Marie Marešová: Nejlepší filmy
a seriály

6.1

Marie Marešová: Filmy a seriály

  • Hříšní lidé města pražského
    Hříšní lidé města pražského (1968)
    SeriálRole: 2 - Brabcová
    • iVysílání
    Třináctidílný seriál starých kriminálních případů podle povídek Jiřího Marka ze sbírky Panoptikum starých kriminálních příběhů, která byla inspirována skutečnými případy policejních radů pražské kriminálky Knotka a Vaňáska z let 1925-1930. Názvy epizod: 1) Přísaha 2) Malý a velký vrah 3) Lady Macbeth z Vinohrad 4) Otisky prstů 5) Černé rukavice 6) Případ lichého střevíce 7) Lodní uzel 8) Telegram z Neapole 9) Turecké náušnice 10) Kaprova smrt 11) Hra 12) Špion přijede v sedm 13) Svědomí
    Žánry:Krimi
    85%
    Třináctidílný seriál starých kriminálních případů podle povídek Jiřího Marka ze sbírky Panoptikum starých kriminálních příběhů, která byla inspirována skutečnými případy policejních radů pražské kriminálky Knotka a Vaňáska z let 1925-1930. Názvy epizod: 1) Přísaha 2) Malý a velký vrah 3) Lady Macbeth z Vinohrad 4) Otisky prstů 5) Černé rukavice 6) Případ lichého střevíce 7) Lodní uzel 8) Telegram z Neapole 9) Turecké náušnice 10) Kaprova smrt 11) Hra 12) Špion přijede v sedm 13) Svědomí
    Žánry:Krimi
    1
  • Tři králové
    Tři králové (1998)
    Seriál

    Sedmidílný seriál čerpá ze skutečných událostí období druhé světové války. Dobrodružný špionážní příběh volně líčí činnost legendární trojice důstojníků ilegální vojenské organizace Obrana národa, podplukovníků Josefa Balabána, Josefa Mašína a štábního kapitána Václava Morávka. Tito tři důstojníci patřili k těm příslušníkům naší prvorepublikové armády, kteří nejen morálně, ale i fakticky odmítli demobilizaci a nepřešli ani do civilu, ani nevstoupili do vládního vojska. Po okupaci země hitlerovským Německem okamžitě vstoupili do ilegality a v odbojové organizaci Obrana národa vedli s nacistickou přesilou statečný, i když předem prohraný zápas. "Televizní román" scenáristy Ondřeje Vogeltanze a režiséra Karla Kachyni vypráví o lidech, kteří se nepodřídili žádnému jinému diktátu než příkazu svého svědomí. (oficiální text distributora)

    Žánry:DramaVálečný
    72%

    Sedmidílný seriál čerpá ze skutečných událostí období druhé světové války. Dobrodružný špionážní příběh volně líčí činnost legendární trojice důstojníků ilegální vojenské organizace Obrana národa, podplukovníků Josefa Balabána, Josefa Mašína a štábního kapitána Václava Morávka. Tito tři důstojníci patřili k těm příslušníkům naší prvorepublikové armády, kteří nejen morálně, ale i fakticky odmítli demobilizaci a nepřešli ani do civilu, ani nevstoupili do vládního vojska. Po okupaci země hitlerovským Německem okamžitě vstoupili do ilegality a v odbojové organizaci Obrana národa vedli s nacistickou přesilou statečný, i když předem prohraný zápas. "Televizní román" scenáristy Ondřeje Vogeltanze a režiséra Karla Kachyni vypráví o lidech, kteří se nepodřídili žádnému jinému diktátu než příkazu svého svědomí. (oficiální text distributora)

