitou.

    Žánry:DramaKomedieDětský
    75%

    Jako by François Truffaut chtěl tímto dílem publiku poskytnout dvojitou porci povzbudivé laskavosti: jednak evokací sousedské a vstřícné atmosféry v malém městě, jednak zaujatým pohledem na svět dětí, od batolat až po adolescenty. Spolužákům z místní základní školy je ovšem věnováno více místa než těm nejmenším a film se nenápadně člení na epizody, když jednotlivé děti ze školního kolektivu vystoupí na chvíli do popředí a režisér upře pozornost na jejich osobní problém. Osamělost, neúspěch, nesmělost, neporozumění dospělých, trápení se zamilovaností – žádná z těchto starostí zde není zlehčena. Naopak, načrtnuté příběhy naznačují, že život dětí je neméně dramatický než ten, který vedou jejich rodiče. Truffaut neokázale skládá hold citlivosti, vitalitě a vynalézavosti svých malých hrdinů a diváka dokáže opakovaně dojmout jejich mistrovsky zachycenou spontaneitou.

    Žánry:DramaKomedieDětský
    2
  • Muž, který miloval ženy
    Muž, který miloval ženy (1977)
    Film
    74%
    3
  • Příběh Adély H.
    Příběh Adély H. (1975)
    Film
    Píše se rok 1863 a do Halifaxu přijíždí mladá žena, slečna Lewlyová, aby našla poručíka Pinsona, do kterého se hluboce a vášnivě zamilovala. Obojí je však klam. Slečna Lewlyová je ve skutečnosti Adéla Hugová, dcera slavného francouzského básníka a spisovatele, a mladý sličný důstojník už miluje jinou a Adélina pozornost je mu osobně i společensky na obtíž. Adéla je však svou láskou posedlá, pronásleduje svého bývalého milence na každém kroku, pozoruje ho jako voyeur a píše mu dopisy, na které on neodpovídá. Film vychází ze skutečného příběhu Adély Hugové, která svou sebedestruktivní posedlost zaznamenala ve vlastním deníku.
    73%
    Píše se rok 1863 a do Halifaxu přijíždí mladá žena, slečna Lewlyová, aby našla poručíka Pinsona, do kterého se hluboce a vášnivě zamilovala. Obojí je však klam. Slečna Lewlyová je ve skutečnosti Adéla Hugová, dcera slavného francouzského básníka a spisovatele, a mladý sličný důstojník už miluje jinou a Adélina pozornost je mu osobně i společensky na obtíž. Adéla je však svou láskou posedlá, pronásleduje svého bývalého milence na každém kroku, pozoruje ho jako voyeur a píše mu dopisy, na které on neodpovídá. Film vychází ze skutečného příběhu Adély Hugové, která svou sebedestruktivní posedlost zaznamenala ve vlastním deníku.
    4
  • Den začíná
    Den začíná (1939)
    Film
    73%
    5
  • Atalanta
    Atalanta (1934)
    Film
    Námořník Jean se ožení s Juliettou a vezme ji na nákladní loď, kde pracuje. Atalanta se plaví do Paříže, do města, o kterém sní Juliette celý život. Loď patří starému námořníkovi Julesovi (Michel Simon), osamělému vlkovi, který má ze všeho nejvíc rád své kočky. V Paříži se Jean pohádá s Juliettou a ztropí jí žárlivou scénu. Juliette uprchne a Jean si teprve postupně uvědomuje hodnotu jejich lásky.
    Atalanta je převratné dílo francouzské kinematografie třicátých let; dílo plné poezie, se surrealistickými scénami, odmítá zbytečné psychologizování, klade důraz na niterné a zvláštní detaily, na zásadní okamžiky v lidském životě, na lidi, kteří se mohou v určité chvíli náhle zjevit, aby se opět náhle vytratili, tak jak přišli.
    Režie:Jean Vigo
    72%
    Námořník Jean se ožení s Juliettou a vezme ji na nákladní loď, kde pracuje. Atalanta se plaví do Paříže, do města, o kterém sní Juliette celý život. Loď patří starému námořníkovi Julesovi (Michel Simon), osamělému vlkovi, který má ze všeho nejvíc rád své kočky. V Paříži se Jean pohádá s Juliettou a ztropí jí žárlivou scénu. Juliette uprchne a Jean si teprve postupně uvědomuje hodnotu jejich lásky.
