Jiří Hartman: Nejlepší filmy
a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Jiří Hartman: Filmy a seriály

  • Starci na chmelu
    Starci na chmelu (1964)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    • +1
    Nejslavnější a dosud nepřekonaný český filmový muzikál z prostředí chmelové brigády, od jehož prvního uvedení uběhlo více než padesát let, sleduje příběh první lásky, jež se střetává s nepochopením spolužáků i vychovatelů. Uvolněná atmosféra poloviny šedesátých let umožnila tvůrcům vyvážit vážnější témata morálky a generačního konfliktu satirickým podtextem. Dějovou linii, proloženou tanečními čísly a písněmi, z nichž se mnohé zapsaly do zlatého fondu české populární hudby, rámuje v roli symbolických průvodců trojice kytaristů s ústřední melodií Milenci v texaskách. V domácím kontextu žánrově novátorský snímek, natočený v duchu světových muzikálových předloh, slavil velkolepý úspěch už v době svého uvedení, kdy jej po premiéře v létě 1964 v kinech vidělo na tři miliony diváků. Na širokoúhlém anamorfotickém formátu se čtyřkanálovým magnetickým záznamem zvuku zvláště vynikla taneční čísla v choreografii Josefa Koníčka. Ocenění na domácích soutěžích a festivalech získal nejen režisér Ladislav Rychman a scenárista Vratislav Blažek, ale také autoři hudby (Jiří Bažant, Jiří Malásek a Vratislav Blažek) za funkční využití písní ve filmu. (NFA)
    79%
    Nejslavnější a dosud nepřekonaný český filmový muzikál z prostředí chmelové brigády, od jehož prvního uvedení uběhlo více než padesát let, sleduje příběh první lásky, jež se střetává s nepochopením spolužáků i vychovatelů. Uvolněná atmosféra poloviny šedesátých let umožnila tvůrcům vyvážit vážnější témata morálky a generačního konfliktu satirickým podtextem. Dějovou linii, proloženou tanečními čísly a písněmi, z nichž se mnohé zapsaly do zlatého fondu české populární hudby, rámuje v roli symbolických průvodců trojice kytaristů s ústřední melodií Milenci v texaskách. V domácím kontextu žánrově novátorský snímek, natočený v duchu světových muzikálových předloh, slavil velkolepý úspěch už v době svého uvedení, kdy jej po premiéře v létě 1964 v kinech vidělo na tři miliony diváků. Na širokoúhlém anamorfotickém formátu se čtyřkanálovým magnetickým záznamem zvuku zvláště vynikla taneční čísla v choreografii Josefa Koníčka. Ocenění na domácích soutěžích a festivalech získal nejen režisér Ladislav Rychman a scenárista Vratislav Blažek, ale také autoři hudby (Jiří Bažant, Jiří Malásek a Vratislav Blažek) za funkční využití písní ve filmu. (NFA)
    1
  • Farářův konec
    Farářův konec (1968)
    FilmRole: pozorovatel
    • VOYO
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Zřejmě nejvtipnější Schormův snímek, který využívá schématu falešného kněze (Pilgrim 1923, Nejsme žádní andělé 1988, Corpus Christi 2019), od jehož dobromyslné nekompetentnosti se odvíjí humorné situace. Skrze jeho postavu kostelníka, jenž přijíždí do malé vesnice zaujmout místo nového faráře, ačkoliv k tomu nemá oprávnění a je do pozice de facto dotlačen okolnostmi, Schorm alegoricky zrcadlí vztah socialistické společnosti k církvi. Farářova přítomnost naruší stabilní postavení místního ateistického učitele, který je jakýmsi leaderem vesnice, a razí prostý požitkářský přístup k životu s heslem “chléb a hry”. Farářovo kázání v čele s mravními ideály a hodnotami přesahující lidské bytí jdou učiteli proti srsti a chce se ho za každou cenu zbavit. Ne však kvůli jiné životní filosofii, nýbrž pro stále upadající moc a důležitost ve společnosti, jelikož nový farář se mezi občany těší stále větší oblibě. Vše směřuje až k nevyhnutelné tragické smrti faráře, jehož totožnost je odhalena, a zřítí se z vysokých kostelních pater. Snímek svým způsobem variuje Kristův osud a využívá vícevýznamových obrazů a symbolů.