    Žánry:DramaVálečný
    2
  • Romeo, Julie a tma
    Romeo, Julie a tma (1959)
    FilmRole: sousedka
    Vynikající, hluboký film je zasazený doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalou surovost a nesmyslnost ve vyvražďování židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schono se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    71%
    Vynikající, hluboký film je zasazený doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalou surovost a nesmyslnost ve vyvražďování židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schono se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    3
  • Otesánek
    Otesánek (2000)
    Film
    • DaFilms
    70%
    4
  • Dáma na kolejích
    Dáma na kolejích (1966)
    Film
    • Voyo
    • O2 TV
    Když tramvajačka Marie odhalí manželovu nevěru, rozhodne se mu pomstít tím nejzapeklitějším způsobem. Pořádně se vystrojí!... Dva roky po premiéře prvního českého muzikálu Starci na chmelu se na plátnech našich kin objevilo další společné dílo scenáristy Vratislava Blažka a režiséra Ladislava Rychmana. Byl to opět hudební film – tentokrát však veselohra – Dáma na kolejích. Na rozdíl od Starců, kteří oslovovali především mladší publikum, se děj Dámy na kolejích obracel spíše ke střední generaci. Autoři zde představili typickou českou pracující ženu 60. let. Tak trochu ušlápnutá tramvajačka Marie spatří jednou na ulici svého manžela, jak se líbá s půvabnou kolegyní. Šokovaná žena odejde jako v mrákotách, vybere z vkladních knížek všechny úspory a začne od základu měnit jak svůj vzhled, tak svůj život... Titulní hrdinku ztvárnila Jiřina Bohdalová, kterou v té době režiséři zařazovali především do jediného komicko-naivního šuplíčku, která nicméně v každém filmu dokázala přesvědčit o šíři svého hereckého talentu, jenž osciloval mezi komickou a tragickou polohou. (Česká televize)
    Žánry:KomedieMuzikál
    69%
    Když tramvajačka Marie odhalí manželovu nevěru, rozhodne se mu pomstít tím nejzapeklitějším způsobem. Pořádně se vystrojí!... Dva roky po premiéře prvního českého muzikálu Starci na chmelu se na plátnech našich kin objevilo další společné dílo scenáristy Vratislava Blažka a režiséra Ladislava Rychmana. Byl to opět hudební film – tentokrát však veselohra – Dáma na kolejích. Na rozdíl od Starců, kteří oslovovali především mladší publikum, se děj Dámy na kolejích obracel spíše ke střední generaci. Autoři zde představili typickou českou pracující ženu 60. let. Tak trochu ušlápnutá tramvajačka Marie spatří jednou na ulici svého manžela, jak se líbá s půvabnou kolegyní. Šokovaná žena odejde jako v mrákotách, vybere z vkladních knížek všechny úspory a začne od základu měnit jak svůj vzhled, tak svůj život... Titulní hrdinku ztvárnila Jiřina Bohdalová, kterou v té době režiséři zařazovali především do jediného komicko-naivního šuplíčku, která nicméně v každém filmu dokázala přesvědčit o šíři svého hereckého talentu, jenž osciloval mezi komickou a tragickou polohou. (Česká televize)
    Žánry:KomedieMuzikál
    5
  • Sedm zabitých
    Sedm zabitých (1965)
    FilmRole: Jenčina matka
    Sedm dní ze života sotva dvacetileté zdravotní sestry, která je na pohled vyznavačkou poněkud lehkovážného životního stylu. Ve skutečnosti zůstává věrná svému chlapci, který je právě na vojně, a záletníkům ze svého okolí odolává s vtipem i jistou citovou úzkostí. Do příběhu podle námětu pozdější Kohoutovy manželky Jeleny Mašínové (* 1941) se promítá rozdílná historická zkušenost a odlišný generační pocit autorů i jejich postav - mj. i svébytnou konstrukcí řečových replik.
    Žánry:Drama
    69%
    Sedm dní ze života sotva dvacetileté zdravotní sestry, která je na pohled vyznavačkou poněkud lehkovážného životního stylu. Ve skutečnosti zůstává věrná svému chlapci, který je právě na vojně, a záletníkům ze svého okolí odolává s vtipem i jistou citovou úzkostí. Do příběhu podle námětu pozdější Kohoutovy manželky Jeleny Mašínové (* 1941) se promítá rozdílná historická zkušenost a odlišný generační pocit autorů i jejich postav - mj. i svébytnou konstrukcí řečových replik.
    Žánry:Drama
    6
  • Pět z milionu
    Pět z milionu (1959)
    FilmRole: Kateřinina matka
    67%
    7
  • Ten svetr si nesvlíkej
    Ten svetr si nesvlíkej (1980)
    FilmRole: zdravotní sestra
    • Voyo
    • Filmbox+
    65%
    8
  • Každý den odvahu
    Každý den odvahu (1964)
    FilmRole: bytná
    • Voyo
    • iVysílání
    • KVIFF TV
    Mimořádným talentem 60. let se ukázal být Evald Schorm, který hned svou prvotinou Každý den odvahu rozbouřil veřejné mínění. Poprvé se s takovou otevřeností někdo dotkl hroutících se ideálů. Hrdinou je mladý dělník Jarda (Jan Kačer), někdejší svazácký funkcionář, který si zvykl schematické, černobílé uvažování, jedině v práci viděl smysl svého života. Zastihujeme jej však v situaci, kdy přestává rozumět dění kolem sebe, nechápe, proč jeho víra a nadšenectví se stává předmětem nepochopení a výsměchu. Nechápe, že kolem něho se změnil svět, zatímco on ustrnul v dávno překonaných frázích. Stále by chtěl jít příkladem, avšak svými snahami provokuje, zůstává nepochopen i svými nejbližšími, na holičkách jej nechávají i někdejší spolustraníci, kteří si z něho udělali výstavní praporek svých úspěchů. Schorm se však dívá nestranně. Shledává, jak "švejkování" a ležérnost se stávají bezděkým životním stylem, jak opovržlivě projevovaný nesouhlas se zprofanovanými metodami vůbec nemusí vést k hodnotnější nápravě.
    65%
    Mimořádným talentem 60. let se ukázal být Evald Schorm, který hned svou prvotinou Každý den odvahu rozbouřil veřejné mínění. Poprvé se s takovou otevřeností někdo dotkl hroutících se ideálů. Hrdinou je mladý dělník Jarda (Jan Kačer), někdejší svazácký funkcionář, který si zvykl schematické, černobílé uvažování, jedině v práci viděl smysl svého života. Zastihujeme jej však v situaci, kdy přestává rozumět dění kolem sebe, nechápe, proč jeho víra a nadšenectví se stává předmětem nepochopení a výsměchu. Nechápe, že kolem něho se změnil svět, zatímco on ustrnul v dávno překonaných frázích. Stále by chtěl jít příkladem, avšak svými snahami provokuje, zůstává nepochopen i svými nejbližšími, na holičkách jej nechávají i někdejší spolustraníci, kteří si z něho udělali výstavní praporek svých úspěchů. Schorm se však dívá nestranně. Shledává, jak "švejkování" a ležérnost se stávají bezděkým životním stylem, jak opovržlivě projevovaný nesouhlas se zprofanovanými metodami vůbec nemusí vést k hodnotnější nápravě.
    9
  • Agentura Pepa
    Agentura Pepa (1976)
    Film
    • iVysílání

