Martin Potter: Nejlepší filmy
a seriály

6.8

Martin Potter: Filmy a seriály

  • Doctor Who
    Doctor Who (1963)
    Seriál
    Doktor je mimozemšťan z legendárnej planéty Gallifrey, má trinásť životov a po každom úmrtí sa mu kompletne mení výzor. Spolu so svojou vnučkou Susan Foremanovou, ktorú kedysi zachránil z temných časov na Gallifrey, sa usadia so svojím strojom času zvaným TARDIS v Anglicku roku 1963. Dvom učiteľom v Susaninej škole sa však moc nezdá a tak sa ju vyberú prenasledovať. Vtedy sú nútený vstúpiť do TARDISU a spolu s Doktorom sa začnú sústavné dobrodružstvá po iných planétach v rozdielnych časových obdobiach. Navštívia rok 100 000 pred Kristom, Aztékov, Vikinsgkú éru, Trójsku vojnu a mnoho ďalších. Doctor Who je zapísaný v knihe rekordov ako najdlhšie vysielaný sci-fi seriál na svete.(matolas)
    85%
    Doktor je mimozemšťan z legendárnej planéty Gallifrey, má trinásť životov a po každom úmrtí sa mu kompletne mení výzor. Spolu so svojou vnučkou Susan Foremanovou, ktorú kedysi zachránil z temných časov na Gallifrey, sa usadia so svojím strojom času zvaným TARDIS v Anglicku roku 1963. Dvom učiteľom v Susaninej škole sa však moc nezdá a tak sa ju vyberú prenasledovať. Vtedy sú nútený vstúpiť do TARDISU a spolu s Doktorom sa začnú sústavné dobrodružstvá po iných planétach v rozdielnych časových obdobiach. Navštívia rok 100 000 pred Kristom, Aztékov, Vikinsgkú éru, Trójsku vojnu a mnoho ďalších. Doctor Who je zapísaný v knihe rekordov ako najdlhšie vysielaný sci-fi seriál na svete.(matolas)
    1
  • Mikuláš a Alexandra
    Mikuláš a Alexandra (1971)
    FilmRole: Prince Yussoupov
    • iTunes
    V Rusku se píše rok 1904 a car Mikuláš II. slaví narození jediného syna. Zároveň vede válku s Japonskem kvůli jejich nepřátelskému tažení Ruskem. Ruská velmoc je na pokraji zkázy. Carevna Alexandra, původem z Německa, matka princezen Anastasie, Marie, Tatiany a Olgy, se obrací na charismatického mnicha Rasputina, aby uzdravil jejího jediného nemocného syna. Mikuláš II. je přesvědčen o jemu Bohem daném právu vládnout, přesto se nestará o potřeby svého lidu a nedaří se mu zastavit hrozbu světové války. Po bizarní smrti Rasputina, který měl nad Alexandrou až děsivou moc, Mikuláš II. pod nátlakem ruského parlamentu v březnu 1917 abdikuje. V mocenském vakuu se Kerensky s Leninem snaží každý prosadit svou. Královská rodina je nakonec uvězněna Sověty a popravena.
    73%
    V Rusku se píše rok 1904 a car Mikuláš II. slaví narození jediného syna. Zároveň vede válku s Japonskem kvůli jejich nepřátelskému tažení Ruskem. Ruská velmoc je na pokraji zkázy. Carevna Alexandra, původem z Německa, matka princezen Anastasie, Marie, Tatiany a Olgy, se obrací na charismatického mnicha Rasputina, aby uzdravil jejího jediného nemocného syna. Mikuláš II. je přesvědčen o jemu Bohem daném právu vládnout, přesto se nestará o potřeby svého lidu a nedaří se mu zastavit hrozbu světové války. Po bizarní smrti Rasputina, který měl nad Alexandrou až děsivou moc, Mikuláš II. pod nátlakem ruského parlamentu v březnu 1917 abdikuje. V mocenském vakuu se Kerensky s Leninem snaží každý prosadit svou. Královská rodina je nakonec uvězněna Sověty a popravena.
    2
  • 3
  • Satyrikon
    Satyrikon (1969)
    FilmRole: Encolpio

    Na počátku 60. let měl za sebou Federico Fellini osm a půl filmu (ta "půlka" se vztahuje k filmu Boccaccio 70, u něhož se o režii dělil s V. De Sicou, M. Monicellim a L. Viscontim). A taky velkou tvůrčí krizi. Paradoxně právě ta mu pomohla k dalšímu triumfu: vypovídal se z ní totiž ve filmu 8 1/2 (1963) tak originálně a působivě, že mu vynesla v roce 1964 Oscara za Nejlepší cizojazyčný film. V příštím roce byla uvedena ještě Giulietta a duchové.

    Satyrikon (1968) natočil Fellini podle fragmentů antického románu Gaia Petronia Arbitera. Na scénáři s ním spolupracoval nový "člen týmu", Bernardino Zapponi, který je podepsán i pod filmy jiných režisérů (Nová strašidla, Horalka). V osobité alegorii lze najít jak prvky společné s obrazem společnosti v Sladkém životě, tak velké výtvarné vize jako v pozdějším filmu Roma. Jakási starověká road movie o putování mladíků Encolpia a Ascylta nás provádí v prvním plánu zároveň surrealisticky i často až naturalisticky viděným antickým světem hostin, orgií, úchylek a výstředností, v druhém pak oťukává skryté oblasti lidské mysli. Bortící se hodnoty římského impéria symbolizovaného zříceným obrovským nevěstincem, zvrácené hodnoty, únik před novým tyranem do neznáma na moře... Felliniho Satyrikon překypuje obrazy a významy, na rozdíl od předcházející tvorby je nezakrývaně stylizovaný v hereckém projevu i ve výpravě (z velké části natáčený výjimečně v ateliérech, podle skic samotného režiséra).

