Gerard Thoolen: Nejlepší filmy
a seriály

6.8

Gerard Thoolen: Filmy a seriály

  • Zet a dvě nuly
    Zet a dvě nuly (1985)
    Film

    Na počátku Greenawayova dalšího cizelérského díla stojí tragická nehoda labuti a automobilu: „Labuť? Jaký druh labuti? Léda? Kdo je Léda? To je ta zraněná žena? Kdo že to s ní dělal? Jupiter?" Monolog pracovnice ambulance reagující na telefonát o nehodě umně ilustruje svět tohoto filmu, který je (jak je režisérovým dobrým zvykem) doslova přeplněný odkazy na výtvarné umění a další umělecké druhy. Autonehoda vytváří zápletku celého díla - bývalá siamská dvojčata Oliver a Oswald během ní přijdou o manželky a začínají se postupně osudově sbližovat s démonickou femme fatale Albou (která shodou okolnosti řídila osudové auto a při nehodě přišla o nohu).
    Letmá skica děje tohoto snímku může působit poněkud absurdně - Zet a dvě nuly ovšem zdaleka není film s jasně strukturovaným a přehledným dějem, daleko spíš se jedná o sled jednotlivých obrazů, hovořící svojí výjimečnou vizualitou, kontrolovanou bizarností a specifickým humorem. Smrtelná autonehoda je základní zápletkou filmu, ve kterém je právě smrt ústředním tématem - oba hrdinové jsou od okamžiku nehody nekontrolovatelně přitahování mysteriem smrti a rozkladu a svoji touhu po pochopení těchto odvěkých principů vtělují do různorodých experimentů (za jak dlouho se rozloží aligátor?). Greenaway oběma hrdinům asistuje v pozici režiséra-demiurga, který díky filmovým prostředkům (zrychlené záběry) pracuje rychleji než všichni červi a bakterie světa…
    Se smrtí a experimenty s rozkladem se pojí četné zvířecí motivy - zvířata se ve filmu objevují v různých souvislostech a velikostech (od bakterie po slona), Greenaway často využívá záběry ze zoologických dokumentů a celé jeho dílo pak působí jako vrcholně stylizovaný National Geographic, ve kterém se lidé chovají (například sexuálně) jako zvířata. To vše se odehrává ve specifickém prostoru zoo, která synekdochicky představuje celý svět. Na zoo vtipně odkazuje i název filmu, femme fatale Alba je Z a Oliver s Owaldem jsou dvě nuly (nebo dvě „O") propojující se s Albou do názvu filmu (nebo do zkratky zoologické zahrady).
    Z výtvarných odkazů je nejzřetelnější inspirace Vermeerem, jehož díla jsou citována nejen explicitně ve formě tableaux vivants, ale také jako předobrazy precizní obrazové kompozice celého filmu.

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    Žánry:DramaKomedie
    71%