    Atalanta je převratné dílo francouzské kinematografie třicátých let; dílo plné poezie, se surrealistickými scénami, odmítá zbytečné psychologizování, klade důraz na niterné a zvláštní detaily, na zásadní okamžiky v lidském životě, na lidi, kteří se mohou v určité chvíli náhle zjevit, aby se opět náhle vytratili, tak jak přišli.
    Režie:Jean Vigo
    6
  • Hotel du Nord
    Hotel du Nord (1938)
    Film
    72%
    7
  • Fin du jour, La
    Fin du jour, La (1939)
    Film
    71%
    8
  • Trojka z mravů
    Trojka z mravů (1933)
    Film
    Dětství. Děti opuštěné na počátku školního roku kdesi na vesnickém školním dvoře. (Jean Vigo). My sledujeme jejich trampoty poznamenané rodícím se temperamentem, jenž se střetává s rigidní maloměšťáckou morálkou učitelů a vychovatelů. Příběh skupiny chlapců, kteří postupně stupňují své útoky proti učitelům až do finálního výbuchu, je rovněž autorovou výpovědí o vlastních prožitých traumatech. Génius francouzského filmu Jean Vigo vytvořil svůj nejautobiografičtější film. Ovšem skutečnost nechal zahalenou snovým oparem. Divák by občas mohl mít pocit, že vše je jenom pouhá hra, ale sílu tohoto filmu tvoří krutě realistické obrazy, pospojované zvláštním druhem poezie. Vigův film se stal protestem proti autoritativním výchovným metodám. Polemiky kolem díla vyvrcholily jeho zákazem a do kin byl uvolněn teprve po roce 1945. Našel si mnoho obdivovatelů a další režiséři (např. F. Truffaut) se jím cítili ovlivněni. Jean Vigo byl ve své době nepochopen a na své objevení musel čekat až do nástupu nové vlny. Nicméně jeho film Trojka z mravů se stal klasickým dílem, vypovídajícím o dětech, které se bouří proti nesmyslné autoritě. Nezapomenutelnou i nadále zůstává scéna společné ložnice s průvodem andělů-školáků v bílých košilích, kteří snově proplouvají mezi létajícím peřím. Letos budeme mít navíc možnost vidět restaurovanou kopii firmy Gaumont.
    Režie:Jean Vigo
    71%
    Dětství. Děti opuštěné na počátku školního roku kdesi na vesnickém školním dvoře. (Jean Vigo). My sledujeme jejich trampoty poznamenané rodícím se temperamentem, jenž se střetává s rigidní maloměšťáckou morálkou učitelů a vychovatelů. Příběh skupiny chlapců, kteří postupně stupňují své útoky proti učitelům až do finálního výbuchu, je rovněž autorovou výpovědí o vlastních prožitých traumatech. Génius francouzského filmu Jean Vigo vytvořil svůj nejautobiografičtější film. Ovšem skutečnost nechal zahalenou snovým oparem. Divák by občas mohl mít pocit, že vše je jenom pouhá hra, ale sílu tohoto filmu tvoří krutě realistické obrazy, pospojované zvláštním druhem poezie. Vigův film se stal protestem proti autoritativním výchovným metodám. Polemiky kolem díla vyvrcholily jeho zákazem a do kin byl uvolněn teprve po roce 1945. Našel si mnoho obdivovatelů a další režiséři (např. F. Truffaut) se jím cítili ovlivněni. Jean Vigo byl ve své době nepochopen a na své objevení musel čekat až do nástupu nové vlny. Nicméně jeho film Trojka z mravů se stal klasickým dílem, vypovídajícím o dětech, které se bouří proti nesmyslné autoritě. Nezapomenutelnou i nadále zůstává scéna společné ložnice s průvodem andělů-školáků v bílých košilích, kteří snově proplouvají mezi létajícím peřím. Letos budeme mít navíc možnost vidět restaurovanou kopii firmy Gaumont.
    Režie:Jean Vigo
    9
  • Její první ples
    Její první ples (1937)
    Film
    Po smrti manžela si Christine uvědomí, že možná promarnila život tím, že si vzala jeho, a ne muže, ke kterému v mládí cítila větší náklonnost. Aby překonala tyto chmurné myšlenky, rozhodne se zjistit si o něm něco víc a také o dalších mužích, kteří s ní tančili na plese, který byl před mnoha lety zlomovým bodem v jejím životě. Navštěvuje jednoho zapomenutého známého za druhým a je překvapená nejen tím, jak se jim dařilo, ale také tím, jaký vliv měla, aniž by si to uvědomovala, na city a osudy těchto lidí.
