Donatas Banionis: Nejlepší filmy
a seriály

7.1

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Donatas Banionis: Filmy a seriály

  • Král Lear
    Král Lear (1969)
    FilmRole: Albany
    Adaptace Shakespearovy tragédie vypráví o králi, který rozdá království dvěma úlisným a krutým dcerám a zapudí třetí, jejíž lásku pochopí, až když se sám dostane na dno lidské bídy. Kozincev zde předestírá apokalyptický obraz světa, který se vymkl mravnímu řádu a řítí se do propasti.

    Jedna z nejznámějších Shakespearových „královských“ tragédií vyrůstá z pohádkového půdorysu, u nás třeba známé ve variantách Soli nad zlato (např. ve filmu Byl jednou jeden král). Pošetilý král totiž nepochopí cenu pravdy, podlehne pochlebování, a proto vydědí svou dosud nejoblíbenější dceru Kordelii, která neodpoví podle jeho představ na otázku, jak jej má ráda. Shakespeare ovšem toto téma povýšil na úroveň podobenství o pošetilém stáří i bezohlednosti, jaká může panovat i v nejužší rodině, zvláště přistupují-li do hry (vel)mocenské aspekty.

    Král Lear rozdělí zemi i vládu mezi dvě dcery, které mu dokázaly zalichotit – jenže vděku se nedočká. Nakonec je potupně vyhnán a bloudí, provázen věrným šaškem, po širé zemi. Končí mezi chudáky v bědných chatrčích, nucen poslouchat trpké šaškovy výčitky. Pozvolna se k němu přidávají další nešťastníci, vyštváni svými bezohlednými příbuznými. Zcela se stírá rozdíl mezi někdejšími urozenci a žebráky, všichni ztratili jakákoli práva. Jedině Kordelie svého nešťastného otce nezatratí a tiše se připojí po jeho bok, i když tuší, že ve střetu s arogantní mocí mají bezbranní sotva nějaké vyhlídky.

    Ruský režisér Grigorij Kozincev pojednal svůj černobíle, avšak na širokoúhlý formát natočený přepis jako působivou souhru potemnělých scenerií s pustotou lidských duší. Protagonisté se jakoby ztrácejí uprostřed pustoty, v šedavých odstínech studených příbytků, natáčených na skutečných tvrzích, nikoli v ateliéru, i nehostinných končin – třeba dramaticky důležitá scéna bouře vznikala na Sibiři a v dagestánských stepích. Kozincev, jenž cenné zkušenosti načerpal již ve svém předchozím shakespearovském projektu Hamlet, se sice přidržuje výchozí dějové osnovy, ale nenechává se jí spoutávat. Chce především vyhmátnout ponuré vyznění, proto takový důraz pokládá na obraz, který vynalézavě a s majestátní tragikou nasnímal Jonas Gricjus, proto omezuje verbální složku, pro potřeby filmového vyprávění příliš košatou a proklamativní.

    Král Lear (Korol Lir, 1970) se opírá o vynikající práci všech, kteří se na něm podíleli – počínaje mistrným překladem Shakespearova textu z pera dosud proskribovaného Borise Pasternaka, šaškovy písně přebásnil Samuil Maršak, hudbu složil Dmitrij Šostakovič. V titulní roli exceluje estonský herec Juri Järvet, jenž svému nešťastnému starci vtiskl monumentalizující vzryv, aniž by upadl do zneživotňující sošnosti. Kordelii ztělesnila začínající leningradská herečka Valentina Šendrikovová. V tuzemské distribuci byl Král Lear uveden v roce 1971 a opatřen českým dabingem, který režíroval K. M. Walló.

    (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    81%
    Adaptace Shakespearovy tragédie vypráví o králi, který rozdá království dvěma úlisným a krutým dcerám a zapudí třetí, jejíž lásku pochopí, až když se sám dostane na dno lidské bídy. Kozincev zde předestírá apokalyptický obraz světa, který se vymkl mravnímu řádu a řítí se do propasti.

