Jóhann Sigurðarson: Nejlepší filmy
a seriály

6.6

Jóhann Sigurðarson: Filmy a seriály

  • V pasti
    V pasti (2015)
    Seriál

    Islandský seriálový projekt V pasti, mezinárodně známý pod anglickým názvem Trapped, v sobě spojuje dvě výrazné tendence televizní tvorby posledních let. Tou první je systematické vábení etablovaných filmových režisérů k televizním seriálům příslibem větší tvůrčí svobody a možností důkladně rozvíjet originální koncepty do delších vyprávění, než jaké skýtá kinematografie. V tomto případě za projektem stojí Baltasar Kormákur, který doposud profesně střídal natáčení menších islandských filmů pro festivalový okruh jako Svatba za bílé noci či Hluboko s žánrovou prací v Americe, kde režíroval např. akční krimi thrillery Kontraband a 2 zbraně. Kormákur ve svém seriálovém konceptu přichází s vítanou osobitou variací na trend ponurých severských krimi seriálů. Tato kategorie se sice po mezinárodním úspěchu fenomenálního dánského Zločinu a nadšeném přijetí švédsko-dánské série Most stala světově vyhledávaným zbožím, ale bohužel také v řadě případů přinesla jen slabší variace a marné nápodoby zmiňovaných hitů. Kormákur se nesnaží o nápodobu skandinávských úspěšných modelů, ale naopak vychází z bytostně lokálních specifik své domoviny a na nich staví kriminální příběh, který zabydluje vítaně přízemními a obyčejnými lidmi. Klíčovou roli ve vyprávění má také islandské podnebí, protože právě zdejší sněhové bouře fungují jako zásadní katalyzátor vyprávění. Právě blizard se silným sněžením zapříčiní, že profesionální kriminalisté z hlavního města nemohou přijet vyšetřovat nález část lidského těla, které bylo vyloveno z moře poblíž přístavu na východě Islandu. Pátrání po vrahovi tak připadne místním policistům. V pasti je doposud nejnákladnější islandský televizní projekt, jeho rozpočet je až desetinásobný oproti tamním obvyklým produkcím. Ovšem také na rozdíl od jiných, které zřídkakdy překročí hranice ostrovní země, byl prodán do řady zemí světa a zaznamenal pozitivní reakce u široké divácké obce. (Česká televize)

    Žánry:DramaKrimiThriller
    81%

    Islandský seriálový projekt V pasti, mezinárodně známý pod anglickým názvem Trapped, v sobě spojuje dvě výrazné tendence televizní tvorby posledních let. Tou první je systematické vábení etablovaných filmových režisérů k televizním seriálům příslibem větší tvůrčí svobody a možností důkladně rozvíjet originální koncepty do delších vyprávění, než jaké skýtá kinematografie. V tomto případě za projektem stojí Baltasar Kormákur, který doposud profesně střídal natáčení menších islandských filmů pro festivalový okruh jako Svatba za bílé noci či Hluboko s žánrovou prací v Americe, kde režíroval např. akční krimi thrillery Kontraband a 2 zbraně. Kormákur ve svém seriálovém konceptu přichází s vítanou osobitou variací na trend ponurých severských krimi seriálů. Tato kategorie se sice po mezinárodním úspěchu fenomenálního dánského Zločinu a nadšeném přijetí švédsko-dánské série Most stala světově vyhledávaným zbožím, ale bohužel také v řadě případů přinesla jen slabší variace a marné nápodoby zmiňovaných hitů. Kormákur se nesnaží o nápodobu skandinávských úspěšných modelů, ale naopak vychází z bytostně lokálních specifik své domoviny a na nich staví kriminální příběh, který zabydluje vítaně přízemními a obyčejnými lidmi. Klíčovou roli ve vyprávění má také islandské podnebí, protože právě zdejší sněhové bouře fungují jako zásadní katalyzátor vyprávění. Právě blizard se silným sněžením zapříčiní, že profesionální kriminalisté z hlavního města nemohou přijet vyšetřovat nález část lidského těla, které bylo vyloveno z moře poblíž přístavu na východě Islandu. Pátrání po vrahovi tak připadne místním policistům. V pasti je doposud nejnákladnější islandský televizní projekt, jeho rozpočet je až desetinásobný oproti tamním obvyklým produkcím. Ovšem také na rozdíl od jiných, které zřídkakdy překročí hranice ostrovní země, byl prodán do řady zemí světa a zaznamenal pozitivní reakce u široké divácké obce. (Česká televize)

