Jouko Lumme: Nejlepší filmy
a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Jouko Lumme: Filmy a seriály

  • 1
  • Děvče ze sirkárny
    Děvče ze sirkárny (1990)
    Film
    • DaFilms

    V osmdesátých letech se ve Finsku často mluvilo o tom, že problémem finského filmu je nedostatek dobrých námětů. Kaurismäkiho tehdy napadlo, že podkladem pro dobrý námět se může stát například obyčejná sirka: Kde se vyrábějí sirky? - Nejspíš v nějaké továrně. - A kdo je tam vyrábí? - Snad nějaké děvče. - A kam jde děvče po práci? - Možná domů. - Co na něj doma čeká? - Možná úchylný otec. Rozvinutím tohoto elementárního dějového řetězce vzniká na konci drama téměř antických rozměrů. Snímek obsahuje, i na Kaurismäkiho tvorbu, mimořádně málo replik, první zazní až po devíti minutách filmu: 'Jedno malé pivo.' (Aerofilms)

    Žánry:DramaKomedie
    76%

    V osmdesátých letech se ve Finsku často mluvilo o tom, že problémem finského filmu je nedostatek dobrých námětů. Kaurismäkiho tehdy napadlo, že podkladem pro dobrý námět se může stát například obyčejná sirka: Kde se vyrábějí sirky? - Nejspíš v nějaké továrně. - A kdo je tam vyrábí? - Snad nějaké děvče. - A kam jde děvče po práci? - Možná domů. - Co na něj doma čeká? - Možná úchylný otec. Rozvinutím tohoto elementárního dějového řetězce vzniká na konci drama téměř antických rozměrů. Snímek obsahuje, i na Kaurismäkiho tvorbu, mimořádně málo replik, první zazní až po devíti minutách filmu: 'Jedno malé pivo.' (Aerofilms)

    Žánry:DramaKomedie
    2
  • Stíny v ráji
    Stíny v ráji (1986)
    Film
    76%
    3
  • 4
  • Drž si šátek, Tatjano
    Drž si šátek, Tatjano (1994)
    Film

    Hrdiny nezvyklé komediální road movie jsou typičtí Kaurismäkiho outsideři, na kterých se podepisují jak stopy "rázovitého buranství", tak i vlivy Východu a Západu. Krejčí Valto se doma rozčílí, že došla káva a vztekle zamkne matku v komoře. Vezme její peníze z kabelky a odejde z domova. Staví se u automechanika Reina, který opravuje jeho černou volhu. Nasednou a vydají se na cestu napříč Finskem. Cestou proti své vůli vezmou dvě ženy, které jsou na cestě do rodného Sovětského svazu. Jazyková bariéra i vrozená nesmělost neumožňují téměř žádnou komunikaci. Chvíle porozumění se odehrávají téměř beze slov a jsou jen těžko postřehnutelné. Přestože Kaurismäki redukuje charakteristiku svých hrdinů na pár základních rysů - jeden neustále pije vodku, druhý kávu, jeden nosí pouze oblek, druhý koženou bundu a kalhoty do zvonu - není výsledkem karikatura, nýbrž tragikomický portrét doby. Zásluhu na tom mají i vynikající režisérovi stálí herci. Automechanik Reino se stal jednou z posledních rolí předčasně zemřelého Mattiho Pellonpää.

    74%

    Hrdiny nezvyklé komediální road movie jsou typičtí Kaurismäkiho outsideři, na kterých se podepisují jak stopy "rázovitého buranství", tak i vlivy Východu a Západu. Krejčí Valto se doma rozčílí, že došla káva a vztekle zamkne matku v komoře. Vezme její peníze z kabelky a odejde z domova. Staví se u automechanika Reina, který opravuje jeho černou volhu. Nasednou a vydají se na cestu napříč Finskem. Cestou proti své vůli vezmou dvě ženy, které jsou na cestě do rodného Sovětského svazu. Jazyková bariéra i vrozená nesmělost neumožňují téměř žádnou komunikaci. Chvíle porozumění se odehrávají téměř beze slov a jsou jen těžko postřehnutelné. Přestože Kaurismäki redukuje charakteristiku svých hrdinů na pár základních rysů - jeden neustále pije vodku, druhý kávu, jeden nosí pouze oblek, druhý koženou bundu a kalhoty do zvonu - není výsledkem karikatura, nýbrž tragikomický portrét doby. Zásluhu na tom mají i vynikající režisérovi stálí herci. Automechanik Reino se stal jednou z posledních rolí předčasně zemřelého Mattiho Pellonpää.