    Jedna z nejznámějších Shakespearových „královských“ tragédií vyrůstá z pohádkového půdorysu, u nás třeba známé ve variantách Soli nad zlato (např. ve filmu Byl jednou jeden král). Pošetilý král totiž nepochopí cenu pravdy, podlehne pochlebování, a proto vydědí svou dosud nejoblíbenější dceru Kordelii, která neodpoví podle jeho představ na otázku, jak jej má ráda. Shakespeare ovšem toto téma povýšil na úroveň podobenství o pošetilém stáří i bezohlednosti, jaká může panovat i v nejužší rodině, zvláště přistupují-li do hry (vel)mocenské aspekty.

    Král Lear rozdělí zemi i vládu mezi dvě dcery, které mu dokázaly zalichotit – jenže vděku se nedočká. Nakonec je potupně vyhnán a bloudí, provázen věrným šaškem, po širé zemi. Končí mezi chudáky v bědných chatrčích, nucen poslouchat trpké šaškovy výčitky. Pozvolna se k němu přidávají další nešťastníci, vyštváni svými bezohlednými příbuznými. Zcela se stírá rozdíl mezi někdejšími urozenci a žebráky, všichni ztratili jakákoli práva. Jedině Kordelie svého nešťastného otce nezatratí a tiše se připojí po jeho bok, i když tuší, že ve střetu s arogantní mocí mají bezbranní sotva nějaké vyhlídky.

    Ruský režisér Grigorij Kozincev pojednal svůj černobíle, avšak na širokoúhlý formát natočený přepis jako působivou souhru potemnělých scenerií s pustotou lidských duší. Protagonisté se jakoby ztrácejí uprostřed pustoty, v šedavých odstínech studených příbytků, natáčených na skutečných tvrzích, nikoli v ateliéru, i nehostinných končin – třeba dramaticky důležitá scéna bouře vznikala na Sibiři a v dagestánských stepích. Kozincev, jenž cenné zkušenosti načerpal již ve svém předchozím shakespearovském projektu Hamlet, se sice přidržuje výchozí dějové osnovy, ale nenechává se jí spoutávat. Chce především vyhmátnout ponuré vyznění, proto takový důraz pokládá na obraz, který vynalézavě a s majestátní tragikou nasnímal Jonas Gricjus, proto omezuje verbální složku, pro potřeby filmového vyprávění příliš košatou a proklamativní.

    Král Lear (Korol Lir, 1970) se opírá o vynikající práci všech, kteří se na něm podíleli – počínaje mistrným překladem Shakespearova textu z pera dosud proskribovaného Borise Pasternaka, šaškovy písně přebásnil Samuil Maršak, hudbu složil Dmitrij Šostakovič. V titulní roli exceluje estonský herec Juri Järvet, jenž svému nešťastnému starci vtiskl monumentalizující vzryv, aniž by upadl do zneživotňující sošnosti. Kordelii ztělesnila začínající leningradská herečka Valentina Šendrikovová. V tuzemské distribuci byl Král Lear uveden v roce 1971 a opatřen českým dabingem, který režíroval K. M. Walló.