    Na počátku Greenawayova dalšího cizelérského díla stojí tragická nehoda labuti a automobilu: „Labuť? Jaký druh labuti? Léda? Kdo je Léda? To je ta zraněná žena? Kdo že to s ní dělal? Jupiter?" Monolog pracovnice ambulance reagující na telefonát o nehodě umně ilustruje svět tohoto filmu, který je (jak je režisérovým dobrým zvykem) doslova přeplněný odkazy na výtvarné umění a další umělecké druhy. Autonehoda vytváří zápletku celého díla - bývalá siamská dvojčata Oliver a Oswald během ní přijdou o manželky a začínají se postupně osudově sbližovat s démonickou femme fatale Albou (která shodou okolnosti řídila osudové auto a při nehodě přišla o nohu).
    Letmá skica děje tohoto snímku může působit poněkud absurdně - Zet a dvě nuly ovšem zdaleka není film s jasně strukturovaným a přehledným dějem, daleko spíš se jedná o sled jednotlivých obrazů, hovořící svojí výjimečnou vizualitou, kontrolovanou bizarností a specifickým humorem. Smrtelná autonehoda je základní zápletkou filmu, ve kterém je právě smrt ústředním tématem - oba hrdinové jsou od okamžiku nehody nekontrolovatelně přitahování mysteriem smrti a rozkladu a svoji touhu po pochopení těchto odvěkých principů vtělují do různorodých experimentů (za jak dlouho se rozloží aligátor?). Greenaway oběma hrdinům asistuje v pozici režiséra-demiurga, který díky filmovým prostředkům (zrychlené záběry) pracuje rychleji než všichni červi a bakterie světa…
    Se smrtí a experimenty s rozkladem se pojí četné zvířecí motivy - zvířata se ve filmu objevují v různých souvislostech a velikostech (od bakterie po slona), Greenaway často využívá záběry ze zoologických dokumentů a celé jeho dílo pak působí jako vrcholně stylizovaný National Geographic, ve kterém se lidé chovají (například sexuálně) jako zvířata. To vše se odehrává ve specifickém prostoru zoo, která synekdochicky představuje celý svět. Na zoo vtipně odkazuje i název filmu, femme fatale Alba je Z a Oliver s Owaldem jsou dvě nuly (nebo dvě „O") propojující se s Albou do názvu filmu (nebo do zkratky zoologické zahrady).
    Z výtvarných odkazů je nejzřetelnější inspirace Vermeerem, jehož díla jsou citována nejen explicitně ve formě tableaux vivants, ale také jako předobrazy precizní obrazové kompozice celého filmu.

