Marianne Basler: Nejlepší filmy
a seriály

6.7

Marianne Basler: Filmy a seriály

  • 1
  • Půlnoc v Paříži
    Půlnoc v Paříži (2011)
    FilmRole: Versailles Royalty

    Nová romantická komedie Woodyho Allena vypráví o dvojici mladých Američanů, jimž krátký pobyt v Paříži pomůže, aby si ujasnili, co čekají od života. Americký tvůrce se tu vyznal ze své lásky k městu, které považuje vedle New Yorku za nejkrásnější na světě. „Chtěl jsem, aby divák viděl Paříž mýma očima, aby vnímal pocity, které to město ve mně vyvolává,“ říká autor filmu, mimo jiné vtipně relativizujícího „staré zlaté časy“.

    77%

    Nová romantická komedie Woodyho Allena vypráví o dvojici mladých Američanů, jimž krátký pobyt v Paříži pomůže, aby si ujasnili, co čekají od života. Americký tvůrce se tu vyznal ze své lásky k městu, které považuje vedle New Yorku za nejkrásnější na světě. „Chtěl jsem, aby divák viděl Paříž mýma očima, aby vnímal pocity, které to město ve mně vyvolává,“ říká autor filmu, mimo jiné vtipně relativizujícího „staré zlaté časy“.

    2
  • 3
  • Jeanne du Barry – Králova milenka
    Jeanne du Barry – Králova milenka (2023)
    FilmRole: Anne, matka Jeanne
    • Edison
    • Magenta TV
    69%
    4
  • Maigret
    Maigret (1991)
    Seriál
    • O2 TV
    69%
    5
  • 6
  • 7
  • Farinelli
    Farinelli (1994)
    FilmRole: Countess Mauer
    Snímek režiséra Gérarda Corbiaua Farinelli je nevšední biografií jedné z významných osobností evropské operní scény 18. století. Carlo Broschi, zvaný Farinelli (1705-1782), patřil mezi nejobdivovanější zpěváky své doby; sopranista, vrcholný představitel slohu bel canto, díky svému zmrzačení (byl kastrát) zvládl tři a půl oktávy, a dokázal udržet tón celou minutu. Fascinující a nejednoznačná postava je pro autory průvodcem dobou baroka s jeho pompézností a smyslem pro efekty; hrdina si však zároveň zachovává tajemství, jež tkví v neuchopitelném umění dojímat krásou zpěvu. Právě Farinelliho "božské" umění je ústředním prvkem vyprávění, jež zobecňuje osud skutečné osobnosti v historické době na pozadí vztahů mezi protagonisty a jejich zvláštních "rolí". Souputníkem kastráta, jemuž je dáno okouzlovat a milovat ženy, avšak bez očekávaného naplnění, je jeho starší bratr Riccardo. Muž, který zpěváka v dětství zmrzačil, aby uchoval jeho hlas, je pouze průměrným skladatelem; o to zoufaleji se drží geniálního sourozence, jemuž dělá manažera, společníka i skladatele. Utajovaná žárlivost spolu s neschopností dostát dávnému slibu, že pro zpěváka složí vysněnou operu o Orfeovi, se nakonec postaví mezi bratry, kteří byli nerozluční nejen v práci, ale i v soukromí (Carlo se s Riccardem dělí o ženy, jež dobyl).