    (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    1
  • Pozor na auto
    Pozor na auto (1966)
    FilmRole: Priest
    V blíže neurčeném městě začnou docházet ke krádežím aut. Případ vyšetřuje inspektor Podberezovikov, který se věnuje amatérskému divadlu. Stopy po pachateli stále jasněji směřují ke kolegovi z divadla, poněkud nepraktickému úředníkovi Dětočkinovi, s nímž inspektora pojí skutečné přátelství. Jaký může být motiv jeho činů a jak se zachovat před zákonem, když je v rozporu s emocemi? Pozor na auto, satirická komedie s detektivní zápletkou, zaznamenala v době svého vzniku velký divácký ohlas. Z tvůrčího hlediska zahájila úspěšnou spolupráci režiséra Rjazanova s novinářem Emilem Braginským. V nové poloze představila herce Innokentije Smoktunovského, jehož Dětočkin patří k nejoriginálnějším postavám ruské filmové komedie. (FebioFest 2006)
    76%
    V blíže neurčeném městě začnou docházet ke krádežím aut. Případ vyšetřuje inspektor Podberezovikov, který se věnuje amatérskému divadlu. Stopy po pachateli stále jasněji směřují ke kolegovi z divadla, poněkud nepraktickému úředníkovi Dětočkinovi, s nímž inspektora pojí skutečné přátelství. Jaký může být motiv jeho činů a jak se zachovat před zákonem, když je v rozporu s emocemi? Pozor na auto, satirická komedie s detektivní zápletkou, zaznamenala v době svého vzniku velký divácký ohlas. Z tvůrčího hlediska zahájila úspěšnou spolupráci režiséra Rjazanova s novinářem Emilem Braginským. V nové poloze představila herce Innokentije Smoktunovského, jehož Dětočkin patří k nejoriginálnějším postavám ruské filmové komedie. (FebioFest 2006)
    2
  • Solaris
    Solaris (1972)
    FilmRole: Kris Kelvin

    Mnohovýznamové dielo, nakrútené na motívy rovnomenného filozofického sci-fi románu Stanislawa Lema. Príbeh niekoľkých postáv sa odohráva na kozmickej stanici, umiestnenej na obežnej dráhe nad planétou Solaris, ktorá predstavuje dosiaľ neznámu formu vedomia. Planéta, majúca formu akéhosi "oceánu", je jediným organickým celkom, schopným zhmotňovať ľudské myšlienky. Pomocou záhadnej plazmy sa vedci stretávajú s vlastnou minulosťou - a ich materializované utajované predstavy a spomienky vyzývajú hrdinov tvárou v tvár tajomnej mimozemskej civilizácie k porovnaniu s vlastnou kultúrou a ich vlastnými "Ja". Stretnutie ľudských bytostí s nepochopiteľnou realitou, priečiacou sa ľudskému rozumu, vyvoláva nevyhnutné otázky o zmysle života, o hraniciach poznania, ale i o sebareflexii každého jedinca. Existenciálne podobenstvo fenomenálneho umelca i bez výrazných zvláštnych efektov dodnes strháva svojou vizuálnou pôsobivosťou a emocionálnou krehkosťou, s ktorou pojednáva o "veciach kozmických i pozemských".

    74%

    Mnohovýznamové dielo, nakrútené na motívy rovnomenného filozofického sci-fi románu Stanislawa Lema. Príbeh niekoľkých postáv sa odohráva na kozmickej stanici, umiestnenej na obežnej dráhe nad planétou Solaris, ktorá predstavuje dosiaľ neznámu formu vedomia. Planéta, majúca formu akéhosi "oceánu", je jediným organickým celkom, schopným zhmotňovať ľudské myšlienky. Pomocou záhadnej plazmy sa vedci stretávajú s vlastnou minulosťou - a ich materializované utajované predstavy a spomienky vyzývajú hrdinov tvárou v tvár tajomnej mimozemskej civilizácie k porovnaniu s vlastnou kultúrou a ich vlastnými "Ja". Stretnutie ľudských bytostí s nepochopiteľnou realitou, priečiacou sa ľudskému rozumu, vyvoláva nevyhnutné otázky o zmysle života, o hraniciach poznania, ale i o sebareflexii každého jedinca. Existenciálne podobenstvo fenomenálneho umelca i bez výrazných zvláštnych efektov dodnes strháva svojou vizuálnou pôsobivosťou a emocionálnou krehkosťou, s ktorou pojednáva o "veciach kozmických i pozemských".