    Satyrikon je první z trojice velkých dobových fresek (ony druhé dvě jsou Casanova Federica Felliniho (1976), A loď pluje (1983) - a zahájil tak režisérovo druhé tvůrčí období. Byl nominován na Oscara za Nejlepší režii.

    65%

    Na počátku 60. let měl za sebou Federico Fellini osm a půl filmu (ta "půlka" se vztahuje k filmu Boccaccio 70, u něhož se o režii dělil s V. De Sicou, M. Monicellim a L. Viscontim). A taky velkou tvůrčí krizi. Paradoxně právě ta mu pomohla k dalšímu triumfu: vypovídal se z ní totiž ve filmu 8 1/2 (1963) tak originálně a působivě, že mu vynesla v roce 1964 Oscara za Nejlepší cizojazyčný film. V příštím roce byla uvedena ještě Giulietta a duchové.

    Satyrikon (1968) natočil Fellini podle fragmentů antického románu Gaia Petronia Arbitera. Na scénáři s ním spolupracoval nový "člen týmu", Bernardino Zapponi, který je podepsán i pod filmy jiných režisérů (Nová strašidla, Horalka). V osobité alegorii lze najít jak prvky společné s obrazem společnosti v Sladkém životě, tak velké výtvarné vize jako v pozdějším filmu Roma. Jakási starověká road movie o putování mladíků Encolpia a Ascylta nás provádí v prvním plánu zároveň surrealisticky i často až naturalisticky viděným antickým světem hostin, orgií, úchylek a výstředností, v druhém pak oťukává skryté oblasti lidské mysli. Bortící se hodnoty římského impéria symbolizovaného zříceným obrovským nevěstincem, zvrácené hodnoty, únik před novým tyranem do neznáma na moře... Felliniho Satyrikon překypuje obrazy a významy, na rozdíl od předcházející tvorby je nezakrývaně stylizovaný v hereckém projevu i ve výpravě (z velké části natáčený výjimečně v ateliérech, podle skic samotného režiséra).

    Satyrikon je první z trojice velkých dobových fresek (ony druhé dvě jsou Casanova Federica Felliniho (1976), A loď pluje (1983) - a zahájil tak režisérovo druhé tvůrčí období. Byl nominován na Oscara za Nejlepší režii.

    4
  • Hluboký spánek
    Hluboký spánek (1978)
    FilmRole: Owen Taylor

    Generál Sternwood si najme soukromého detektiva Philipa Marlowa, aby vypátral podvodného knihkupce Artura Geigera, který ho vydírá. Generál mu odmítá vyplatit vyděracký úpis. Generál je starý, ochrnutý, ale bohatý muž, který má dvě dcery. Starší Charlotte je vdaná za Rustyho Regana, který ji však opustil, mladší Camilla je narkomanka a chová se jako dítě. Na doporučení inspektora Carsona Marlowe případ převezme, ale postupně se zaplete do pavučiny hazardu, drog a dalších vražd. První zemře generálův řidič Taylor, který Camillu miloval. Knihkupec a vyděrači Geigera, který obchoduje s pornografií, zastřelí při fotografovaní nahé a nadrogované Camilly. Uprostřed toho všeho Marlow naváže milostný vztah s generálovou starší dcerou Charlotte. Ta chce otce ušetřit dalšího vydírání kvůli fotografiím nahé sestry Camilly a chce zločincům zaplatit. Požadovanou částku si chce půjčit od Eddieho Marse, majitele nočního podniku. Na scénu přichází Joe Brody, kterému generál kdysi zaplatil za to, aby si Camilly přestal všímat. Marlowe je už zestárlý a unavený muž. Ví, že proti příslušníkům vysoké společnosti a policejní mašinérii je celkem bezmocný, ale pátrání se nikdy nevzdává. I když ho zradí, zbijou a do očí mu míří hlavní pistole, nikdy neztrácí ze zřetele svou úlohu.

    59%

    Generál Sternwood si najme soukromého detektiva Philipa Marlowa, aby vypátral podvodného knihkupce Artura Geigera, který ho vydírá. Generál mu odmítá vyplatit vyděracký úpis. Generál je starý, ochrnutý, ale bohatý muž, který má dvě dcery. Starší Charlotte je vdaná za Rustyho Regana, který ji však opustil, mladší Camilla je narkomanka a chová se jako dítě. Na doporučení inspektora Carsona Marlowe případ převezme, ale postupně se zaplete do pavučiny hazardu, drog a dalších vražd. První zemře generálův řidič Taylor, který Camillu miloval. Knihkupec a vyděrači Geigera, který obchoduje s pornografií, zastřelí při fotografovaní nahé a nadrogované Camilly. Uprostřed toho všeho Marlow naváže milostný vztah s generálovou starší dcerou Charlotte. Ta chce otce ušetřit dalšího vydírání kvůli fotografiím nahé sestry Camilly a chce zločincům zaplatit. Požadovanou částku si chce půjčit od Eddieho Marse, majitele nočního podniku. Na scénu přichází Joe Brody, kterému generál kdysi zaplatil za to, aby si Camilly přestal všímat. Marlowe je už zestárlý a unavený muž. Ví, že proti příslušníkům vysoké společnosti a policejní mašinérii je celkem bezmocný, ale pátrání se nikdy nevzdává. I když ho zradí, zbijou a do očí mu míří hlavní pistole, nikdy neztrácí ze zřetele svou úlohu.

    5
  • 6
  • Lady Oscar
    56%
    7
  • 8
  • 9
  • 10