    Dalším aktérem dramatu je Georg Friedrich Händel, léta toužící, aby kastrát zpíval jeho skladby. To je i Farinelliho stále trýznivějším tajným snem (zpěvák dokonce ukradne skladateli jeden jeho opus); Carlo však zůstává věrný bratrovi a londýnskému souboru italského mistra Porpory. Ničivé spory nakonec ochromují tvůrčí schopnosti všech aktérů, svazovaných závistí, strachem ze ztráty tvůrčí potence a touhou po dokonalosti. Pouta lásky a důvěry se však nakonec ukazují být stejně důležitá, jako věčné, a přece tak pomíjivé umění tónů. Corbiau své téma pojednává v přitažlivých, vizuálně dynamických obrazech, v nichž dominuje na jevišti zpívající, androgynní a magický "král tónů" (zpěv tenoristy Dereka Leeho Ragina a sopranistky Ewy Mallas Godlewské byl pro potřeby filmu digitálně upravován). Zřejmá je paralela mezi dobovými zpěváky a moderními hvězdami pop music, které jsou na jedné straně hýčkané a obdivované davem, na straně druhé však trpí osamělostí a pocity nejistoty. Farinelli navíc strádá svou neplodností, jež je v příkrém kontrastu s uvolněnou, požitkářskou atmosférou doby i s jeho tvůrčí potencí. Atraktivitu myšlenkově i vizuálně pozoruhodného snímku umocňují herecké výkony hlavních představitelů, Stefana Dionisiho (Farinelli) a Enrica Lo Versa (Riccardo).
    66%
    Snímek režiséra Gérarda Corbiaua Farinelli je nevšední biografií jedné z významných osobností evropské operní scény 18. století. Carlo Broschi, zvaný Farinelli (1705-1782), patřil mezi nejobdivovanější zpěváky své doby; sopranista, vrcholný představitel slohu bel canto, díky svému zmrzačení (byl kastrát) zvládl tři a půl oktávy, a dokázal udržet tón celou minutu. Fascinující a nejednoznačná postava je pro autory průvodcem dobou baroka s jeho pompézností a smyslem pro efekty; hrdina si však zároveň zachovává tajemství, jež tkví v neuchopitelném umění dojímat krásou zpěvu. Právě Farinelliho "božské" umění je ústředním prvkem vyprávění, jež zobecňuje osud skutečné osobnosti v historické době na pozadí vztahů mezi protagonisty a jejich zvláštních "rolí". Souputníkem kastráta, jemuž je dáno okouzlovat a milovat ženy, avšak bez očekávaného naplnění, je jeho starší bratr Riccardo. Muž, který zpěváka v dětství zmrzačil, aby uchoval jeho hlas, je pouze průměrným skladatelem; o to zoufaleji se drží geniálního sourozence, jemuž dělá manažera, společníka i skladatele. Utajovaná žárlivost spolu s neschopností dostát dávnému slibu, že pro zpěváka složí vysněnou operu o Orfeovi, se nakonec postaví mezi bratry, kteří byli nerozluční nejen v práci, ale i v soukromí (Carlo se s Riccardem dělí o ženy, jež dobyl).

    Dalším aktérem dramatu je Georg Friedrich Händel, léta toužící, aby kastrát zpíval jeho skladby. To je i Farinelliho stále trýznivějším tajným snem (zpěvák dokonce ukradne skladateli jeden jeho opus); Carlo však zůstává věrný bratrovi a londýnskému souboru italského mistra Porpory. Ničivé spory nakonec ochromují tvůrčí schopnosti všech aktérů, svazovaných závistí, strachem ze ztráty tvůrčí potence a touhou po dokonalosti. Pouta lásky a důvěry se však nakonec ukazují být stejně důležitá, jako věčné, a přece tak pomíjivé umění tónů. Corbiau své téma pojednává v přitažlivých, vizuálně dynamických obrazech, v nichž dominuje na jevišti zpívající, androgynní a magický "král tónů" (zpěv tenoristy Dereka Leeho Ragina a sopranistky Ewy Mallas Godlewské byl pro potřeby filmu digitálně upravován). Zřejmá je paralela mezi dobovými zpěváky a moderními hvězdami pop music, které jsou na jedné straně hýčkané a obdivované davem, na straně druhé však trpí osamělostí a pocity nejistoty. Farinelli navíc strádá svou neplodností, jež je v příkrém kontrastu s uvolněnou, požitkářskou atmosférou doby i s jeho tvůrčí potencí. Atraktivitu myšlenkově i vizuálně pozoruhodného snímku umocňují herecké výkony hlavních představitelů, Stefana Dionisiho (Farinelli) a Enrica Lo Versa (Riccardo).
    8
  • 9
  • 10
  • 11
  • Femme publique, La
    Femme publique, La (1984)
    FilmRole: Young Anarchist