    Hrdiny malé komedie O. Daňka jsou tři důchodci, tři Josefové (O. Sklenčka, J. Kemr a Z. Řehoř), žijící na sídlišti, kteří se nudí. Nemají co na práci, a tak si vymýšlejí různá alotria a vzájemně se pošťuchují. Když jednoho z nich osloví sousedka (I. Devátá), jestli by nevypátral, kdo si z kočárkárny půjčuje její kolo. On zjistí, že je to malý kluk, který nemá tátu, a máma na kolo nemá peníze. Tak si kolo vypůjčí a vždycky ho pak nechá někde na sídlišti. Důchodcům je kluka líto, a tak vezme jeden z nich vinu na sebe a mamince chlapce se nabídnou za náhradní dědečky. (Česká televize)

    Žánry:Komedie
    64%

    Hrdiny malé komedie O. Daňka jsou tři důchodci, tři Josefové (O. Sklenčka, J. Kemr a Z. Řehoř), žijící na sídlišti, kteří se nudí. Nemají co na práci, a tak si vymýšlejí různá alotria a vzájemně se pošťuchují. Když jednoho z nich osloví sousedka (I. Devátá), jestli by nevypátral, kdo si z kočárkárny půjčuje její kolo. On zjistí, že je to malý kluk, který nemá tátu, a máma na kolo nemá peníze. Tak si kolo vypůjčí a vždycky ho pak nechá někde na sídlišti. Důchodcům je kluka líto, a tak vezme jeden z nich vinu na sebe a mamince chlapce se nabídnou za náhradní dědečky. (Česká televize)

