Bronislava Livia: Nejlepší filmy
a seriály

6.7

Bronislava Livia: Filmy a seriály

Bronislava Livia, česká herečka, se narodila 18. listopadu 1901 v japonském Jawatamachi u Nagasaki. Pocházela z rumunské rodiny a již v osmnácti letech měla zkušenosti s hereckou prací v Budapešti. Na začátku 20. let 20. století se objevila v Praze, kde se stala vítězkou první ceny soutěže krásy filmové výrobny A–B Miloše Havla. Toto vítězství jí otevřelo dveře k filmové kariéře.

Počátky filmové kariéry

Svůj filmový debut zaznamenala v roce 1921 ve snímku "Děvčata, vdávejte se!", kde ztvárnila roli dcery továrníka Slávky Malínské. Tato role jí přinesla první větší filmovou příležitost a etablovala ji na české filmové scéně.

Významné filmové role

V roce 1923 hrála v detektivním filmu "Únos bankéře Fuxe" roli Maud Gouldové, přítelkyně Daisy. V roce 1927 se objevila ve filmu "Batalion" jako advokátova manželka Zdenka. V roce 1929 ztvárnila postavu Mimi Stevensové ve filmu "Hříchy lásky". V roce 1930 hrála v dramatu "Utrpení šedé sestry" roli Silva Mauerové. V roce 1932 se objevila ve filmu "Rytíři mroku" jako Olga.

Televizní tvorba

Kromě filmových rolí se Bronislava Livia objevila i v televizních inscenacích. V roce 1966 hrála v televizní inscenaci "Útěk do Budína". V roce 1970 se objevila v televizní inscenaci "Gazdina roba". V roce 1974 hrála v televizní inscenaci "Šek, na kterém chyběl podpis". V roce 1984 se objevila v televizní inscenaci "Obraz". V roce 1990 hrála v televizní inscenaci "Začátek dlouhého podzimu". Bronislava Livia zemřela pravděpodobně v Západním Německu.


