Karel Fořt: Nejlepší filmy
a seriály

5.8

Karel Fořt: Filmy a seriály

  • Smrt si říká Engelchen
    Smrt si říká Engelchen (1963)
    FilmRole: Walter
    Román slovenského prozaika a novináře Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen vyšel poprvé v roce 1959 a ihned zaujal čtenáře i kritiku nevšedním pohledem na tehdy už zprofanovanou partyzánskou tematiku. Mňačko svůj příběh líčí na základě autentických prožitků. Aniž by glorifikoval, přikrašloval, aniž by se přidržoval schematického dělení charakteru na černé a bílé, dává velký prostor psychologické kresbě postav, šokuje netradičním pojetím literárních i lidských konvencí, v každém případě však čtenářům poskytuje do té doby nevídaně otevřený obraz jedné stránky partyzánského odboje. Téměř filmová stavba románu zaujala scenáristickou a režisérskou dvojici Jána Kadára a Elmara Klose, tvůrce, kteří zásadním způsobem obohatili naši kinematografii (Obžalovaný, Tři přání, Tam na konečné, později Obchod na korze). Film Smrt si říká Engelchen měl premiéru v roce 1963, v době, kdy neopakovatelná generace našich filmařů vykročila do světa a začala oslňovat svými úspěchy. Kadár a Klos, přestože byli o generaci starší, nezůstali za svými mladšími kolegy nijak pozadu, v dokonalé tvůrčí symbióze přijali postupy i poetiku nové vlny ve svůj vlastní svébytný výraz podložený samozřejmou profesionalitou a letitou zkušeností a vznikl tak jeden z nejpozoruhodnějších filmů 60. let. Dvojí časová rovina filmu i psychologicky složitá kresba hrdiny příběhu Pavla daly mimořádnou příležitost Janu Kačerovi, jehož citlivé civilní herectví obohatilo postavu mladého, těžce zraněného partyzána, o nové a netušené duševní dimenze. Jednu ze svých největších filmových rolí (zde postava Marty) dostala slovenská herečka Eva Poláková, jejíž předčasný skon v roce 1973 byl pro slovenské divadlo opravdu těžkou ztrátou. (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    74%
    Román slovenského prozaika a novináře Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen vyšel poprvé v roce 1959 a ihned zaujal čtenáře i kritiku nevšedním pohledem na tehdy už zprofanovanou partyzánskou tematiku. Mňačko svůj příběh líčí na základě autentických prožitků. Aniž by glorifikoval, přikrašloval, aniž by se přidržoval schematického dělení charakteru na černé a bílé, dává velký prostor psychologické kresbě postav, šokuje netradičním pojetím literárních i lidských konvencí, v každém případě však čtenářům poskytuje do té doby nevídaně otevřený obraz jedné stránky partyzánského odboje. Téměř filmová stavba románu zaujala scenáristickou a režisérskou dvojici Jána Kadára a Elmara Klose, tvůrce, kteří zásadním způsobem obohatili naši kinematografii (Obžalovaný, Tři přání, Tam na konečné, později Obchod na korze). Film Smrt si říká Engelchen měl premiéru v roce 1963, v době, kdy neopakovatelná generace našich filmařů vykročila do světa a začala oslňovat svými úspěchy. Kadár a Klos, přestože byli o generaci starší, nezůstali za svými mladšími kolegy nijak pozadu, v dokonalé tvůrčí symbióze přijali postupy i poetiku nové vlny ve svůj vlastní svébytný výraz podložený samozřejmou profesionalitou a letitou zkušeností a vznikl tak jeden z nejpozoruhodnějších filmů 60. let. Dvojí časová rovina filmu i psychologicky složitá kresba hrdiny příběhu Pavla daly mimořádnou příležitost Janu Kačerovi, jehož citlivé civilní herectví obohatilo postavu mladého, těžce zraněného partyzána, o nové a netušené duševní dimenze. Jednu ze svých největších filmových rolí (zde postava Marty) dostala slovenská herečka Eva Poláková, jejíž předčasný skon v roce 1973 byl pro slovenské divadlo opravdu těžkou ztrátou. (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    1
  • Sanitka
    Sanitka (1984)
    Seriál
    • VOYO
    • iVysílání