    Žánry:DramaKrimiThriller
    1
  • Přístav
    Přístav (2021)
    Seriál

    Drsná islandská komedie a politické drama v jednom začíná v roce 1983, kdy bylo poprvé zavedeno opatření dodnes ovlivňující zdejší trh s rybami. Po zavedení kvót si „rybí byznys“ rozporcovali v té době nejúspěšnější rybáři, jejichž živnosti postupně narostly až do velikosti dnešních korporací. Minisérie, která vyhrála několik cen včetně hlavního ocenění na francouzském festivalu Series Mania, se severským smyslem pro humor popisuje příběh odehrávající se v začátcích této politiky. Hlavní postavy, z nichž dvě hrají samotní scenáristé titulu, reprezentují ustavující se systém podnikání na ostrově, který s chutí popisují tak, jak ho z chladných detektivek plných záběrů na spektakulární přírodu určitě neznáme. (Serial Killer)

    Žánry:Drama
    75%

    Drsná islandská komedie a politické drama v jednom začíná v roce 1983, kdy bylo poprvé zavedeno opatření dodnes ovlivňující zdejší trh s rybami. Po zavedení kvót si „rybí byznys“ rozporcovali v té době nejúspěšnější rybáři, jejichž živnosti postupně narostly až do velikosti dnešních korporací. Minisérie, která vyhrála několik cen včetně hlavního ocenění na francouzském festivalu Series Mania, se severským smyslem pro humor popisuje příběh odehrávající se v začátcích této politiky. Hlavní postavy, z nichž dvě hrají samotní scenáristé titulu, reprezentují ustavující se systém podnikání na ostrově, který s chutí popisují tak, jak ho z chladných detektivek plných záběrů na spektakulární přírodu určitě neznáme. (Serial Killer)

    Žánry:Drama
    2
  • 3
  • Žena na válečné stezce
    Žena na válečné stezce (2018)
    FilmRole: Sveinbjörn
    • Edison
    Film Žena na válečné stezce je islandské drama s prvky komedie, které sleduje příběh Hally, padesátileté ženy, která žije zdánlivě poklidným životem v Reykjavíku jako dirigentka. Ve skutečnosti je ale tajnou ekoteroristkou, která vede osobní válku proti místnímu průmyslovému gigantu, jehož aktivity považuje za škodlivé pro životní prostředí Islandu. Halla je odhodlaná zastavit výstavbu nové továrny a provádí řadu sabotážních akcí. Hallyna militantní snaha zlepšit budoucnost se však zkomplikuje, když obdrží zprávu, že její žádost o adopci malé ukrajinské dívky byla schválena.
    Žánry:AkčníThriller
    73%
    Film Žena na válečné stezce je islandské drama s prvky komedie, které sleduje příběh Hally, padesátileté ženy, která žije zdánlivě poklidným životem v Reykjavíku jako dirigentka. Ve skutečnosti je ale tajnou ekoteroristkou, která vede osobní válku proti místnímu průmyslovému gigantu, jehož aktivity považuje za škodlivé pro životní prostředí Islandu. Halla je odhodlaná zastavit výstavbu nové továrny a provádí řadu sabotážních akcí. Hallyna militantní snaha zlepšit budoucnost se však zkomplikuje, když obdrží zprávu, že její žádost o adopci malé ukrajinské dívky byla schválena.
    Žánry:AkčníThriller
    4
  • 5
  • Letní světlo, a pak přijde noc
    Letní světlo, a pak přijde noc (2022)
    FilmRole: Hannes
    • Edison
    70%
    6
  • Ráðherrann
    Ráðherrann (2020)
    Seriál

