6.0

Katarína Vrzalová: Filmy a seriály

  • Zahrada
    Zahrada (1995)
    FilmRole: Helenina matka
    • VOYO
    • iVysílání
    • KVIFF TV
    • +1
    Poetická komedie, která v roce 1995 získala šest Českých lvů a stala se filmovou událostí roku, vypráví příběh třicátníka Jakuba (R. Luknár), kterého zachycuje v momentě, kdy se na něj řítí jeden problém za druhým. Neumí vyřešit svůj vztah s vdanou Terezou (J. Švandová), práce ho neuspokojuje, nerozumí si s otcem (M. Labuda), s nímž žije ve společném bytě. Rozhodne se změnit svůj život a odchází na pár dní do dědečkova opuštěného domu na venkově. Netuší, že jeho pobyt na tajuplném místě se po setkání se záhadnou dívkou prodlouží... (Česká televize)
    71%
    Poetická komedie, která v roce 1995 získala šest Českých lvů a stala se filmovou událostí roku, vypráví příběh třicátníka Jakuba (R. Luknár), kterého zachycuje v momentě, kdy se na něj řítí jeden problém za druhým. Neumí vyřešit svůj vztah s vdanou Terezou (J. Švandová), práce ho neuspokojuje, nerozumí si s otcem (M. Labuda), s nímž žije ve společném bytě. Rozhodne se změnit svůj život a odchází na pár dní do dědečkova opuštěného domu na venkově. Netuší, že jeho pobyt na tajuplném místě se po setkání se záhadnou dívkou prodlouží... (Česká televize)
    1
  • Nepokojná láska
    Nepokojná láska (1975)
    Seriál
    70%
    2
  • Leť, ptáku, leť!
    Leť, ptáku, leť! (1978)
    Film
    I přísný a nepříliš oblíbený učitel může u svých žáků dosáhnout mimořádné obliby. Když si jejich oblíbený učitel zlomí nohu těsně před chystanou cyklistickou výpravou, nahradí ho právě onen přísný kolega. Jeho nedobrovolní svěřenci sice zprvu nehoří nadšením, ale nakonec se přesvědčí, že není dobré člověka okamžitě zavrhovat jen proto, že si s ním zprvu nerozumíme. Jednoznačné výchovné tendence prý lze vysvětlit účelem filmu: vznikal na počest Pionýrské organizace.
    Žánry:KomedieRodinný
    69%
    I přísný a nepříliš oblíbený učitel může u svých žáků dosáhnout mimořádné obliby. Když si jejich oblíbený učitel zlomí nohu těsně před chystanou cyklistickou výpravou, nahradí ho právě onen přísný kolega. Jeho nedobrovolní svěřenci sice zprvu nehoří nadšením, ale nakonec se přesvědčí, že není dobré člověka okamžitě zavrhovat jen proto, že si s ním zprvu nerozumíme. Jednoznačné výchovné tendence prý lze vysvětlit účelem filmu: vznikal na počest Pionýrské organizace.
    Žánry:KomedieRodinný
    3
  • Krutá lúbost
    Krutá lúbost (1978)
    Film
    Film režiséra Martina Ťapáka natočený podle povídek Kazimierza Przerwy-Tetmajera "Sivé oči" a Mila Urbana "Roztopené srdce" vypráví milostný příběh dvou mladých Kristek. První (M. Mačáková) vzplane žárlivou láskou ke zbojníkovi Jaškovi (J. Kukura), druhá (M. Vášáryová) je proti své vůli přinucena si vzít místního rváče se studeným srdcem Paľa (J. Majerčík). Ve svém boji o lásku a pozornost mužů, kteří si je nezaslouží, dokáží být obě silné a nesmlouvavé. V projevování své náklonosti jsou však rozdílné – jedna je vášnivá a krutá, druhá pak dobrosrdečná a laskavá. Lyrickou poetiku snímku umocňují podmanivé záběry slovenské přírody a četné lidové písně, hudba a tanec.
    Žánry:Povídkový
    67%
    Film režiséra Martina Ťapáka natočený podle povídek Kazimierza Przerwy-Tetmajera "Sivé oči" a Mila Urbana "Roztopené srdce" vypráví milostný příběh dvou mladých Kristek. První (M. Mačáková) vzplane žárlivou láskou ke zbojníkovi Jaškovi (J. Kukura), druhá (M. Vášáryová) je proti své vůli přinucena si vzít místního rváče se studeným srdcem Paľa (J. Majerčík). Ve svém boji o lásku a pozornost mužů, kteří si je nezaslouží, dokáží být obě silné a nesmlouvavé. V projevování své náklonosti jsou však rozdílné – jedna je vášnivá a krutá, druhá pak dobrosrdečná a laskavá. Lyrickou poetiku snímku umocňují podmanivé záběry slovenské přírody a četné lidové písně, hudba a tanec.
    Žánry:Povídkový
    4
  • Nevěsta k zulíbání
    Nevěsta k zulíbání (1980)
    FilmRole: Molnárová
    • VOYO
    Protagonisty filmu Nevěsta k zulíbání jsou pražští geometři Květa a Karol, lidé, kteří již mají po třicítce. Pracují spolu několik let a - jakoby instinktivně - se přehlížejí. Protiklady se ale mohou přitahovat. Stačí, aby se naskytla příležitost. Energická, emancipovaná a na pohled soběstačná Květa vyhoví prosbě sebevědomého a trochu lehkomyslného Karola a zaveze jej svým vozem na svatbu jeho sestry. Tam, ve slovenské dědině, ji považují za Karolovu snoubenku a Květa, aby se vše obešlo bez trapasů, přistupuje na Karolův návrh hrát po tři dny roli jeho vyvolené. Ze hry však vzniká opravdový vztah... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaRomantický
    57%
    Protagonisty filmu Nevěsta k zulíbání jsou pražští geometři Květa a Karol, lidé, kteří již mají po třicítce. Pracují spolu několik let a - jakoby instinktivně - se přehlížejí. Protiklady se ale mohou přitahovat. Stačí, aby se naskytla příležitost. Energická, emancipovaná a na pohled soběstačná Květa vyhoví prosbě sebevědomého a trochu lehkomyslného Karola a zaveze jej svým vozem na svatbu jeho sestry. Tam, ve slovenské dědině, ji považují za Karolovu snoubenku a Květa, aby se vše obešlo bez trapasů, přistupuje na Karolův návrh hrát po tři dny roli jeho vyvolené. Ze hry však vzniká opravdový vztah... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaRomantický
    5
  • Pozor, ide Jozefína...
    Pozor, ide Jozefína... (1976)
    FilmRole: Galbavá
    53%
    6
  • Stretnutie
    Stretnutie (1975)
    FilmRole: Dadovka