    Jedenáctidílný seriál z prostředí pražské záchranné služby, opisující její rozvoj v letech 1956 - 1975. Děj je úzce provázán s osobními osudy lidí, kteří se zprvu opomíjenou lékařskou profesí spojili své životy. Každý díl se odehrává v jiném prostředí a je motivován novou událostí, v jejímž průběhu se spolu s většinou stálými protagonisty zdravotnického týmu objevují i zcela nové figury. Osmdesát procent záběrů vznikalo v reálech, natáčelo se klasickou filmovou technologií po dobu téměř tří let, celkem se v seriálu vyskytuje na 250 postav.

    Žánry:Drama
    70%

    Jedenáctidílný seriál z prostředí pražské záchranné služby, opisující její rozvoj v letech 1956 - 1975. Děj je úzce provázán s osobními osudy lidí, kteří se zprvu opomíjenou lékařskou profesí spojili své životy. Každý díl se odehrává v jiném prostředí a je motivován novou událostí, v jejímž průběhu se spolu s většinou stálými protagonisty zdravotnického týmu objevují i zcela nové figury. Osmdesát procent záběrů vznikalo v reálech, natáčelo se klasickou filmovou technologií po dobu téměř tří let, celkem se v seriálu vyskytuje na 250 postav.

    Žánry:Drama
    2
  • Skalní plemeno
    Skalní plemeno (1943)
    FilmRole: druhý pomocník střelmistra
    Střelmistra Petra Pangráce si všichni lamači z panského žulového lomu váží pro jeho schopnosti. Jenom mistr Hurt jej nemá rád. Právě do Petra se zamilovala Anka Halíková, kterou jako kantýnskou do lomu doporučil Hurt a očekával za to její vděčnost. Po jedné hádce s Hurtem se hrdý Petr urazí a z lomu odejde. Koupí si místo zvané Borovičko na druhém břehu řeky a je jediný, kdo věří, že je tam žula. Nález stavebního materiálu v blízkosti řeky by umožnil stavbu kamenného mostu.
    Žánry:Drama
    66%
    Střelmistra Petra Pangráce si všichni lamači z panského žulového lomu váží pro jeho schopnosti. Jenom mistr Hurt jej nemá rád. Právě do Petra se zamilovala Anka Halíková, kterou jako kantýnskou do lomu doporučil Hurt a očekával za to její vděčnost. Po jedné hádce s Hurtem se hrdý Petr urazí a z lomu odejde. Koupí si místo zvané Borovičko na druhém břehu řeky a je jediný, kdo věří, že je tam žula. Nález stavebního materiálu v blízkosti řeky by umožnil stavbu kamenného mostu.
    Žánry:Drama
    3
  • Z českých mlýnů
    Z českých mlýnů (1941)
    FilmRole: divadelní hra Veselé příběhy otce Kaliby na pražské Jubilejní výstavě
    66%
    4
  • Pán a sluha
    Pán a sluha (1938)
    FilmRole: člen klubu
    V demokraticky založené společnosti přináší zděděný sluha samé potíže. Mladý, moderně založený úředník záložny neví, ci si má počít s aristorkraticky vznešeným sluhou, jenž jej provází na každém kroku a kterého se nemůže zbavit. Navíc se tam ocitá v nesnázích. Totiž i jeho kamarádi se na něho začínají dívat skrze prsty a začíná být jako podezřelý člověk, který má feudální manýry. Jeho okolí není totiž jasné, odklud bere na vydržování sluhy peníze.
    Žánry:Komedie
    65%
    V demokraticky založené společnosti přináší zděděný sluha samé potíže. Mladý, moderně založený úředník záložny neví, ci si má počít s aristorkraticky vznešeným sluhou, jenž jej provází na každém kroku a kterého se nemůže zbavit. Navíc se tam ocitá v nesnázích. Totiž i jeho kamarádi se na něho začínají dívat skrze prsty a začíná být jako podezřelý člověk, který má feudální manýry. Jeho okolí není totiž jasné, odklud bere na vydržování sluhy peníze.
    Žánry:Komedie
    5
  • Klapzubova XI.
    Klapzubova XI. (1938)
    FilmRole: Véna