    V tomto svém ryze francouzském snímku se tvůrce obrací ke svému celoživotnímu tématu: manipulace s lidskými city a myšlenkami, a to až do posedlosti. Předlohu francouzské spisovatelky Zulawski rozšířil o politický aspekt - nebezpečí terorismu. Svůj oblíbený motiv dvojnictví a rozdvojení se tak rozvedl do politické roviny, která ve Veřejné ženě existuje rovnoběžně vedle roviny démonické. Film ve své době proslul skandálem, který byl vyvolán přílišným zdůrazněním nahoty herečky Valérie Kaprisky. "Myslel jsem, že úspěch bude větší, protože Kaprisky je velký fenomén, který by měl přitáhnout více lidí. Nebyli jsme puštěni do soutěže v Cannes, ale na jedinou půlnoční projekci v historii festivalu přišlo deset tisíc diváků, vstupní dveře do sálu praskaly ve švech." (mj)

    64%

    V tomto svém ryze francouzském snímku se tvůrce obrací ke svému celoživotnímu tématu: manipulace s lidskými city a myšlenkami, a to až do posedlosti. Předlohu francouzské spisovatelky Zulawski rozšířil o politický aspekt - nebezpečí terorismu. Svůj oblíbený motiv dvojnictví a rozdvojení se tak rozvedl do politické roviny, která ve Veřejné ženě existuje rovnoběžně vedle roviny démonické. Film ve své době proslul skandálem, který byl vyvolán přílišným zdůrazněním nahoty herečky Valérie Kaprisky. "Myslel jsem, že úspěch bude větší, protože Kaprisky je velký fenomén, který by měl přitáhnout více lidí. Nebyli jsme puštěni do soutěže v Cannes, ale na jedinou půlnoční projekci v historii festivalu přišlo deset tisíc diváků, vstupní dveře do sálu praskaly ve švech." (mj)

    12
  • 13
  • Tři muži a nemluvně
    Tři muži a nemluvně (1985)
    FilmRole: Nathalie

    Komedie nominovaná na Oscara. --- Tři muži středního věku (Jacques, Pierre a Michel) sdílejí v Paříži společný byt. Během jedné domácí oslavy poprosí Jacquese kamarád, jestli by si u něj nemohl nechat důležitý balíček (ze kterého se později vyklube zásilka drog). Jacques souhlasí a protože jako stevard odlétá na měsíc do Japonska, poprosí společníky, aby se o zásilku postarali. Mezitím však jedna z bývalých Jacquesových milenek nechá přede dveřmi jejich bytu miminko Marii (o jehož existenci nemá Jacques ani potuchy) s tím, že odlétá do USA, a že potřebuje, aby se o ni postaral... Michael a Pierre jsou zoufalí, nevědí si s miminkem rady, proklínají svého parťáka věříc, že Jacquesovo miminko je právě ta zásilka, o kterou se měli postarat...

    Žánry:Komedie
    62%

    Komedie nominovaná na Oscara. --- Tři muži středního věku (Jacques, Pierre a Michel) sdílejí v Paříži společný byt. Během jedné domácí oslavy poprosí Jacquese kamarád, jestli by si u něj nemohl nechat důležitý balíček (ze kterého se později vyklube zásilka drog). Jacques souhlasí a protože jako stevard odlétá na měsíc do Japonska, poprosí společníky, aby se o zásilku postarali. Mezitím však jedna z bývalých Jacquesových milenek nechá přede dveřmi jejich bytu miminko Marii (o jehož existenci nemá Jacques ani potuchy) s tím, že odlétá do USA, a že potřebuje, aby se o ni postaral... Michael a Pierre jsou zoufalí, nevědí si s miminkem rady, proklínají svého parťáka věříc, že Jacquesovo miminko je právě ta zásilka, o kterou se měli postarat...