    Už z filmu Andělé všehomíra kultovního islandského režiséra Friðrika Þóra Friðrikssona si můžeme pamatovat, že navštívit ostrovního prezidenta se dá jednoduše po zaklepání na dveře jeho prezidentské řadovky. Pocit velké rodiny v prostředí islandské vrcholné politiky navozuje i seriál Premiér, jehož hlavním hrdinou je Benedikt Ríkarðsson, šéf Strany nezávislých. „Na 95 % témat máme všichni stejný názor, jenom děláme že ne,“ prohlásí v předvolební debatě bipolární politik a věci nabírají rychlý spád – stává se z něj okamžitě miláček národa. Seriál ukazuje v malém a specifickém prostředí fenomény, na které si v současnosti pomalu zvykáme všude, například na snadné pronikání prvků mediálních show do vysoké politiky. V tomto příběhu do politiky promlouvá i americký komik Ben Stiller, seriál však na sebe bere podoby absurdní komedie i psychologického dramatu.(Serial Killer)

    Žánry:Drama
    70%

    Už z filmu Andělé všehomíra kultovního islandského režiséra Friðrika Þóra Friðrikssona si můžeme pamatovat, že navštívit ostrovního prezidenta se dá jednoduše po zaklepání na dveře jeho prezidentské řadovky. Pocit velké rodiny v prostředí islandské vrcholné politiky navozuje i seriál Premiér, jehož hlavním hrdinou je Benedikt Ríkarðsson, šéf Strany nezávislých. „Na 95 % témat máme všichni stejný názor, jenom děláme že ne,“ prohlásí v předvolební debatě bipolární politik a věci nabírají rychlý spád – stává se z něj okamžitě miláček národa. Seriál ukazuje v malém a specifickém prostředí fenomény, na které si v současnosti pomalu zvykáme všude, například na snadné pronikání prvků mediálních show do vysoké politiky. V tomto příběhu do politiky promlouvá i americký komik Ben Stiller, seriál však na sebe bere podoby absurdní komedie i psychologického dramatu.(Serial Killer)

    Žánry:Drama
    7
  • Vulkán
    Vulkán (2011)
    FilmRole: Bragi
    Hlavním hrdinou křehkého příběhu celovečerního debutu islandského režiséra Rúnara Rúnarssona je sedmašedesátiletý Hannes, který právě nastoupil do důchodu. Uzavřený, nepříliš hovorný muž není zvyklý dávat najevo své city, nemá prakticky žádné přátele, svým dávno dospělým dětem se odcizil a jeho vztah s manželkou už také po letech ochladl. Tragická událost donutí Hannese přehodnotit dosavadní život a najít v sobě dlouho spící city. Citlivě napsaný scénář, suverénní režie talentovaného mladého režiséra a maximálně přesvědčivý výkon Theódóra Júlíussona v hlavní roli činí z Vulkánu jeden z nejvýraznějších filmových objevů letošního roku. Autor sám komentuje svůj přístup slovy: „Zajímají mě lidé, kteří ve svých životech došli na křižovatku. Otázky, s nimiž jsou konfrontováni, a zároveň možnosti, jež se před nimi otevírají.“
    Žánry:Drama
    69%
    Hlavním hrdinou křehkého příběhu celovečerního debutu islandského režiséra Rúnara Rúnarssona je sedmašedesátiletý Hannes, který právě nastoupil do důchodu. Uzavřený, nepříliš hovorný muž není zvyklý dávat najevo své city, nemá prakticky žádné přátele, svým dávno dospělým dětem se odcizil a jeho vztah s manželkou už také po letech ochladl. Tragická událost donutí Hannese přehodnotit dosavadní život a najít v sobě dlouho spící city. Citlivě napsaný scénář, suverénní režie talentovaného mladého režiséra a maximálně přesvědčivý výkon Theódóra Júlíussona v hlavní roli činí z Vulkánu jeden z nejvýraznějších filmových objevů letošního roku. Autor sám komentuje svůj přístup slovy: „Zajímají mě lidé, kteří ve svých životech došli na křižovatku. Otázky, s nimiž jsou konfrontováni, a zároveň možnosti, jež se před nimi otevírají.“
    Žánry:Drama
    8
  • Kaldaljós
    Kaldaljós (2004)
    Film
    Uzavřený Grímur je muž okolo čtyřicítky, který se dobrovolně izoluje mezi čtyřmi stěnami svého bytu a jen těžko navazuje nová přátelství. Má však zjevný talent a zdá se, že malování je pro něho nejen potěšením, ale také jistou terapií. Pronásledují ho totiž traumatizující vzpomínky a díky kresbám se vrací do dětství, jež prožil v malebném islandském městečku na pobřeží. Otec vyjížděl na moře jako rybář, maminka se láskyplně starala o celou rodinu a mladší sestra Gottina byla jeho nejbližší kamarádkou. Talentovaný Grímur zachycoval okolní svět tužkou na papír a jeho obrázky jako by předjímaly budoucí události. Tragické události. Kvůli tomu, co prožil jako chlapec, si dospělý Grímur neví rady s vlastním životem a musí se vydat proti proudu času, aby konečně uzavřel bolestnou kapitolu svého dětství.
    Žánry:Drama
    69%
    Uzavřený Grímur je muž okolo čtyřicítky, který se dobrovolně izoluje mezi čtyřmi stěnami svého bytu a jen těžko navazuje nová přátelství. Má však zjevný talent a zdá se, že malování je pro něho nejen potěšením, ale také jistou terapií. Pronásledují ho totiž traumatizující vzpomínky a díky kresbám se vrací do dětství, jež prožil v malebném islandském městečku na pobřeží. Otec vyjížděl na moře jako rybář, maminka se láskyplně starala o celou rodinu a mladší sestra Gottina byla jeho nejbližší kamarádkou. Talentovaný Grímur zachycoval okolní svět tužkou na papír a jeho obrázky jako by předjímaly budoucí události. Tragické události. Kvůli tomu, co prožil jako chlapec, si dospělý Grímur neví rady s vlastním životem a musí se vydat proti proudu času, aby konečně uzavřel bolestnou kapitolu svého dětství.
    Žánry:Drama
    9
  • S milenkou mé matky
    S milenkou mé matky (2000)
    FilmRole: Páll