    76%
    Zřejmě nejvtipnější Schormův snímek, který využívá schématu falešného kněze (Pilgrim 1923, Nejsme žádní andělé 1988, Corpus Christi 2019), od jehož dobromyslné nekompetentnosti se odvíjí humorné situace. Skrze jeho postavu kostelníka, jenž přijíždí do malé vesnice zaujmout místo nového faráře, ačkoliv k tomu nemá oprávnění a je do pozice de facto dotlačen okolnostmi, Schorm alegoricky zrcadlí vztah socialistické společnosti k církvi. Farářova přítomnost naruší stabilní postavení místního ateistického učitele, který je jakýmsi leaderem vesnice, a razí prostý požitkářský přístup k životu s heslem “chléb a hry”. Farářovo kázání v čele s mravními ideály a hodnotami přesahující lidské bytí jdou učiteli proti srsti a chce se ho za každou cenu zbavit. Ne však kvůli jiné životní filosofii, nýbrž pro stále upadající moc a důležitost ve společnosti, jelikož nový farář se mezi občany těší stále větší oblibě. Vše směřuje až k nevyhnutelné tragické smrti faráře, jehož totožnost je odhalena, a zřítí se z vysokých kostelních pater. Snímek svým způsobem variuje Kristův osud a využívá vícevýznamových obrazů a symbolů.
    2
  • Lišáci, Myšáci a Šibeničák
    Lišáci, Myšáci a Šibeničák (1970)
    FilmRole: hajný
    • VOYO
    • iVysílání
    Klouzačky, lyžování, sněhové pevnosti, koulovačky, zkrátka zima, to je to pravé roční období pro zábavu dětí z vesnice pod vrchem Šibeničákem. Jejich vůdcem byl vždy Zrzek, syn místního hrobníka. Jenže pak se do vsi přistěhoval Myšák, jehož otec se stal předsedou zemědělského družstva, a ten všechny kluky přetáhl na svou stranu, zejména díky tomu, že může kluky vozit na koních, které mu táta občas půjčoval. Hrdý Zrzek raději z party odešel než by se podřídil Myšákovi. Věrná mu zůstala pouze kamarádka Barborka, která mu pomáhá chytat ptáky, zejména pověstného černého havrana. Nepřátelství mezi oběma kluky pokračuje řadou potyček a naschválů. A zatímco Zrzek konečně chytil havrana, Myšák, který se ke koním chová laskavěji než ke kamarádům, má starosti se svou oblíbenou klisnou Sylvou, která čeká hříbátko. Stav Sylvy se totiž zhoršil natolik, že musela být utracena a Myšákovi se jen tak tak podařilo zachránit alespoň její hříbě, když otci slíbí, že se o něj bude starat. A právě tohle neštěstí nakonec kluky usmíří. Myšák spí s hříbátkem ve stáji, krmí ho, zahřívá a je to právě Zrzek, kdo mu s tím pomáhá.
    70%
    Klouzačky, lyžování, sněhové pevnosti, koulovačky, zkrátka zima, to je to pravé roční období pro zábavu dětí z vesnice pod vrchem Šibeničákem. Jejich vůdcem byl vždy Zrzek, syn místního hrobníka. Jenže pak se do vsi přistěhoval Myšák, jehož otec se stal předsedou zemědělského družstva, a ten všechny kluky přetáhl na svou stranu, zejména díky tomu, že může kluky vozit na koních, které mu táta občas půjčoval. Hrdý Zrzek raději z party odešel než by se podřídil Myšákovi. Věrná mu zůstala pouze kamarádka Barborka, která mu pomáhá chytat ptáky, zejména pověstného černého havrana. Nepřátelství mezi oběma kluky pokračuje řadou potyček a naschválů. A zatímco Zrzek konečně chytil havrana, Myšák, který se ke koním chová laskavěji než ke kamarádům, má starosti se svou oblíbenou klisnou Sylvou, která čeká hříbátko. Stav Sylvy se totiž zhoršil natolik, že musela být utracena a Myšákovi se jen tak tak podařilo zachránit alespoň její hříbě, když otci slíbí, že se o něj bude starat. A právě tohle neštěstí nakonec kluky usmíří. Myšák spí s hříbátkem ve stáji, krmí ho, zahřívá a je to právě Zrzek, kdo mu s tím pomáhá.
