Anton Gýmerský: Nejlepší filmy
a seriály

6.1

Anton Gýmerský: Filmy a seriály

  • Noční jezdci
    Noční jezdci (1981)
    FilmRole: krčmár
    Muži zákona jsou schopní a odhodlaní. Ale pašeráci koní také... Je krátce po vzniku Československé republiky, ale obyvatelé chudé příhraniční vesničky pod Tatrami mají jiné než státotvorné starosti. Bývalý voják Marek Orban (M. Dočolomanský) chce pro všechny sousedy získat peníze na odjezd za lepším životem do Ameriky, a proto s partou kamarádů pašuje koně z Polska. Dosud ho nikdo při činu nechytil. Pohraničníci jsou bezmocní. Proto přijíždí z Prahy velitel finanční stráže Halva (R. Brzobohatý) se svými muži. Tak jako Orban a jeho kamarádi, i Halvovi lidé mají za sebou válku a jsou vycvičení k boji. Vůdci obou skupin se však teď ocitli proti sobě. I když se vzájemně respektují, jsou stejně sveřepí a odhodlaní neustoupit ani o krůček. A oba jsou dobře ozbrojení. Jejich konflikt, i když si to ani jeden nepřeje, tudíž od počátku spěje k násilnému konci... Slovensko-český koprodukční film natočil zkušený režisér Martin Hollý vzápětí po svém (rovněž koprodukčním) opusu Signum Laudis. Film vznikl podle scénáře Tibora Vichty, jenž díky svým znalostem prostředí adaptoval původní scénář českých autorů Víta Olmera a Marty Kadlečíkové. Film tedy respektuje historické reálie, avšak je zároveň dobrodružnou podívanou, která má díky svým řemeslným kvalitám působivost i dnes. (Česká televize)
    73%
    Muži zákona jsou schopní a odhodlaní. Ale pašeráci koní také... Je krátce po vzniku Československé republiky, ale obyvatelé chudé příhraniční vesničky pod Tatrami mají jiné než státotvorné starosti. Bývalý voják Marek Orban (M. Dočolomanský) chce pro všechny sousedy získat peníze na odjezd za lepším životem do Ameriky, a proto s partou kamarádů pašuje koně z Polska. Dosud ho nikdo při činu nechytil. Pohraničníci jsou bezmocní. Proto přijíždí z Prahy velitel finanční stráže Halva (R. Brzobohatý) se svými muži. Tak jako Orban a jeho kamarádi, i Halvovi lidé mají za sebou válku a jsou vycvičení k boji. Vůdci obou skupin se však teď ocitli proti sobě. I když se vzájemně respektují, jsou stejně sveřepí a odhodlaní neustoupit ani o krůček. A oba jsou dobře ozbrojení. Jejich konflikt, i když si to ani jeden nepřeje, tudíž od počátku spěje k násilnému konci... Slovensko-český koprodukční film natočil zkušený režisér Martin Hollý vzápětí po svém (rovněž koprodukčním) opusu Signum Laudis. Film vznikl podle scénáře Tibora Vichty, jenž díky svým znalostem prostředí adaptoval původní scénář českých autorů Víta Olmera a Marty Kadlečíkové. Film tedy respektuje historické reálie, avšak je zároveň dobrodružnou podívanou, která má díky svým řemeslným kvalitám působivost i dnes. (Česká televize)
    1
  • 2
  • Touha
    Touha (1958)
    Film

    Čtyři povídky (O chlapci, který hledal konec světa; Lidé na zemi a hvězdy na nebi; Anděla; Maminka) volně spojuje motiv ubíhajícího času (dětství/zrození, mládí, dospělost, stáří) společně s cyklem střídání ročních období (jaro, léto, podzim, zima). TOUHA stojí na prvopočátku Jasného tzv. Moravské trilogie (vedle tohoto snímku sem patří ještě AŽ PŘIJDE KOCOUR a VŠICHNI DOBŘÍ RODÁCI) a zároveň s ní do českého filmu proniká, v kontextu tvorby padesátých let poměrně ojedinělý, lyrický element. Ze všech čtyř příběhů nejvíce zaujme svým nekonvenčním uchopením tématu kolektivizace především Anděla.

    Žánry:DramaPovídkový
    67%

    Čtyři povídky (O chlapci, který hledal konec světa; Lidé na zemi a hvězdy na nebi; Anděla; Maminka) volně spojuje motiv ubíhajícího času (dětství/zrození, mládí, dospělost, stáří) společně s cyklem střídání ročních období (jaro, léto, podzim, zima). TOUHA stojí na prvopočátku Jasného tzv. Moravské trilogie (vedle tohoto snímku sem patří ještě AŽ PŘIJDE KOCOUR a VŠICHNI DOBŘÍ RODÁCI) a zároveň s ní do českého filmu proniká, v kontextu tvorby padesátých let poměrně ojedinělý, lyrický element. Ze všech čtyř příběhů nejvíce zaujme svým nekonvenčním uchopením tématu kolektivizace především Anděla.

    Žánry:DramaPovídkový
    3
  • Vivat Beňovský
    Vivat Beňovský (1975)
    Minisérie
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází jej na dlouhé, dobrodružné cestě, a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy jej zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    66%
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází jej na dlouhé, dobrodružné cestě, a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy jej zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    4
  • 5
  • Most na tú stranu
    Most na tú stranu (1961)
    FilmRole: Krekáč
    56%
    6
  • Zářijové noci
    Zářijové noci (1957)
    FilmRole: vojín Karabinoš

    Už v padesátých letech probleskly názory, že by vojáci neměli jen nehnutě bránit státní hranice a socialismus. Jeden z mladých důstojníků se ocitne v konfliktu s nadřízenými, když tajně opustí kasárna, aby své ženě, jíž se blíží porod, byl nablízku. Naštěstí otcovsky moudrý důstojník pochopí situaci a zabrání přísnému trestu. Kritika vojenského systému je ovšem ještě krotká a bezbarvá.

    Žánry:Drama
    53%

    Už v padesátých letech probleskly názory, že by vojáci neměli jen nehnutě bránit státní hranice a socialismus. Jeden z mladých důstojníků se ocitne v konfliktu s nadřízenými, když tajně opustí kasárna, aby své ženě, jíž se blíží porod, byl nablízku. Naštěstí otcovsky moudrý důstojník pochopí situaci a zabrání přísnému trestu. Kritika vojenského systému je ovšem ještě krotká a bezbarvá.

    Žánry:Drama
    7
  • 8
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    FilmRole: Josko

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    9