6.5

Pat McGrath: Filmy a seriály

  • Štvanec
    Štvanec (1947)
    FilmRole: Lennie (uncredited)

    Z jeho tváře vyčetli pravdu o sobě. Britská filmová alegorie o hranicích lidského soucitu a porozumění.

    Na sedmnáct let byl za hromadění zbraní a munice odsouzen Johnny McQueen, šéf místní organizace IRA. Odseděl si jen osm měsíců, ale těch dalších šest, po které se po svém útěku musel skrývat, si s vězením příliš nezadalo. A v base, jak říká Johnny, má člověk čas přemýšlet. Proto by dnes daleko raději za "jejich věc" bojoval v parlamentu, než na ulicích. Jenomže k mírovému řešení doba ještě zdaleka nedozrála a k pouličnímu boji jsou zapotřebí peníze. Hodně peněz. A ty se dnes Johnny v čele malé skupinky příslušníků organizace chystá ozbrojeným přepadením získat. Nikdo z těch mladých, nadšených mužů ovšem netuší, že jejich tak skvěle připravená a zdánlivě velice jednoduchá akce se zvrtne. A že události, které po ní budou následovat, se stanou prubířským kamenem nejen jejich vlastních charakterů, ale i mnoha dalších, původně zcela nezúčastněných lidí.
    Snímek režiséra Carola Reeda, natočený podle románové předlohy F. J. Greena, není politickým filmem ani napínavým thrillerem. Daleko spíš je jakousi alegorií o hranicích lidského soucitu. Nezabývá se bojem mezi zákonem a ilegální organizací, nýbrž pouze konfliktem v srdcích lidí, kteří se z těch či oněch důvodů stanou jeho účastníky.
    James Mason (1909-1984) označil Johnnyho McQueena za svou životní roli a "Štvance" za svůj nejoblíbenější film režiséra Reeda.
    Svůj filmový debut si tu odbyla Kathleen Ryanová (1922-1985), kterou pro roli Kathleen objevil Carol Reed v Irsku.
    Film byl nominován na Oscara za střih a v r. 1948 získal cenu BAFTA za nejlepší britský film.

    Režie:Carol Reed
    72%

    Z jeho tváře vyčetli pravdu o sobě. Britská filmová alegorie o hranicích lidského soucitu a porozumění.

    Na sedmnáct let byl za hromadění zbraní a munice odsouzen Johnny McQueen, šéf místní organizace IRA. Odseděl si jen osm měsíců, ale těch dalších šest, po které se po svém útěku musel skrývat, si s vězením příliš nezadalo. A v base, jak říká Johnny, má člověk čas přemýšlet. Proto by dnes daleko raději za "jejich věc" bojoval v parlamentu, než na ulicích. Jenomže k mírovému řešení doba ještě zdaleka nedozrála a k pouličnímu boji jsou zapotřebí peníze. Hodně peněz. A ty se dnes Johnny v čele malé skupinky příslušníků organizace chystá ozbrojeným přepadením získat. Nikdo z těch mladých, nadšených mužů ovšem netuší, že jejich tak skvěle připravená a zdánlivě velice jednoduchá akce se zvrtne. A že události, které po ní budou následovat, se stanou prubířským kamenem nejen jejich vlastních charakterů, ale i mnoha dalších, původně zcela nezúčastněných lidí.
    Snímek režiséra Carola Reeda, natočený podle románové předlohy F. J. Greena, není politickým filmem ani napínavým thrillerem. Daleko spíš je jakousi alegorií o hranicích lidského soucitu. Nezabývá se bojem mezi zákonem a ilegální organizací, nýbrž pouze konfliktem v srdcích lidí, kteří se z těch či oněch důvodů stanou jeho účastníky.
    James Mason (1909-1984) označil Johnnyho McQueena za svou životní roli a "Štvance" za svůj nejoblíbenější film režiséra Reeda.
    Svůj filmový debut si tu odbyla Kathleen Ryanová (1922-1985), kterou pro roli Kathleen objevil Carol Reed v Irsku.
    Film byl nominován na Oscara za střih a v r. 1948 získal cenu BAFTA za nejlepší britský film.

    Režie:Carol Reed
    1
  • Once
    Once (2006)
    Film

    On je pouliční muzikant a občas si přivydělává v dílně svého otce. Jeho snem je živit se hudbou, ale to se mu vůbec nedaří. Ona je talentovaná pianistka z Čech, která odešla do Irska kvůli obživě a prodává na ulici růže. Když se ti dva náhodou potkají, zjistí, že jejich společná hudba má neobyčejnou sílu a podaří se jim získat nejen peníze na pronájem studia, kde natočí společnou desku, ale také přízeň a obdiv všech, kteří se na jejím vzniku podílejí. Oba si ale velmi záhy uvědomí, že takového člověka, jakým je ten druhý, se jim podaří v životě potkat jen jednou. Jeho nově nabytá svoboda a její minulé závazky tak oba postaví před rozhodnutí, co jsou pro sebe schopní obětovat a jestli vůbec mají možnost zůstat spolu.