    Žánry:Komedie
    10
  • Malý Bobeš ve městě
    Malý Bobeš ve městě (1962)
    FilmRole: Jakubcová
    Volné pokračování filmu Malý Bobeš, který již CS Film uváděl, zastihuje titulního dětského hrdinu ve městě, kam se i s rodiči odstěhoval. Jenže očekávání lepší existence narušují stále se zhoršující se sociální poměry ve 30. letech, přebývání na velkoměstské periferii dovolí i malému chlapci poznat, jak zlí jsou vykořisťovatelé dělníků. Jedná se o názornou ukázku, jak i do dětského filmu velice necitelně vnikaly ideologické rysy.
    Žánry:Rodinný
    63%
    Volné pokračování filmu Malý Bobeš, který již CS Film uváděl, zastihuje titulního dětského hrdinu ve městě, kam se i s rodiči odstěhoval. Jenže očekávání lepší existence narušují stále se zhoršující se sociální poměry ve 30. letech, přebývání na velkoměstské periferii dovolí i malému chlapci poznat, jak zlí jsou vykořisťovatelé dělníků. Jedná se o názornou ukázku, jak i do dětského filmu velice necitelně vnikaly ideologické rysy.
    Žánry:Rodinný
    11
  • Diagnóza smrti
    Diagnóza smrti (1979)
    FilmRole: Velešová
    • Voyo
    Starý houbař najde v lese těžce raněnou ženu a téměř současně dojde nedaleko k autonehodě motocyklisty s nákladním autem. Řidič náklaďáku Honza Linhart je těžce raněn a zachránit ho může pouze transplantace ledviny. Vhodným dárcem by mohla být právě ona zraněná žena, pokud by zemřela. Případem je pověřen major Kalaš, který společně s poručíkem Martincem dojde k závěru, že šlo o loupežné přepadení. Velmi brzy se však osudy obou těžce raněných začnou podivně proplétat. Film Diagnóza smrti natočil mistr detektivního žánru Petr Schulhoff. Patří do série ponurých snímků s tíživou až paranoidní atmosférou inspirovaných skutečnými zločiny; Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969). Všechny díla spojuje postava majora Kalaše (Rudolf Hrušínský) a jeho parťáka nadporučíka Vargy (Radoslav Brzobohatý).
    Žánry:Krimi
    61%
    Starý houbař najde v lese těžce raněnou ženu a téměř současně dojde nedaleko k autonehodě motocyklisty s nákladním autem. Řidič náklaďáku Honza Linhart je těžce raněn a zachránit ho může pouze transplantace ledviny. Vhodným dárcem by mohla být právě ona zraněná žena, pokud by zemřela. Případem je pověřen major Kalaš, který společně s poručíkem Martincem dojde k závěru, že šlo o loupežné přepadení. Velmi brzy se však osudy obou těžce raněných začnou podivně proplétat. Film Diagnóza smrti natočil mistr detektivního žánru Petr Schulhoff. Patří do série ponurých snímků s tíživou až paranoidní atmosférou inspirovaných skutečnými zločiny; Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969). Všechny díla spojuje postava majora Kalaše (Rudolf Hrušínský) a jeho parťáka nadporučíka Vargy (Radoslav Brzobohatý).
    Žánry:Krimi
    12
  • 30 případů majora Zemana
    30 případů majora Zemana (1976)
    Seriál
    59%
    13
  • 14
  • Velikonoční dovolená
    Velikonoční dovolená (1971)
    FilmRole: Honzova matka
    47%
    15
  • Súdim ťa láskou
    Súdim ťa láskou (1981)
    FilmRole: Jurčeková

    Ač se jedná o ambiciózně vystavěný příběh, výsledný tvar, ve své době diváky zcela přehlížený, je inscenačně i vypravěčsky nepřesvědčivý, kulisovité přiblížení reálií 50. let propadá alibismu. Prolínají se tu dvě časové roviny: hlavní hrdina, mladý prokurátor, pátrá po své tajemné minulosti, kterou matka před ním zatajila. Teprve v dospělosti zjistil, že otcem byl někdo jiný, než kdo jej spolu s matkou vychovával - a spolu s pátráním v místech, kde se narodil a vyrůstal, se odvíjí druhý dějový plán, zasazený do bouřlivých časů kolektivizace vesnice. Ačkoli se lidé proti združstevňování stavěli, přece jen nakonec pochopili přednosti společného hospodaření. Hrdinova matka, která vítá založení družstva, strádá v manželství se zarytým kulackým synkem, jenž se dokonce dopustí i zločinu, dává se posléze rozvést a dopustí se tak činu ve vesnické komunitě dosud nevídaného.

    43%

    Ač se jedná o ambiciózně vystavěný příběh, výsledný tvar, ve své době diváky zcela přehlížený, je inscenačně i vypravěčsky nepřesvědčivý, kulisovité přiblížení reálií 50. let propadá alibismu. Prolínají se tu dvě časové roviny: hlavní hrdina, mladý prokurátor, pátrá po své tajemné minulosti, kterou matka před ním zatajila. Teprve v dospělosti zjistil, že otcem byl někdo jiný, než kdo jej spolu s matkou vychovával - a spolu s pátráním v místech, kde se narodil a vyrůstal, se odvíjí druhý dějový plán, zasazený do bouřlivých časů kolektivizace vesnice. Ačkoli se lidé proti združstevňování stavěli, přece jen nakonec pochopili přednosti společného hospodaření. Hrdinova matka, která vítá založení družstva, strádá v manželství se zarytým kulackým synkem, jenž se dokonce dopustí i zločinu, dává se posléze rozvést a dopustí se tak činu ve vesnické komunitě dosud nevídaného.

    16