  • Batalion
    Batalion (1927)
    FilmRole: advokátova žena Zdenka
    Vážený právník dr. František Uher (Karel Hašler) zjistí, že mu je žena nevěrná s licoměrným důstojníkem. Hluboce zraněn odchází do vykřičené putyky Batalion, kde se stane „advokátem chudých“ a na měšťácký svět nadobro zanevře. Vlivem alkoholové závislosti však postupně ztrácí soudnost a propadá se do nicoty. Batalion, jeden z vrcholů české kinematografie 20. let, vyniká sociálně citlivým uchopením reality, promyšleným skloubením několika dějových linií a netradičním znázorněním vnitřních vizí hlavního hrdiny, inspirovaným dobovou evropskou avantgardou. Snímek vychází s originální hudbou skladatele Kryštofa Mařatky. (Národní filmový archiv)
    Žánry:Drama
    74%
    Vážený právník dr. František Uher (Karel Hašler) zjistí, že mu je žena nevěrná s licoměrným důstojníkem. Hluboce zraněn odchází do vykřičené putyky Batalion, kde se stane „advokátem chudých“ a na měšťácký svět nadobro zanevře. Vlivem alkoholové závislosti však postupně ztrácí soudnost a propadá se do nicoty. Batalion, jeden z vrcholů české kinematografie 20. let, vyniká sociálně citlivým uchopením reality, promyšleným skloubením několika dějových linií a netradičním znázorněním vnitřních vizí hlavního hrdiny, inspirovaným dobovou evropskou avantgardou. Snímek vychází s originální hudbou skladatele Kryštofa Mařatky. (Národní filmový archiv)
    Žánry:Drama
    1
  • Erotikon
    Erotikon (1929)
    FilmRole: návštěvnice salonu krásy
    Železniční hlídač poskytne neznámému cestujícímu nocleh poté, co mu ujede poslední vlak. George zůstane v domě sám s hlídačovou dcerou Andreou, která podlehne mladíkovu kouzlu. Po čase zjistí, že čeká dítě a napíše dopis svému svůdci, který mezitím ve městě pokračuje ve svém bohémském stylu života. George posílá Andree peníze. Ta však porodí mrtvé dítě a provdá se za jiného muže, který ji zachránil před znásilněním. Náhodné setkání s Georgem v ní ovšem znovu probudí dřívější vášeň a je ochotna svého chotě opustit. Nakonec se stává svědkem žárlivého výstupu, při němž je George zastřelen zhrzeným manželem jedné ze svých milenek. Andrea se morálně ponaučená vrací zpět ke svému muži. Film zaznamenal mimořádný kritický ohlas doma i v zahraničí a v roce 1933 byl dodatečně ozvučen v české a německé verzi s hudbou Erno Košťála.
    72%
    Železniční hlídač poskytne neznámému cestujícímu nocleh poté, co mu ujede poslední vlak. George zůstane v domě sám s hlídačovou dcerou Andreou, která podlehne mladíkovu kouzlu. Po čase zjistí, že čeká dítě a napíše dopis svému svůdci, který mezitím ve městě pokračuje ve svém bohémském stylu života. George posílá Andree peníze. Ta však porodí mrtvé dítě a provdá se za jiného muže, který ji zachránil před znásilněním. Náhodné setkání s Georgem v ní ovšem znovu probudí dřívější vášeň a je ochotna svého chotě opustit. Nakonec se stává svědkem žárlivého výstupu, při němž je George zastřelen zhrzeným manželem jedné ze svých milenek. Andrea se morálně ponaučená vrací zpět ke svému muži. Film zaznamenal mimořádný kritický ohlas doma i v zahraničí a v roce 1933 byl dodatečně ozvučen v české a německé verzi s hudbou Erno Košťála.
    2
  • Dobrý voják Švejk
    Dobrý voják Švejk (1926)
    FilmRole: paní Wendlerová/Kakonyová
    Paní Müllerová přinese Švejkovi novinu o zavraždění arcivévody. Švejk se odebere do hostince U kalicha, filozofuje o Ferdinandovi a detektiv Bretschneider ho zatkne. U výslechu Švejk všechny zločiny dozná a je po lékařské prohlídce převezen na psychiatrii, odkud ho jako blba pošlou domů. Záhy je Švejk povolán na vojnu. Kvůli silnému revmatismu ho paní Müllerová odveze k odvodu na vozíčku. Komise Švejka označí za simulanta. Je léčen v lazaretu klystýry a dietou, kterou poruší díky pochoutkám baronky von Botzenheim. Švejk slouží jako pucflek u nadporučíka Lukáše, pro kterého ukradne psa jednoho obersta. Oberst Lukáše se psem potká a dá ho přeložit k maršbataliónu. Ve vlaku do Budějovic Švejk nejprve slovně napadne generálmajora cestujícího inkognito a pak záchrannou brzdou zastaví vlak. Na nádraží je Švejk zadržen a musí do Budějovic pěšky. V Putimi považuje nadstrážmistr Švejka za ruského špióna. Po anabázi se Švejk hlásí v Budějovicích Lukášovi. Brzy odjíždějí na frontu. Na jedné zastávce Švejk ukradne pro Lukáše slepici. V polní kuchyni probíhá inspekce a stařičký generál vyznamená Švejka. U ohně vojáci vzpomínají na domov... Dochovala se pouze část filmu. Na film navazoval Švejk na frontě, Švejk v ruském zajetí a Švejk v civilu. V roce 1930 režisér Martin Frič sestavil ze tří filmů o Švejkovi (Dobrý voják Švejk, Švejk na frontě a Švejk v ruském zajetí) střihový film (3 200 metrů), který měl pod názvem Osudy dobrého vojáka Švejka premiéru 20. 6. 1930.
    Žánry:Komedie
    68%
    Paní Müllerová přinese Švejkovi novinu o zavraždění arcivévody. Švejk se odebere do hostince U kalicha, filozofuje o Ferdinandovi a detektiv Bretschneider ho zatkne. U výslechu Švejk všechny zločiny dozná a je po lékařské prohlídce převezen na psychiatrii, odkud ho jako blba pošlou domů. Záhy je Švejk povolán na vojnu. Kvůli silnému revmatismu ho paní Müllerová odveze k odvodu na vozíčku. Komise Švejka označí za simulanta. Je léčen v lazaretu klystýry a dietou, kterou poruší díky pochoutkám baronky von Botzenheim. Švejk slouží jako pucflek u nadporučíka Lukáše, pro kterého ukradne psa jednoho obersta. Oberst Lukáše se psem potká a dá ho přeložit k maršbataliónu. Ve vlaku do Budějovic Švejk nejprve slovně napadne generálmajora cestujícího inkognito a pak záchrannou brzdou zastaví vlak. Na nádraží je Švejk zadržen a musí do Budějovic pěšky. V Putimi považuje nadstrážmistr Švejka za ruského špióna. Po anabázi se Švejk hlásí v Budějovicích Lukášovi. Brzy odjíždějí na frontu. Na jedné zastávce Švejk ukradne pro Lukáše slepici. V polní kuchyni probíhá inspekce a stařičký generál vyznamená Švejka. U ohně vojáci vzpomínají na domov... Dochovala se pouze část filmu. Na film navazoval Švejk na frontě, Švejk v ruském zajetí a Švejk v civilu. V roce 1930 režisér Martin Frič sestavil ze tří filmů o Švejkovi (Dobrý voják Švejk, Švejk na frontě a Švejk v ruském zajetí) střihový film (3 200 metrů), který měl pod názvem Osudy dobrého vojáka Švejka premiéru 20. 6. 1930.
    Žánry:Komedie
    3
  • Cikáni
    Cikáni (1921)
    FilmRole: hospodského dcera Lea
    68%
    4
  • Lásky Kačenky Strnadové
    Lásky Kačenky Strnadové (1926)
    FilmRole: filmová hvězda