    Dej medzinárodne úspešnej čiernej komédie, ktorá je režijným filmovým debutom uznávaného islandského divadelného režiséra a filmového herca Baltasara Kormákura, sa odohráva v priam vidiecky pokojnej štvrti Reykjavíku, ktorý tvorí neoddeliteľnú súčasť "typicky" islandskej depresívnej atmosféry rozprávania, obohatenej prvkami mrazivého čierneho humoru. Tragikomickým hrdinom filmu je dvadsaťosemročný Hlynur, povaľač, ktorému sociálna podpora bohato stačí na to, aby sa cez týždeň potĺkal a cez víkend si s kamarátmi užíval v rockovom klube v centre. Pohodlný život inteligentného, ale lenivého mladíka, ktorý netúži viazať sa, však končí v okamihu, keď si jeho rozvedená matka pozve na Vianoce svoju učiteľku z krúžku flamenca, Španielku Lolu - a šokovaný Hlynur zistí, že cudzinka je matkinou milenkou... Lola, ktorá poprehadzuje tradičné sexuálne úlohy, sa stáva hýbateľom pochybne pokojného života hrdinov. Zmeniť sa musí i Hlynur, ktorý vyrastal bez otca, vzdal sa mužskej úlohy a dlho odmietal prijať zodpovednosť dospelého človeka. Režisér však sympatizuje skôr so sebavedomými a samostatnými ženami než slabošskými mužmi. Napriek vypätej dramatickosti daných situácií (incest, drogy...) i cynickému komentáru hrdinu, sprevádzajúcemu rozprávanie, sám autor sa s prirodzenou ľahkosťou vzdáva jednoznačných odsúdení.