    3
  • Dáma na kolejích
    Dáma na kolejích (1966)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    Když tramvajačka Marie odhalí manželovu nevěru, rozhodne se mu pomstít tím nejzapeklitějším způsobem. Pořádně se vystrojí!... Dva roky po premiéře prvního českého muzikálu Starci na chmelu se na plátnech našich kin objevilo další společné dílo scenáristy Vratislava Blažka a režiséra Ladislava Rychmana. Byl to opět hudební film – tentokrát však veselohra – Dáma na kolejích. Na rozdíl od Starců, kteří oslovovali především mladší publikum, se děj Dámy na kolejích obracel spíše ke střední generaci. Autoři zde představili typickou českou pracující ženu 60. let. Tak trochu ušlápnutá tramvajačka Marie spatří jednou na ulici svého manžela, jak se líbá s půvabnou kolegyní. Šokovaná žena odejde jako v mrákotách, vybere z vkladních knížek všechny úspory a začne od základu měnit jak svůj vzhled, tak svůj život... Titulní hrdinku ztvárnila Jiřina Bohdalová, kterou v té době režiséři zařazovali především do jediného komicko-naivního šuplíčku, která nicméně v každém filmu dokázala přesvědčit o šíři svého hereckého talentu, jenž osciloval mezi komickou a tragickou polohou. (Česká televize)
    Žánry:KomedieMuzikál
    69%
    Když tramvajačka Marie odhalí manželovu nevěru, rozhodne se mu pomstít tím nejzapeklitějším způsobem. Pořádně se vystrojí!... Dva roky po premiéře prvního českého muzikálu Starci na chmelu se na plátnech našich kin objevilo další společné dílo scenáristy Vratislava Blažka a režiséra Ladislava Rychmana. Byl to opět hudební film – tentokrát však veselohra – Dáma na kolejích. Na rozdíl od Starců, kteří oslovovali především mladší publikum, se děj Dámy na kolejích obracel spíše ke střední generaci. Autoři zde představili typickou českou pracující ženu 60. let. Tak trochu ušlápnutá tramvajačka Marie spatří jednou na ulici svého manžela, jak se líbá s půvabnou kolegyní. Šokovaná žena odejde jako v mrákotách, vybere z vkladních knížek všechny úspory a začne od základu měnit jak svůj vzhled, tak svůj život... Titulní hrdinku ztvárnila Jiřina Bohdalová, kterou v té době režiséři zařazovali především do jediného komicko-naivního šuplíčku, která nicméně v každém filmu dokázala přesvědčit o šíři svého hereckého talentu, jenž osciloval mezi komickou a tragickou polohou. (Česká televize)
    Žánry:KomedieMuzikál
    4
  • 5
  • Panenství a kriminál
    Panenství a kriminál (1969)
    Film
    Přitažlivá a vyzývavá šestnáctiletá dívka nemá o ctitele nouzi, avšak o problém hýbající celým malým městečkem se zaslouží, když ze znásilnění obviní svého šarmantního strýčka, když se jej předtím marně pokoušela svést. Nahořklá komedie, jediný film režírovaný hercem Václavem Lohniským, se opírá o živelné herectví jak Vladimíra Menšíka v roli výřečného strýčka, tak Lucie Žulové jako poťouchlé svůdnice. Vcelku ožehavé téma bylo pojednáno vtipně a nešetřilo dvojsmysly, třeba při soudním přelíčení, kdy údajně postižená dívka byla vyzvána, aby se tužkou trefila do pohybujícího se papíru s dírkou...
    Žánry:Komedie
    67%
    Přitažlivá a vyzývavá šestnáctiletá dívka nemá o ctitele nouzi, avšak o problém hýbající celým malým městečkem se zaslouží, když ze znásilnění obviní svého šarmantního strýčka, když se jej předtím marně pokoušela svést. Nahořklá komedie, jediný film režírovaný hercem Václavem Lohniským, se opírá o živelné herectví jak Vladimíra Menšíka v roli výřečného strýčka, tak Lucie Žulové jako poťouchlé svůdnice. Vcelku ožehavé téma bylo pojednáno vtipně a nešetřilo dvojsmysly, třeba při soudním přelíčení, kdy údajně postižená dívka byla vyzvána, aby se tužkou trefila do pohybujícího se papíru s dírkou...