    3
  • Nikdo nechtěl umírat
    Nikdo nechtěl umírat (1963)
    FilmRole: Vaitkus
    74%
    4
  • Goya
    Goya (1971)
    FilmRole: Goya
    70%
    5
  • Tadas Blinda. Pradžia
    Tadas Blinda. Pradžia (2011)
    FilmRole: Murovjovas
    69%
    6
  • Adomas nori buti zmogumi
    Adomas nori buti zmogumi (1960)
    FilmRole: Dausa
    69%
    7
  • Jediná láska
    Jediná láska (1982)
    Seriál
    Životopisný film o Niccolu Paganinim. Již v raném dětství se mu dostává výcviku od otce. Nejlepší učitelé v Parmě mu nemají co dát, a tak se Paganini věnuje dennímu 15hodinovému usilovnému samostudiu. Podniká senzační koncertní turné ve Vídni, Paříži, Londýně a mnoha dalších evropských městech. Vždy hraje zpaměti, nosí černé oblečení a jeho jevištní vystupování podporuje pověsti o jeho nadpřirozených schopnostech. Je to bohatý muž, ale hazard a bezhlavé utrácení ho donutí zastavit housle. Bohatý posluchač mu daruje housle Guarneri, aby si je ponechal. Později tyto housle daruje městu Janov. V tomto filmu hraje na Paganiniho housle Leonid Kogan.
    69%
    Životopisný film o Niccolu Paganinim. Již v raném dětství se mu dostává výcviku od otce. Nejlepší učitelé v Parmě mu nemají co dát, a tak se Paganini věnuje dennímu 15hodinovému usilovnému samostudiu. Podniká senzační koncertní turné ve Vídni, Paříži, Londýně a mnoha dalších evropských městech. Vždy hraje zpaměti, nosí černé oblečení a jeho jevištní vystupování podporuje pověsti o jeho nadpřirozených schopnostech. Je to bohatý muž, ale hazard a bezhlavé utrácení ho donutí zastavit housle. Bohatý posluchač mu daruje housle Guarneri, aby si je ponechal. Později tyto housle daruje městu Janov. V tomto filmu hraje na Paganiniho housle Leonid Kogan.
    8
  • Červený stan
    Červený stan (1971)
    FilmRole: Adalberto Mariano
    Roku 1928 ztroskotala vzducholoď Italia na ledové kře. Přeživší členy posádky by čekala jistá smrt, kdyby se z velitelské gondoly nepodařilo zachránit vysílačku, kterou si přivolali pomoc. Poté museli mnoho dní čekat na záchranu v červeném stanu, obklopeném ledovou tundrou, než se objevil ledoborec Krasin. V hlavních rolích tohoto nákladného velkofilmu se objevili Peter Firth (velitel výpravy Umberto Nobile), Claudia Cardinale a Sean Connery jako Roald Amundsen.
    68%
    Roku 1928 ztroskotala vzducholoď Italia na ledové kře. Přeživší členy posádky by čekala jistá smrt, kdyby se z velitelské gondoly nepodařilo zachránit vysílačku, kterou si přivolali pomoc. Poté museli mnoho dní čekat na záchranu v červeném stanu, obklopeném ledovou tundrou, než se objevil ledoborec Krasin. V hlavních rolích tohoto nákladného velkofilmu se objevili Peter Firth (velitel výpravy Umberto Nobile), Claudia Cardinale a Sean Connery jako Roald Amundsen.
    9
  • Mama, ich lebe
    Mama, ich lebe (1977)
    FilmRole: Mauris
    V ruském zajateckém táboře se čtyři Němci, odhodlaní ukončit druhou světovou válku, dohodnou, že se budou vydávat za vojáky Rudé armády. Jsou to vlastenci, nebo zrádci, hrdinové, nebo jen oportunisté? I když jdou na frontovou linii, jejich noví ruští soudruzi si zpočátku nejsou jisti, zda jim mohou věřit. Tři z nich pak přijmou misi za německými liniemi, ale nejsou připraveni střílet na své krajany, což nakonec stojí život ruského vojáka. Mezitím se čtvrtý muž zamiluje do ruské radistky Světlany. Poté, co je kritizován ostatními Rusy, i on souhlasí s účastí na misi.