    Žánry:Drama
    71%
    Po smrti manžela si Christine uvědomí, že možná promarnila život tím, že si vzala jeho, a ne muže, ke kterému v mládí cítila větší náklonnost. Aby překonala tyto chmurné myšlenky, rozhodne se zjistit si o něm něco víc a také o dalších mužích, kteří s ní tančili na plese, který byl před mnoha lety zlomovým bodem v jejím životě. Navštěvuje jednoho zapomenutého známého za druhým a je překvapená nejen tím, jak se jim dařilo, ale také tím, jaký vliv měla, aniž by si to uvědomovala, na city a osudy těchto lidí.
    Žánry:Drama
    10
  • Drôle de drame ou L'étrange aventure de Docteur Molyneux
    Drôle de drame ou L'étrange aventure de Docteur Molyneux (1937)
    Film
    71%
    11
  • Die wunderbare Lüge der Nina Petrowna
    Die wunderbare Lüge der Nina Petrowna (1929)
    Film
    Tento klasický snímek z éry němého filmu, podobně jako mnoho dalších děl vzniklých na sklonku této éry, byl opulentní divadelní podívanou s originální orchestrální partiturou a zároveň dílem, které na dlouhá léta upadlo v zapomnění. Když se Carlo Piccardi ujal torza partitury Maurice Jauberta a znovu ji vytvořil, dochované záběry byly zrestaurovány a v roce 1988 v Paříži uvedeny s novým orchestrálním doprovodem. Příběh filmu sleduje útrapy ženy, která si spokojeně žije jako milenka plukovníka v carské armádě v Rusku. Osud ji však svede dohromady s nemajetným mladým poručíkem a oba se do sebe bezhlavě zamilují. Navzdory její snaze zůstat s plukovníkem a jeho úsilí vyhnout se problémům s ostatními vojáky, nemohou se tomuto vztahu ubránit a tragédie je nevyhnutelná. Název filmu, který lze přeložit jako "Nádherná lež Niny Petrovny", odkazuje na dojemnou událost v příběhu.
    Žánry:Drama
    70%
    Tento klasický snímek z éry němého filmu, podobně jako mnoho dalších děl vzniklých na sklonku této éry, byl opulentní divadelní podívanou s originální orchestrální partiturou a zároveň dílem, které na dlouhá léta upadlo v zapomnění. Když se Carlo Piccardi ujal torza partitury Maurice Jauberta a znovu ji vytvořil, dochované záběry byly zrestaurovány a v roce 1988 v Paříži uvedeny s novým orchestrálním doprovodem. Příběh filmu sleduje útrapy ženy, která si spokojeně žije jako milenka plukovníka v carské armádě v Rusku. Osud ji však svede dohromady s nemajetným mladým poručíkem a oba se do sebe bezhlavě zamilují. Navzdory její snaze zůstat s plukovníkem a jeho úsilí vyhnout se problémům s ostatními vojáky, nemohou se tomuto vztahu ubránit a tragédie je nevyhnutelná. Název filmu, který lze přeložit jako "Nádherná lež Niny Petrovny", odkazuje na dojemnou událost v příběhu.
    Žánry:Drama
    12
  • Nana
    Nana (1926)
    Film
    • Netflix
    68%
    13
  • Zelený pokoj
    Zelený pokoj (1978)
    Film

    Julien Davenne (Francois Truffaut) truchlí nad předčasným odchodem své mladé nevěsty. V prvním patře svého domu proto zřídí svatyni na její památku, zelenou komnatu. Jednoho dne se pak setká s Cecilií a stanou se z nich přátelé. Julien je však šokován, když se dozví, že jeho nová kamarádka měla kdysi hluboký vztah s mužem, kterého Julien dosud nenávidí.

    Žánry:Drama
    68%

    Julien Davenne (Francois Truffaut) truchlí nad předčasným odchodem své mladé nevěsty. V prvním patře svého domu proto zřídí svatyni na její památku, zelenou komnatu. Jednoho dne se pak setká s Cecilií a stanou se z nich přátelé. Julien je však šokován, když se dozví, že jeho nová kamarádka měla kdysi hluboký vztah s mužem, kterého Julien dosud nenávidí.

    Žánry:Drama
    14
  • L'affaire est dans le sac
    L'affaire est dans le sac (1932)
    Film
    67%
    15