    67%

    Dej medzinárodne úspešnej čiernej komédie, ktorá je režijným filmovým debutom uznávaného islandského divadelného režiséra a filmového herca Baltasara Kormákura, sa odohráva v priam vidiecky pokojnej štvrti Reykjavíku, ktorý tvorí neoddeliteľnú súčasť "typicky" islandskej depresívnej atmosféry rozprávania, obohatenej prvkami mrazivého čierneho humoru. Tragikomickým hrdinom filmu je dvadsaťosemročný Hlynur, povaľač, ktorému sociálna podpora bohato stačí na to, aby sa cez týždeň potĺkal a cez víkend si s kamarátmi užíval v rockovom klube v centre. Pohodlný život inteligentného, ale lenivého mladíka, ktorý netúži viazať sa, však končí v okamihu, keď si jeho rozvedená matka pozve na Vianoce svoju učiteľku z krúžku flamenca, Španielku Lolu - a šokovaný Hlynur zistí, že cudzinka je matkinou milenkou... Lola, ktorá poprehadzuje tradičné sexuálne úlohy, sa stáva hýbateľom pochybne pokojného života hrdinov. Zmeniť sa musí i Hlynur, ktorý vyrastal bez otca, vzdal sa mužskej úlohy a dlho odmietal prijať zodpovednosť dospelého človeka. Režisér však sympatizuje skôr so sebavedomými a samostatnými ženami než slabošskými mužmi. Napriek vypätej dramatickosti daných situácií (incest, drogy...) i cynickému komentáru hrdinu, sprevádzajúcemu rozprávanie, sám autor sa s prirodzenou ľahkosťou vzdáva jednoznačných odsúdení.