    68%
    V ruském zajateckém táboře se čtyři Němci, odhodlaní ukončit druhou světovou válku, dohodnou, že se budou vydávat za vojáky Rudé armády. Jsou to vlastenci, nebo zrádci, hrdinové, nebo jen oportunisté? I když jdou na frontovou linii, jejich noví ruští soudruzi si zpočátku nejsou jisti, zda jim mohou věřit. Tři z nich pak přijmou misi za německými liniemi, ale nejsou připraveni střílet na své krajany, což nakonec stojí život ruského vojáka. Mezitím se čtvrtý muž zamiluje do ruské radistky Světlany. Poté, co je kritizován ostatními Rusy, i on souhlasí s účastí na misi.
    10
  • Malenkiy prints
    Malenkiy prints (1966)
    FilmRole: Adult
    66%
    11
  • Pyushchye krovi
    Pyushchye krovi (1991)
    FilmRole: Telyaev
    Když se mladý muž chce oženit s chudou dívkou, její sestřenice jí strašně závidí. Dokonce všechny přesvědčí, že hlavní hrdina byl zamilovaný do ní. On uniká z mnoha obtíží, aby našel svou milovanou, která se také ocitla v luxusní vile s podivnými příbuznými. Lidé uvnitř vily jsou upíři, v těch dobách v Rusku se jim říkalo upyri. Sají krev každému, kdo je navštíví. Mladý muž je příliš zamilovaný, takže ztratí hlavu a jde přímo do hnízda upírů.
    65%
    Když se mladý muž chce oženit s chudou dívkou, její sestřenice jí strašně závidí. Dokonce všechny přesvědčí, že hlavní hrdina byl zamilovaný do ní. On uniká z mnoha obtíží, aby našel svou milovanou, která se také ocitla v luxusní vile s podivnými příbuznými. Lidé uvnitř vily jsou upíři, v těch dobách v Rusku se jim říkalo upyri. Sají krev každému, kdo je navštíví. Mladý muž je příliš zamilovaný, takže ztratí hlavu a jde přímo do hnízda upírů.
    12
  • Begstvo mistera Mak-Kinli
    Begstvo mistera Mak-Kinli (1975)
    FilmRole: мистер Мак-Кинли
    64%
    13
  • Leningrad
    Leningrad (2009)
    Film
    Píše se rok 1941 a 2. světová válka stále zuří. Nacistům se podařilo ovládnout přes polovinu Evropy a část Ruska. Postupovali rychle, dokud se ovšem nedostali k Leningradu. Hitler v roce 1941 nedokázal Leningrad obsadit ani po tříměsíční ofenzívě a pochopil, že město nemůže dobýt silou. Rozhodl se tedy město obklíčit a nechat tři miliony lidí k smrti vyhladovět. Uprostřed tohoto strašlivého obležení se ocitá i mladá anglická novinářka Kate Davisová, která se ve zbídačelém a hladovějícím městě snaží přežít.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    61%
    Píše se rok 1941 a 2. světová válka stále zuří. Nacistům se podařilo ovládnout přes polovinu Evropy a část Ruska. Postupovali rychle, dokud se ovšem nedostali k Leningradu. Hitler v roce 1941 nedokázal Leningrad obsadit ani po tříměsíční ofenzívě a pochopil, že město nemůže dobýt silou. Rozhodl se tedy město obklíčit a nechat tři miliony lidí k smrti vyhladovět. Uprostřed tohoto strašlivého obležení se ocitá i mladá anglická novinářka Kate Davisová, která se ve zbídačelém a hladovějícím městě snaží přežít.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    14
  • Mrtvá sezóna
    Mrtvá sezóna (1968)
    FilmRole: Konstantin Ladeinikov