    Žánry:Komedie
    14
  • Yves Saint Laurent
    Yves Saint Laurent (2014)
    FilmRole: Lucienne Saint Laurent
    • Max
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    59%
    15
  • Markýza
    Markýza (1997)
    FilmRole: Madame
    • iVysílání
    Film Markýza je volně inspirován osudy markýzy du Parc (1633–1668), která zazářila v divadle XVII. století ve Francii. Postavu herečky, jež dokázala uchvátit Moliera, Racina i Ludvíka XIV., ztvárnila půvabná Sophie Marceauová. Markýza touží po divadle, ale odmítá se podrobit dobovým hereckým konvencím, její svobodomyslnost i odvaha, s jakou dokázala milovat, z ní dělají zářivou, talentovanou osobnost. V jejím příběhu, natočeném jako velkolepé kostýmní představení, nahlédneme do historie nesmrtelného divadla Moliérovy doby, obklopeného intrikami a rivalitou mezi herci i autory, až k piedestalu božského Krále slunce. (Česká televize)
    58%
    Film Markýza je volně inspirován osudy markýzy du Parc (1633–1668), která zazářila v divadle XVII. století ve Francii. Postavu herečky, jež dokázala uchvátit Moliera, Racina i Ludvíka XIV., ztvárnila půvabná Sophie Marceauová. Markýza touží po divadle, ale odmítá se podrobit dobovým hereckým konvencím, její svobodomyslnost i odvaha, s jakou dokázala milovat, z ní dělají zářivou, talentovanou osobnost. V jejím příběhu, natočeném jako velkolepé kostýmní představení, nahlédneme do historie nesmrtelného divadla Moliérovy doby, obklopeného intrikami a rivalitou mezi herci i autory, až k piedestalu božského Krále slunce. (Česká televize)
    16
  • Soldier's Tale, A
    Soldier's Tale, A (1988)
    FilmRole: Belle
    Film nakrútený podľa románu M. K. Josepha. Píše sa rok 1944. Britské oddiely postupujú po francúzskom vidieku. Počas krátkej prestávky v postupe spojencov sa čata utáborí pri malom mestečku. Veliteľ čaty Saul s priateľom Charliem sa prechádzajú po okolí. Na osamelej farme objavia krásnu mladú ženu Belle. Prichádzajú traja ozbrojení Francúzi, účastníci odboja. Chcú odviesť Belle so sebou, lebo sú presvedčení, že zradila. Saul vidí možnosť získať si Bellinu náklonnosť a postaví sa na jej stranu. So zbraňou v ruke prinúti Francúzov odísť. Medzi Saulom a Belle sa vyvinie krátky, ale vášnivý ľúbostný vzťah, ktorý im dáva aspoň na chvíľu zabudnúť na dusivú vojenskú atmosféru.
    Žánry:Drama
    Režie:Larry Parr
    58%
    Film nakrútený podľa románu M. K. Josepha. Píše sa rok 1944. Britské oddiely postupujú po francúzskom vidieku. Počas krátkej prestávky v postupe spojencov sa čata utáborí pri malom mestečku. Veliteľ čaty Saul s priateľom Charliem sa prechádzajú po okolí. Na osamelej farme objavia krásnu mladú ženu Belle. Prichádzajú traja ozbrojení Francúzi, účastníci odboja. Chcú odviesť Belle so sebou, lebo sú presvedčení, že zradila. Saul vidí možnosť získať si Bellinu náklonnosť a postaví sa na jej stranu. So zbraňou v ruke prinúti Francúzov odísť. Medzi Saulom a Belle sa vyvinie krátky, ale vášnivý ľúbostný vzťah, ktorý im dáva aspoň na chvíľu zabudnúť na dusivú vojenskú atmosféru.
    Žánry:Drama
    Režie:Larry Parr
    17
  • 18
  • 19
  • Vítejte ve Švýcarsku
    Vítejte ve Švýcarsku (2004)
    FilmRole: Béatrice
    Komedie výborně obsazená francouzskými hereckými hvězdami, jejíž humor je založen na rozdílnosti povah Švýcarů a Francouzů. Preciznost a dokonalý pořádek občanů neutrální země je v kontrastu s francouzským savoir vivre a určitou ležérností, se kterou právě tito milovníci vína přistupují k odhazování papírků na ulici či přecházení na červenou.