    Podle humoristické knihy Eduarda Basse natočil v roce 1938 Ladislav Brom sportovní komedii, k níž napsal scénář příští úspěšný režisér Karel Steklý. Podobně jako v knižní předloze, také ve filmu je hlavní atrakcí jedenáct talentovaných fotbalistů – synů majitele autodílny Klapzuby. Vedle pokušení v podobě profesionalizace (rozbíjející přirozenou rodinnou jednotu) se v oddechovém snímku řeší i milostné vzplanutí středního útočníka Pepíka Klapzuby (Jan Šebor) k půvabné Evě (Hana Vítová). V rolích rodičů mezinárodně úspěšného týmu se objevili Theodor Pištěk a Antonie Nedošinská a řada dalších oblíbených herců. Část fotbalistů představují neherci, skuteční sportovci. Film měl premiéru pouhé čtyři týdny před podpisem Mnichovské dohody. Snímek tak nezaujal jen populárním tématem, ale i vlasteneckým vyzněním. (NFA)
    64%
    Podle humoristické knihy Eduarda Basse natočil v roce 1938 Ladislav Brom sportovní komedii, k níž napsal scénář příští úspěšný režisér Karel Steklý. Podobně jako v knižní předloze, také ve filmu je hlavní atrakcí jedenáct talentovaných fotbalistů – synů majitele autodílny Klapzuby. Vedle pokušení v podobě profesionalizace (rozbíjející přirozenou rodinnou jednotu) se v oddechovém snímku řeší i milostné vzplanutí středního útočníka Pepíka Klapzuby (Jan Šebor) k půvabné Evě (Hana Vítová). V rolích rodičů mezinárodně úspěšného týmu se objevili Theodor Pištěk a Antonie Nedošinská a řada dalších oblíbených herců. Část fotbalistů představují neherci, skuteční sportovci. Film měl premiéru pouhé čtyři týdny před podpisem Mnichovské dohody. Snímek tak nezaujal jen populárním tématem, ale i vlasteneckým vyzněním. (NFA)
    6
  • My z konce světa
    My z konce světa (1975)
    Seriál
    • iVysílání
    64%
    7
  • 8
  • Rumburak
    Rumburak (1984)
    FilmRole: stařík
    • VOYO
    • iVysílání
    • O2 TV
    Poražený čaroděj II. kategorie Rumburak uprchl do světa lidí. Naneštěstí pro něho zapomněl kouzelné zaklínadlo, které mu umožnilo opustit říši pohádek, a tak musí nedobrovolně zůstat u lidí. Tam to ale nemá jednoduché - jediné, co vlastně pořádně umí, je proměnit se v krkavce. V této podobě si musí opatřovat potravu, což není žádný med. Ale nachází tu i potěšení - zvykl si létat na tréninky krasobruslařky Helenky Trojanové, která se mu moc líbí. Ona ho zase považuje za svého maskota - když je krkavec na zimním stadionu přítomen tréninku, daří se jí i ty nejtěžší skoky. Rumburak se ale s takovým životem nechce smířit. Pomocí počítače se po nocích, kdy na sebe bere lidskou podobu, snaží najít zapomenuté zaklínadlo. To se mu sice po nějaké době podaří, ale zaklínadla se zmocní zlotřilý inženýr Zachariáš, který ho chce využít výhradně ve vlastní prospěch. Pohádkový film, který volně navazuje na oblíbený televizní seriál ARABELA.
    59%
    Poražený čaroděj II. kategorie Rumburak uprchl do světa lidí. Naneštěstí pro něho zapomněl kouzelné zaklínadlo, které mu umožnilo opustit říši pohádek, a tak musí nedobrovolně zůstat u lidí. Tam to ale nemá jednoduché - jediné, co vlastně pořádně umí, je proměnit se v krkavce. V této podobě si musí opatřovat potravu, což není žádný med. Ale nachází tu i potěšení - zvykl si létat na tréninky krasobruslařky Helenky Trojanové, která se mu moc líbí. Ona ho zase považuje za svého maskota - když je krkavec na zimním stadionu přítomen tréninku, daří se jí i ty nejtěžší skoky. Rumburak se ale s takovým životem nechce smířit. Pomocí počítače se po nocích, kdy na sebe bere lidskou podobu, snaží najít zapomenuté zaklínadlo. To se mu sice po nějaké době podaří, ale zaklínadla se zmocní zlotřilý inženýr Zachariáš, který ho chce využít výhradně ve vlastní prospěch. Pohádkový film, který volně navazuje na oblíbený televizní seriál ARABELA.
    9
  • Velké dobrodružství
    Velké dobrodružství (1952)
    Film

    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává a britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.