    71%

    On je pouliční muzikant a občas si přivydělává v dílně svého otce. Jeho snem je živit se hudbou, ale to se mu vůbec nedaří. Ona je talentovaná pianistka z Čech, která odešla do Irska kvůli obživě a prodává na ulici růže. Když se ti dva náhodou potkají, zjistí, že jejich společná hudba má neobyčejnou sílu a podaří se jim získat nejen peníze na pronájem studia, kde natočí společnou desku, ale také přízeň a obdiv všech, kteří se na jejím vzniku podílejí. Oba si ale velmi záhy uvědomí, že takového člověka, jakým je ten druhý, se jim podaří v životě potkat jen jednou. Jeho nově nabytá svoboda a její minulé závazky tak oba postaví před rozhodnutí, co jsou pro sebe schopní obětovat a jestli vůbec mají možnost zůstat spolu.

    2
  • 3
  • Cockleshell Heroes, The
    Cockleshell Heroes, The (1955)
    FilmRole: Marine Bellamy (uncredited)
    V roce 1942 britské Královské námořnictvo plánuje zničit německé lodě kotvící v přístavu Bordeaux. Jednotka dobrovolníků má být dopravena ponorkou do francouzských vod a vysazena 120 kilometrů od cíle, na místo se pak má dostat v lehkých kajacích. Náročného výcviku se ujímá čerstvě povýšený major Stringer spolu se starým veteránem, kapitánem Thompsonem. Každý z mužů má úplně jiný styl vedení, Stringer má skvělé nápady, chybí mu ale zkušenosti. Testovací mise ale končí katastrofou a Stringer přiznává chybu. Velení se ujímá Thompson. Náročný úkol je splněn, ale mimo Stringera a ještě jednoho vojáka jsou všichni včetně zraněného Thompsona zajati. Němci dosud nevědí, co bylo cílem mise. Zajatci to odmítnou prozradit, i když by si tím zachránili život. Jsou postaveni před popravčí četu, ale ještě než zazní smrtící výstřely, ozve se mohutná exploze.
    63%
    V roce 1942 britské Královské námořnictvo plánuje zničit německé lodě kotvící v přístavu Bordeaux. Jednotka dobrovolníků má být dopravena ponorkou do francouzských vod a vysazena 120 kilometrů od cíle, na místo se pak má dostat v lehkých kajacích. Náročného výcviku se ujímá čerstvě povýšený major Stringer spolu se starým veteránem, kapitánem Thompsonem. Každý z mužů má úplně jiný styl vedení, Stringer má skvělé nápady, chybí mu ale zkušenosti. Testovací mise ale končí katastrofou a Stringer přiznává chybu. Velení se ujímá Thompson. Náročný úkol je splněn, ale mimo Stringera a ještě jednoho vojáka jsou všichni včetně zraněného Thompsona zajati. Němci dosud nevědí, co bylo cílem mise. Zajatci to odmítnou prozradit, i když by si tím zachránili život. Jsou postaveni před popravčí četu, ale ještě než zazní smrtící výstřely, ozve se mohutná exploze.
    4
  • Confession
    63%
    5
  • 6
  • 7
  • Bloom
    Bloom (2003)
    FilmRole: Butcher
    Celovečerní film podle mistrovského díla Jamese Joyce Odysseus popisuje jeden den v životě Leopolda Blooma. Pro většinu lidí představuje četba Joyceova Odyssea nepřekonatelnou výzvu. Režisér filmu Sean Walsh šel ve své téměř dvouhodinové adaptaci díla ještě o krok dál. Bloom bere Joyceův tlustopis a převádí jej na konvenční drama, soustředící se na lidské aspekty životních cest hlavního hrdiny, které jsou v tomto jednodenním záběru zachyceny. Pro nezasvěcené i pro ty, kterým Joyceův stylistický experiment jednoduše nestojí za námahu, destiluje Walshův film esenci tohoto enormního románu. Akt zjednodušení tohoto extrémně detailního díla vypadá jako noční můra. Walsh vysvětluje, že scénář se rodil dlouho: Pracoval jsem na něm asi šest let, a film je výsledkem této práce. Četl jsem každou kapitolu znovu a znovu a vybíral části, které na mě působily. Obecně řečeno šlo o vtipná místa s prvky lidskosti. Proto scénář reflektuje Joyceovu lidskost a jeho humor..
    Žánry:DramaRomantický
    Režie:Sean Walsh
    55%
    Celovečerní film podle mistrovského díla Jamese Joyce Odysseus popisuje jeden den v životě Leopolda Blooma. Pro většinu lidí představuje četba Joyceova Odyssea nepřekonatelnou výzvu. Režisér filmu Sean Walsh šel ve své téměř dvouhodinové adaptaci díla ještě o krok dál. Bloom bere Joyceův tlustopis a převádí jej na konvenční drama, soustředící se na lidské aspekty životních cest hlavního hrdiny, které jsou v tomto jednodenním záběru zachyceny. Pro nezasvěcené i pro ty, kterým Joyceův stylistický experiment jednoduše nestojí za námahu, destiluje Walshův film esenci tohoto enormního románu. Akt zjednodušení tohoto extrémně detailního díla vypadá jako noční můra. Walsh vysvětluje, že scénář se rodil dlouho: Pracoval jsem na něm asi šest let, a film je výsledkem této práce. Četl jsem každou kapitolu znovu a znovu a vybíral části, které na mě působily. Obecně řečeno šlo o vtipná místa s prvky lidskosti. Proto scénář reflektuje Joyceovu lidskost a jeho humor..
    Žánry:DramaRomantický
    Režie:Sean Walsh
    8