    5
  • Muž bez minulosti
    Muž bez minulosti (2002)
    Film
    Z vlaku přijíždějícího do města vystoupí muž s cestovní brašnou, ale ještě než stačí dorazit na místo určení, je přepaden, zmlácen do bezvědomí a okraden. Muž se nějakou dobu potácí na hranici života a smrti, ale díky péči dvou bezdomovců se po čase uzdraví, aniž ovšem nabude ztracenou paměť. Neví, jak se jmenuje, odkud přišel, čím je, nicméně projevuje činorodost, jíž imponuje nejen svým novým přátelům bezdomovcům, ale i nepříliš půvabné a nemladé důstojnici Armády spásy Irmě. Poté, co ho odmítne pracovní úřad, protože nemá jméno ani doklady, začne muž vypomáhat v kancelářích místní Armády spásy a sbližuje se nejen s Irmou, ale také s kapelou, která si pod jeho vedením osvojí zbrusu nový repertoár a stane se populární. Po konfliktu s policií, jež zveřejní fotografii člověka, který neví, kdo je, se přihlásí mužova minulost. Jak s ní naloží, když už si vybudoval novou identitu a je mu v ní dobře? Film byl v roce 2002 oceněn v Cannes Velkou cenou poroty a představitelka Irmy Kati Outinen získala Cenu za ženský herecký výkon.
    73%
    Z vlaku přijíždějícího do města vystoupí muž s cestovní brašnou, ale ještě než stačí dorazit na místo určení, je přepaden, zmlácen do bezvědomí a okraden. Muž se nějakou dobu potácí na hranici života a smrti, ale díky péči dvou bezdomovců se po čase uzdraví, aniž ovšem nabude ztracenou paměť. Neví, jak se jmenuje, odkud přišel, čím je, nicméně projevuje činorodost, jíž imponuje nejen svým novým přátelům bezdomovcům, ale i nepříliš půvabné a nemladé důstojnici Armády spásy Irmě. Poté, co ho odmítne pracovní úřad, protože nemá jméno ani doklady, začne muž vypomáhat v kancelářích místní Armády spásy a sbližuje se nejen s Irmou, ale také s kapelou, která si pod jeho vedením osvojí zbrusu nový repertoár a stane se populární. Po konfliktu s policií, jež zveřejní fotografii člověka, který neví, kdo je, se přihlásí mužova minulost. Jak s ní naloží, když už si vybudoval novou identitu a je mu v ní dobře? Film byl v roce 2002 oceněn v Cannes Velkou cenou poroty a představitelka Irmy Kati Outinen získala Cenu za ženský herecký výkon.
    6
  • Bohémský život
    Bohémský život (1992)
    Film

    Nezávislý finský tvůrce Aki Kaurismäki se ve filmu opírá o román "Ze života pařížské bohémy" (1851) francouzského spisovatele Henriho Murgera (1822-1861), jenž byl rovněž předlohou Pucciniho opery Bohéma. Spisovatele Marcela, albánského emigranta Rodolfa, který se zabývá malováním, a hudebního skladatele Schaunarda spojuje pouto přátelství a věrnost múzám. Potloukají se po levných pařížských bytech, občas mají nouzi, někdy blahobyt, jindy se těší přízni hezkých dívek. Chvíle bezstarostnosti končí, když Rodolfa spoutá láska k hezké Mimi; ta však nedokáže věčně snášet chudobu. Odejde od milence, po čase se však vrátí smrtelně nemocná. Malíři zůstává zase jen umění a jeho přátelé...