    Žánry:Komedie
    6
  • Psi a lidé
    Psi a lidé (1971)
    FilmRole: (segment "Věrnost")
    • DaFilms

    Tři komediální povídky : 1. Nahý v trní: velký pes připraví koupajícího se muže o veškeré svršky. 2. Hry lásky: profesor na penzi a naivní malíř právě maluje biblický výjev Zuzana a starci. Zloděj psů Tonda se zajímá o profesorova knírače i o kypře vnadnou Zuzanu. 3. Věrnost: lovecký pes Argoš zahyne, když brání svého milovaného pána, který ho v opilosti daroval. Tři ly rické miniatury připravoval Vojtěch Jasný ještě před svým odchodem do emigrace. Rozpracovaný projekt narychlo (krátce před natáčením) převzal Evald Schorm. Jasného jméno už nebylo v titulcích uvedeno, přestože především on byl autorem námětu a scénáře.

    66%

    Tři komediální povídky : 1. Nahý v trní: velký pes připraví koupajícího se muže o veškeré svršky. 2. Hry lásky: profesor na penzi a naivní malíř právě maluje biblický výjev Zuzana a starci. Zloděj psů Tonda se zajímá o profesorova knírače i o kypře vnadnou Zuzanu. 3. Věrnost: lovecký pes Argoš zahyne, když brání svého milovaného pána, který ho v opilosti daroval. Tři ly rické miniatury připravoval Vojtěch Jasný ještě před svým odchodem do emigrace. Rozpracovaný projekt narychlo (krátce před natáčením) převzal Evald Schorm. Jasného jméno už nebylo v titulcích uvedeno, přestože především on byl autorem námětu a scénáře.

    7
  • Transport z ráje
    Transport z ráje (1962)
    Film
    Prostřednictvím mozaiky lidských osudů zachycuje snímek dusivou atmosféru terezínského ghetta a ukazuje, že ani v nesmírném ponížení neztrácejí lidé důstojnost a dovedou se i vzepřít. Úvod filmu představuje Terezín jako klidné a šťastné město, jehož dobře oblečení obyvatelé mají radost ze života. Je to však jen potěmkinovská iluze, vytvořená pro natáčení německé propagandistické reportáže. Generál SS Knecht, který zde vykonává inspekční cestu, vzápětí nařídí transport do vyhlazovacího tábora. Seznam obětí má svým podpisem potvrdit i předseda židovské Rady starších David Löwenbach. Zpráva o chystaném transportu smrti se dostane mezi obyvatele ghetta…
    65%
    Prostřednictvím mozaiky lidských osudů zachycuje snímek dusivou atmosféru terezínského ghetta a ukazuje, že ani v nesmírném ponížení neztrácejí lidé důstojnost a dovedou se i vzepřít. Úvod filmu představuje Terezín jako klidné a šťastné město, jehož dobře oblečení obyvatelé mají radost ze života. Je to však jen potěmkinovská iluze, vytvořená pro natáčení německé propagandistické reportáže. Generál SS Knecht, který zde vykonává inspekční cestu, vzápětí nařídí transport do vyhlazovacího tábora. Seznam obětí má svým podpisem potvrdit i předseda židovské Rady starších David Löwenbach. Zpráva o chystaném transportu smrti se dostane mezi obyvatele ghetta…
    8
  • Jak se krade milión
    Jak se krade milión (1967)
    Film
    Nenápadný účetní, vždy vyhodnocovaný jako nejlsvědomitější pracovník, náhodně příjde na způsob, jak zpronevěřovat peníze tak, aby si toho nikdo nevšiml. Ani podrobná konrola nic závadného v účtech nezjistí, jenže běžný občan, zvyklý žít skromně, vůbec neví,co si má z nakradenými penězmi počít. Snímek kolísá na hraně mezi rozvernou podvodnickou komedií a mravoličným zamyšlením. V hlavní roli exceluje Rudolf Hrušínský s příznačně nehnutým výrazem obličeje.