    Je podzim a v městečku Dorgeit začíná mrtvá sezóna. Mrtvá sezóna pro turisty, nikoliv však pro agenta sovětské kontrarozvědky Ladějnikova. Ten se právě vydává po smrtelně nebezpečné stopě, která ho má přivést až k válečnému zločinci Hassovi. Zrůdný nacistický doktor pracuje i desítky let po válce na svém životním projektu, jehož cílem je vyvinutí chemických prostředků k masové likvidaci lidí. Podaří se agentovi cynické monstrum zastavit, anebo už je na vše příliš pozdě?
    61%
    Je podzim a v městečku Dorgeit začíná mrtvá sezóna. Mrtvá sezóna pro turisty, nikoliv však pro agenta sovětské kontrarozvědky Ladějnikova. Ten se právě vydává po smrtelně nebezpečné stopě, která ho má přivést až k válečnému zločinci Hassovi. Zrůdný nacistický doktor pracuje i desítky let po válce na svém životním projektu, jehož cílem je vyvinutí chemických prostředků k masové likvidaci lidí. Podaří se agentovi cynické monstrum zastavit, anebo už je na vše příliš pozdě?
    15
  • Velitel šťastné Štiky
    Velitel šťastné Štiky (1973)
    FilmRole: Viktor Sherknis
    Sovětská ponorka Štika 721 je noční můrou německých námořních sil. Železná rakev, v níž je uzavřeno padesát lidských osudů. Její kapitán je výtečný stratég, lstivě unikající z nastražených sítí, a bojovník nemilosrdně a účelně útočící na nepřátelská plavidla i námořní základny. Není divu, že Němci, poté co zaútočí na německý konvoj, rozpoutají na Šťastnou štiku nemilosrdný hon. Ve své době velice výpravný válečný film kombinuje akční scény, lidská dramata prostých námořníků s klaustrofobií ponorkové války, čímž se stal předobrazem pozdějších ponorkářských opusů jako Das Boot či Ponorka U 571.
    57%
    Sovětská ponorka Štika 721 je noční můrou německých námořních sil. Železná rakev, v níž je uzavřeno padesát lidských osudů. Její kapitán je výtečný stratég, lstivě unikající z nastražených sítí, a bojovník nemilosrdně a účelně útočící na nepřátelská plavidla i námořní základny. Není divu, že Němci, poté co zaútočí na německý konvoj, rozpoutají na Šťastnou štiku nemilosrdný hon. Ve své době velice výpravný válečný film kombinuje akční scény, lidská dramata prostých námořníků s klaustrofobií ponorkové války, čímž se stal předobrazem pozdějších ponorkářských opusů jako Das Boot či Ponorka U 571.
    16
  • Vooruzhyon i ochen opasen
    Vooruzhyon i ochen opasen (1977)
    FilmRole: Gabriel Conroy
    Divoký západ v Americe v poslední třetině 19. století. Tisíce lidí se sem hrnuly za vidinou zbohatnutí. Mezi nimi byl i Gabriel Conroy, muž naprosto neschopný v obchodním světě. Když na jeho pozemku vytryskly ropné fontány, místní boháč Peter Damphy se rozhodl pozemek si přivlastnit, což se mu podařilo vydíráním Conroyovy ženy a jeho bývalé milenky Julie... Na motivy povídek Francise Breta Harteho.
    Žánry:Western
    50%
    Divoký západ v Americe v poslední třetině 19. století. Tisíce lidí se sem hrnuly za vidinou zbohatnutí. Mezi nimi byl i Gabriel Conroy, muž naprosto neschopný v obchodním světě. Když na jeho pozemku vytryskly ropné fontány, místní boháč Peter Damphy se rozhodl pozemek si přivlastnit, což se mu podařilo vydíráním Conroyovy ženy a jeho bývalé milenky Julie... Na motivy povídek Francise Breta Harteho.
    Žánry:Western
    17
  • Kentauři I, II
    Kentauři I, II (1979)
    FilmRole: The President
    46%
    18