    Konstatování, že bohéma je na tom v každém čase a místě stejně, opírá režisér o křiklavě "operní" melodramatický příběh, balancující v jeho podání na jemné hranici mezi vážností a sarkasmem. Vzniklý kontrast dodává vyprávění zvláštní osobitý půvab, přesto je však černobílý snímek poněkud výlučnou "bohémskou" záležitostí, jež potěší zejména vyznavače filmového umění. Vedle režisérových kmenových herců (Matti Pellonpää, Kari Väänänen) se ve filmu objeví Jean-Pierre Léaud a v malých rolích známí režiséři Samuel Fuller a Louis Malle. Film získal cenu FIPRESCI na MFF V Benátkách roku 1992.

    73%

    Nezávislý finský tvůrce Aki Kaurismäki se ve filmu opírá o román "Ze života pařížské bohémy" (1851) francouzského spisovatele Henriho Murgera (1822-1861), jenž byl rovněž předlohou Pucciniho opery Bohéma. Spisovatele Marcela, albánského emigranta Rodolfa, který se zabývá malováním, a hudebního skladatele Schaunarda spojuje pouto přátelství a věrnost múzám. Potloukají se po levných pařížských bytech, občas mají nouzi, někdy blahobyt, jindy se těší přízni hezkých dívek. Chvíle bezstarostnosti končí, když Rodolfa spoutá láska k hezké Mimi; ta však nedokáže věčně snášet chudobu. Odejde od milence, po čase se však vrátí smrtelně nemocná. Malíři zůstává zase jen umění a jeho přátelé...

    Konstatování, že bohéma je na tom v každém čase a místě stejně, opírá režisér o křiklavě "operní" melodramatický příběh, balancující v jeho podání na jemné hranici mezi vážností a sarkasmem. Vzniklý kontrast dodává vyprávění zvláštní osobitý půvab, přesto je však černobílý snímek poněkud výlučnou "bohémskou" záležitostí, jež potěší zejména vyznavače filmového umění. Vedle režisérových kmenových herců (Matti Pellonpää, Kari Väänänen) se ve filmu objeví Jean-Pierre Léaud a v malých rolích známí režiséři Samuel Fuller a Louis Malle. Film získal cenu FIPRESCI na MFF V Benátkách roku 1992.

    7
  • Leningradští kovbojové dobývají Ameriku
    Leningradští kovbojové dobývají Ameriku (1989)
    Film
    • DaFilms

    Leningradští kovbojové na začátku filmu neprodukují hudbu v Leningradu, ale na dalekých a širých sibiřských pláních. Navzdory mistrně utvářeným kompozicím a grandiózní instrumentaci jejich hudba nikoho nezajímá, a nikdo za ni hlavně neplatí. Což nejvíce tíží manažera kapely Vladimira. Stačí jen nepatrné vnuknutí a celý cirkus jménem Leningradští kovbojové se přesouvá do Spojených států amerických. A to i s netradičním nákladem, který představuje zmrzlý basák Silu Seppälä, uložený v něčem, co připomíná kadibudku. (Aerofilms)

    71%

    Leningradští kovbojové na začátku filmu neprodukují hudbu v Leningradu, ale na dalekých a širých sibiřských pláních. Navzdory mistrně utvářeným kompozicím a grandiózní instrumentaci jejich hudba nikoho nezajímá, a nikdo za ni hlavně neplatí. Což nejvíce tíží manažera kapely Vladimira. Stačí jen nepatrné vnuknutí a celý cirkus jménem Leningradští kovbojové se přesouvá do Spojených států amerických. A to i s netradičním nákladem, který představuje zmrzlý basák Silu Seppälä, uložený v něčem, co připomíná kadibudku. (Aerofilms)