    Pohřeb babičky ve Švýcarsku je spojen s rozdělováním dědictví. Babička byla černá ovce rodiny, která i přes odpor rodičů odešla za svou láskou. Otec ji vydědil, ale rozhodl, že druhá generace už nebude zatížena tímto hříchem a může tedy dostat rodinné peníze. Dědictví rozdělují její synové, kteří pečlivě zkoumají, na co budou tyto peníze použity. Při rodinné sešlosti, kde je ve hře šest milionů švýcarských franků, se vyjevují nejen jemné nuance charakterů jednotlivých příbuzných, jejich rodinné problémy, ale vyplouvají na povrch i tajemství, která měla být raději pohřbena v rodinných albech.
    Žánry:Komedie
    Režie:Léa Fazer
    51%
    Komedie výborně obsazená francouzskými hereckými hvězdami, jejíž humor je založen na rozdílnosti povah Švýcarů a Francouzů. Preciznost a dokonalý pořádek občanů neutrální země je v kontrastu s francouzským savoir vivre a určitou ležérností, se kterou právě tito milovníci vína přistupují k odhazování papírků na ulici či přecházení na červenou.

    Pohřeb babičky ve Švýcarsku je spojen s rozdělováním dědictví. Babička byla černá ovce rodiny, která i přes odpor rodičů odešla za svou láskou. Otec ji vydědil, ale rozhodl, že druhá generace už nebude zatížena tímto hříchem a může tedy dostat rodinné peníze. Dědictví rozdělují její synové, kteří pečlivě zkoumají, na co budou tyto peníze použity. Při rodinné sešlosti, kde je ve hře šest milionů švýcarských franků, se vyjevují nejen jemné nuance charakterů jednotlivých příbuzných, jejich rodinné problémy, ale vyplouvají na povrch i tajemství, která měla být raději pohřbena v rodinných albech.
    Žánry:Komedie
    Režie:Léa Fazer
    20
  • Kriminálka Paříž
    Kriminálka Paříž (2006)
    Seriál

    Kriminálka Paříž (2006-2009) je francouzský seriál, zřetelně ovlivněný americkými vzory o práci kriminalistických specialistů, již známe především z populární série C.S.I. (Crime Scene Investigation); u nás podle místa děje Kriminálka Las Vegas, Kriminálka Miami a Kriminálka New York. Kriminálka Paříž je však evropskou modifikací, vycházející z italského formátu R.I.S. - Delitti imperfetti, tedy Nedokonalé zločiny.
    V seriálu sledujeme práci týmu kriminalistické laboratoře (R.I.S.). Každý z nich má svou specializaci, ale také problémy, případně hříchy z minulosti. Šéfem týmu (v prvních dvou řadách, tedy dvaceti epizodách) je Marc Venturi (Jean-Pierre Michael), náročný k sobě i k ostatním, ovšem handicapovaný rodinnou tragédií. Jeho žena údajně zahynula při teroristickém útoku v severní Africe, ale Marc stále pátrá po okolnostech tehdejších událostí, neboť nevěří, že je mrtvá. Nejzkušenějším v týmu je bývalý učitel biologie Hugo Chalonges (Pierre-Loup Rajot), starající se o postiženou dceru. Každý den si vyčítá tu chvíli nepozornosti, kdy malá Cecílie vběhla pod auto a skončila na vozíčku. Nejmladším mužem týmu je Malik Berkaoui (Stéphane Metzger), balistický expert, veselý a nenucený povahou, ale v práci ostřílený profesionál. Často pracuje v tandemu s novou kolegyní Julií Labroovou (Barbara Cabritaová), která se přes své mládí vyzná v elektronice jako málokdo. Také ji trápí dávné trauma, o němž však odmítá hovořit. Poslední členkou týmu vyšetřovatelů je sympatická Nathalie Giesbertová (Aurélie Bargemeová), specialistka na chemii a fyziku. Nezávislá a energická, pracuje velmi metodicky a svému povolání se věnuje tak náruživě, že zdánlivě nemá čas na nic jiného.
    V seriálu vystupují i další postavy, respektovaný policejní kapitán Pierre Morand (Laurent Olmedo) poručík Martine Forestová (Claudia Tagboová), kteří vědí, že se na práci svých kolegů z laboratoře mohou stoprocentně spolehnout. A důležitou součástí vyšetřování vražd je samozřejmě patoložka Alexandra Joffrinová (Coraly Zahoneroová), která ani v pitevně neztrácí šarm a smysl pro humor.
    Jednotlivé epizody dovedně mísí vypjatá lidská dramata zločinců a jejich obětí s mravenčí prací odborníků z laboratoře (většinou sledujeme dva souběžně probíhající případy) a nezapomínají ani na pravidelné sondy do soukromí členů kriminalistického týmu.