    V 70. letech se klasik slovenské kinematografie Paĺo Bielik připomněl ještě dvěma scénáři, které však natočil někdo jiný. V obou případech se však přidržoval žádoucích ideologických témat, v tomto případě odvěkého přátelství prostých Slováků s ruským obyvatelstvem. Patetický, ale přitom neuměle vyprávěný příběh se dokonce klene od první světové války, kdy hrdinové dobrovolně končí v ruském zajetí, až k druhé světové válce, kdy ruští vojáci s nasazením vlastního života přinesli i na Slovensko mír a svobodu.

    50%

    V 70. letech se klasik slovenské kinematografie Paĺo Bielik připomněl ještě dvěma scénáři, které však natočil někdo jiný. V obou případech se však přidržoval žádoucích ideologických témat, v tomto případě odvěkého přátelství prostých Slováků s ruským obyvatelstvem. Patetický, ale přitom neuměle vyprávěný příběh se dokonce klene od první světové války, kdy hrdinové dobrovolně končí v ruském zajetí, až k druhé světové válce, kdy ruští vojáci s nasazením vlastního života přinesli i na Slovensko mír a svobodu.

    7
  • Koncert pre pozostalých
    Koncert pre pozostalých (1976)
    FilmRole: Petrova matka
    49%
    8
  • 9
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    FilmRole: Šmidkeová

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jako zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    10