    8
  • Juha
    Juha (1998)
    Film

    Poslední němý film 20. století. Protože dnes lidé zbytečně moc mluví, trochu ticha neuškodí. Aki Kaurismäkiho známe jako svérázného vypravěče filmových příběhů, ve kterých upřednostňuje obraz před dialogem a často rezignuje na barvu. Klasickému "kalendářovému" příběhu manželského trojúhelníku, který tvoří venkovská žena, její prostý muž a městský světák, dokázal vtisknout osobitý ráz prostinkou formou vyprávění, které umocňují dialogy na vkládaných mezititulcích, úsporně použitý zvuk a skvělá Tikanmäkiho hudba.

    70%

    Poslední němý film 20. století. Protože dnes lidé zbytečně moc mluví, trochu ticha neuškodí. Aki Kaurismäkiho známe jako svérázného vypravěče filmových příběhů, ve kterých upřednostňuje obraz před dialogem a často rezignuje na barvu. Klasickému "kalendářovému" příběhu manželského trojúhelníku, který tvoří venkovská žena, její prostý muž a městský světák, dokázal vtisknout osobitý ráz prostinkou formou vyprávění, které umocňují dialogy na vkládaných mezititulcích, úsporně použitý zvuk a skvělá Tikanmäkiho hudba.

    9
  • 10
  • Zločin a trest
    Zločin a trest (1983)
    FilmRole: Police Photographer (uncredited)

    Kaurismäkiho první celovečerní hraný film se volně drží Dostojevského stejnojmenné literární předlohy, přičemž děj filmu je přenesen do současných Helsinek. Řezník Antti Rahikainen spáchá na první pohled nepochopitelnou vraždu, avšak záhy se ukáže, že ke svému činu měl jistý důvod. Přesto ho začnou trápit výčitky svědomí, které postupně překračují únosnou mez. (Aerofilms)

    Žánry:DramaKrimi
    67%

    Kaurismäkiho první celovečerní hraný film se volně drží Dostojevského stejnojmenné literární předlohy, přičemž děj filmu je přenesen do současných Helsinek. Řezník Antti Rahikainen spáchá na první pohled nepochopitelnou vraždu, avšak záhy se ukáže, že ke svému činu měl jistý důvod. Přesto ho začnou trápit výčitky svědomí, které postupně překračují únosnou mez. (Aerofilms)

    Žánry:DramaKrimi
    11
  • Hamlet podniká
    Hamlet podniká (1987)
    Film

    Kultovní finský scenárista a režisér Aki Kaurismäki je znám, že ve své tvorbě zkoumá nespravedlivé sociální poměry z pohledu osob umístěných na okraji společnosti. Avšak v Hamletovi - v této moderní adaptaci Shakespearovy hry, diváky uvádí do světa mocných a ukazuje jeho odvrácenou tvář. Film se drží poměrně přesně divadelní předlohy, přesto zde nenajdeme například Hamletův slavný monolog o bytí a nebytí. Svět moci a politiky je zachycen s ironií a citem pro absurditu.Film zasazený do současného Finska se zabývá rodinnými vztahy poznamenanými mocenskými vazbami. Hlavní hrdina, nezodpovědný floutek a netalentovaný básník, zdědí po smrti svého otce významný podíl ve firmě, kterou řídí jeho strýc. Čeká ho zkouška dospělosti podmíněná odhalením tajemství, které souvisí s rodinnou historií. Černobílý snímek je svou atmosférou a obrazovou koncepcí podřízen stylu filmu noir.Uznávaný evropský filmař Aki Kaurismäki /1957, rodák z finského Orimattila/ ve svých snímcích používá svůj oblíbený herecký tým. Je znám svou tvorbou naplněnou osobitým humorem, nadsázkou, vyhraněnou stylizací a poetikou. Po svérázné adaptaci Zločin a trest /1983/ je Hamlet podniká další kvalitní klasikou na filmovém plátně přenesenou do dnešních dnů, která dokáže diváky strhnout věčným lidským příběhem.