    Žánry:Krimi
    34%

    Kriminálka Paříž (2006-2009) je francouzský seriál, zřetelně ovlivněný americkými vzory o práci kriminalistických specialistů, již známe především z populární série C.S.I. (Crime Scene Investigation); u nás podle místa děje Kriminálka Las Vegas, Kriminálka Miami a Kriminálka New York. Kriminálka Paříž je však evropskou modifikací, vycházející z italského formátu R.I.S. - Delitti imperfetti, tedy Nedokonalé zločiny.
    V seriálu sledujeme práci týmu kriminalistické laboratoře (R.I.S.). Každý z nich má svou specializaci, ale také problémy, případně hříchy z minulosti. Šéfem týmu (v prvních dvou řadách, tedy dvaceti epizodách) je Marc Venturi (Jean-Pierre Michael), náročný k sobě i k ostatním, ovšem handicapovaný rodinnou tragédií. Jeho žena údajně zahynula při teroristickém útoku v severní Africe, ale Marc stále pátrá po okolnostech tehdejších událostí, neboť nevěří, že je mrtvá. Nejzkušenějším v týmu je bývalý učitel biologie Hugo Chalonges (Pierre-Loup Rajot), starající se o postiženou dceru. Každý den si vyčítá tu chvíli nepozornosti, kdy malá Cecílie vběhla pod auto a skončila na vozíčku. Nejmladším mužem týmu je Malik Berkaoui (Stéphane Metzger), balistický expert, veselý a nenucený povahou, ale v práci ostřílený profesionál. Často pracuje v tandemu s novou kolegyní Julií Labroovou (Barbara Cabritaová), která se přes své mládí vyzná v elektronice jako málokdo. Také ji trápí dávné trauma, o němž však odmítá hovořit. Poslední členkou týmu vyšetřovatelů je sympatická Nathalie Giesbertová (Aurélie Bargemeová), specialistka na chemii a fyziku. Nezávislá a energická, pracuje velmi metodicky a svému povolání se věnuje tak náruživě, že zdánlivě nemá čas na nic jiného.
    V seriálu vystupují i další postavy, respektovaný policejní kapitán Pierre Morand (Laurent Olmedo) poručík Martine Forestová (Claudia Tagboová), kteří vědí, že se na práci svých kolegů z laboratoře mohou stoprocentně spolehnout. A důležitou součástí vyšetřování vražd je samozřejmě patoložka Alexandra Joffrinová (Coraly Zahoneroová), která ani v pitevně neztrácí šarm a smysl pro humor.
    Jednotlivé epizody dovedně mísí vypjatá lidská dramata zločinců a jejich obětí s mravenčí prací odborníků z laboratoře (většinou sledujeme dva souběžně probíhající případy) a nezapomínají ani na pravidelné sondy do soukromí členů kriminalistického týmu.

    Žánry:Krimi
    21