    Žánry:KomedieKrimi
    64%
    Nenápadný účetní, vždy vyhodnocovaný jako nejlsvědomitější pracovník, náhodně příjde na způsob, jak zpronevěřovat peníze tak, aby si toho nikdo nevšiml. Ani podrobná konrola nic závadného v účtech nezjistí, jenže běžný občan, zvyklý žít skromně, vůbec neví,co si má z nakradenými penězmi počít. Snímek kolísá na hraně mezi rozvernou podvodnickou komedií a mravoličným zamyšlením. V hlavní roli exceluje Rudolf Hrušínský s příznačně nehnutým výrazem obličeje.
    Žánry:KomedieKrimi
    9
  • Šest černých dívek aneb Proč zmizel Zajíc
    Šest černých dívek aneb Proč zmizel Zajíc (1969)
    Film
    Podle předlohy Josefa Škvoreckého vznikla značně odlehčená detektivní šaráda o záhadně zmizelém vědeckém pracovníkovi. Hlavní hrdina (Lubomír Lipský umírněně volí komediální nadsázku) ovšem pátrá nejen po něm, ale také po vzácné středověké knize, věnované magickým kouzlům. Budova bývalého kláštera, v níž se skrývá i vzácná knihovna, se tak stává prostředím, které prostupuje tajemno. Filmu však hlavně chybí uměřenost a přehledné rozvíjení jednotlivých motivů, na jejichž místo se prosazuje málo přehledná tříšť navzájem izolovaných nápadů.
    Žánry:KomedieKrimi
    57%
    Podle předlohy Josefa Škvoreckého vznikla značně odlehčená detektivní šaráda o záhadně zmizelém vědeckém pracovníkovi. Hlavní hrdina (Lubomír Lipský umírněně volí komediální nadsázku) ovšem pátrá nejen po něm, ale také po vzácné středověké knize, věnované magickým kouzlům. Budova bývalého kláštera, v níž se skrývá i vzácná knihovna, se tak stává prostředím, které prostupuje tajemno. Filmu však hlavně chybí uměřenost a přehledné rozvíjení jednotlivých motivů, na jejichž místo se prosazuje málo přehledná tříšť navzájem izolovaných nápadů.
    Žánry:KomedieKrimi
    10
  • 11
  • Karlovarští poníci
    Karlovarští poníci (1971)
    Film
    Desetiletá Angelika tráví prázdniny se svým otcem v Karlových Varech. Otec Bachman je německý průmyslník, který ve Varech absolvuje lázeňskou léčbu. Angelika volný čas, kdy je otec na procedurách, tráví v hotelu pod dohledem laskavé recepční Vlasty. Jednoho dne se dívka seznámí se čtrnáctiletým Kájou. Konečně má nějakou zábavu. Bachman si je vědom, že dceru zanedbává, a když se jí zeptá, co by chtěla, dozví se, že poníka. Navštíví starého cirkusáka Vondráčka, který měl kdysi drezúru poníků, ale ten se nechce posledního koně vzdát. Zajedou i do pražské ZOO, ale ani tam nepochodí.Děti dají do novin inzerát a nakonec uspějí. Děda Hlavatý přivede poníka Bořivoje, který se Angelice na první podled zalíbí. Rodinka odjíždí zpět na neřátelský kapitalistický Západ, ale v přívěsném vozíku s nimi cestuje i Bořivoj.
    Žánry:Rodinný
    40%
    Desetiletá Angelika tráví prázdniny se svým otcem v Karlových Varech. Otec Bachman je německý průmyslník, který ve Varech absolvuje lázeňskou léčbu. Angelika volný čas, kdy je otec na procedurách, tráví v hotelu pod dohledem laskavé recepční Vlasty. Jednoho dne se dívka seznámí se čtrnáctiletým Kájou. Konečně má nějakou zábavu. Bachman si je vědom, že dceru zanedbává, a když se jí zeptá, co by chtěla, dozví se, že poníka. Navštíví starého cirkusáka Vondráčka, který měl kdysi drezúru poníků, ale ten se nechce posledního koně vzdát. Zajedou i do pražské ZOO, ale ani tam nepochodí.Děti dají do novin inzerát a nakonec uspějí. Děda Hlavatý přivede poníka Bořivoje, který se Angelice na první podled zalíbí. Rodinka odjíždí zpět na neřátelský kapitalistický Západ, ale v přívěsném vozíku s nimi cestuje i Bořivoj.
    Žánry:Rodinný
    12