    67%

    Kultovní finský scenárista a režisér Aki Kaurismäki je znám, že ve své tvorbě zkoumá nespravedlivé sociální poměry z pohledu osob umístěných na okraji společnosti. Avšak v Hamletovi - v této moderní adaptaci Shakespearovy hry, diváky uvádí do světa mocných a ukazuje jeho odvrácenou tvář. Film se drží poměrně přesně divadelní předlohy, přesto zde nenajdeme například Hamletův slavný monolog o bytí a nebytí. Svět moci a politiky je zachycen s ironií a citem pro absurditu.Film zasazený do současného Finska se zabývá rodinnými vztahy poznamenanými mocenskými vazbami. Hlavní hrdina, nezodpovědný floutek a netalentovaný básník, zdědí po smrti svého otce významný podíl ve firmě, kterou řídí jeho strýc. Čeká ho zkouška dospělosti podmíněná odhalením tajemství, které souvisí s rodinnou historií. Černobílý snímek je svou atmosférou a obrazovou koncepcí podřízen stylu filmu noir.Uznávaný evropský filmař Aki Kaurismäki /1957, rodák z finského Orimattila/ ve svých snímcích používá svůj oblíbený herecký tým. Je znám svou tvorbou naplněnou osobitým humorem, nadsázkou, vyhraněnou stylizací a poetikou. Po svérázné adaptaci Zločin a trest /1983/ je Hamlet podniká další kvalitní klasikou na filmovém plátně přenesenou do dnešních dnů, která dokáže diváky strhnout věčným lidským příběhem.

    12
  • Světla v soumraku
    Světla v soumraku (2006)
    Film

    Svůj nový autorský projekt označuje scenárista a režisér Aki Kaurismäki za třetí část volné trilogie o ztroskotancích: zatímco snímek Mraky odtáhly vyprávěl o nezaměstnanosti a Muž bez minulosti o bezdomovectví, příběh Světel v soumraku se úzce dotýká tématu osamělosti. Hrdinou vyprávění je muž jménem Koistinen, který se nechá zaměstnat jako noční hlídač u helsinské bezpečnostní agentury. Sám se však ocitá v ohrožení: bezpečnou každodenní rutinu zamlklého muže totiž drasticky naruší krásná, ale ledově chladná blondýnka Mirja, která mu zlomí srdce a zatáhne ho do „velkého“ světa zločinu. Další ženou v Koistinenově životě je nenápadná Aila, která se mu pokouší pomoci… Melancholické vyprávění o tiché tragédii lidské samoty je natočeno v ryzím kaurismäkiovském stylu. Z autorových cinefilských inspirací se v podobě bezcitné plavovlásky Mirji do popředí zájmu prodralo i Hitchcockovo Vertigo.

    Žánry:Drama
    63%

    Svůj nový autorský projekt označuje scenárista a režisér Aki Kaurismäki za třetí část volné trilogie o ztroskotancích: zatímco snímek Mraky odtáhly vyprávěl o nezaměstnanosti a Muž bez minulosti o bezdomovectví, příběh Světel v soumraku se úzce dotýká tématu osamělosti. Hrdinou vyprávění je muž jménem Koistinen, který se nechá zaměstnat jako noční hlídač u helsinské bezpečnostní agentury. Sám se však ocitá v ohrožení: bezpečnou každodenní rutinu zamlklého muže totiž drasticky naruší krásná, ale ledově chladná blondýnka Mirja, která mu zlomí srdce a zatáhne ho do „velkého“ světa zločinu. Další ženou v Koistinenově životě je nenápadná Aila, která se mu pokouší pomoci… Melancholické vyprávění o tiché tragédii lidské samoty je natočeno v ryzím kaurismäkiovském stylu. Z autorových cinefilských inspirací se v podobě bezcitné plavovlásky Mirji do popředí zájmu prodralo i Hitchcockovo Vertigo.

    Žánry:Drama
    13
  • 14
  • 15
  • 16