    Strýc posílá venkovskou dívku Kačenku do Prahy, aby si našla práci. Nejdříve pracuje v hokynářství a pak v uzenářství. Přijíždí za ní do Prahy i její milý Vincek, který však nemá štěstí při hledání práce. Kačence cikánka předpoví, že se seznámí s bohatým inženýrem, který ji okouzlí. Kačenka si musí najít nové místo, neboť v uzenářství někdo vykradl trezor. Vincek požádá Kačenku o ruku, ale ta ho odmítá, neboť podlehla bohatému inženýrovi Romanovskému. Vincek se mezi tím vydá na vlastní pěst vypátrat bandu, která vykradla trezor v uzenářství. Zjistí, že bandu vede Romanovský...

    Žánry:Komedie
    64%

    Strýc posílá venkovskou dívku Kačenku do Prahy, aby si našla práci. Nejdříve pracuje v hokynářství a pak v uzenářství. Přijíždí za ní do Prahy i její milý Vincek, který však nemá štěstí při hledání práce. Kačence cikánka předpoví, že se seznámí s bohatým inženýrem, který ji okouzlí. Kačenka si musí najít nové místo, neboť v uzenářství někdo vykradl trezor. Vincek požádá Kačenku o ruku, ale ta ho odmítá, neboť podlehla bohatému inženýrovi Romanovskému. Vincek se mezi tím vydá na vlastní pěst vypátrat bandu, která vykradla trezor v uzenářství. Zjistí, že bandu vede Romanovský...

    Žánry:Komedie
    5
  • Jánošík
    Jánošík (1921)
    FilmRole: dcera Revayových
    Osudy slavného slovenského zbojníka, který mstil bezpráví páchané šlechtou, se dočkaly mnoha filmových zpracování - toto první natočil americký Slovák Jaroslav Siakeľ v roce 1921. Už svým zarámováním film zdůrazňuje, že zpodobňuje legendu: starý bača vypráví Jánošíkův příběh zvídavým turistům. Siakeľ dosáhl nečekaného profesního zdaru, bez rušivého patetismu zvládl akční výjevy i dojímavé okamžiky, dobře využil malebné horské scenérie. O příznivý výsledek se zasloužil i nečekaně mrštný (a přirozeně i hubenější) Theodor Pištěk v titulní roli.
    Žánry:DramaHistorický
    59%
    Osudy slavného slovenského zbojníka, který mstil bezpráví páchané šlechtou, se dočkaly mnoha filmových zpracování - toto první natočil americký Slovák Jaroslav Siakeľ v roce 1921. Už svým zarámováním film zdůrazňuje, že zpodobňuje legendu: starý bača vypráví Jánošíkův příběh zvídavým turistům. Siakeľ dosáhl nečekaného profesního zdaru, bez rušivého patetismu zvládl akční výjevy i dojímavé okamžiky, dobře využil malebné horské scenérie. O příznivý výsledek se zasloužil i nečekaně mrštný (a přirozeně i hubenější) Theodor Pištěk v titulní roli.
    Žánry:DramaHistorický
    6
  • Ukřižovaná
    Ukřižovaná (1921)
    FilmRole: čtenářka
    58%
    7
  • Černý plamen
    Černý plamen (1930)
    FilmRole: Olga
    49%
    8