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    Žánry:DramaKomedie
    1
  • Prosperovy knihy
    Prosperovy knihy (1991)
    FilmRole: Adrian
    Děj je sledován přímo z postavy Prospera, který přežívá se svou dcerou na pustém ostrově. S sebou má dohromady čtyřiadvacet knih od svého dvořana Gonzala. Zde Prospero vystupuje jako bůh a díky těmto kouzelným knihám ve kterých se nacházejí odhalení potřeb a života člověka dokáže vytvořit kouzelnou říši a ovládnout všechny nadpřirozené bytosti.
    Žánry:DramaFantasy
    70%
    Děj je sledován přímo z postavy Prospera, který přežívá se svou dcerou na pustém ostrově. S sebou má dohromady čtyřiadvacet knih od svého dvořana Gonzala. Zde Prospero vystupuje jako bůh a díky těmto kouzelným knihám ve kterých se nacházejí odhalení potřeb a života člověka dokáže vytvořit kouzelnou říši a ovládnout všechny nadpřirozené bytosti.
    Žánry:DramaFantasy
    2
  • Bílé období sucha
    Bílé období sucha (1989)
    FilmRole: Colonel Viljoen
    Po celý svůj život byl učitel Ben du Toit izolován od hrůz apartheidu ve své rodné Jižní Africe. Když je syn jeho černého zahradníka zatčen a zbit za školní protest v Sowetu, domyslí si důvody policie. Podruhé se už ale chlapec nevrátí a tak Ben svému sluhovi slíbí, že se případem bude zabývat. Zjistí, že byl zabit, jen aby policejní kapitán Stolz ukojil své násilnické choutky. Zjistí, jak funguje systém, který ho celá léta chránil. Rozhodne se proto najmout Iana Mackenzieho, aby vraha zažaloval. Ten u soudu neuspěje, což Bena rozlítí tak, že se z něj stane radikální buřič, který se odcizí od svých bílých přátel, sousedů i rodiny.
    66%
    Po celý svůj život byl učitel Ben du Toit izolován od hrůz apartheidu ve své rodné Jižní Africe. Když je syn jeho černého zahradníka zatčen a zbit za školní protest v Sowetu, domyslí si důvody policie. Podruhé se už ale chlapec nevrátí a tak Ben svému sluhovi slíbí, že se případem bude zabývat. Zjistí, že byl zabit, jen aby policejní kapitán Stolz ukojil své násilnické choutky. Zjistí, jak funguje systém, který ho celá léta chránil. Rozhodne se proto najmout Iana Mackenzieho, aby vraha zažaloval. Ten u soudu neuspěje, což Bena rozlítí tak, že se z něj stane radikální buřič, který se odcizí od svých bílých přátel, sousedů i rodiny.
    3
  • 4
  • Studené denní světlo
    Studené denní světlo (1996)
    FilmRole: Jan Pastorek
    62%
    5
  • Létající Holanďan
    Létající Holanďan (1995)
    Film
    Holandské historické drama vypráví o zrodu a přetrvání vlámské legendy. Příběh začíná v 16. století ve Španělskem okupovaných Flandrech. Právě probíhá selská vzpoura a skupina vzbouřenců míří na Nettelneckův statek. Hned nato se objeví Španělé a útok přežije pouze jeden povstalec. Ten se pomiluje s manželkou majitele statku a zmizí. Žena následně porodí syna. O několik let později hoch potká potulného italského zpěváka jménem Campanelli. Ten byl údajně svědkem masakru a hochova početí. Zvědavému klukovi ovšem nabídne smyšlenou historku o tom, že jeho otec žije a je kapitánem bájné lodi. Namluví mu také, že jeho otec umí létat. Chlapec tomu uvěří a když vyroste, vydá se i se svou láskou Lotte otce hledat.
    [Febiofest 2008]
    62%
    Holandské historické drama vypráví o zrodu a přetrvání vlámské legendy. Příběh začíná v 16. století ve Španělskem okupovaných Flandrech. Právě probíhá selská vzpoura a skupina vzbouřenců míří na Nettelneckův statek. Hned nato se objeví Španělé a útok přežije pouze jeden povstalec. Ten se pomiluje s manželkou majitele statku a zmizí. Žena následně porodí syna. O několik let později hoch potká potulného italského zpěváka jménem Campanelli. Ten byl údajně svědkem masakru a hochova početí. Zvědavému klukovi ovšem nabídne smyšlenou historku o tom, že jeho otec žije a je kapitánem bájné lodi. Namluví mu také, že jeho otec umí létat. Chlapec tomu uvěří a když vyroste, vydá se i se svou láskou Lotte otce hledat.
    [Febiofest 2008]
    6
  • Výtah
    Výtah (1983)
    FilmRole: Nachtwaker 1
    Někteří lidé si pamatují na časy, kdy se jako děti báli jezdit výtahem. Jedné noci v hotelu dojde k nehodě, při níž málem zahyne několik hostů právě cestou výtahem z restaurace. Vyšetřování případu ale žádnou technickou ani jinou závadu neprokáže. Dny plynou dále a incidentů s výtahem přibývá, tentokrát již smrtelných. Výtahový technik Felix Adelaar se rozhodne na vlastní pěst pokračovat ve vyšetřování i po tom, co je náhle nadřízeným z případu odvolán. Toto rozhodnutí, jak se později ukáže, uvede ve smrtelné nebezpečí i jeho samotného.
    Žánry:DramaHororSci-fiThriller
    Režie:Dick Maas
    59%
    Někteří lidé si pamatují na časy, kdy se jako děti báli jezdit výtahem. Jedné noci v hotelu dojde k nehodě, při níž málem zahyne několik hostů právě cestou výtahem z restaurace. Vyšetřování případu ale žádnou technickou ani jinou závadu neprokáže. Dny plynou dále a incidentů s výtahem přibývá, tentokrát již smrtelných. Výtahový technik Felix Adelaar se rozhodne na vlastní pěst pokračovat ve vyšetřování i po tom, co je náhle nadřízeným z případu odvolán. Toto rozhodnutí, jak se později ukáže, uvede ve smrtelné nebezpečí i jeho samotného.
    Žánry:DramaHororSci-fiThriller
    Režie:Dick Maas
    7
  • 8