    10
  • Děti přírody
    Děti přírody (1991)
    Film
    Baladický snímek režiséra Fridrika Thóra Fridrikssona Děti přírody (1991) není prvním počinem mladé islandské kinematografie, jenž si dobyl pozornost filmového světa. Stačí si např. připomenout historický film Když letí havran. Příběh starého hospodáře Geiriho, který se na samém sklonku života s přítelkyní Stellou vrací zemřít na opuštěná místa, kde spolu kdysi vyrůstali, je pojat v nejlepších tradicích evropského filmu (čerpá z apokalyptické atmosféry děl Wernera Herzoga, lehce zmiňuje Andreje Tarkovského, a postavou anděla, jehož stejně jako v Nebi nad Berlínem hraje Bruno Ganz, přímo odkazuje k tvorbě Wima Wenderse). Snímek citlivě přibližuje zvláštní zemi s její divokou přírodní krásou i s jejími společenskými problémy (málo obydlený venkov, většina populace žije v největším městě Reykjavíku). Vizuální krásu symbolického road movie (kamera Ari Kristinsson) umocňuje podmanivá hudba Hilmara Örna Hilmarssona. Pětašedesátiletý divadelní herec Gisli Halldórsson rolí Geiriho ve filmu debutoval, stejně jako jeho kolegyně Sigridur Hagalínová. Film byl nominován na Oscara v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film roku 1992.
    66%
    Baladický snímek režiséra Fridrika Thóra Fridrikssona Děti přírody (1991) není prvním počinem mladé islandské kinematografie, jenž si dobyl pozornost filmového světa. Stačí si např. připomenout historický film Když letí havran. Příběh starého hospodáře Geiriho, který se na samém sklonku života s přítelkyní Stellou vrací zemřít na opuštěná místa, kde spolu kdysi vyrůstali, je pojat v nejlepších tradicích evropského filmu (čerpá z apokalyptické atmosféry děl Wernera Herzoga, lehce zmiňuje Andreje Tarkovského, a postavou anděla, jehož stejně jako v Nebi nad Berlínem hraje Bruno Ganz, přímo odkazuje k tvorbě Wima Wenderse). Snímek citlivě přibližuje zvláštní zemi s její divokou přírodní krásou i s jejími společenskými problémy (málo obydlený venkov, většina populace žije v největším městě Reykjavíku). Vizuální krásu symbolického road movie (kamera Ari Kristinsson) umocňuje podmanivá hudba Hilmara Örna Hilmarssona. Pětašedesátiletý divadelní herec Gisli Halldórsson rolí Geiriho ve filmu debutoval, stejně jako jeho kolegyně Sigridur Hagalínová. Film byl nominován na Oscara v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film roku 1992.
    11
  • Brúðguminn
    Brúðguminn (2008)
    FilmRole: Lárus
    Jónova první žena tragicky zemřela, nyní se pedagog ve středních letech chystá oženit podruhé – se svou někdejší, o něco mladší studentkou. Hladkému průběhu svatby však zabraňuje množství okolností, jež přinášejí nejednu komickou situaci a napomáhají i charakterizaci hrdinů, kteří se v předsvatebních dnech na osamělém ostrově vyrojili. Nikoli slavnostní ceremonie, ale to, co jí předchází, přináší nutkání k sebereflexi i zlomová rozhodnutí. Komedie s tragickými akcenty inspirovaná postavami Čechovovy hry Ivanov využívá rovněž stereotypy „svatebních filmů“. Událost nahlíží z pohledu mužských hrdinů, pouto mezi nimi pomáhá tmelit i samotný film. Kamarádské popichování i partnerské hašteření probouzí spíše smích než obavy, černé ladění humoru však snímek jasně vymezuje jako neselankovitý a neomylně ho zasazuje do oblasti severských kinematografií. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:Drama
    65%
    Jónova první žena tragicky zemřela, nyní se pedagog ve středních letech chystá oženit podruhé – se svou někdejší, o něco mladší studentkou. Hladkému průběhu svatby však zabraňuje množství okolností, jež přinášejí nejednu komickou situaci a napomáhají i charakterizaci hrdinů, kteří se v předsvatebních dnech na osamělém ostrově vyrojili. Nikoli slavnostní ceremonie, ale to, co jí předchází, přináší nutkání k sebereflexi i zlomová rozhodnutí. Komedie s tragickými akcenty inspirovaná postavami Čechovovy hry Ivanov využívá rovněž stereotypy „svatebních filmů“. Událost nahlíží z pohledu mužských hrdinů, pouto mezi nimi pomáhá tmelit i samotný film. Kamarádské popichování i partnerské hašteření probouzí spíše smích než obavy, černé ladění humoru však snímek jasně vymezuje jako neselankovitý a neomylně ho zasazuje do oblasti severských kinematografií. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:Drama
    12
  • Říše léta
    Říše léta (2010)
    Film
    62%
    13
  • 14
  • Ég Man Þig
    Ég Man Þig (2017)
    FilmRole: Séra Einar
    60%
    15
  • Mama Gogo
    Mama Gogo (2010)
    FilmRole: šéf banky
    Tragikomedie Fridrika T. Fridrikssona vypráví o ambiciózním režisérovi, který právě dokončil film o starých lidech uprchlých z domova důchodců. Přes vkládané naděje jde o naprostý kasovní propadák. Jak zklamaný autor sám poznamenává, cílová skupina filmu je již zřejmě mrtvá nebo už nedokáže dojít do kina. Snímek je nicméně vřele přijat kritikou a režisér se upíná k nominaci na Oscara, která by ho mohla zachránit před bankrotem. Zároveň si povšimne zvláštního chování své matky: šaramantní osmdesátiletá Gogo začíná zapomínat. Nejprve se jedná o drobnosti, které však končí požárem nebo vytopením sousedů. Společně se svými sestrami se režisér rozhodne poslat Gogo do domova důchodců. Gógó se podobně jako postavy ze synova filmového propadáku Děti přírody snaží utéct na svobodu…ale její mysl si s ní začíná čím dál více zahrávat. Fridrikssonova velká filmová pocta matce je odvážně upřímným autoportrétem i ostrou satirou filmového průmyslu a islandské společnosti.
    Žánry:Drama
    56%
    Tragikomedie Fridrika T. Fridrikssona vypráví o ambiciózním režisérovi, který právě dokončil film o starých lidech uprchlých z domova důchodců. Přes vkládané naděje jde o naprostý kasovní propadák. Jak zklamaný autor sám poznamenává, cílová skupina filmu je již zřejmě mrtvá nebo už nedokáže dojít do kina. Snímek je nicméně vřele přijat kritikou a režisér se upíná k nominaci na Oscara, která by ho mohla zachránit před bankrotem. Zároveň si povšimne zvláštního chování své matky: šaramantní osmdesátiletá Gogo začíná zapomínat. Nejprve se jedná o drobnosti, které však končí požárem nebo vytopením sousedů. Společně se svými sestrami se režisér rozhodne poslat Gogo do domova důchodců. Gógó se podobně jako postavy ze synova filmového propadáku Děti přírody snaží utéct na svobodu…ale její mysl si s ní začíná čím dál více zahrávat. Fridrikssonova velká filmová pocta matce je odvážně upřímným autoportrétem i ostrou satirou filmového průmyslu a islandské společnosti.
    Žánry:Drama
    16
  • 17