    58%

    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává a britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.

    10
  • Malý partyzán
    Malý partyzán (1950)
    FilmRole: velitel SS
    56%
    11
  • Siréna
    Siréna (1947)
    FilmRole: lokaj

    Vítězem Zlatého lva na benátském festivalu se v roce 1947 stalo sociální drama režiséra Karla Steklého, mající svým stylem blízko k italskému neorealismu. Těžištěm Steklého poválečné filmografie byla sociální nerovnost, útlak a vykořisťování proletariátu. Do této tematické linie dobře zapadal příběh inspirovaný dvěma kapitolami románu Marie Majerové. Siréna vykresluje atmosféru průmyslového Kladna na sklonku 19. století. Tehdejší stávka havířů kvůli nízkým výdělkům byla nekompromisně potlačená četnictvem. Film, k jehož působivosti přispělo přesvědčivé vylíčení hornického prostředí a ponurá hudba E. F. Buriana, se soustředí na rodinu Hudcových. Symbolem utrpení dělnické třídy v hrdinném boji proti kapitalismu je dcera hlavních hrdinů, mladá Emča (Pavla Suchá). (NFA)

    Žánry:Drama
    54%

    Vítězem Zlatého lva na benátském festivalu se v roce 1947 stalo sociální drama režiséra Karla Steklého, mající svým stylem blízko k italskému neorealismu. Těžištěm Steklého poválečné filmografie byla sociální nerovnost, útlak a vykořisťování proletariátu. Do této tematické linie dobře zapadal příběh inspirovaný dvěma kapitolami románu Marie Majerové. Siréna vykresluje atmosféru průmyslového Kladna na sklonku 19. století. Tehdejší stávka havířů kvůli nízkým výdělkům byla nekompromisně potlačená četnictvem. Film, k jehož působivosti přispělo přesvědčivé vylíčení hornického prostředí a ponurá hudba E. F. Buriana, se soustředí na rodinu Hudcových. Symbolem utrpení dělnické třídy v hrdinném boji proti kapitalismu je dcera hlavních hrdinů, mladá Emča (Pavla Suchá). (NFA)

    Žánry:Drama
    12
  • Artur a Leontýna
    Artur a Leontýna (1940)
    FilmRole: úředník Prošek
    53%
    13
  • Lupič Legenda
    Lupič Legenda (1972)
    Film
    51%
    14
  • Čas lásky a naděje
    Čas lásky a naděje (1976)
    FilmRole: hostinský
    47%
    15
  • Únos
    Únos (1952)
    FilmRole: muž z Chronoru
    Komunistický propagandistický film, který měl „správně“ přiblížit skutečnou událost, úlet československých Dakot pilotovaných bývalými příslušníky RAF do emigrace. Příběh odehrávající se na plátně je sice vylhaný od začátku až do konce, nezbytný ideologický balast vyvažují krásné dobové záběry letounů ČSA a Československého letectva v roce 1951. Ve filmu jsou zřejmě poslední záběry našich Mosquit, před jejich likvidací.
    Žánry:Drama
    38%
    Komunistický propagandistický film, který měl „správně“ přiblížit skutečnou událost, úlet československých Dakot pilotovaných bývalými příslušníky RAF do emigrace. Příběh odehrávající se na plátně je sice vylhaný od začátku až do konce, nezbytný ideologický balast vyvažují krásné dobové záběry letounů ČSA a Československého letectva v roce 1951. Ve filmu jsou zřejmě poslední záběry našich Mosquit, před jejich likvidací.
    Žánry:Drama
    16
  • Kluci z bronzu
    Kluci z bronzu (1980)
    Film
    36%
    17